x

Katarzyna Kałaska: Korzyści zdrowotne diety roślinnej

Kategoria: Lifestyle - blog    17.01.2021

W ostatnich latach diety roślinne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dla niektórych jest to kontrowersyjny i budzący obawy sposób żywienia, dla innych codzienność i styl życia.

Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne.
Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne.
Można spotkać się z wątpliwościami, czy dieta roślinna jest dietą niedoborową oraz czy może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Należy pamiętać, że dieta standardowa (czyli niewykluczająca mięsa i produktów odzwierzęcych) również może być niedoborowa i prowadzić do wielu schorzeń i zaburzeń. Każda nieprawidłowo zbilansowana dieta będzie prowadzić do niedoborów w organizmie, niezależnie od tego, czy uwzględniamy w jadłospisie mięso, czy też nie. Warto jednak wziąć pod uwagę wszystkie prozdrowotne korzyści stosowania diety roślinnej. 
Prawidłowo zbilansowana dieta roślinna może przynieść wiele zdrowotnych korzyści, np. zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego lub zmniejszyć ryzyko wystąpienia otyłości i cukrzycy typu 2. Zalety zdrowotne diety roślinnej wynikają w głównej mierze z poniższych aspektów. 
Niska wartość energetyczna i wysoka gęstość odżywcza diety. Dieta roślinna (wszystkie jej odmiany), jak sama nazwa wskazuje, zakłada duży udział warzyw i owoców w codziennym jadłospisie. Oprócz tego, że są one dobrym źródłem witamin i składników mineralnych, to jednocześnie zwiększają objętość posiłków, co w tym przypadku może się wiązać ze zmniejszeniem kaloryczności całodziennej racji pokarmowej. Ma to korzystny wpływ na utrzymanie lub też osiągnięcie prawidłowej masy ciała, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoborów niektórych witamin i składników mineralnych. Oczywiście część warzyw i owoców cechuje się wyższą wartością kaloryczną (np. nasiona roślin strączkowych lub winogrona), ale zwykle są na tyle sycące, że nie zjadamy ogromnej porcji. Warto też pamiętać, że produkty pochodzenia zwierzęcego, które zostały przez nas wyeliminowane, również były źródłem cennych składników odżywczych (np. białka, wapnia) i należy zadbać o ich prawidłową podaż z produktów roślinnych, np. tofu, nasion roślin strączkowych, orzechów czy fortyfikowanych napojów roślinnych. Dodatkowo warzywa strączkowe, które powinny być elementem prawidłowej diety roślinnej, wpływają korzystnie na profil lipidowy. 
Mniejsza zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych oraz zwiększony udział NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych). Najczęściej głównym źródłem tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie jest mięso oraz przekąski, np. słodycze czy produkty typu fast food, znacznie rzadziej oleje roślinne i orzechy. Dieta roślinna z założenia prowadzi do eliminacji pierwszej grupy (mięsa), a przynajmniej do częściowej eliminacji lub zamiany przekąsek na inne odpowiedniki, np. orzechy. Wraz z olejami roślinnymi są one zdecydowanie lepszym wyborem, jeśli chodzi o źródło tłuszczu w diecie, głównie dlatego, że są źródłem NNKT niezbędnych do prawidłowej pracy układu krwionośnego, serca oraz mózgu. 
Większa zawartość węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego. Węglowodany złożone możemy znaleźć m.in. w kaszach oraz pieczywie pełnoziarnistym, które jednocześnie są dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Przy prawidłowej wartości energetycznej diety zarówno zwiększony udział węglowodanów złożonych, jak i błonnika pokarmowego zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego oraz nadmiernej masy ciała. Dodatkowo produkty pełnoziarniste są źródłem m.in. witamin z grupy B. Prawidłowo zbilansowana oraz urozmaicona dieta roślinna może wywierać korzystny wpływ na nasze zdrowie. Należy jednak pamiętać, że podstawą jest właśnie prawidłowe zbilansowanie jadłospisu oraz świadomość, że musimy zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu na wszystkie mikro- i makroelementy (jeśli nie poprzez dietę, to dzięki prawidłowej suplementacji). Wraz ze wzrostem popularności diety roślinnej wzrasta również asortyment produktów dostępnych w sklepach, co bardzo często ułatwia i przyspiesza przygotowywanie posiłków.

Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Adam Chrząstowski: Bocuse'owy Budapeszt

Budapeszt po raz kolejny gościł europejską selekcję konkursu Bocuse d’Or, tym razem edycję 2022-23. Węgrzy świetnie wykorzystali organizację imprezy tej rangi w 2016 r. dla promocji rodzimej gastronomii i postanowili to powtórzyć. Udało im się bardzo dobrze.

Michalina Szczepańska: Sklepy i kawiarnie. Kooperacja czy konkurencja?

Czy istnieje możliwość, by sklepy i kawiarnie bez zakłóceń funkcjonowały razem na rynku kawiarnianym? Coraz większa ilość sklepów zapewnia nam przestrzeń na wypicie dobrej kawy, tym samym stając się konkurencją dla kawiarni.

Przedwojennych kawiarni czar - kawowy rynek 20-lecia międzywojennego

Wsiadamy do wehikułu czasu i przenosimy się w czasy 20-lecia międzywojennego, by sprawdzić, czy ówczesny rynek kawy i kawiarni w stolicy odbiegał znacznie od tego, który znamy obecnie. Kawową historię zbadał Bartosz Paluszkiewicz, barman i autor piszący o przedwojennej gastronomii.

Tomasz Źródłowski: Back to the future. Czyli krótko o tym, że zawsze będzie coś nie tak

Trudno w wojennych realiach tryskać optymizmem. Jest co najmniej kilka polskich powiedzeń, które doskonale nadają się do opisania otaczającej nas rzeczywistości.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej