x

Sieciowe kawiarnie nie otwierają się, walczą i czekają na decyzje rządu

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    20.01.2021

Jak z kryzysem sobie radzą kawiarnie i lodziarnio-kawiarnie? Green Caffè Nero chciałoby zamknąć trzy, może nawet cztery lokale, ale nie może ze względu na długoterminowe umowy najmu. Sieć Starbucks kurczy się na razie o trzy placówki. Grycan zamknął jedną.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Od połowy marca, kiedy to nastąpił pierwszy lockdown, kawiarnie i lodziarnio-kawiarnie nie funkcjonują wcale lub w ograniczonym zakresie, a od października, w odpowiedzi na drugą falę pandemii i kolejny ograniczenia działalności, pozostają całkowicie zamknięte dla klientów, którzy w ich lokalach chcieliby napić się kawy.
Na przykładzie trzech sieci – Green Caffè Nero, Starbucks oraz Grycan - Lody od pokoleń – sprawdzamy, jak radzą sobie tego typu lokale i jak ich zdaniem będzie wyglądała najbliższa przyszłość.

Green Caffè Nero – uwiązani najmem
Okazuje, że sieciom nie tylko jest trudno przetrwać, ale i definitywnie zamknąć.
– W każdej kawiarni mamy długoletnie umowy najmu, kary za niepłacenie czynszu etc. Więc nawet, jeśli powiemy sobie: „zamykamy ten lokal”, to i tak musimy przez lata jeszcze płacić czynsz oraz inne zobowiązania. Cała firma odpowiada za każdy lokal, tzn. też za to, że czynsz jest płacony na czas. Co innego mały biznes z jedną kawiarnią/restauracją, który może po prostu zaprzestać działalności, zwolnić pracowników, przestać płacić czynsz i po prostu zbankrutować. My nie. Nie zamknęliśmy więc definitywnie żadnej kawiarni, nie dlatego, że nie chcielibyśmy, ale dlatego, że nie mamy takiej możliwości. Gdybyśmy mogli, zamknęlibyśmy 3-4 lokale – mówi Adam Ringer, prezes Green Caffè Nero.

Na ile jeszcze wystarczy sieci sił? Bo chęci i determinacja są.
– Odpowiedź zależy z jednej strony od terminu odmrożenia gastronomi (od 10 miesięcy nie możemy działać normalnie, w tym przez pięć mamy zakazaną działalność), a z drugiej strony od tego, jaką pomoc branża może dostać od rządu. Jak na razie ani jedna, ani druga strona nie wygląda obiecująco – dodaje Adam Ringer.

Uważa, że 2021 r. również nie będzie dla gastronomii najlepszy.
– W obiecanki i niczym nie popartą wizję premiera Morawieckiego, czyli że wpływ pandemii na ekonomię będzie jak litera V, szybko w dół i równie szybko do góry, nie wierzymy – mówi Adam Ringer.

Starbucks – rozwój kanału delivery
Także Starbucks nie składa broni, chociaż w okresie od marca 2020 roku do stycznia tego roku sieć zamknęła kawiarnie przy Placu Trzech Krzyży i Rondzie ONZ w Warszawie, a także, w związku z zamknięciem galerii handlowej Sukcesja w Łodzi, kawiarnię tam zlokalizowaną.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Polski rynek jest dla nas nadal bardzo ważny, dlatego nieustannie szukamy odpowiednich lokalizacji i poddajemy przeglądowi te istniejące. Dotychczasowe zamknięcia (poza kawiarnią w galerii handlowej Sukcesja) odbyły się w ramach naszego regularnego procesu restrukturyzacji i po dogłębnej analizie sytuacji na rynku – zaznacza Vedran Modrić, dyrektor regionalny Starbucks w Polsce.

Jego zdaniem trudno na ten moment przewidzieć rozwój sytuacji w 2021 r. I chociaż duża część biznesu gastronomicznego dostosowała swoje kanały sprzedaży do okoliczności związanych z pandemią, to przypuszczalnie pierwsze miesiące ze względu na obostrzenia związane z pandemią nadal będą opierały się głównie na sprzedaży na wynos i w dostawie.
– W nadchodzącym roku Starbucks nadal planuje rozwijać kanał delivery, m.in. poprzez rozszerzanie oferty dostępnej w aplikacji Glovo i nawiązywanie współpracy z kolejnymi agregatorami. Nowa metoda dzielenia się kawą powstała z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie tych gości, którzy z różnych przyczyn, także tych związanych z pandemią, nie mogli odwiedzić naszych kawiarni osobiście. W 2021 roku w ofercie Starbucks pojawi się także wiele nowości, które mamy nadzieję, umilą naszym gościom w Polsce najbliższe miesiące. Nadal będziemy też podążali w kierunku bycia bardziej eko –  wymienia Vedran Modrić.

W tym celu sieć poza m.in. dalszą współpracą z Too Good To Go, prowadzeniem akcji Bring Your Own Tumbler (zniżka za przychodzenie do kawiarni z własnym kubkiem) i możliwością nieodpłatnego odbierania z kawiarni kawowych fusów w duchu idei zero waste, będzie szukać pomysłów na kolejne inicjatywy i ciekawe współprace, które zbliżą Starbucks do osiągnięcia takich celów, jak m.in. redukcja emisji CO2 czy ograniczenie liczby odpadów.

Grycan szykuje się na lato
Zamknięcia nie ominęły również sieci Grycan - Lody od pokoleń. Firma kilka miesięcy temu musiała zamknąć lodziarnię przy Nowym Świecie w Warszawie.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Każdego roku uważnie przyglądamy się lokalom, których umowy wygasają i na podstawie analiz rentowności z kilku lat podejmujemy decyzję w sprawie ewentualnego przedłużenia umowy. Właśnie na podstawie takich analiz zdecydowaliśmy o nieprzedłużaniu umowy w przypadku tego lokalu – informuje Małgorzata Grycan, współwłaścicielka sieci Grycan – Lody od pokoleń.

Sieć nie poddaje się jednak koronawirusowi i obecnie prowadzi przygotowania do nowego sezonu, jednak z oczywistych względów planowanie wygląda inaczej niż w latach ubiegłych.
– Trudno dziś mówić o konkretach, ponieważ nie wiemy jak rozwinie się sytuacja epidemiczna i kiedy zostaną zniesione obostrzenia –  wyjaśnia Małgorzata Grycan.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Green Caffè Nero nie składa broni, ale jest ciężko [ROZMOWA]

- Zmagamy się z najgorszym okresem w historii gastronomii. Pomoc państwa jest minimalna, w sumie wpływa tylko śladowo na naszą sytuację - przyznaje Adam Ringer, prezes Green Caffè Nero.

Polska gastronomia schodzi do podziemia. Jak w czasach prohibicji...

Mniej niż 10 minut zajęło mi znalezienie w Warszawie kilkunastu lokali gastronomicznych, które mimo zakazu przyjmują gości. Rok po wprowadzeniu pierwszego lockdownu między restauratorami a policją, sanepidem i rządem trwa gra w kotka i myszkę, w której stawką jest być albo nie być restauracji.

Pijalnie Czekolady E. Wedel: liczymy na wysoką sprzedaż w drugiej połowie roku

Jak z lockdownem radzi sobie popularna sieć cukiernicza Pijalnie Czekolady E.Wedel? Opowiada Daniel Kucharski, prezes spółki.

Właściciel restauracji Autentyk: “Usłyszeliśmy: walczcie, albo możecie się przebranżowić"

W pracownikach gastronomii i restauratorach narasta frustracja spowodowana pandemią. Jeśli sytuacja szybko się nie unormuje, wkrótce możemy mieć do czynienia z gastronomicznym podziemiem - twierdzi, pół żartem Ernest Jagodziński szef kuchni i właściciel restauracji Autentyk w Poznaniu.

Restauratorzy idą do sądu. Chcą odzyskać utracone pieniądze

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej przygotowuje pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa. Zdaniem restauratorów, lockdown wprowadzono z naruszeniem prawa i wszystkim, którzy stracili w jego wyniku oszczędności powinna przysługiwać rekompensata.

Współwłaściciel Luis Mexicantina: poluzowanie zakazów okazało się głupotą, za którą wszyscy musimy płacić

Pożegnaliśmy najtrudniejszy od dekad rok, ale nadchodzące miesiące mogą nie przynieść szybkiej poprawy sytuacji w gastronomii. - Poluzowanie obostrzeń okazało się głupotą, za którą wszyscy musimy płacić - komentuje trójmiejski restaurator Oskar Kubicki.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej