x

Adam Pawłowski: Wino w smartfonie

Kategoria: Wino    20.01.2021

Jeszcze dekadę temu to opinia Roberta Parkera albo Jancis Robinson była wyznacznikiem jakości i popularności danego wina. Teraz dużo większą moc opiniotwórczą mają aplikacje internetowe i mobilne, w których na ocenę trunku składa się średni rating konsumentów.

Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Aplikacje ratingowe są ogólnodostępne i zwykle darmowe do pobrania oraz używania. Ich największą mocą jest głos konsumentów. Okazuje się, że nie trzeba być ekspertem winiarskim czy blogerem, żeby publikować swoje opinie i oceniać wina. Te popularne apki z pewnością przyczyniają się do demokratyzacji wina i stanowią globalne forum dla konsumentów, którzy chętnie dzielą się swoimi ocenami na podstawie własnych doświadczeń. Aplikacją skupiającą wokół siebie najliczniejsze środowisko użytkowników jest Vivino. To niekwestionowany lider z ponad 35 mln użytkowników na całym świecie. Polska nie jest tutaj wyjątkiem i jeżeli chodzi o tego typu aplikacje, to Vivino również wiedzie prym. Nie prowadzę żadnych fachowych statystyk, ale mam wrażenie, że średnio 9 na 10 uczestników prowadzonych przeze mnie kursów winiarskich używa Vivino. Każda etykieta wina degustowanego na kursie jest starannie fotografowana i trafia do kolekcji kursanta.
Używanie Vivino jest bardzo proste i intuicyjne. Wystarczy uruchomić aplikację i zbliżyć kamerkę smartfona do etykiety wina. Etykieta zostanie natychmiast rozpoznana i pojawią się informacje, takie jak średnia ocena wina od 0 do 5, uśredniona cena, notki degustacyjne konsumentów i linki do miejsc, w których wino można kupić. Oprócz tego znajdują się tam sugestie dotyczące łączenia wina z jedzeniem, informacje o szczepie/szczepach, o regionie i inne. Sam jestem użytkownikiem Vivino, ale przyznam szczerze, że raczej biernym. Fascynuje mnie fenomen tej aplikacji, ale biorę dużą poprawkę na oceny ze względu na podstawową i największą zmienną, jaką , są indywidualne preferencje konsumentów. Często oceniam wina na konkursach i wiem, jak trudno jest pozostać całkowicie obiektywnym. Poza tym na ocenę wina w dużym stopniu będzie wpływała jego cena. Szczególnie jeżeli konsument zapłacił za wino więcej niż zwykle, to będzie miał skłonność do wystawieniu mu wyższej oceny. Z drugiej strony, jeżeli trunek nie będzie odpowiadać jego preferencjom, ale obiektywnie zasługuje na wysoką ocenę, to finalnie użytkownik pozostanie z poczuciem, że przepłacił, i ocena będzie niska. 
Z ciekawostek dodam, że kilka lat temu zostałem poproszony o pomoc w stworzeniu oferty specjalistycznego sklepu internetowego. Moim głównym zadaniem był dobór win, które mają bardzo dobry stosunek jakości do ceny i możliwie najwyższy rating na Vivino, ale nie niższy niż 3,5. Czyli jeżeli nawet wino było bardzo dobrej jakości, ale nie zostało dobrze ocenione przez społeczność aplikacji, to nie wchodziło do portfolio sklepu. 
To znak czasów, bo aplikacje wkraczają w różne sfery naszego życia, więc czemu nie mieć takiej, która pomaga wybrać wino? Uważam, że Vivino i inne tego typu aplikacje spełniają swoją rolę w przypadku sprzedaży detalicznej, natomiast w gastronomii – już nie do końca. Okazuje się też, że jest zmorą restauratorów i sommelierów, ponieważ goście restauracji nagminnie skanują etykiety i konfrontują ze sobą cenę w aplikacji z tą w karcie win, zapominając o wielu składowych ceny, takich jak rekomendacja, dobranie dań do wina i oczywiście fachowa obsługa. 
Vivino to zmyślne i przydatne narzędzie, ale jestem zdania, że wielowątkowości świata wina nie da się wbić w ramy jakiegokolwiek narzędzia i największa przyjemność z obcowania z nim odbywa się poza smartfonem. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

Internetowy Festiwal Polskiego Wina

Największa ma 33 ha, najstarsza skończyła w tym roku 40 lat, a ta najwyżej położona znajduje się 563 m n. p. m. - na mapie Polski znajduje się aż kilkaset winnic. Dzięki Festiwalowi Polskie Wino Online bez wychodzenia z domu będzie można poznać polskie wino. Wydarzenie startuje 23 kwietnia.

Almudena Alberca: upór i konsekwencja

Enolożka Almudena Alberca jest pierwszą kobietą w Hiszpanii, która uzyskała tytuł Master of Wine. Niedawno prowadziła degustację dla polskiej branży winiarskiej, a nam opowiedziała, jak wyglądała jej droga na szczyt.

Międzynarodowe Mistrzostwa Młodych Sommelierów

Reprezentacje 13 krajów wezmą udział w Międzynarodowych Mistrzostwach Młodych Sommelierów w Gdańsku. Konkurs odbędzie się 12 października w hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto.

Adam Pawłowski: take away + wino i nie tylko

Dzwoniąc do lokalu lub klikając w aplikację smartfona w celu zamówienia posiłku na wynos, kierujemy się nie tylko głodem, ale także chęcią sprawienia sobie przyjemności. O ile zwykle mamy dobrze sprecyzowane preferencje w kwestii jedzenia, to rzadko zastanawiamy się nad tym, jaki napój go dopełni.

Legenda w Warszawie

10 października Warszawę odwiedził Georg Riedel, przedstawiciel rodziny Riedel, która od 11 pokoleń zajmuje się produkcją kieliszków do wina. Kieliszki nie są małym szczegółem, ale ważnym elementem restauracji, która ma poważne podejście do gościa.

Marek Kondrat: bez wina i dobrego jedzenia prymitywizujemy swoje życie

Przez dekady był jednym z najlepiej rozpoznawalnych polskich aktorów. Gdy ogłosił, że porzuca aktorstwo, by zająć się winem, wiele osób nie wróżyło mu powodzenia. Dziś sklepy Kondrat Wina Wybrane obecne są w 11 miastach w Polsce. Zapytaliśmy Marka Kondrata o to, co zadecydowało o sukcesie sieci.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej