x

Kucharz niepotrzebny? Wkrótce w Polsce świeże sałatki z automatu - w 90 sekund na oczach klienta

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.02.2021

Green Factory wprowadza na rynek robota sałatkowego Chowbotics, który w półtorej minuty przygotuje wybraną z menu lub samodzielnie skomponowaną przez klienta sałatkę ze świeżych produktów. W marcu rozpocznie się testowanie urządzenia.

Robot sałatkowy Chowbotics. Zdjęcie: materiały prasowe.
Robot sałatkowy Chowbotics. Zdjęcie: materiały prasowe.
Green Factory – przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji świeżych sałat z kategorii „ready to eat” – ma innowacyjny pomysł na zaspokojenie potrzeb konsumentów, którzy chcą spożywać szybkie, łatwo dostępne, a przy tym zdrowe i świeżo przygotowywane posiłki.
Niedługo w Polsce pojawi się automat, który będzie w stanie w zaledwie 90 sekund przygotować sałatkę ze świeżych składników.

Sałatka z menu lub według gustu
Cały proces przygotowania sałatki jest w pełni zautomatyzowany. W robocie znajdują się dwadzieścia dwa pojemniki wypełnione świeżymi produktami. Konsument ma możliwość wyboru jednej z pięciu zaproponowanych w Menu Chefa propozycji lub może stworzyć własną kompozycję sałatkową zgodną z osobistymi preferencjami kulinarnymi. Każda sałatka Chefa może być również dowolnie modyfikowana poprzez dodanie, odjęcie lub zamianę poszczególnych składników – personalizacja posiłków jest bowiem fundamentalną zaletą tego urządzenia.

Sałatka Cezar - wkrótce z automatu? Zdjęcie: Shutterstock.com.
Sałatka Cezar - wkrótce z automatu? Zdjęcie: Shutterstock.com.
I tak dla fanów tradycyjnych smaków robot przygotuje sałatkę „Ave Cezar” z sałatą rzymską, pieczonym kurczakiem, serem długo dojrzewającym i grzankami. „Wegańska uczta” to pełnowartościowy posiłek dla wegan i wegetarian z różnorodnych sałat i kasz, wzbogacony ciecierzycą, pomidorkami cherry oraz miksem pestek. Amatorów ryb może skusić „Słoneczny tuńczyk”, a osoby poszukujące letnich smaków – „Śródziemnomorskie klimaty”.

Z kolei konsumentom stęsknionym za kuchnią tradycyjną przypadnie do gustu „Wiejska sielanka”, w której rukola połączono z miksem tradycyjnych kasz, świeżą papryką, suszonymi pomidorami, oliwkami, chrupiącym bekonem oraz okraszono dressingiem miodowo-musztardowym. Green Factory zadba o różnorodność sezonową – gotowe propozycje sałatek będą zmieniać się minimum raz na kwartał.

Ci, którzy będą woleli stworzyć autorską sałatkę mają do wyboru dwa składniki bazowe spośród aż czterech rodzajów sałat lub kaszy. Wśród 17 dodatków znajdziemy świeże lub marynowane warzywa, pestki, grzanki oraz mięsa i ryby. Sałatkowy wybór dopełnia jeden z trzech dostępnych dressingów.

Proste w obsłudze
– Przy każdej zmianie i wyborze składnika konsument będzie mógł na bieżąco kontrolować na panelu tabletu zmieniający się bilans kaloryczny swojej sałatki, a także skład jej wartości odżywczych oraz finalną cenę za gotowy produkt. To duże ułatwienie dla osób, którzy stawiają na zdrowe odżywianie. Nadrzędną ideą robota sałatkowego jest bowiem sprostanie wielu różnorodnym potrzebom konsumentów – od chęci zadbania o zdrowie, aż do zabawy płynącej ze spożywania codziennie innej, świeżej sałatki – mówi Marcin Stankiewicz, business development director w Green Factory.

Przygotowanie posiłku przez automat rozpoczyna się po zaakceptowaniu przez konsumenta finalnego wyboru, podstawieniu miski do strefy „zasypu” oraz opłaceniu transakcji kartą. Samo przyrządzeniu sałatki zajmuje ok. 90 sekund. Przez cały czas klient ma możliwość obserwowania operacji przez szybę robota.

Jak działa robot
Wśród 17 dostępnych dodatków znajdziemy świeże lub marynowane warzywa. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Wśród 17 dostępnych dodatków znajdziemy świeże lub marynowane warzywa. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jeden załadunek automatu pozwala przygotować ok. 60 sałatek. Napełnienie robota – w zależności od potrzeb – będzie odbywać się raz lub kilka razy dziennie. Higienę i bezpieczeństwo pożywienia zapewnia napełnianie pojemników składnikami w specjalnie przeznaczonej do tego kuchni, a nie w samym automacie. Transport oraz wymiana pojemników odbywa się zgodnie z najwyższymi standardami higienicznymi, z pełnym zachowaniem ciągu chłodniczego oraz przy braku kontaktu operatora urządzenia z żywnością.

Sam robot również kontroluje jakość przechowywania produktów. Utrzymuje on stałą temperaturę w przedziale 2-5 st. C. Gdyby jednak doszło do jakiegokolwiek zaburzenia jego pracy na dłużej niż 15 minut, co skutkowałoby przekroczeniem optymalnej temperatury, robot automatycznie się wyłączy. Jego parametry i pracę operator może nieustannie kontrolować online, dzięki czemu czas reakcji na usterkę jest skrócony do minimum.

Produkty w robocie sałatkowym są zawsze świeże, ponieważ wymieniane są codziennie lub maksymalnie co drugi dzień. Ponadto automat kontroluje stan przydatności produktów do spożycia i w razie potrzeby po prostu wyłącza dostępność składnika, który nie spełnia już norm jakości.

Najpierw testy
Robot sałatkowy marki Chowbotics to jedyne takie urządzenie na świecie, a Green Factory posiada na niego wyłączność w Polsce. Ten innowacyjny sposób na zautomatyzowaną sprzedaż sałatek będzie sygnowany marką Fit & Easy oferującą gotowe do spożycia świeże i umyte warzywa oraz dania z nich.

Zanim jednak roboty trafią na rynek, firma przeprowadzi kilkumiesięczne testy, które mają rozpocząć się już w marcu.
– Chcemy dać Polakom innowacyjne narzędzie, dzięki któremu będą mogli spożyć zdrowy posiłek, dostępny 24 godziny na dobę, a przy tym dostosowany do ich indywidualnych smaków. Dzięki testom dowiemy się, czy polscy konsumenci są otwarci na takie nowoczesne rozwiązania, a przy okazji poznamy jeszcze bliżej ich preferencje kulinarne. Chcemy sprawdzić różne lokalizacje, np. biurowce, centra handlowe, a także budynki użyteczności publicznej czy stacje benzynowe, by zbadać, gdzie jest największe zapotrzebowanie na takie urządzenia. Nie wykluczamy również testów w wielkopowierzchniowych sklepach spożywczych lub sklepach typu convenience. Testy potrwają od trzech do sześciu miesięcy – tłumaczy Marcin Stankiewicz.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Hard Beans z Fetco będą produkować i dystrybuować urządzenia do kawy typu cold brew

Polska palarnia kawy Hard Beans rozpoczęła współpracę z Fetco, czołowym amerykańskim producentem urządzeń do parzenia kawy i herbaty. Wspólnie będą produkować i dystrybuować urządzenie Baby Hard Tank wytwarzające kawę typu cold brew w rekordowym tempie.

Żabka konkurencją dla McDonald’s? Takie ma plany

Żabka - czołowa sieć sklepów convenience - nie bez przyczyny wraca w wybranych placówkach do serwowania pizz i zapiekanek. To pomysł na mniejsze miejscowości, do których nie wchodzą najwięksi gracze fast-food, takie jak McDonald’s.

Oto pięć trendów polskiej i światowej gastronomii. Raport Pyszne.pl

Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Które kuchnie świata cieszą się największą popularnością? Czy zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu i przekonujemy się do weganizmu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Restauratorze! Nie marnuj jedzenia, zarabiaj! Chcesz wiedzieć jak? [PORADNIK]

Straty produktów są nieodłączną częścią każdego biznesu gastronomicznego. Nie oznacza to jednak, że restaurator nie ma kontroli nad ilością marnowanej żywności. Wprost przeciwnie, jak podpowiadają doświadczeni szefowie kuchni, sposobów radzenia sobie z tym problemem jest bardzo dużo.

Polacy jedzą oczami. Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta [RAPORT]

Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków".

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej