x

Nowy, modułowy system franczyzowy Fit Cake

Kategoria: Twój biznes - oferta    12.03.2021

Fit Cake opracowało trzystopniowy system franczyzowy, który pozwala na założenie własnej kawiarni z kapitałem już od 19 tys. zł. To interesująca opcja dla osób, które poszukują nowej drogi zawodowej.

Fit Cake. Zdjęcie: materiały prasowe.
Fit Cake. Zdjęcie: materiały prasowe.
Rośnie grupa osób, które na skutek pandemii straciły pracę. Dotyczy to wielu przedsiębiorców, głównie z branży gastronomicznej, których „dobił” przeciągający się lockdown. Poszukują innej drogi zawodowej. Zjawisko zyskało już swoją nazwę – koronabezrobocie.

Według danych GUS na koniec 2020 roku stopa bezrobocia w Polsce po raz pierwszy od lat wzrosła. W grudniu wynosiła 6,2 procent, ale tendencje na bieżący rok nie są optymistyczne.
Jednym z sektorów, który najmocniej ucierpiał jest niewątpliwie gastronomia. Jak szacuje Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej na skutek epidemii w 2020 roku pracę straciło około 200 tys. osób z branży, ponad 8 tys. lokali ogłosiło upadłość. W gastronomii zauważalny jest więc proces przebranżowienia.

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie sieci franczyzowe stwarzają preferencyjne warunki do wejścia w biznes. Fit Cake opracowało trzystopniowy system franczyzowy, który pozwala na założenie własnej kawiarni z kapitałem już od 19 tys. zł.

Franczyza szansą na szybki rozwój
Wywodząca się z Białegostoku sieć Fit Cake odnotowała znaczący wzrost sprzedaży o ok. 10 proc. Zgłaszają się więc do niej właściciele sal weselnych czy restauracji, których obroty spadły poniżej granicy opłacalności. Zachęciło je to, że Fit Cake rozbudował swoją ofertę franczyzową, adresując ją też do inwestorów z mniejszym portfelem.

– Proponujemy innowacyjny, gradacyjny system modułowy, składający się z trzech bloków, pasujących do siebie jak puzzle i wzajemnie się dopełniających. Zakłada on, że finansowe zaangażowanie partnerów będzie rosnąć stopniowo, od niższego do wyższego. Samo wejście do sieci nie będzie wymagać dużych nakładów finansowych. Potem, jeśli biznes przyniesie oczekiwane zyski, można go rozbudowywać o kolejne moduły, rozkładając koszty na etapy i generując coraz większe obroty – wyjaśnia Rafał Kościuk, właściciel systemu Fit Cake.

Przewiduje, że w 2021 roku pierwsza polska sieć nie-cukierni powiększy się o kolejnych 25 lokali, czyli o 100 proc. Aktualnie pod szyldem firmy działa 25 kawiarni.

Fit Cake Mini
Nowy system franczyzowy Fit Cake przewiduje trzy warianty współpracy w inwestorami. Wymagają one nieco odmiennych warunków lokalowych i przewidują inny zakres świadczeń ze strony franczyzodawcy.
Fit Cake Mini, jak sama nazwa wskazuje, kosztuje najmniej. To inwestycja rzędu około 19 tys. zł za pakiet startowy plus koszty remontu, które leżą po stronie przedsiębiorcy (należy liczyć tysiąc złotych za metr kwadratowy powierzchni). Daje ona też ograniczone możliwości handlu. W tym formacie wymagane jest pomieszczenie o powierzchni zaledwie 30 metrów kwadratowych, ponieważ mieścić się ma w nim głównie kuchnia, w której przygotowywane będą zdrowe desery oraz lada wydawcza.

W lokalu nie jest przewidziana konsumpcja, nie ma więc miejsca na stoliki czy sofę. Do jego obsługi wystarczy jedna osoba. Wariant ten zakłada, że franczyzobiorca po przejściu odpowiednich szkoleń, samodzielnie będzie produkował na miejscu słodycze Fit Cake i wydawał je zamawiającym. Marka udostępnia mu całą księgę z recepturami, projekt aranżacji, całe “know-how”, kanały marketingowe (wraz z dedykowaną aplikacją do zamówień online). Model skrojony jest pod nowe, rynkowe realia, w których na plan pierwszy wybija się delivery. Obszar działania Mini Fit Cake ograniczony jest do dzielnicy lub niedużego, kilku tysięcznego miasteczka.

Fit Cake Standard
To klasyczna kawiarnia, w której poza pomieszczeniami roboczymi, znajduje się też zaaranżowana według designu Fit Cake sala konsumpcyjna. Minimalna wielkość takiego lokalu to 70 m kw.

Koszt inwestycji wynosi 30 tys. zł. Licząc, że remont i przygotowanie pod usługę metra powierzchni kosztuje ok. tysiąca złotych, całościowy koszt inwestycji zamknie się w około 100 tys. zł. Z tym, że jeśli franczyzobiorca wcześniej prowadził Fit Cake Mini i postanowił rozwinąć swoją działalność, kwota ta ulegnie zmniejszeniu. Nie będzie przecież potrzebował kolejnej kuchni. Zaoszczędzi też na sprzęcie i zaopatrzeniu.

Mniejsze będą koszty utrzymania pracowników. Działania marketingowe też pochłoną mniejsze środki, ponieważ marka już będzie istniała w świadomości odbiorców. Ten wariant również nastawiony jest na dowozy i odbiory.

Fit Cake Premium
Jest najbogatszą, ale i najdroższą opcją. Koszty aranżacji pomieszczeń pozostaną na podobnym pułapie jak w poprzednim module. Wystarczy 70-metrowy lokal. Natomiast zakres świadczeń jakich udziela marka jest dużo większy. Przede wszystkim franczyzobiorca otrzymuje menu wzbogacone o produkty dwóch submarek – Fit Ice Cream czyli ofertę wegańskich lodów i Fit Śniadania – kartę bezglutenowych, bez cukrowych i bezkaltozowych posiłków.

W ramach tego formatu właściciel kawiarni może wziąć udział w bardzo specjalistycznych szkoleniach na temat zdrowej żywności (m.in przygotowywania produktów dla diabetyków, alergików, osób chorych na celiakię). Ma też zagwarantowaną wyłączność na ustalonym obszarze oraz darmową półroczną obsługę agencji PR.

W sumie inwestycja w moduł Fit Cake Premium to dodatkowe 7 tys. (za menu śniadaniowe i lody). W sumie całościowy koszt uruchomienia Fit Cake Premium powinien zamknąć się w kwocie 110 tys., ale jeśli przekształcony zostanie z modułu Standard obniży się on nawet o 30 tys.

Skąd nowy system franczyzowy?
– Sytuacja gospodarcza w Polsce jest z powodu pandemii ciągle bardzo niepewna. Postępująca inflacja wydaje się nieunikniona – tłumaczy Rafał Kościuk. – Ludzie, którzy zgromadzili na koncie jakieś oszczędności, a grozi im np. utrata pracy, chcą się zabezpieczyć i zainwestować je w przyszłościowy biznes. W przypadku Fit Cake wystarczy kapitał rzędu ok. 50 tys. zł. A jeśli ktoś ma gotowe zaplecze, to nawet mniej. Franczyza często przynosi zyski już po trzech miesiącach. Natomiast pieniądze w banku mogą się szybko zdewaluować.

System franczyzowy Fit Cake został też dostosowany do warunków w jakich z powodu pandemii musi działać aktualnie cała gastronomia. Wszystkie moduły mają opcję na wynos i z dowozem. Marka jest aktywna w mediach społecznościowych i widoczna w sieci. Menu skomponowane zostało tak, by miało walory prozdrowotne.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej