x

Raport Mintela: trendy na rynku żywności i gastronomii w 2021 roku

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.02.2021

"Nakarm swój umysł", "nowa definicja jakości" oraz "zjednoczenie przez jedzenie" - to trzy główne trendy, które według firmy badawczej Mintel będą dominować na rynku żywności, napojów i gastronomii w 2021 roku.

Zdjęcie: Shuttestock.com.
Zdjęcie: Shuttestock.com.
Mintel ogłosił trzy kluczowe trendy, które wpłyną na globalny rynek żywności, napojów i gastronomii, w tym analizy, spostrzeżenia i rekomendacje uwzględniające zachowania konsumentów w perspektywie 12 miesięcy (teraz), 18 i więcej miesięcy (wkrótce) oraz 5 i więcej lat (w przyszłości). Oto one!

Nakarm swój umysł
W 2021 r. i w kolejnych latach marki z branży żywności, napojów i gastronomii zaoferują konsumentom chwile wytchnienia dzięki produktom opartym na rytuałach i recepturom wzmacniającym efekt odprężających działań. Ponieważ pojedynczy cel związany jedynie z unikaniem zarażenia COVID-19 stanie się coraz mniej istotny, konsumenci będą podejmować poważniejsze zobowiązania, aby zmniejszyć ryzyko związane z niezdrową dietą. Będą kierować swoje zainteresowania ku bardziej świadomemu i intuicyjnemu jedzeniu, a także szukać potwierdzenia i motywacji w technologii.

Zdjęcie: Shuttestock.com.
Zdjęcie: Shuttestock.com.
Globalna pandemia COVID-19 uświadomiła konsumentom, jak ważne jest, by zadbać o swój dobrostan. W kolejnych latach konsumenci będą coraz częściej szukać produktów i usług, które oferują korzyści dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego.

Funkcjonalne formuły i multisensoryczne, emocjonalnie angażujące produkty pomogą markom z branży żywności, napojów i gastronomii uszczknąć większy kawałek tortu, jakim jest sektor opcji zapewniających dobrostan psychiczny i emocjonalny. Innowacyjne receptury żywności i napojów pozwolą konsumentom dowiedzieć się, w jaki sposób dieta wpływa na zdrowie psychiczne i emocjonalne, co z kolei zwiększy zainteresowanie psychologicznym podejściem do zdrowego odżywiania.

Nowa definicja jakości
Należy spodziewać się, że konsumenci będą szukać przystępnych i zarazem luksusowych posiłków na specjalne okazje celebrowane bez wychodzenia z domu. Marki i sieci handlowe będą wprowadzać na rynek produkty o odpowiedniej cenie z etycznym lub ekologicznym przesłaniem, natomiast konsumenci będą oczekiwać od sklepów bezdotykowych rozwiązań, w tym usług doświadczalnych. W ciągu najbliższych pięciu lat i w dalszej przyszłości sukces osiągną marki i operatorzy inwestujący w płynny handel detaliczny i sprawiedliwy dostęp do zdrowej żywności.

Po szoku, jakim był wybuch pandemii, w kwestii wartości konsumenci szukają powrotu do tego, co niezbędne. Konsumenci koncentrują się obecnie na minimalnej konsumpcji i uzyskiwaniu najlepszego zwrotu z zakupów.
Wraz z otwarciem rynków po restrykcjach spowodowanych przez COVID-19 życie nabierze tempa, co z kolei spowoduje większy popyt na szybkie, higieniczne i odważne produkty z kategorii convenience w branży spożywczej i gastronomicznej.

W ciągu najbliższych kilku lat marki będą musiały sprostać wyzwaniom wynikającym z nowej definicji jakości i zapewnić dostęp do e-handlu kupującym ze wszystkich warstw socjoekonomicznych. Chęć uzyskania najlepszej jakości za atrakcyjną cenę zmotywuje marki do większej przejrzystości w kwestii ceny produktu poprzez informowanie o jej komponentach, takich jak składniki, procesy produkcyjne i praca zaangażowanych ludzi.

Zjednoczenie przez jedzenie
W ciągu najbliższych 12 miesięcy firmy z sektora żywności, napojów i gastronomii będą zachęcać konsumentów do wykorzystywania marek w celu wyrażenia swojej indywidualności i powrotu do tożsamości sprzed pandemii. Należy spodziewać się rozwoju handlu społecznościowego, który stwarza dla marek szansę dodatkowych przychodów poprzez tworzenie społeczności. Marki będą również mogły wykorzystać swoje zasoby, reputację i zasięgi do umożliwiania konsumentom podejmowania działań w ważnych społecznie sprawach.

Pandemia COVID-19 wzmocniła rolę wspólnoty wśród konsumentów. Doceniając wagę kontaktów i wzajemnej pomocy, konsumenci będą się łączyć w społeczności podobnie myślących osób w celach towarzyskich i dla poczucia jedności. Marki żywności, napojów i usług gastronomicznych mogą wykorzystać fakt bycia obiektami wspólnych zainteresowań i pasji, z którymi konsumenci mogą powiązać swoją tożsamość, i aktywnie łączyć swoich fanów w społeczności. Zjednoczone pod wspólną marką (lub markami) społeczności będą poszerzać kręgi społeczne swoich członków i podejmować zbiorowe działania na rzecz zmiany.
Źródło: Mintel

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej