x

Kuchnia roślinna w Polsce - wnioski dla gastronomii [RAPORT]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.01.2021

Ponad połowa Polaków od czasu do czasu jada w pełni roślinne posiłki. Najbardziej zainteresowani jesteśmy wegańskimi wersjami dań i produktów, które dobrze znamy. Producenci żywności i restauratorzy odpowiadają na zmieniające się preferencje konsumentów nowościami w ofercie.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Weganizm, do niedawna postrzegany jako zjawisko marginalne, coraz silniej wkracza do głównego nurtu żywienia. Rozwój trendu potwierdzają dane raportu Pyszne.pl. W okresie od listopada 2019 roku do listopada 2020 roku zarówno różnorodność dostępnych w serwisie dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie.

Ze względów zdrowotnych
Według zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl raportu „Kuchnia roślinna w Polsce” weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału.
Najwięcej, bo aż 73% osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych. Z kolei sceptycznie nastawionych w największym stopniu przekonałaby gwarancja odpowiednio zrównoważonej diety – zadeklarowało tak 44%.

Roślinne też może być smaczne
Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
W związku z tym, że dla wielu z nas weganizm jest jeszcze nie do końca odkrytym zjawiskiem, 31% chciałoby, aby ktoś przyrządzał dla nas roślinne potrawy. I co się z tym wiąże – 38% jadłoby roślinnie, mając pewność zadowalającego smaku wegańskich dań.
– W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

Rola restauracji
Restauracje pełnią ważną rolę w popularyzacji kuchni roślinnej. 27% badanych deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa.
– To sygnał przede wszystkim dla restauratorów, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do wzbogacenia kart o dania roślinne. W 2020 roku możemy mnożyć przykłady restauracji i sieci, które z sukcesem wplatają takie opcje do menu – dodaje Otrębski.
34% Polaków uważa, że oferta dań w 100% roślinnych w restauracjach jest lepsza niż 5 lat temu. 1/3 konsumentów potraw wegańskich ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.
 
Co byśmy jedli?
Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych.
Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%. Aż 45% deklaruje, że częściej sięgałoby po produkty i składniki roślinne, gdyby ich cena w sklepach była niższa.

Jeśli chodzi o rezygnację z produktów odzwierzęcych, Polakom najtrudniej byłoby wyłączyć z codziennego jadłospisu ser żółty, jogurty i mięso w postaci dań, natomiast z większą łatwością wykluczyliby inne przetwory mleczne i mięsne.
– Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest jeden z kluczowych wniosków badania Pyszne.pl. Najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań: pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się – podsumowuje Maciej Otrębski. – 2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych.

Liczby i fakty z raportu „Kuchnia roślinna w Polsce” na zlecenie Pyszne.pl

Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:
    • 45% –  niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach
    • 44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety
    • 38% – lepszy smak roślinnych dań
    • 31% – gdyby ktoś je dla nas gotował
    • 27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach

Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:
    • 35% – pierogi
    • 33% – kotlety
    • 32% – pizza
    • 29% – kebab; burger
    • 25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek

Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:
    • 85% – hummus
    • 82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
    • 81% – tofu
    • 69% – pasztet na bazie roślin
    • 57% – ser na bazie roślin
    • 55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
    • 30% – seitan

Produkty roślinne, których próbowali Polacy:
    • 51% – hummus
    • 46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
    • 41% – tofu
    • 39% – pasztet na bazie roślin
    • 24% – ser na bazie roślin
    • 22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
    • 10% – seitan

Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:
    • 65% – żółty ser
    • 61% – jogurt
    • 60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań
    • 54% – śmietana
    • 50% – majonez
    • 42% – pasztet mięsny

Polecane przez użytkowników Pyszne.pl restauracje wegańskie i vegan friendly:
Warszawa:
    • Telaviv Urban Food by Malka
    • Wegeguru
    • Sabich
    • Krowarzywa
    • Falla

Wrocław:
    • Krowarzywa
    • Falla
    • KalaPizza
    • ibo Falafel
    • VEGA Bar Wegański

Kraków:
    • Mazaya Falafel
    • Krowarzywa
    • Vegab
    • Farma Burgerownia Roślinna
    • Pod Norenami

Poznań:
    • Vegab
    • Krowarzywa
    • Falla
    • Vege Pizza
    • Vegar - Vegan Kebab

Łódź:
    • Telaviv Urban Food by Malka
    • Falla
    • Owoce i Warzywa Klubokawiarnia
    • Niebostan
    • Krowarzywa

Gdańsk:
    • Manna 68
    • Food Art Company
    • Patison
    • Warzywina
    • Krowarzywa





Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Wege ma coraz więcej miejsca na półce [ANALIZA]

Roślinna transformacja mimo inflacji i rosnących cen już się nie zatrzyma, ani nie cofnie - wieszczą producenci i analitycy. Silnie na nią oddziałują świadomi konsumenci. Głównym segmentem plant based jest zamiennik mleka. Jego sprzedaż to prawie 60% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

Wigilia firmowa jak za króla Sasa (albo marszałka Piłdudskiego)

Lokalna, sezonowa, bogata w potrawy wegetariańskie, a nawet wegańskie - tak w skrócie można by opisać tradycyjną polską kuchnię wigilijną. Czy możemy zatem znaleźć lepsze źródło inspiracji niż doświadczenia naszych pradziadków?

Jak się komunikować z gośćmi restauracji w czasach kryzysu?

Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie były trudną lekcją dla biznesów gastronomicznych, również pod kątem komunikacji z gośćmi. Jak się promować w czasach kryzysu, by nie popełniać gaf i nie stracić klientów? Rozmawiamy o tym z Kati Płachecką, właścicielką agencji Płachecka PR & Marketing.

Sezonowanie (nie tylko) mięsa

Wraz z modą na steki w restauracjach i steak-house’ach pojawiły się szafy, w których dojrzewa wołowina, a proces wydobywania z mięsa jego najlepszych walorów staje się coraz popularniejszy.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej