x

Współwłaściciel kawiarni Nancy Lee: Zamiast liczyć na pomoc, wolimy działać

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    23.02.2021

- Odwiedźcie nas na kawę, na cokolwiek. Nie oczekujemy kokosów, chcemy zarobić na prąd, produkty i wynagrodzenia - apelują właściciele warszawskiej kawiarni Nancy Lee. Lokal, podobnie jak wiele inych, ma kłopoty finansowe. Wsparcia od państwa nie dostał, więc liczy na solidarność swoich gości.

Zdjęcie: Paweł Trzciński / archiwum prywatne
Zdjęcie: Paweł Trzciński / archiwum prywatne
Kawiarnia Nancy Lee do jesieni zeszłego roku mieściła się w centrum Warszawy, ale po ponad 5 latach działalności zmuszona była przenieść się na Pragę. Do niedawna można było w niej wypić kawę parzoną alternatywnymi metodami i zjeść wegańskie oraz wegetariańskie potrawy. Teraz, z uwagi na pandemiczne obostrzenia, lokal może oferować jedynie dania na wynos. To jednak za mało, by zapewnić mu finansową stabilność.

„Sytuacja jest słaba”
Mimo braku wsparcia z tarczy antykryzysowej kawiarnia funkcjonowała do tej pory dzięki nielicznym klientom, którzy zamawiali kawę i ciasta na wynos. Sytuacja zmieniła się jednak z początkiem roku.
– Przyszedł właściciel lokalu z fakturą za czynsz. Zamiast obnizonej kwoty, nagle mieliśmy zapłacić parę tysięcy złotych. Zrobiło nam się gorąco – relacjonuje Paweł Trzciński, który wraz żoną jest właścicielem Nancy Lee.

O swoich problemach właściciele lokalu napisali na Facebookowym fanpage’u kawiarni.
– Sytuacja jest słaba. Wszystko jest pod górkę i po paru dobrych dniach przychodzą dni tak słabe, że płakać się chce. Pewnie nie zdajecie sobie sprawy, że nie mamy żadnego wsparcia od „rządu”. Dlatego chcemy działać. Dla Was! Bardzo Was potrzebujemy. Odwiedźcie nas na kawę, na cokolwiek – czytamy w poście.

Na wpis z apelem Nancy Lee błyskawicznie odpowiedzieli internauci. Wielu postanowiło odwiedzić lokal. „Będziemy regularnie”, „Wpadnę w poniedziałek”, „Jutro wpadamy”, „Widzimy się w niedzielę na kawie” – to tylko niektóre z komentarzy pod wspomnianym postem.

To proste do zrobienia
Wsparcie klientów jest dla lokalu kluczowe, bo na pomoc ze strony państwa nie może liczyć. Właściciele kawiarni nie otrzymali wsparcia z tzw. tarczy antykryzysowej, choć jak podkreśla Paweł Trzciński, od pomocy rządu znacznie ważniejsza byłaby możliwość swobodnego działania.

– Nie dostaliśmy nawet zwolnienia z ZUS. Póki co, czekamy, ale to nie wygląda różowo. Nie wiem, jak działa ten system. Dlaczego ktoś dostał, ktoś inny nie? To jest nieprzewidywalne. Zamiast otrzymać pomoc z tarczy, wolelibyśmy po prostu móc działać. Oczywiście, w reżimie sanitarnym. Mamy obecnie spory lokal, możemy rozlokować ludzi w bezpiecznej odległości. Każdy wie, że trzeba nosić maseczki, zachowywać odległości. To jest proste do zrobienia. Wszystko można zorganizować – mówi współwłaściciel Nancy Lee.

Jak zaznacza, w obecnej sytuacji nie chodzi o to, by wypracować ogromne zyski.
– Nie oczekujemy kokosów. Tu chodzi o to, by zapewnić stabilność finansową, by mieć pieniądze na prąd, pensje, dostawy. Wystarczyłoby, żeby rząd nie traktował gastronomii tak, jakby ludzie jedząc w restauracjach pluli wirusem na cztery strony świata i siebie wzajemnie. W miejscach takich jak restauracje i kawiarnie ludzie są naprawdę bardzo zdyscyplinowani pod względem zachowania – mówi Trzciński.

Nie poddawać się!
Co czeka Nancy Lee w najbliższym czasie? W lokalu mają pojawić się vouchery, a być może także przestrzeń coworkingowa. Współwłaściciel kawiarni patrzy w przyszłość z pewnym optymizmem.  

– Gdy gastronomia będzie już otwarta, możemy robić dużo dobrych rzeczy. To nie jest trudne mieć wysoką jakość. Po prostu trzeba kochać to, co się robi. Nasz post dotarł do przeszło 50 tysięcy ludzi. Niech to da im motywację, by się nie poddawać – podsumowuje Trzciński.


Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Właścicielka Concordia Taste: Nie ma powrotu do normalności sprzed pandemii

Myślę, że najgorsze jest już za nami. Ale na pewno nie będzie już tak jak przed pandemią. Chyba nikt nie wierzy, że wiosną powrócimy do tego, co było w zeszłym roku. Wszystkich nas czeka trudny rok - mówi Ewa Voelkel Krokowicz, właścicielka poznańskiej restauracji Concordia Taste.

Jak przetrwać kryzys? Sprawdźcie, jak to się udaje sieci KOKU Sushi

Potrzebujemy teraz pozytywnych przykładów - oto on! Po dwóch miesiącach od zamrożenia gospodarki licząca 25 lokali polska sieć franczyzowa barów KOKU Sushi jest na plusie. Receptą na utrzymanie pozycji na rynku było szybkie reagowanie na zachodzące zmiany i postawienie na dowozy.

Restauracje ORZO w ogniu hejtu za koktajl dla zaszczepionych

ORZO jako pierwsze zaproponowało zaszczepionym gościom prezent - autorski koktajl Marcina Kruka. Akcja spolaryzowała gości, którzy swoje poparcie lub dezaprobatę wyrażali w mediach społecznościowych, mailach i telefonach do restauracji.

Restaurator z Krakowa: Przetrwają najsilniejsi, najsprytniejsi i ci, którym ktoś pomógł

Lockdown gastronomii potrwa przynajmniej do końca stycznia. To jedyna pewna wiadomość ze strony rządu, wszystko inne jest dziś dla restauratorów wielką niewiadomą. - Nie wiemy, na co czekamy - mówi Emil Hołubiczko z Molám Thai Canteen & Bar w Krakowie.

Pustostany po barach i restauracjach na ulicach handlowych

Jak pandemia zmienia krajobraz ulic handlowych? W centralnych lokalizacjach najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. O tym jak wygląda sytuacja na ulicach handlowych opowiada Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield.

Byczy Burger: policjantów nie obsługujemy

Emocje w branży gastronomicznej sięgają zenitu. Kolejną burzę w sieci wywołał tym razem Byczy Burger w Toruniu - lokal ogłosił, że nie obsługuje policjantów i ich rodzin. Nie szukali rozgłosu, ale jak tłumaczą zdania nie zmienią.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej