x

Najstarsza kawiarnia świata Caffè Florian w Wenecji zbankrutuje?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    27.01.2021

Caffè Florian, wenecka kawiarnia od 300 lat działająca przy placu Świętego Marka, wkrótce może zniknąć z kulinarnej mapy Włoch. Lokal znalazł się w poważnych tarapatach finansowych - ma 6,5 mln euro strat.

zdjęcie: Shutterstock.com
zdjęcie: Shutterstock.com
Założona 29 grudnia 1720 roku przez Floriano Francesconiego kawiarnia Caffè Florian położona jest w ruchliwej weneckiej dzielnicy Nouve przy placu Świętego Marka. To właśnie pod tym adresem przesiadywali Goethe, Lord Byron, Marcel Proust i Charles Dickens. Do lokalu chętnie przychodzili także Charlie Chaplin czy Andy Warhol, kręcono w nim również sceny do filmów „Urlop w Wenecji” z Katharine Hepburn czy „Utalentowany pan Ripley” z  Gwyneth Paltrow, Mattem Damonem i Jude Law.

Od momentu lockdownu kawiarnia jest jednak zamknięta, nie mogąc liczyć ani na odwiedziny turystów, ani mieszkańców Wenecji. – Miałem nadzieję aż do końca. Spodziewałem się, że rząd coś zrobi. Mamy 70 pracowników. Jeśli tak będzie dalej, zamkniemy się. Plac Świętego Marka nie żyje – mówi w rozmowie z gazetą „Corriere del Veneto” Marco Paolini, dyrektor generalny Sacra, firmy będącej właścicielem kawiarni.
Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com

Zamknięty z powodu pandemii Florian nie może niestety liczyć na pomoc ze strony państwa. W świetle obowiązujących we Włoszech przepisów, wsparcie nie przysługuje restauracjom czy kawiarniom, których obrót w 2019 roku przekroczył 5 milionów euro. Kultowy lokal, nawet pomimo strat spowodowanych ogromną powodzią dwa lata temu, nie klasyfikuje się do otrzymania pomocy. – W tym roku mamy 6,5 mln euro straty – mówi w cytowanym wywiadzie Paolini.

Obecnie kawiarnia prowadzi niewielki sklep online, w którym można kupić między innymi czekoladę, herbatę czy perfumy. To jednak za mało, by pokryć straty finansowe za ubiegły rok.  – Jeśli znikniemy, zamkniemy nie tylko kawiarnię, ale także pewien rozdział w europejskiej kulturze – mówi dziennikowi „Süddeutsche Zeitung”, Marco Paolini.


Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Rząd ogłosił koniec stanu epidemii w Polsce

Branża HoReCa i my wszyscy możemy odetchnąć z ulgą. 16 maja zniesiony zostaje stan epidemii w Polsce. Od tego dnia obowiązywać będzie stan zagrożenia epidemicznego - poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski.

Złagodzenie obostrzeń epidemicznych w gastronomii

Od 1 marca nie obowiązują już limity osób mogących przebywać jednocześnie w restauracjach. Ponownie mogą działać kluby i dyskoteki.

GfK: Mimo pandemii i kryzysu gastronomii Polacy chętnie odwiedzają restauracje

Lockdown, restrykcje nałożone na gastronomię, wzrost kosztów działalności oraz problemy ze znalezieniem pracowników spowodowały, że w 2021 roku zamknięto 17 proc. lokali gastronomicznych w porównaniu do liczby z 2019 roku. Mimo to, według danych GfK, Polacy nadal chętnie jedzą poza domem.

Od 15 grudnia limit obłożenia w lokalach obniżony do 30 proc. Zamknięte kluby i dyskoteki

Od 15 grudnia obniżamy limit obłożenia w restauracjach, barach i hotelach do 30 proc. Zamknięte będą dyskoteki, kluby i obiekty udostępniające miejsca do tańczenia - zapowiedział wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.

Minister Niedzielski: nowe obostrzenia od 1 do 17 grudnia

W środę 1 grudnia zacznie obowiązywać tzw. pakiet alarmowych obostrzeń. Limit zapełnienia w gastronomi i hotelach z 75% zostanie zmniejszony do 50%. Nowe restrykcje w poniedziałek ogłosił minister zdrowia Adam Niedzielski.

Co zmieniła pandemia na rynku opakowań w branży HoReCa?

Jako ludzkość musimy radykalnie zmienić swoje podejście do kwestii wykorzystania plastiku. Ogromne zmiany powinny dokonać się także w gastronomii. Pandemia Covid-19 pokazała, że globalne przeobrażenie rynku tworzyw sztucznych jest konieczne. Czy to początek rewolucji?

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej