x

Otwórzmy się na aperitif!

Kategoria: Karta - napoje    20.01.2021

Aperitif to wywodzący się z południa Europy zwyczaj spożywania lekkiego, orzeźwiającego drinka alkoholowego przed głównym posiłkiem, najczęściej w towarzystwie drobnych przekąsek. Ma on pobudzić apetyt, poza tym - jak mawiają Włosi - lepiej nie jeść na pusty żołądek. Czy stanie się u nas popularny?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Słowo aperitif pochodzi od łacińskiego aperire, które znaczy „otwierać”. Chodzi głównie o nasz żołądek – nie będzie on jednak otwierany dosłownie, ma to być raczej rozgrzewka dla naszego układu trawiennego. Spożywana przed posiłkiem niewielka ilość alkoholu, często w towarzystwie ziół i przypraw, którymi są aromatyzowane trunki, pobudzi nasz żołądek do trawienia. Kluczem do sukcesu jest jednak dobór właściwego napoju i nieprzesadzanie z przekąskami. 

WINNE APERITIVO 
Pierwszą kategorią aperitifów, którą przeanalizujemy, będzie wino. Jest to szczególnie dobry pomysł, jeśli w planach mamy je również jako towarzysza całego posiłku. Koniecznie wybierajcie wina wytrawne, najlepiej białe lub musujące. Włosi chętnie sięgają po prosecco, ja bardzo lubię przed posiłkiem hiszpańską cavę. 
Wina klasyczne w wersji musującej czy spokojnej to dopiero wierzchołek góry lodowej. Absolutnym hitem do wypicia przed jedzeniem będą wytrawne wina wzmacniane: sherry, porto czy madeira. Sączone w odpowiedniej temperaturze w czystej postaci lub zmieszane z wodą i kostkami lodu sprawdzą się idealnie jako napój poprzedzający posiłek. 
Włoska kultura aperitivo ma początki najprawdopodobniej w Turynie, miejscu narodzin wermutu. To wzmacniane wino aromatyzowane ziołami i przyprawami z piołunem na czele jest dosłownie stworzone do spożywania przed jedzeniem. Wytrawne wermuty podaje się schłodzone w kieliszku lub na kostkach lodu w niskim szkle. Słodsze wersje, aby wpisywały się w ideę drinka aperitifowego, musimy rozwodnić tonikiem lub wodą gazowaną. 

GORYCZ CZERWONYCH KOKTAJLI
Koktajle podawane są przed posiłkiem na całym świecie. Mnie kojarzą się najmocniej z amerykańską kulturą gastronomiczną – to właśnie w Stanach Zjednoczonych bary w restauracjach służą jako miejsce oczekiwania na wolny stolik, na znajomych, którzy się spóźniają, lub po prostu do napicia się czegoś przed jedzeniem. 
Wiele restauracji w Europie próbowało przyjąć podobną taktykę, rozbudowując bar i miejsca przy nim na modłę amerykańską, jednak w większości przypadków nie odniosło to oczekiwanego skutku. Niemniej jednak napoje mieszane serwowane przed posiłkiem sprawdzają się równie dobrze w każdej szerokości geograficznej. 
Z powodzeniem można stwierdzić, że większość koktajli serwowanych przed jedzeniem ma kolor czerwony. Wynika to z faktu, że popularne bittery będące bazą tych koktajli mają taką właśnie barwę. Intensywna czerwień krzycząca do nas z butelki najczęściej świadczy o sporej ilości goryczy, jaką skrywa trunek. Trend na karminowy kolor dla tychże alkoholi utrzymuje się do dziś. 
Co do zasady aperitif ma pobudzić apetyt, nie możemy więc przesadzić z ilością alkoholu spożytą przed posiłkiem, bo może to przynieść odwrotny skutek. Moim zdaniem królem tej kategorii drinków jest Americano. Ten prosty miks włoskiego bittera, wermutu i wody gazowanej to dla mnie kwintesencja tego, czym powinien być aperitif. Lekki, orzeźwiający, z przyjemną goryczką świetnie zbalansowaną słodyczą wermutu – o takie koktajle walczyłem! 
Do królewskiej świty można zaliczyć również Negroni, G&T, Campari Soda czy też jakiś koktajl z olbrzymiej rodziny Spritz. Każdy z nich z powodzeniem będzie nam towarzyszył w przedkolacyjnych spotkaniach, do których was serdecznie zachęcam. 

FRANCUSKI PATENT 
Nie sposób tu nie wspomnieć jeszcze o pastis i francuskim podejściu do aperitifów. Pastis to napój alkoholowy na bazie anyżu, który zazwyczaj spożywany jest wymieszany z wodą w proporcjach 5 do 1 na korzyść wody. 
Ciekawą atrakcją wizualną jest proces przygotowania tej mieszanki, podczas którego z dwóch przezroczystych płynów powstaje mleczna mikstura. Efekt ten zawdzięczamy anetolowi, który świetnie rozpuszcza się w alkoholu, natomiast trochę gorzej w wodzie. Stąd jego wytrącenie i zmętnienie mikstury.  

WÓDKA GATUNKOWA 
Ostatnią, lecz równie istotną kategorią aperitifu, jest wytrawna wódka gatunkowa. Zazwyczaj alkohol przy okazji posiłku w Polsce spożywany jest w ilościach przekraczających dawkę, która ma zaostrzyć apetyt. Jednak kieliszek piołunówki czy starki sprawdzi się przed jedzeniem wyśmienicie, o czym wiedziano w przedwojennej Polsce i praktykowano z chęcią i rozwagą. 
Jak widzicie, sposobów na zaostrzenie apetytu przed jedzeniem jest wiele, ja polecam przede wszystkim socjalny aspekt aperitivo. Przed następną kolacją z rodziną czy przyjaciółmi, spróbujcie wypić kieliszek aperitifu chwilę przed głównym posiłkiem. To naprawdę świetny zwyczaj! 

Autor: Karim Bibars, Charlie Bar

Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Cold brew i spółka

Cold brew, kawa, która powstaje na skutek powolnego macerowania w zimnej wodzie, pojawiła się na naszym rynku już kilka lat temu. Wszystko wskazuje jednak na to, że w tym roku, tak jak i w ubiegłym, cold brew będzie jednym z najpopularniejszych napojów kawowych podawanych na zimno.

Firmy Systemu Coca-Cola w Polsce wprowadzają na rynek nową markę

Od stycznia 2018 roku na polski rynek wchodzi nowa marka - FUZETEA, należąca do portfela firmy Coca-Cola. Marka odniosła już sukces na 52 rynkach i to nie koniec jej światowej ekspansji.

"MIKSUJ U ŹRÓDŁA"

Pod takim hasłem odbywa się kolejna odsłona Shake It Up- programu organizowany od ponad 6 lat. Wystartowała też 7 ogólnopolska edycja zawodów promująca barmańskie duety - organizatorzy czekają na zgłoszenia do 20. listopada.

Nowy browar na polskim rynku

Na rodzimy rynek piwny wchodzi Infinitum Brewing. Czym się charakteryzuje i z jakimi przystawkami najlepiej smakuje pierwszy trunek tego browaru?

Oshee kupuje Kingę Pienińską

Firma Oshee została nowym właścicielem naturalnej wody mineralnej Kinga Pienińska. OSHEE podpisało umowę zakupu 100% udziałów, co skutkuje całościowym przejęciem przez OSHEE marki Kinga Pienińska wraz z Zakładem produkcyjnym w Krościenku nad Dunajcem oraz całym personelem, zatrudnionym w spółce.

Nowa butelka jak fasada Ermitażu

Russian Standard jest teraz dostępna w ekskluzywnym, limitowanym opakowaniu nawiązującym do architektury Ermitażu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej