x

Covid-19 na talerzu. Jak pandemia zmieniła nawyki żywieniowe w Polsce i w Europie?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    02.03.2021

Pandemia zmieniła zachowania konsumentów, ale Polacy zareagowali inaczej niż Niemcy, Grecy czy Szwedzi. Znaleźliśmy się wśród trzech państw, których konsumenci najczęściej deklarowali wzrost spożycia owoców, nabiału oraz ziół i przypraw.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
29% Europejczyków twierdzi, że od czasu pandemii przykłada coraz większą wagę do tego, by unikać dodatków i konserwantów w produktach, a 24% jest przekonanych, że na znaczeniu zyska posiadanie umiejętności kulinarnych – wynika z badań przeprowadzonych przez EIT Food (Europejski Instytut Innowacji i Technologii w obszarze Żywności) wespół z hiszpańską Najwyższą Radą Badań Naukowych i uniwersytetami z Belfastu (Irlandia Płn.), Leuven (Belgia), Aarhus (Dania), Helsinki (Finlandia) oraz Uniwersytetem Warszawskim i fińskim centrum badawczym VTT.

Mniej pieniędzy, więcej czasu
Polska znalazła wśród trzech państw, których konsumenci najczęściej deklarowali wzrost zakupów i konsumpcji owoców, nabiału oraz ziół i przypraw. Z drugiej strony nasz kraj odnotował drugi największy spadek zakupów gotowych posiłków (aż dwie trzecie respondentów zadeklarowało bowiem, że miało więcej wolnego czasu). Także e-commerce ze spożywką rozwija się w Polsce podczas pandemii wolniej niż w innych krajach.

Okazało się także, że 53% rodaków odczuwa trudności finansowe, dlatego najczęściej spośród innych badanych krajów rezygnuje z zakupów produktów premium na rzecz tańszych odpowiedników, np. pod marką własną.

Branża spożywcza, zarówno pod względem produkcji, jak i sprzedaży, okazała się bardziej odporna na pandemiczny kryzys niż sektor dóbr trwałych. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej sprzedaż żywności spadła o 6% rok do roku (kwiecień 2020 vs. kwiecień 2019), podczas gdy produkty nonfoodowe (z paliwami włącznie) zaliczyły spadek o 17%. W Polsce różnica była nieznaczna: -11% w przypadku żywności i -12% w przypadku produktów nieżywnościowych.

Co po COVID?
– Przewidzenie przyszłości jest trudne, bo wiele czynników może wpłynąć na kształtowanie się postaw konsumentów – mówi Aleksandra Niżyńska z EIT Food. – Warto jednak tworzyć scenariusze, by być przygotowanym na dostosowanie się do rzeczywistości w czasie, gdy będą się one realizowały, czyli stworzyć plany adaptacyjne.

EIT Food będący niezależną agendą Unii Europejskiej przewidział powrót do nowej rzeczywistości według czterech ścieżek: skrajnie optymistycznej i pesymistycznej oraz dwóch pośrednich. To, która z nich się zrealizuje, zależeć będzie zarówno od postaw rządów, konsumentów, jak i czynników makroekonomicznych. Rozwój epidemii, tempo i skuteczność szczepień, tempo zacieśniania lub luzowania obostrzeń i rozmiar wsparcia dla gospodarek oraz zaufanie (bądź nieufność) konsumentów, zarówno co do własnej przyszłości ekonomicznej, jak i bezpieczeństwa będą się składały na krajobraz po covidowej bitwie.

Szanse na zrównoważoną odbudowę dla rolnictwa stworzą potencjalni nowi konsumenci lokalnych produktów, którzy zwrócą się w stronę krótszych łańcuchów dostaw (mniejsze ryzyko zakłóceń, większa świeżość, wspieranie lokalnych rolników). Krótszy łańcuch to także mniejsza liczba pośredników, a więc i wyższe marże. Możliwa jest także regionalna współpraca, czego przykładem podczas pandemii mogą być kraje bałtyckie, w których rolnicy, dzięki wzajemnemu wsparciu uzyskali efekt skali.

Lokalni przetwórcy uzyskają z kolei szansę na rozpowszechnienie swoich produktów, możliwość wprowadzania innowacji, która zapewni większą efektywność kosztową i pozostawianie mniejszego śladu węglowego ze względu na ograniczenie transportu.
Konsument natomiast stanie się bardziej świadomy, zwróci się ku lokalnym targom lub wręcz kupować będzie chciał od producentów, a w przyszłości stanie się bardziej skłonny do wybierania produktów premium.

Badania objęły 10 krajów: Hiszpanię, Szwecję, Wielką Brytanię, Niemcy, Polskę, Włochy, Francję, Grecję, Finlandię i Rumunię i zostały przeprowadzone we wrześniu 2020 r. na próbie 5000 osób.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Lockdown w branży HoReCa przedłużony do 27 grudnia. A co dalej?

Od 28 grudnia ma obowiązywać podział Polski - w zależności od liczby zakażeń koronawirusem - na trzy strefy z różnym poziomem obostrzeń. Według optymistycznego scenariusza, restauracje otworzą się wówczas dla gości w strefie żółtej i zielonej.

#SerwujemyPrawo - darmowe wsparcie prawne dla restauracji dotkniętych epidemią

DAS Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej pomaga małym firmom gastronomicznym w ramach akcji #SerwujemyPrawo. W każdy czwartek prawnicy udzielają bezpłatnych telefonicznych konsultacji w sprawach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w czasie epidemii.

Prowadzisz firmę z branży "czasu wolnego" na Pomorzu? Złóż wniosek o dotację!

Rozpoczął się nabór wniosków do konkursu na bezzwrotne dotacje dla pomorskich mikro i małych firm z branży "czasu wolnego" dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii. W puli projektu jest 30 mln zł. Każde przedsiębiorstwo może uzyskać maksymalnie 250 tys. zł.

Dworczyk o akcji otwieraMY: wierzymy w dyscyplinę Polaków, wszyscy mamy dość lockdownu

- Wierzymy w odpowiedzialność, dyscyplinę i solidarność wszystkich Polaków. Wierzymy też, że to ostatnia prosta, po której zacznie się powrót do normalnego życia - mówi szef KPRM Michał Dworczyk, pytany o protest przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swoje biznesy.

Włochy: rekordowe wpływy w restauracjach po złagodzeniu restrykcji przeciwepidemicznych

Rekordowe w czasie pandemii Covid-19 wpływy w wysokości 7 milionów euro zanotowano w sobotę w restauracjach w Rzymie w pierwszy po tygodniach przerwy weekend, gdy możliwa była obsługa przy stolikach. Dane te ogłosiła federacja branży gastronomicznej.

Stava wprowadza darmowe płatności online dla restauratorów

Stava dbając o bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostaw posiłków oraz mając świadomość trudnej sytuacji sektora gastronomicznego udostępniła dla restauratorów darmową metodę opłacania zamówień - StavaPay.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej