x

Współwłaściciel kawiarni Nancy Lee: Zamiast liczyć na pomoc, wolimy działać

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    23.02.2021

- Odwiedźcie nas na kawę, na cokolwiek. Nie oczekujemy kokosów, chcemy zarobić na prąd, produkty i wynagrodzenia - apelują właściciele warszawskiej kawiarni Nancy Lee. Lokal, podobnie jak wiele inych, ma kłopoty finansowe. Wsparcia od państwa nie dostał, więc liczy na solidarność swoich gości.

Zdjęcie: Paweł Trzciński / archiwum prywatne
Zdjęcie: Paweł Trzciński / archiwum prywatne
Kawiarnia Nancy Lee do jesieni zeszłego roku mieściła się w centrum Warszawy, ale po ponad 5 latach działalności zmuszona była przenieść się na Pragę. Do niedawna można było w niej wypić kawę parzoną alternatywnymi metodami i zjeść wegańskie oraz wegetariańskie potrawy. Teraz, z uwagi na pandemiczne obostrzenia, lokal może oferować jedynie dania na wynos. To jednak za mało, by zapewnić mu finansową stabilność.

„Sytuacja jest słaba”
Mimo braku wsparcia z tarczy antykryzysowej kawiarnia funkcjonowała do tej pory dzięki nielicznym klientom, którzy zamawiali kawę i ciasta na wynos. Sytuacja zmieniła się jednak z początkiem roku.
– Przyszedł właściciel lokalu z fakturą za czynsz. Zamiast obnizonej kwoty, nagle mieliśmy zapłacić parę tysięcy złotych. Zrobiło nam się gorąco – relacjonuje Paweł Trzciński, który wraz żoną jest właścicielem Nancy Lee.

O swoich problemach właściciele lokalu napisali na Facebookowym fanpage’u kawiarni.
– Sytuacja jest słaba. Wszystko jest pod górkę i po paru dobrych dniach przychodzą dni tak słabe, że płakać się chce. Pewnie nie zdajecie sobie sprawy, że nie mamy żadnego wsparcia od „rządu”. Dlatego chcemy działać. Dla Was! Bardzo Was potrzebujemy. Odwiedźcie nas na kawę, na cokolwiek – czytamy w poście.

Na wpis z apelem Nancy Lee błyskawicznie odpowiedzieli internauci. Wielu postanowiło odwiedzić lokal. „Będziemy regularnie”, „Wpadnę w poniedziałek”, „Jutro wpadamy”, „Widzimy się w niedzielę na kawie” – to tylko niektóre z komentarzy pod wspomnianym postem.

To proste do zrobienia
Wsparcie klientów jest dla lokalu kluczowe, bo na pomoc ze strony państwa nie może liczyć. Właściciele kawiarni nie otrzymali wsparcia z tzw. tarczy antykryzysowej, choć jak podkreśla Paweł Trzciński, od pomocy rządu znacznie ważniejsza byłaby możliwość swobodnego działania.

– Nie dostaliśmy nawet zwolnienia z ZUS. Póki co, czekamy, ale to nie wygląda różowo. Nie wiem, jak działa ten system. Dlaczego ktoś dostał, ktoś inny nie? To jest nieprzewidywalne. Zamiast otrzymać pomoc z tarczy, wolelibyśmy po prostu móc działać. Oczywiście, w reżimie sanitarnym. Mamy obecnie spory lokal, możemy rozlokować ludzi w bezpiecznej odległości. Każdy wie, że trzeba nosić maseczki, zachowywać odległości. To jest proste do zrobienia. Wszystko można zorganizować – mówi współwłaściciel Nancy Lee.

Jak zaznacza, w obecnej sytuacji nie chodzi o to, by wypracować ogromne zyski.
– Nie oczekujemy kokosów. Tu chodzi o to, by zapewnić stabilność finansową, by mieć pieniądze na prąd, pensje, dostawy. Wystarczyłoby, żeby rząd nie traktował gastronomii tak, jakby ludzie jedząc w restauracjach pluli wirusem na cztery strony świata i siebie wzajemnie. W miejscach takich jak restauracje i kawiarnie ludzie są naprawdę bardzo zdyscyplinowani pod względem zachowania – mówi Trzciński.

Nie poddawać się!
Co czeka Nancy Lee w najbliższym czasie? W lokalu mają pojawić się vouchery, a być może także przestrzeń coworkingowa. Współwłaściciel kawiarni patrzy w przyszłość z pewnym optymizmem.  

– Gdy gastronomia będzie już otwarta, możemy robić dużo dobrych rzeczy. To nie jest trudne mieć wysoką jakość. Po prostu trzeba kochać to, co się robi. Nasz post dotarł do przeszło 50 tysięcy ludzi. Niech to da im motywację, by się nie poddawać – podsumowuje Trzciński.


Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Jak przetrwać kryzys? Sprawdźcie, jak to się udaje sieci KOKU Sushi

Potrzebujemy teraz pozytywnych przykładów - oto on! Po dwóch miesiącach od zamrożenia gospodarki licząca 25 lokali polska sieć franczyzowa barów KOKU Sushi jest na plusie. Receptą na utrzymanie pozycji na rynku było szybkie reagowanie na zachodzące zmiany i postawienie na dowozy.

Sfinks Polska - w czasie lockdownu spadek przychodów o ponad 90%

Trzecia pod względem przychodów firma gastronomiczna w Polsce odnotowała w czasie lockdownu spadek przychodów o ponad 90%. Powoli odbudowuje jednak sprzedaż i rozwija swoje sieci przed drugą falą wzrostu zakażeń.

Green Caffè Nero nie składa broni, ale jest ciężko [ROZMOWA]

- Zmagamy się z najgorszym okresem w historii gastronomii. Pomoc państwa jest minimalna, w sumie wpływa tylko śladowo na naszą sytuację - przyznaje Adam Ringer, prezes Green Caffè Nero.

Właścicielka Concordia Taste: Nie ma powrotu do normalności sprzed pandemii

Myślę, że najgorsze jest już za nami. Ale na pewno nie będzie już tak jak przed pandemią. Chyba nikt nie wierzy, że wiosną powrócimy do tego, co było w zeszłym roku. Wszystkich nas czeka trudny rok - mówi Ewa Voelkel Krokowicz, właścicielka poznańskiej restauracji Concordia Taste.

Restauracja Bulaj w Sopocie - ich pomysł na przetrwanie

- Myślę o biznesie, który będę mógł rozwijać, gdy skończy się pandemia. Otwieramy sklep internetowy z szytymi na miarę boksami, obiadami na bazie produktów rybnych - mówi Artur Moroz, właściciel restauracji Bulaj.

Paryski szef Guy Savoy: pierwszy lockdown uderzył w styl życia Francuzów, drugi w ich duszę

Paryska restauracja Guy Savoy, którą w rankingu La Liste trzykrotnie uznano za najlepszą na świecie, zostanie ponownie otwarta 9 czerwca, po 7 miesiącach lockdownu. Jej szef i właściciel Guy Savoy uważa, że zamknięcie gastronomii z powodu pandemii było bezzasadne.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej