x

Dzień Kobiet. Rośnie rola pań w kształtowaniu sceny gastronomicznej

Kategoria: Twój biznes - wiedza    05.03.2021

Poziom i różnorodność gastronomii to w znacznej mierze efekt pracy kobiet. Stanowią one ponad 65% pracowników restauracji i hoteli w Polsce. Dzień Kobiet to świetna okazja, aby zaprezentować silne kobiety, które wyznaczają nowe standardy w wymagającej branży restauracyjnej.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Kobiety stanowią ponad 65% pracowników restauracji i hoteli w Polsce. Z danych Pyszne.pl wynika, że już około 30% restauracji dostępnych w serwisie jest prowadzonych właśnie przez nie.

Panie mocno zaznaczają swoją obecność w każdym aspekcie działalności restauracji: jako właścicielki wprowadzają do Polski nowoczesne koncepty gastronomiczne, jako szefowe kuchni układają menu zgodne z najnowszymi trendami, zarządzają zespołami, zajmują się marketingiem, przygotowują jedzenie, dostarczają je do stolika czy – jak to się dzieje obecnie znacznie częściej –  do drzwi. Zdarza się też, że jako kobiety pracujące, które żadnej pracy się nie boją, biorą na siebie... wszystkie te role. Jednocześnie wiele restauratorek za swój największy sukces uważa zbudowanie świetnego zespołu, chętnie podkreślając jego ogromny wkład w jakość dostarczaną klientom.

Zdaniem ekspertów, zwiększająca się rola kobiet w kształtowaniu sceny gastronomicznej jest jednym z najsilniejszych trendów najbliższych lat. Jako klienci odczuwamy to poprzez rosnący wybór ekscytujących restauracji i większą różnorodność dań wpisujących się w nowe trendy. Nie zawsze wiemy, kto stoi za fenomenalnym smakiem i jakością dań, które pokochaliśmy od pierwszego spróbowania.

Dzień Kobiet to świetna okazja, aby rzucić nieco światła na wspaniałe, silne kobiety, które wyznaczają nowe standardy w wymagającej branży restauracyjnej.

Karolina Jastrzębska, manager działu ds. Doradztwa i Rozwoju B2B Pyszne.pl (Account Management):
Karolina Jastrzębska, manager działu ds. Doradztwa i Rozwoju B2B Pyszne.pl (Account Management). Zdjęcie: materiały prasowe
Karolina Jastrzębska, manager działu ds. Doradztwa i Rozwoju B2B Pyszne.pl (Account Management). Zdjęcie: materiały prasowe
Zauważamy tendencję rosnącą, jeśli chodzi o obecność i aktywność kobiet na najwyższych stanowiskach w gastronomii. Wnosi to ogromną wartość dla branży. Niedawna sytuacja związana z obostrzeniami pokazała na przykład, że kobiety są często bardziej elastyczne w obliczu zmieniających się warunków. Nie boją się zmian, dzięki czemu szybciej udaje im się znaleźć dobrze funkcjonujące w nowej rzeczywistości rozwiązania. Niektóre restauracje, które dołączyły do nas w trakcie pandemii nie prowadziły wcześniej sprzedaży w dowozie, co wymagało pewnych modyfikacji w menu –  kobiety chętnie eksperymentowały i wprowadziły potrzebne zmiany.

Samo Pyszne.pl może pochwalić się około 60% udziałem kobiet wśród kadry managerskiej. Panie stoją na czele zespołów zajmujących się relacjami z restauracjami partnerskimi, zarządzają sprzedażą, logistyką i marketingiem.

Malka Kafka, właścicielka sieci restauracji Tel Aviv Urban Food:
Malka Kafka i Laura Monti, Tel Aviv Urabn Food. Zdjęcie: materiały prasowe
Malka Kafka i Laura Monti, Tel Aviv Urabn Food. Zdjęcie: materiały prasowe
Otworzyłam własną restaurację, bo chciałam być niezależna. W pierwszym okresie jej funkcjonowania musiałam gotować, być szefową kuchni, kurierką, kelnerką, marketingowcem, managerem jednocześnie. Przeszłam przez wszystkie etapy pracy w restauracji, teraz koncentruję się na prowadzeniu biznesu.

W moim przypadku przepisem na sukces było oddanie zespołowi pracy i odpowiedzialności. Za bardzo istotny uważam też model operacyjny – w prowadzeniu restauracji potrzebne jest twarde biznesowe podejście: ustalenie i realizacja celów, operowanie na budżetach i liczbach.

Dla kobiety wejście do tradycyjnego męskiego świata sztuki kulinarnej, w którym obowiązują struktury wywodzące się z wojskowości, jest trudne. Jeżeli szeroko mówimy o równym traktowaniu wszystkich ludzi, trzeba rozbić struktury i zbudować nowe. Kobiety potrzebują odwagi, ja chcę być przykładem inspirującym je do działania. W odpowiedzi na tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Kobiet #choosetochallenge najbliższy rok poświęcę na dodawanie kobietom zapału, aby bez względu na wiek otwierały swoje biznesy.

Anna Orzech, właścicielka restauracji Manna 68:
Anna Orzech, właścicielka restauracji Manna 68. Zdjęcie: materiały prasowe.
Anna Orzech, właścicielka restauracji Manna 68. Zdjęcie: materiały prasowe.
Zaczęłam pracować w gastronomii, gdy miałam 17 lat. Najpierw był wyjazd wakacyjny do Londynu, a zaraz po maturze wróciłam tam i przez 13 lat przeszłam przez wszystkie etapy kariery w restauracji. Wraz z zespołem przygotowywaliśmy między innymi catering dla królowej Elżbiety.

Dzięki doświadczeniom zdobytym w Anglii, gdy po powrocie do Polski zapragnęłam założyć restaurację, miałam mnóstwo pomysłów i wiedziałam dokładnie, czego chcę.
W swojej dbałości o gości pokazują te same wartości, którym wierna jestem ja, także w przypadku dań z dostawą. Przejawia się to w szczegółach – ładnym zapakowaniu, poprawnym i czytelnym podpisaniu, dołączeniu karteczki z podziękowaniem. Dania z dowozem i jakość obsługi odzwierciedlają standard, który stosujemy w lokalu.

W tej pracy szalenie ważna jest umiejętność zmiany perspektywy. W jednym momencie jestem bizneswoman spoglądającą na budżety w Excelu, w drugim – odbiorcą, gościem. To tak, jakbym podczas gry w szachy i wstawała, aby co chwila usiąść na miejscu przeciwnika.

Maja, kurierka rowerowa Pyszne.pl:
Maja, kurierka rowerowa Pyszne.pl. Zdjęcie: materiały prasowe.
Maja, kurierka rowerowa Pyszne.pl. Zdjęcie: materiały prasowe.
Sport był w moim życiu od zawsze. Z biegiem czasu aktywność zaczęła zanikać, stąd narodził się pomysł zatrudnienia na stanowisku kurierki Pyszne.pl jako idealne połączenie sportu z zarabianiem.

Po pół roku pracy, doceniam jej kolejne zalety. Atmosfera w zespole jest genialna. Poza tym odpowiada mi godzinowe naliczanie wynagrodzenia i system bonusów, dodatkowym plusem jest dla mnie możliwość elastycznego dostosowania godzin. Potrzebuję też wyzwań, a ta praca mi ich dostarcza. Nie jestem delikatną istotą i na rowerze dorównuję mężczyznom. Często spotykam się też z budującymi komentarzami ze strony innych rowerzystów na ulicach.

Uważam, że poza sprytem i siłą, kobiety mają też inne cechy przydatne w pracy kuriera - między innymi rozwiniętą empatię, co przekłada się na lepszą interakcję z klientem. Wzbudzamy większe zaufanie, dodatkowo odbiorcy bywają są zaskoczeni faktem, że kobiety dowożą im jedzenie. Ma to swoje zalety - odnoszę wrażenie, że dzięki temu dostajemy większe napiwki.

Pyszne.pl zachęca dziś do złożenia zamówienia w jednej z restauracji prowadzonych przez kobiety i udostępnia listę wybranych lokali.
GDAŃSK
Manna 68
Kreska Mąki

ŁÓDŹ
Tel Aviv Urban Food
Galicja
Tawerna Pepe Verde

POZNAŃ
Concordia Taste
Suszone na wynos
Min’s Onigiri & Pianino

WARSZAWA
Sabich
Tel Aviv Urban Food
El Popo
Przysmak
Tehran
Ciao Napoli
Cytryny na Powiślu
Sypka Mąka i Masło
La Sirena
Arigator Ramen Shop

WROCŁAW
Solleim
Warzywniak!
Młoda Polska Bistro
Pod Papugami

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

CUDZOZIEMIEC LEGALNYM PRACOWNIKIEM

Procedura zatrudnienia jest dość skomplikowana i długotrwała, utrudnia ją rozproszenie przepisów prawa, które regulują te kwestie. To może odstraszyć przedsiębiorców, jednak coraz częściej decydują się oni na zatrudnienie cudzoziemców.

Smak luksusu

Kawior, ostrygi i trufle to bez wątpienia symbole wyrafinowania. Czy restauracjom opłaca się wprowadzać takie elementy do menu? I jak zmieniała się definicja luksusu w naszym kraju na przestrzeni ostatnich kilku lat?

The White Bear Coffee: społeczność wokół lokalu to klucz do sukcesu

Podczas 18. Food Business Forum branża poszukiwała recepty na przetrwanie gorszej koniunktury na rynku. Spotkanie zakończyło się przesłaniem: budujmy społeczność wokół lokali, twórzmy miejsca łączące ludzi. Przykład białostockiej kawiarni The White Bear Coffee pokazuje, że to dobra droga.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

Lejek sprzedażowy restauracji

Zwizualizowanie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego restauracji pozwala na lepsze zrozumienie podróży, jaką odbywa gość, począwszy od momentu, w którym zaistniała ona w jego świadomości, aż do chwili, w której stał się on lojalnym klientem.

McDonald’s testuje papierowe słomki

Plastikowe słomki co najmniej od połowy 2018 roku są tematem numer jeden wszystkich, dla których ekologia jest ważna. Do tego grona dołączyła również sieć McDonald’s, która w wybranych restauracjach na terenie Polski postanowiła przetestować rozwiązania mogące zastąpić słomki wykonane z plastiku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej