x

Trend: wzrost zainteresowania winem w Polsce

Kategoria: Wino    29.01.2021

Mimo pandemii, grudzień był - tradycyjnie - najlepszym okresem sprzedaży w minionym roku i pozwolił branży winiarskiej odbić się nieco po trudnych miesiącach. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa z nadzieją patrzą w przyszłość.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Poczynione inwestycje w unowocześnienie zakładów z pewnością przyniosą efekty. Ale jest coś jeszcze: w pandemii pojawił się wyraźny trend - wzrost zainteresowania winem. Powód? Więcej czasu spędzamy w zaciszu domowym...

Pandemiczny grudzień 2020
Końcówka 2020 r., jak co roku, była najgorętszym okresem dla branży. I to mimo pandemii. Jakub Nowak, Prezes JNT Group podkreśla, że grudzień zawsze jest wyzwaniem logistycznym, ponieważ w krótkim czasie generowana jest bardzo wysoka sprzedaż.
– Nie inaczej było w tym roku. Czas pandemii jeszcze bardziej zwiększył napięcie w tym okresie ze względu na procedury bezpieczeństwa, które wydłużają wszystkie działania. W naszej firmie przygotowaliśmy się do tego procesu dużo wcześniej, dzięki czemu udało nam się zrealizować wszystkie założone cele – mówi Jakub Nowak.

Końcówka roku pozwoliła też nadrobić spadek obrotów w miesiącach poprzednich.  
– Generalnie w tych warunkach zewnętrznych jesteśmy zadowoleni z całego roku 2020, gdyż utrzymaliśmy sprzedaż na podobnym poziomie – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

Skokowo wzrosła sprzedaż win musujących, ale i spokojne cieszyły się zwiększonym zainteresowaniem.
– Polscy konsumenci, zmęczeni przedłużającą się izolacją i powszechnym dystansem społecznym, jeszcze częściej niż w roku poprzednim skłaniali się do zakupów wyższej jakości win musujących z segmentu cenowego powyżej 20 zł – przyznaje Tomasz Leszko, członek zarządu i dyrektor ds. marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.

Czas podsumowań
Trudny, nieprzewidywalny, wymagający zdolności oraz kreatywnego zarządzania kadrą – tak dziś miniony już rok podsumowują szefowie firm winiarskich.
– Dostosowanie zakładów produkcyjnych do obostrzeń i zaleceń sanitarnych wymagało modyfikacji systemu pracy, a także zakupu urządzeń do dezynfekcji. To wszystko niestety generuje koszty, które obniżają marże. Ważniejszy jest jednak fakt, że utrzymaliśmy wszystkie miejsca pracy i dokończyliśmy inwestycje, które w niedługim czasie zaowocują nowymi możliwościami  rozlewniczymi – opowiada Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex.

Taką inwestycję, dającą przedsiębiorstwu dużą niezależność, ma już za sobą firma JNT Group.
– W  2019 roku zainwestowaliśmy w najnowocześniejszą technologię butelkowania win gronowych. To powoduje, że już dzisiaj jesteśmy bardziej konkurencyjni niż firmy z Niemiec czy Holandii, które wcześniej specjalizowały się w tego typu działalności  – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group.

Dobry rok, paradoksalnie, ma za sobą inna firma zrzeszona w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – JF Hillebrand Poland, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów.
– Wysłaliśmy prawie 800 kontenerów aluminiowych puszek, wyprodukowanych w Polsce, do Meksyku. Nasz klient tłumaczył, że tak duże zapotrzebowanie na puszki było spowodowane COVID-em. Podobno w Meksyku podczas pandemii ludzie chętniej kupują napoje w puszkach, a nie w butelkach ze względu na to, że butelki  często się myje i używa ponownie, a puszki są utylizowane, poddawane recyklingowi – mówi Ellina Lollis, wiceprezes JF Hillebrand Poland i prezes zarządu JF Hillebrand Russia.

Uwaga: trend!
Miniony rok pokazał kilka wyraźnych trendów. Pandemia wpłynęła bowiem nie tylko na zmianę trybu życia, ale i zachowania konsumentów. Przede wszystkim– zaobserwowano wzrost zainteresowania winem.
– Ograniczenia spowodowane COVID-19 zatrzymują nas w zaciszu domowym – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – A to z kolei powoduje, że coraz chętniej delektujemy się tym szlachetnym trunkiem, sami bądź z najbliższymi. Częściej eksperymentujemy też w kuchni, a smak potraw staramy się dopełnić odpowiednio dobranym rodzajem wina. To zjawisko obserwowaliśmy już wcześniej, jednak warunki, w jakich żyliśmy przez ostatni rok, wzmocniły tę tendencję – zauważa prezes ZP PRW.

W swoich wyborach coraz częściej stawiamy też na jakość, ale cena nie pozostaje bez znaczenia. Relacja pomiędzy jakością, a ceną wina, słała się dla konsumentów – coraz bardziej świadomych i wymagających – niezwykle ważna.
I jeszcze jednak obserwacja –  w związku z niestabilną sytuacją, szczególnie chętnie opieramy się na znanych nam markach.

Prognozy
Wszystko wskazuje na to, że rok 2021 również nie będzie szczędził wyzwań. Jak mówi Artur Boruta, dyrektor generalny Domu Wina, sytuację branży mocno komplikuje fakt braku możliwości reklamowania produktu czy punktu sprzedaży.
– W czasach niepandemicznych możemy klientów zapraszać na imprezy, degustacje, kolacje etc. W tym przypadku wszelką aktywność trzeba było przenosić do Internetu, którego rola jako nośnika informacji o trunkach, z prawnego punktu widzenia, jest dyskusyjna – mówi Artur Boruta.

Szczególnym zagadnieniem jest kwestia nieusankcjonowania w Polsce sklepów internetowych z winem. Tymczasem pandemia spowodowała, że klienci coraz chętniej decydują się na zakupy bez wychodzenia z domu.
– Szacunki wskazują, że w 2020 r. ta forma sprzedaży odnotowała kilkudziesięcioprocentowy wzrost obrotów i  rozwój będzie z pewnością kontynuowany, a  e-commerce będzie miał coraz większy udział w handlu. W Polsce sprzedaż napojów alkoholowych przez Internet nie jest uznana za legalną.  Fakt ten powoduje dużą barierę dla branży winiarskiej i nie przystaje do otaczającej rzeczywistości. Jesteśmy wyjątkiem w Unii Europejskiej – podsumowuje Magdalena Zielińska, prezes ZP PRW.

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Polska drugim na świecie odbiorcą gruzińskiego wina

Prawie 70 procent Polaków zna wina gruzińskie, większość z nas ma do nich pozytywny stosunek i ceni ich smak oraz aromat. Polska kolejny rok z rzędu była jednym z liderów wśród krajów importujących wina gruzińskie, a ich eksport wzrósł o ponad 40 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Urodziny rieslinga. Ten winny szczep ma już 588 lat

Najważniejsza odmiana winogron w Niemczech, riesling, obchodzi 13 marca swoje 588 urodziny. Szczep jest uprawiany we wszystkich 13 regionach winiarskich w Niemczech.

Prezentacja "Wines of Argentina" - po raz pierwszy w Warszawie

Po raz pierwszy w Polsce odbędzie się prezentacja win organizowana przez Wines of Argentina. Imprezę zaplanowano na 15 marca w Muzeum POLIN w Warszawie.

Riesling, Pinot & Co. - degustacja stolikowa win niemieckich

Niemiecki Instytut Wina zaprasza do bezpłatnego udziału w Riesling, Pinot & Co. - największej stolikowej degustacji niemieckich win. Podczas imprezy, która odbędzie się 14 kwietnia w Warszawie, swoją ofertę zaprezentuje blisko 30 niemieckich producentów i polskich importerów.

Adam Pawłowski o regionie Algarve

Algarve kojarzy się raczej z pięknymi plażami, dramatycznymi klifami i kurortami przepełnionymi zagranicznymi turystami niż z konkretnymi typami lokalnych win. Czas na odkrycie tej nieznanej winnej krainy.

Winiarskie trendy na horyzoncie

Trendy to delikatne powiewy zmian. Nigdy nie ma gwarancji, że przeobrażą się w wiatr na tyle mocny, by wydąć żagle najskromniejszego gastronomicznego konceptu i poprowadzić go do sukcesu. Jak ominąć winiarskie pułapki i złapać wiatr zmian w żagle?

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej