x

Sieciowe kawiarnie nie otwierają się, walczą i czekają na decyzje rządu

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    20.01.2021

Jak z kryzysem sobie radzą kawiarnie i lodziarnio-kawiarnie? Green Caffè Nero chciałoby zamknąć trzy, może nawet cztery lokale, ale nie może ze względu na długoterminowe umowy najmu. Sieć Starbucks kurczy się na razie o trzy placówki. Grycan zamknął jedną.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Od połowy marca, kiedy to nastąpił pierwszy lockdown, kawiarnie i lodziarnio-kawiarnie nie funkcjonują wcale lub w ograniczonym zakresie, a od października, w odpowiedzi na drugą falę pandemii i kolejny ograniczenia działalności, pozostają całkowicie zamknięte dla klientów, którzy w ich lokalach chcieliby napić się kawy.
Na przykładzie trzech sieci – Green Caffè Nero, Starbucks oraz Grycan - Lody od pokoleń – sprawdzamy, jak radzą sobie tego typu lokale i jak ich zdaniem będzie wyglądała najbliższa przyszłość.

Green Caffè Nero – uwiązani najmem
Okazuje, że sieciom nie tylko jest trudno przetrwać, ale i definitywnie zamknąć.
– W każdej kawiarni mamy długoletnie umowy najmu, kary za niepłacenie czynszu etc. Więc nawet, jeśli powiemy sobie: „zamykamy ten lokal”, to i tak musimy przez lata jeszcze płacić czynsz oraz inne zobowiązania. Cała firma odpowiada za każdy lokal, tzn. też za to, że czynsz jest płacony na czas. Co innego mały biznes z jedną kawiarnią/restauracją, który może po prostu zaprzestać działalności, zwolnić pracowników, przestać płacić czynsz i po prostu zbankrutować. My nie. Nie zamknęliśmy więc definitywnie żadnej kawiarni, nie dlatego, że nie chcielibyśmy, ale dlatego, że nie mamy takiej możliwości. Gdybyśmy mogli, zamknęlibyśmy 3-4 lokale – mówi Adam Ringer, prezes Green Caffè Nero.

Na ile jeszcze wystarczy sieci sił? Bo chęci i determinacja są.
– Odpowiedź zależy z jednej strony od terminu odmrożenia gastronomi (od 10 miesięcy nie możemy działać normalnie, w tym przez pięć mamy zakazaną działalność), a z drugiej strony od tego, jaką pomoc branża może dostać od rządu. Jak na razie ani jedna, ani druga strona nie wygląda obiecująco – dodaje Adam Ringer.

Uważa, że 2021 r. również nie będzie dla gastronomii najlepszy.
– W obiecanki i niczym nie popartą wizję premiera Morawieckiego, czyli że wpływ pandemii na ekonomię będzie jak litera V, szybko w dół i równie szybko do góry, nie wierzymy – mówi Adam Ringer.

Starbucks – rozwój kanału delivery
Także Starbucks nie składa broni, chociaż w okresie od marca 2020 roku do stycznia tego roku sieć zamknęła kawiarnie przy Placu Trzech Krzyży i Rondzie ONZ w Warszawie, a także, w związku z zamknięciem galerii handlowej Sukcesja w Łodzi, kawiarnię tam zlokalizowaną.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Polski rynek jest dla nas nadal bardzo ważny, dlatego nieustannie szukamy odpowiednich lokalizacji i poddajemy przeglądowi te istniejące. Dotychczasowe zamknięcia (poza kawiarnią w galerii handlowej Sukcesja) odbyły się w ramach naszego regularnego procesu restrukturyzacji i po dogłębnej analizie sytuacji na rynku – zaznacza Vedran Modrić, dyrektor regionalny Starbucks w Polsce.

Jego zdaniem trudno na ten moment przewidzieć rozwój sytuacji w 2021 r. I chociaż duża część biznesu gastronomicznego dostosowała swoje kanały sprzedaży do okoliczności związanych z pandemią, to przypuszczalnie pierwsze miesiące ze względu na obostrzenia związane z pandemią nadal będą opierały się głównie na sprzedaży na wynos i w dostawie.
– W nadchodzącym roku Starbucks nadal planuje rozwijać kanał delivery, m.in. poprzez rozszerzanie oferty dostępnej w aplikacji Glovo i nawiązywanie współpracy z kolejnymi agregatorami. Nowa metoda dzielenia się kawą powstała z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie tych gości, którzy z różnych przyczyn, także tych związanych z pandemią, nie mogli odwiedzić naszych kawiarni osobiście. W 2021 roku w ofercie Starbucks pojawi się także wiele nowości, które mamy nadzieję, umilą naszym gościom w Polsce najbliższe miesiące. Nadal będziemy też podążali w kierunku bycia bardziej eko –  wymienia Vedran Modrić.

W tym celu sieć poza m.in. dalszą współpracą z Too Good To Go, prowadzeniem akcji Bring Your Own Tumbler (zniżka za przychodzenie do kawiarni z własnym kubkiem) i możliwością nieodpłatnego odbierania z kawiarni kawowych fusów w duchu idei zero waste, będzie szukać pomysłów na kolejne inicjatywy i ciekawe współprace, które zbliżą Starbucks do osiągnięcia takich celów, jak m.in. redukcja emisji CO2 czy ograniczenie liczby odpadów.

Grycan szykuje się na lato
Zamknięcia nie ominęły również sieci Grycan - Lody od pokoleń. Firma kilka miesięcy temu musiała zamknąć lodziarnię przy Nowym Świecie w Warszawie.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Każdego roku uważnie przyglądamy się lokalom, których umowy wygasają i na podstawie analiz rentowności z kilku lat podejmujemy decyzję w sprawie ewentualnego przedłużenia umowy. Właśnie na podstawie takich analiz zdecydowaliśmy o nieprzedłużaniu umowy w przypadku tego lokalu – informuje Małgorzata Grycan, współwłaścicielka sieci Grycan – Lody od pokoleń.

Sieć nie poddaje się jednak koronawirusowi i obecnie prowadzi przygotowania do nowego sezonu, jednak z oczywistych względów planowanie wygląda inaczej niż w latach ubiegłych.
– Trudno dziś mówić o konkretach, ponieważ nie wiemy jak rozwinie się sytuacja epidemiczna i kiedy zostaną zniesione obostrzenia –  wyjaśnia Małgorzata Grycan.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Gastronomia świętuje powrót do normalności. I szuka pracowników

Na nadchodzące miesiące restauratorzy patrzą z mieszanką nadziei i strachu. - Nie wierzę, w to że boom będzie trwał długo, że gastronomia nagle "odżyje". Nie każdy chce wrócić na parę miesięcy do pracy, a potem stracić pracę ponownie - przyznaje szef kuchni Ernest Jagodziński.

Agata Gwiazdowska: catering dla dzieci w czasach zarazy

Firma cateringowa szefowej kuchni Agaty Gwiazdowskiej zajmuje się organizacją posiłków na spotkania i eventy firmowe oraz dla placówek oświatowych. Jak sobie radzi w pandemii, gdy życie biznesowe odbywa się zdalnie, a przedszkola i szkoły są okresowo zamykane?

Krakowska restauratorka zwraca się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich

Właścicielka krakowskiej restauracji Voila Dorota Rydygier prosi Rzecznika Praw Obywatelskich o pomoc "w ochronie wolności i praw naruszonych przez organy władzy" oraz o "podjęcie czynności w celu wypracowania rozwiązań umożliwiających naprawienie szkód poniesionych podczas pandemii".

Paryski szef Guy Savoy: pierwszy lockdown uderzył w styl życia Francuzów, drugi w ich duszę

Paryska restauracja Guy Savoy, którą w rankingu La Liste trzykrotnie uznano za najlepszą na świecie, zostanie ponownie otwarta 9 czerwca, po 7 miesiącach lockdownu. Jej szef i właściciel Guy Savoy uważa, że zamknięcie gastronomii z powodu pandemii było bezzasadne.

To nie będzie normalny biznes

Specjalnie dla OuiChef.pl i "Food Service" najnowsze rozporządzenia rządowe komentuje Daniel Pawełek - właściciel Ferment Group, do której należy sześć konceptów kulinarnych w Warszawie: Butchery&Wine, Brasserie Warszawska, Rozbrat20, Kieliszki na Próżnej, Kieliszki na Hożej oraz Koneser Grill).

Jak odnaleźć się w postpandemicznym gastroświecie?

Jeszcze wiosną, tak jak inni, zastanawiałem się, jak będzie wyglądał powrót do pracy po otwarciu lokali gastronomicznych. Obawiałem się, że rzeczywistość branży może okazać się mało kolorowa. Czy słusznie i czy w ogóle cokolwiek się zmieniło w barowym uniwersum?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej