x

Jakie konsekwencje grożą gościom restauracji otwartych mimo zakazu?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    05.02.2021

Klienci lokali otwieranych mimo obostrzeń są narażeni na konsekwencje prawne, choć obowiązujące aktualnie przepisy odnoszą się wyłącznie do przedsiębiorców, nie konsumentów. Gdzie zatem tkwi haczyk?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
W aktualnym stanie prawnym brak jest przepisów, które wprost zakazują korzystania przez obywateli z usług podmiotów prowadzących działalność wbrew restrykcjom związanym z Covid-19.
Jak wskazuje Marek Pawlak, doradca w zespole kancelarii prawnej w Grant Thornton, obowiązujące przepisy – zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – odnoszą się wyłącznie do przedsiębiorców, nie zaś do konsumentów. Sam fakt korzystania z usług restauracji lub siłowni nie wiąże się zatem z żadną sankcją.

Ale!!!
Nie oznacza to jednak, że klienci owych lokali nie są narażeni na jakiekolwiek konsekwencje prawne.
– Należy bowiem wskazać, że do tych osób odnoszą się inne obowiązki przewidziane przepisami rozporządzenia, np. obowiązek utrzymania dystansu społecznego 1,5 m lub obowiązek zakrywania ust i nosa, którego przestrzeganie podczas spożywania posiłku w restauracji jest raczej niemożliwe – mówi Marek Pawlak.

I tłumaczy, że jeżeli w lokalu będzie mieć miejsce kontrola policji, funkcjonariusz może wylegitymować gości, co nie jest jeszcze równoznaczne z nałożeniem kary (dane obecnych na miejscu osób mogą posłużyć np. do identyfikacji świadków do celów późniejszych postępowań sądowych).

W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązków wynikających z rozporządzenia (tj. obowiązku zakrywania ust i nosa lub utrzymania dystansu), funkcjonariusz może nałożyć na daną osobę mandat karny w wysokości do 500 zł na podstawie artykułu 116 § 1a kodeksu wykroczeń. Jednocześnie jednak zgodnie z ust. 5 pkt 2, odkrycie ust i nosa jest możliwe w przypadku: spożywania posiłków lub napojów w zakładach pracy lub budynkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c i d., co oznacza, że policjant nie może (lub przynajmniej nie powinien) ukarać klienta za brak maseczki podczas spożywania posiłku.

Zakazy i nakazy a Konstytucja
Warto tu jeszcze wspomnieć o powszechnie podnoszonych wątpliwościach dotyczących zgodności aktualnie obowiązujących zakazów i nakazów z Konstytucją. W szczególności wątpliwa wydaje się zgodność owych norm z art. 31 ust. 3 Konstytucji, zgodnie z którym ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie, nie zaś w rozporządzeniu będącym aktem niższej rangi.

– Tym samym, jeżeli nie zgadzamy się nałożoną na nas sankcją w postaci mandatu, mamy prawo do odmowy jego przyjęcia, o czym policjant powinien nas pouczyć. W takim przypadku funkcjonariusz kieruje wniosek o ukaranie do sądu, który zadecyduje o zasadności nałożenia na nas kary – wyjaśnia Marek Pawlak.

Kara administracyjna
Poza mandatem karnym, policjant może wystąpić z wnioskiem do właściwego inspektora sanitarnego o nałożenie kary administracyjnej w wysokości do 30 tys. zł. Sankcja ta nakładana jest w drodze decyzji – co do zasady podlegającej natychmiastowemu wykonaniu – i powinna zostać uiszczona w terminie 7 dni od jej doręczenia.

– Egzekucja należności następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, co oznacza, iż może ona zostać wyegzekwowana w drodze zajęcia rachunku bankowego i ściągnięcia kwoty sankcji bezpośrednio z naszego konta. Oczywiście osobie, która nie zgadza się z nałożoną karą, przysługuje odwołanie do wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji – przypomina ekspert Grant Thornton.

Kodeks karny: kto sprowadza niebezpieczeństwo…
Na zakończenie warto wskazać na treść art. 165 § 1 ust. 1 kodeksu karnego, zgodnie z którym: kto sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla mienia w wielkich rozmiarach powodując zagrożenie epidemiologiczne lub szerzenie się choroby zakaźnej albo zarazy zwierzęcej lub roślinnej podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

– Chociaż osobiście nie są mi znane przypadki zastosowania tego przepisu względem osób, które korzystają z usług restauracji lub klubów fitness, co w mojej ocenie należałoby uznać za wysoce niewspółmierne, przepis ten – przynajmniej teoretycznie – może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania karnego względem klientów „niesubordynowanych” przedsiębiorców. Oczywiście w takim przypadku o zastosowaniu jakichkolwiek kar lub środków karnych decyduje sąd, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności danej sprawy, w tym każe liczbę osób zgromadzonych w danym obiekcie –  wyjaśnia Marek Pawlak.

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Odmrożenie U Szwejka. Pod lokal Jarczyńskiego wróciła kolejka.

Początek tego tygodnia - pierwszego po odmrożeniu gastronomii - nie był łaskawy dla warszawskich restauracji. Poniedziałkowy wieczór przyniósł chłód i deszcz, co oznaczało, że goście niezbyt chętnie wyszli z domów by udać się do swoich ulubionych lokali.

Narzędzia Tork - nowe standardy higieny w dobie Covid-19

Tork, marka Essity, dostarcza bezpłatne narzędzia i rozwiązania dla biznesu pomocne w funkcjonowaniu w nowych warunkach. Kampania "Zapewnij nowe standardy higieny" to zestaw materiałów, z którego mogą korzystać firmy, tworząc plan ponownego otwarcia i aktualizując swe procedury higieniczne.

Patent na kryzys: Studio Online w krakowskim hotelu Metropolo by Golden Tulip

Hotel Metropolo by Golden Tulip w Krakowie wykorzystał swoje zaplecze konferencyjne, by zaoferować klientom innowacyjną usługę umożliwiającą profesjonalną organizację wydarzeń online - profesjonalne centrum nagrań i realizacji wydarzeń wirtualnych i w formule hybrydowej.

Jak zmienił się rynek gastronomiczny dwa miesiące po jego otwarciu?

- Ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają - ocenia Agnieszka Sałek z QSL Polska.

Delivery Week - wsparcie restauracji w trudnym czasie

Ponad 12 tysięcy gości wzięło udział w pionierskim festiwalu Delivery Week, w który zaangażowało się około 150 restauracji z całej Polski. Przygotowano ponad 25 tysięcy dań festiwalowych, dzięki czemu do walczących o przetrwanie lokali gastronomicznych trafiło prawie 500 tysięcy złotych.

6 na 10 respondentów ma większe oczekiwania dotyczące czystości w gastronomii

Większość z nas myje ręce częściej niż przed pandemią COVID-19. Nie wynika to jednak z troski o innych. Nowe badanie przeprowadzone przez Tork, markę firmy Essity, wykazało, że niemal ośmiu na dziesięciu respondentów myje ręce, aby chronić siebie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej