x

Covid-19 na talerzu. Jak pandemia zmieniła nawyki żywieniowe w Polsce i w Europie?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    02.03.2021

Pandemia zmieniła zachowania konsumentów, ale Polacy zareagowali inaczej niż Niemcy, Grecy czy Szwedzi. Znaleźliśmy się wśród trzech państw, których konsumenci najczęściej deklarowali wzrost spożycia owoców, nabiału oraz ziół i przypraw.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
29% Europejczyków twierdzi, że od czasu pandemii przykłada coraz większą wagę do tego, by unikać dodatków i konserwantów w produktach, a 24% jest przekonanych, że na znaczeniu zyska posiadanie umiejętności kulinarnych – wynika z badań przeprowadzonych przez EIT Food (Europejski Instytut Innowacji i Technologii w obszarze Żywności) wespół z hiszpańską Najwyższą Radą Badań Naukowych i uniwersytetami z Belfastu (Irlandia Płn.), Leuven (Belgia), Aarhus (Dania), Helsinki (Finlandia) oraz Uniwersytetem Warszawskim i fińskim centrum badawczym VTT.

Mniej pieniędzy, więcej czasu
Polska znalazła wśród trzech państw, których konsumenci najczęściej deklarowali wzrost zakupów i konsumpcji owoców, nabiału oraz ziół i przypraw. Z drugiej strony nasz kraj odnotował drugi największy spadek zakupów gotowych posiłków (aż dwie trzecie respondentów zadeklarowało bowiem, że miało więcej wolnego czasu). Także e-commerce ze spożywką rozwija się w Polsce podczas pandemii wolniej niż w innych krajach.

Okazało się także, że 53% rodaków odczuwa trudności finansowe, dlatego najczęściej spośród innych badanych krajów rezygnuje z zakupów produktów premium na rzecz tańszych odpowiedników, np. pod marką własną.

Branża spożywcza, zarówno pod względem produkcji, jak i sprzedaży, okazała się bardziej odporna na pandemiczny kryzys niż sektor dóbr trwałych. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej sprzedaż żywności spadła o 6% rok do roku (kwiecień 2020 vs. kwiecień 2019), podczas gdy produkty nonfoodowe (z paliwami włącznie) zaliczyły spadek o 17%. W Polsce różnica była nieznaczna: -11% w przypadku żywności i -12% w przypadku produktów nieżywnościowych.

Co po COVID?
– Przewidzenie przyszłości jest trudne, bo wiele czynników może wpłynąć na kształtowanie się postaw konsumentów – mówi Aleksandra Niżyńska z EIT Food. – Warto jednak tworzyć scenariusze, by być przygotowanym na dostosowanie się do rzeczywistości w czasie, gdy będą się one realizowały, czyli stworzyć plany adaptacyjne.

EIT Food będący niezależną agendą Unii Europejskiej przewidział powrót do nowej rzeczywistości według czterech ścieżek: skrajnie optymistycznej i pesymistycznej oraz dwóch pośrednich. To, która z nich się zrealizuje, zależeć będzie zarówno od postaw rządów, konsumentów, jak i czynników makroekonomicznych. Rozwój epidemii, tempo i skuteczność szczepień, tempo zacieśniania lub luzowania obostrzeń i rozmiar wsparcia dla gospodarek oraz zaufanie (bądź nieufność) konsumentów, zarówno co do własnej przyszłości ekonomicznej, jak i bezpieczeństwa będą się składały na krajobraz po covidowej bitwie.

Szanse na zrównoważoną odbudowę dla rolnictwa stworzą potencjalni nowi konsumenci lokalnych produktów, którzy zwrócą się w stronę krótszych łańcuchów dostaw (mniejsze ryzyko zakłóceń, większa świeżość, wspieranie lokalnych rolników). Krótszy łańcuch to także mniejsza liczba pośredników, a więc i wyższe marże. Możliwa jest także regionalna współpraca, czego przykładem podczas pandemii mogą być kraje bałtyckie, w których rolnicy, dzięki wzajemnemu wsparciu uzyskali efekt skali.

Lokalni przetwórcy uzyskają z kolei szansę na rozpowszechnienie swoich produktów, możliwość wprowadzania innowacji, która zapewni większą efektywność kosztową i pozostawianie mniejszego śladu węglowego ze względu na ograniczenie transportu.
Konsument natomiast stanie się bardziej świadomy, zwróci się ku lokalnym targom lub wręcz kupować będzie chciał od producentów, a w przyszłości stanie się bardziej skłonny do wybierania produktów premium.

Badania objęły 10 krajów: Hiszpanię, Szwecję, Wielką Brytanię, Niemcy, Polskę, Włochy, Francję, Grecję, Finlandię i Rumunię i zostały przeprowadzone we wrześniu 2020 r. na próbie 5000 osób.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Stava uruchamia akcję #bezpiecznedowozy

Eksperci Stava i Związku Pracodawców HoReCa wypracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków. Jest to zestaw procedur, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy - obsługę restauracji, kurierów i konsumentów.

Najlepsi kucharze zapraszają do gotowania online

Znani szefowie kuchni zmuszeni do zamknięcia swych restauracji z powodu pandemii, otworzyli wrota domowych kuchni i z pomocą social mediów dzielą się przepisami oraz tajnikami sztuki kulinarnej. Czego można się nauczyć od Marcina Przybysza, Massimo Bottury, Farrana Adrii czy Erica Riperta?

Restauracje bez limitu osób - od soboty 30 maja

Wchodzimy w czwarty etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19. Jakie są nowe zasady bezpieczeństwa najważniejsze dla branży HoReCa?

Ponowne otwarcie restauracji w hotelach Campanile

Po pandemicznej przerwie restauracje w hotelach Campanile w Szczecinie, Bydgoszczy i Poznaniu wracają na kulinarną mapę Polski. Na gości czekają zarówno dobrze znane, jak i zupełnie nowe smaki. W menu nie brakuje też specjalności szefa kuchni - cieszących się popularnością firmowych campaburgerów.

Semeniuk: nie widzę możliwości, by otwierać gastronomię

- Nic nie jest przesądzone ws. obostrzeń po 28 lutego, nie widzę jednak możliwości, by otwierać kolejne branże - mówiła wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Dodała, że jeśli liczba zakażeń będzie rosnąć, dotychczasowe restrykcje mogą zostać zaostrzone.

Warszawska policja nasila kontrole restauracji, hoteli i klubów

W minione piątek sobotę i niedzielę policja skontrolowała w Warszawie aż 243 restauracje, 167 siłowni, 51 hoteli i 13 klubów-dyskotek. To dużo więcej niż w poprzedni weekend. Informacji na temat tego, które lokale mogą być otwarte mimo obostrzeń, funkcjonariusze szukają w internecie i social mediach

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej