x

Jakie konsekwencje grożą gościom restauracji otwartych mimo zakazu?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    05.02.2021

Klienci lokali otwieranych mimo obostrzeń są narażeni na konsekwencje prawne, choć obowiązujące aktualnie przepisy odnoszą się wyłącznie do przedsiębiorców, nie konsumentów. Gdzie zatem tkwi haczyk?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
W aktualnym stanie prawnym brak jest przepisów, które wprost zakazują korzystania przez obywateli z usług podmiotów prowadzących działalność wbrew restrykcjom związanym z Covid-19.
Jak wskazuje Marek Pawlak, doradca w zespole kancelarii prawnej w Grant Thornton, obowiązujące przepisy – zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – odnoszą się wyłącznie do przedsiębiorców, nie zaś do konsumentów. Sam fakt korzystania z usług restauracji lub siłowni nie wiąże się zatem z żadną sankcją.

Ale!!!
Nie oznacza to jednak, że klienci owych lokali nie są narażeni na jakiekolwiek konsekwencje prawne.
– Należy bowiem wskazać, że do tych osób odnoszą się inne obowiązki przewidziane przepisami rozporządzenia, np. obowiązek utrzymania dystansu społecznego 1,5 m lub obowiązek zakrywania ust i nosa, którego przestrzeganie podczas spożywania posiłku w restauracji jest raczej niemożliwe – mówi Marek Pawlak.

I tłumaczy, że jeżeli w lokalu będzie mieć miejsce kontrola policji, funkcjonariusz może wylegitymować gości, co nie jest jeszcze równoznaczne z nałożeniem kary (dane obecnych na miejscu osób mogą posłużyć np. do identyfikacji świadków do celów późniejszych postępowań sądowych).

W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązków wynikających z rozporządzenia (tj. obowiązku zakrywania ust i nosa lub utrzymania dystansu), funkcjonariusz może nałożyć na daną osobę mandat karny w wysokości do 500 zł na podstawie artykułu 116 § 1a kodeksu wykroczeń. Jednocześnie jednak zgodnie z ust. 5 pkt 2, odkrycie ust i nosa jest możliwe w przypadku: spożywania posiłków lub napojów w zakładach pracy lub budynkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c i d., co oznacza, że policjant nie może (lub przynajmniej nie powinien) ukarać klienta za brak maseczki podczas spożywania posiłku.

Zakazy i nakazy a Konstytucja
Warto tu jeszcze wspomnieć o powszechnie podnoszonych wątpliwościach dotyczących zgodności aktualnie obowiązujących zakazów i nakazów z Konstytucją. W szczególności wątpliwa wydaje się zgodność owych norm z art. 31 ust. 3 Konstytucji, zgodnie z którym ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie, nie zaś w rozporządzeniu będącym aktem niższej rangi.

– Tym samym, jeżeli nie zgadzamy się nałożoną na nas sankcją w postaci mandatu, mamy prawo do odmowy jego przyjęcia, o czym policjant powinien nas pouczyć. W takim przypadku funkcjonariusz kieruje wniosek o ukaranie do sądu, który zadecyduje o zasadności nałożenia na nas kary – wyjaśnia Marek Pawlak.

Kara administracyjna
Poza mandatem karnym, policjant może wystąpić z wnioskiem do właściwego inspektora sanitarnego o nałożenie kary administracyjnej w wysokości do 30 tys. zł. Sankcja ta nakładana jest w drodze decyzji – co do zasady podlegającej natychmiastowemu wykonaniu – i powinna zostać uiszczona w terminie 7 dni od jej doręczenia.

– Egzekucja należności następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, co oznacza, iż może ona zostać wyegzekwowana w drodze zajęcia rachunku bankowego i ściągnięcia kwoty sankcji bezpośrednio z naszego konta. Oczywiście osobie, która nie zgadza się z nałożoną karą, przysługuje odwołanie do wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji – przypomina ekspert Grant Thornton.

Kodeks karny: kto sprowadza niebezpieczeństwo…
Na zakończenie warto wskazać na treść art. 165 § 1 ust. 1 kodeksu karnego, zgodnie z którym: kto sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla mienia w wielkich rozmiarach powodując zagrożenie epidemiologiczne lub szerzenie się choroby zakaźnej albo zarazy zwierzęcej lub roślinnej podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

– Chociaż osobiście nie są mi znane przypadki zastosowania tego przepisu względem osób, które korzystają z usług restauracji lub klubów fitness, co w mojej ocenie należałoby uznać za wysoce niewspółmierne, przepis ten – przynajmniej teoretycznie – może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania karnego względem klientów „niesubordynowanych” przedsiębiorców. Oczywiście w takim przypadku o zastosowaniu jakichkolwiek kar lub środków karnych decyduje sąd, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności danej sprawy, w tym każe liczbę osób zgromadzonych w danym obiekcie –  wyjaśnia Marek Pawlak.

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Hotele znów zamknięte w całej Polsce. Od 20 marca do 9 kwietnia

W całej Polsce od soboty 20 marca do 9 kwietnia obowiązują rozszerzone obostrzenia. Gastronomia bez zmian - tylko na wynos i w dowozie, do odwołania.

Too Good To Go wspiera gastronomię pomagając w dowozach

Aby pomóc lokalom gastronomicznym Too Good To Go wprowadziło tymczasowe rozwiązanie non-profit, które pozwala użytkownikom zamówić jedzenie na wynos w regularnej, pełnej cenie - cały dochód ze sprzedaży powędruje prosto do partnerów. Paczki w ramach inicjatywy #WeCare są już dostępne w aplikacji.

KFC, Pizza Hut, Burger King i kawiarnie Starbucks ponownie otwarte w całej Polsce

Spółka AmRest zarządzająca siecią restauracji KFC, Pizza Hut, Burger King oraz kawiarni Starbucks otworzyła ponownie dla gości ponad 550 lokali w całym kraju. Oczywiście, z zachowaniem zasad higieny i bezpieczeństwa obowiązujących w czasie pandemii.

Rekordowa liczba otwarć w Koku Sushi mimo pandemii

Mimo pandemicznego przestoju w gastronomii, franczyzowa sieć Koku Sushi bilansuje pierwszą część roku wyraźnie na plusie. Wiosną i latem otworzyła kilka nowych restauracji. Do końca roku planuje start 6 kolejnych. Zapowiada się, że będzie to rekord w 16-letniej historii firmy. Jak to się robi?

O gastronomii w czasach pandemii w Concordia Taste

Poznańska restauracja Concordia Taste inicjuje 2 czerwca spotkanie warsztatowe, podczas którego wspólnie z przedstawicieli branży chce wypracować standardy działania w obecnej sytuacji.

II etap odmrażania gospodarki już po majówce

Od 4 maja wkraczamy w II etap odmrażania gospodarki. Sprawdź, czy coś się zmieni dla branży HoReCa?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej