x

Whisky premium chętnie spożywana w czasie pandemii

Kategoria: Twój biznes - wiedza    26.02.2021

Branżę alkoholową kryzys dotknął w mniejszym stopniu niż inne. Konsumenci chętnie sięgali po droższe alkohole, co odzwierciedla skokowy wzrost eksportu "szkockiej". W gronie poszkodowanych znaleźli się głównie ci, których działalność opierała się na segmencie HoReCa.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Pandemia koronawirusa wprowadziła wiele zamętu na rynku biznesowym oraz konsumenckim. Nie zniechęciła jednak Polaków do spożywania alkoholu. Z raportu agencji badawczej Nielsen wynika, że większość produktów alkoholowych odnotowała w ostatnim roku wzrosty.

Dane liczbowe nie są jednak do końca miarodajne. Jak twierdzą przedstawiciele branży, kryzys był odczuwalny i dotknął wielu producentów wysokoprocentowych trunków.
– Zamrożenie branży HoReCa odbiło się na firmach, których działalność handlowa opierała się w dużej mierze na współpracy właśnie z tym sektorem rynku. Ponieśli oni spore straty, a leczenie ran po ostatnich zawirowaniach może potrwać dłużej niż sądziliśmy – mówi Jarosław Buss, właściciel firmy dystrybucyjnej Tudor House.

Duży wzrost eksportu
Podczas pandemii wiele destylarnii zmuszonych było wstrzymać swoją działalność lub przestawić się na produkcję środków do dezynfekcji. Według danych organizacji branżowej Scotch Whisky Association (SWA), aż 87% szkockich destylarni działała w dobie COVID-19 w ograniczonym zakresie lub zaprzestała produkcji.

– Gdyby taki stan rzeczy potrwał dłużej, na rynku mielibyśmy do czynienia ze zjawiskiem deficytu whisky. Co ciekawe, widmo pustych półek sklepowych z alkoholem wciąż nam grozi, ale nie z powodu pandemii, a Brexitu. Brak jasnych procedur administracyjnych sprawia, że firmy transportowe boją się podejmować zlecenia z Wielkiej Brytanii, gdyż wiąże się to z koniecznością spędzenia kilku dni na granicach – wyjaśnia Buss.

Mimo chwilowego ograniczenia produkcji whisky na wyspach, w skali całego zeszłego roku eksport „szkockiej” do Polski zanotował niespotykane wcześniej wzrosty. W ciągu dwunastu miesięcy, w ujęciu ilościowym, lepsza jakościowa whisky single malt wzrosła aż o 38,8%, podczas gdy pod względem wartości sprowadzanego trunku dynamika wyniosła 31,65%.

Nieco wolniej rosła kategoria whisky blendowanej (mieszanej) – progres wyniósł 15,1% pod względem ilości alkoholu oraz 9,23% dla jego wartości. Ogólnie cała kategoria whisky urosła, odpowiednio o: 14,62% (ilościowo) i 10,07% (wartościowo). Dla porównania, w skali całego świata single malt zaliczył spadki. Podobnie jak i cała kategoria (ilościowo i wartościowo) – 12,61% i 22,61%.

Whisky pożądana jako towar konsumpcyjny oraz… inwestycyjny
Konsumpcja bez wątpienia napędzała eksport. Okazuje się, że czasie podczas pandemii pijemy więcej alkoholu. Co istotne, częściej sięgamy po lepsze i droższe trunki. Potwierdzają to między innymi importerzy oraz właściciele sklepów i dyskontów spożywczych. W opinii Jarosława Bussa, whisky jest równie pożądanym towarem dla… inwestorów.

– Poprzednie kryzysy gospodarcze pokazały, że to kategoria alkoholi bardzo odporna na zawirowania ekonomiczne. Wielu z nas traktuje ją jako stabilną i pewną lokatę kapitału w porównaniu do chociażby funduszy inwestycyjnych czy lokat bankowych. Potwierdzeniem tego trendu jest indeks Rare Whisky Apex 1000, śledzący ceny butelek whisky o największym potencjale inwestycyjnym. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy systematycznie rósł.

Przyszłość należy do luksusowej whisky
W opinii ekspertów oraz graczy rynkowych, przyszłość whisky po zakończeniu pandemii rysuje się w jasnych barwach. Dużych wzrostów można się spodziewać zwłaszcza w kategorii whisky luksusowych.
Jedne z prognoz mówią o potrojeniu wartości tego segmentu w naszym kraju w ciągu najbliższych 5-6 lat. Według szacunków IWSR (International Wine&Spirit Research) udział rynku whisky super premium w Polsce wzrośnie do ok. 4% całego rynku whisky, co będzie średnią Europejską w 2025 roku.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Mycie i dezynfekcja

Każda kuchnia powinna lśnić czystością. Aby we właściwy sposób doprowadzić ją do porządku, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

Posiłki na dowóz zamawiamy często i dokonujemy racjonalnych wyborów

Jedzenie na dowóz kupujemy coraz chętniej i coraz bardziej świadomie. Częściej sięgamy po składniki premium, zamienniki mięsa, a także nietypowe dodatki. Pizza, burger i kebab wciąż pozostają jednymi z naszych ulubionych dań.

Prezes Sfinks Polska: "Lockdown kosztował nas dużo, mimo to mamy ręce pełne roboty"

Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, Chłopskie Jadło i Piwiarnia, w trzecim kwartale 2020 r. systematycznie odbudowywał sprzedaż po wiosennym lockdownie. Firma liczy, że ze wsparciem m.in. rządowych programów pomocowych uda się jej wyjść wkrótce na prostą.

LIDERZY STAWKI

To najlepsze wyniki od niespełna 10 lat: w 2016 r. 99 najlepszych operatorów gastronomicznych w Europie osiągnęło wzrost na poziomie 7,1 proc. Liderzy osiągnęli łączną sprzedaż na poziomie 100 mld euro. Badania przeprowadzili Gretel Weiss i Daniel Funnen ("Food Service Europe & Middle East").

Rośnie spożycie ryb i owoców morza

64% Polaków je ryby i owoce morza średnio raz w tygodniu lub częściej. Wyprzedzamy Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami - wynika z badań Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza.

Marketing w kawiarni - najważniejszy jest koncept

Jak komunikować o ofercie kawiarni? Wbrew pozorom to wcale nie takie proste. Analizujemy, jak robią to najlepsze lokale w Polsce, i podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej