x

Katarzyna Kałaska: Korzyści zdrowotne diety roślinnej

Kategoria: Lifestyle - blog    17.01.2021

W ostatnich latach diety roślinne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dla niektórych jest to kontrowersyjny i budzący obawy sposób żywienia, dla innych codzienność i styl życia.

Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne.
Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne.
Można spotkać się z wątpliwościami, czy dieta roślinna jest dietą niedoborową oraz czy może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Należy pamiętać, że dieta standardowa (czyli niewykluczająca mięsa i produktów odzwierzęcych) również może być niedoborowa i prowadzić do wielu schorzeń i zaburzeń. Każda nieprawidłowo zbilansowana dieta będzie prowadzić do niedoborów w organizmie, niezależnie od tego, czy uwzględniamy w jadłospisie mięso, czy też nie. Warto jednak wziąć pod uwagę wszystkie prozdrowotne korzyści stosowania diety roślinnej. 
Prawidłowo zbilansowana dieta roślinna może przynieść wiele zdrowotnych korzyści, np. zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego lub zmniejszyć ryzyko wystąpienia otyłości i cukrzycy typu 2. Zalety zdrowotne diety roślinnej wynikają w głównej mierze z poniższych aspektów. 
Niska wartość energetyczna i wysoka gęstość odżywcza diety. Dieta roślinna (wszystkie jej odmiany), jak sama nazwa wskazuje, zakłada duży udział warzyw i owoców w codziennym jadłospisie. Oprócz tego, że są one dobrym źródłem witamin i składników mineralnych, to jednocześnie zwiększają objętość posiłków, co w tym przypadku może się wiązać ze zmniejszeniem kaloryczności całodziennej racji pokarmowej. Ma to korzystny wpływ na utrzymanie lub też osiągnięcie prawidłowej masy ciała, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoborów niektórych witamin i składników mineralnych. Oczywiście część warzyw i owoców cechuje się wyższą wartością kaloryczną (np. nasiona roślin strączkowych lub winogrona), ale zwykle są na tyle sycące, że nie zjadamy ogromnej porcji. Warto też pamiętać, że produkty pochodzenia zwierzęcego, które zostały przez nas wyeliminowane, również były źródłem cennych składników odżywczych (np. białka, wapnia) i należy zadbać o ich prawidłową podaż z produktów roślinnych, np. tofu, nasion roślin strączkowych, orzechów czy fortyfikowanych napojów roślinnych. Dodatkowo warzywa strączkowe, które powinny być elementem prawidłowej diety roślinnej, wpływają korzystnie na profil lipidowy. 
Mniejsza zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych oraz zwiększony udział NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych). Najczęściej głównym źródłem tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie jest mięso oraz przekąski, np. słodycze czy produkty typu fast food, znacznie rzadziej oleje roślinne i orzechy. Dieta roślinna z założenia prowadzi do eliminacji pierwszej grupy (mięsa), a przynajmniej do częściowej eliminacji lub zamiany przekąsek na inne odpowiedniki, np. orzechy. Wraz z olejami roślinnymi są one zdecydowanie lepszym wyborem, jeśli chodzi o źródło tłuszczu w diecie, głównie dlatego, że są źródłem NNKT niezbędnych do prawidłowej pracy układu krwionośnego, serca oraz mózgu. 
Większa zawartość węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego. Węglowodany złożone możemy znaleźć m.in. w kaszach oraz pieczywie pełnoziarnistym, które jednocześnie są dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Przy prawidłowej wartości energetycznej diety zarówno zwiększony udział węglowodanów złożonych, jak i błonnika pokarmowego zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego oraz nadmiernej masy ciała. Dodatkowo produkty pełnoziarniste są źródłem m.in. witamin z grupy B. Prawidłowo zbilansowana oraz urozmaicona dieta roślinna może wywierać korzystny wpływ na nasze zdrowie. Należy jednak pamiętać, że podstawą jest właśnie prawidłowe zbilansowanie jadłospisu oraz świadomość, że musimy zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu na wszystkie mikro- i makroelementy (jeśli nie poprzez dietę, to dzięki prawidłowej suplementacji). Wraz ze wzrostem popularności diety roślinnej wzrasta również asortyment produktów dostępnych w sklepach, co bardzo często ułatwia i przyspiesza przygotowywanie posiłków.

Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Zaproszenie

21 listopada podczas krakowskich targów HoReCa odbędzie się Krajowa Selekcja Bocuse d’Or. Oczywiście niektórzy z was doskonale wiedzą, czym jest to wydarzenie, ja mam jednak przeświadczenie, że świadomość dotycząca konkursu Bocuse d’Or ciągle jest zbyt mała.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: FINAŁ BOCUSE D'OR 2019

W końcu nadszedł ten czas, kiedy mogłem zobaczyć finał najważniejszego na świecie indywidualnego konkursu kulinarnego. Bocuse d’Or odbywa się co dwa lata w Lyonie podczas targów Sirha. Pięciodniowa impreza mieści się w siedmiu gigantycznych halach, w których naprawdę łatwo się zgubić.

Dominika Targosz: Koledzy z roślinnego sąsiedztwa

Kto nie spotkał się z pytaniem o bezmięsne danie w swojej restauracji? Według ostatnich badań Panelu Ariadna ok. 38% Polaków świadomie ogranicza spożycie mięsa. Jak nie poślizgnąć się na tym trendzie, lecz wyciągnąć z niego to, co najlepsze, przy okazji nie dokładając sobie pracy?

Koktajlowy savoir vivre. Jak zachować się przy barze?

Jak odpowiednio pić Martini, co zrobić z dekoracją zdobiącą koktajle i czy wypada nagradzać pracę barmana napiwkiem? Nie wiesz, jak się zachować w koktajlbarze, by przypadkiem nie popełnić faux pas? Podpowiadamy!

Michał Karadżow: Orientu-jesz?

Nie ma jednej kuchni azjatyckiej. Kulinarną mapę orientu buduje mnogość smaków i kolorów - głównie za sprawą regionalnych tradycji Tajlandii, Korei, Chin, Japonii, Indii, Wietnamu...

Tomasz Źródłowski: jak nauczyć się zarządzania barem od Chicago Bulls

Dla magazynu "Food Service" mam przyjemność pisać felietony już od kilku lat. Najczęściej to 4 tysiące znaków formułujących moją prywatną opinię na temat bolączek gastronomii. Tak osobistego tekstu jak ten poniżej jeszcze nigdy nie popełniłem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej