x

Catering dietetyczny wzrasta mimo pandemii. Czeka nas konsolidacja tej branży?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.01.2021

Rynek tzw. diet pudełkowych ma coraz większy udział w segmencie spożywczym i na rynku e-commerce. Wiosenny i jesienny lockdown najprawdopodobniej przyspieszy konsolidację branży - uważa właściciel jednej z największych firm specjalizujących się w cateringu dietetycznym.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Catering dietetyczny pomimo pandemii nadal znajduje się w czołówce najszybciej rozwijających się branż w Polsce, ale wiosenny i jesienny lockdown prawdopodobnie przyspieszy konsolidację branży.
– Nawet duże firmy rozglądają się za inwestorami lub planują sprzedaż, natomiast wiele lokalnych firm, które dostarczały po ok. 50-100 zestawów dziennie już zniknęły z rynku. Z drugiej strony, ze względu na niski próg wejścia wciąż powstają nowe – mówi Jakub Kukuła, założyciel Kukuła Healthy Food. Jego firma jest jednym z największych polskich graczy w tej branży – w 2020 roku zanotowała

Po pierwsze jakość
Część nowych firm cateringowych powstała w efekcie przebranżowienia się lokali gastronomicznych, które ze względu na rządowe obostrzenia musiały przestawić działalność jedynie na tzw. „wynosy” i „dowozy”, więc w ramach rozszerzenia oferty prócz dotychczasowego menu zajęły się również dietami pudełkowymi.

– Inne walczą jeszcze o klienta różnego typu promocjami i rabatami. Niestety, patrząc na niektóre oferty to są one już na granicy opłacalności. Według mnie aktualnie stabilną sytuację mają jedynie te firmy, które z rozwagą inwestowały w rozwój oraz nie boją się pokazać klientom jak wygląda produkcja „od kuchni”, bo to potwierdza, że spełniają wszelkie standardy higieny i bezpieczeństwa – ocenia Jakub Kukuła.

Według niego, pandemia pokazała również, że w branży cateringu dietetycznego dobry marketing i ładna strona internetowa nie wystarczą, niska cena nie zawsze jest wyznacznikiem sukcesu, oraz że najistotniejszą wartością jest jakość oferowanych usług.

To potwierdza również przeprowadzone przez Kukuła Healthy Food badanie „Jak odżywiają się Polacy Kukuła Healthy Food 2020”, z którego wynika, że aktualnie podczas zamawiania dań gotowych i zakupu produktów spożywczych na jakość zwraca uwagę aż 73% Polaków. Na drugim miejscu jest cena (69%), a na trzecim smak (55%).

Trendy w odżywianiu 2021
Aktualnie najsilniejsze trendy żywieniowe to wegetarianizm, weganizm, diety specjalistyczne, a także odżywianie sezonowe. Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” co dziesiąty Polak jest już wegetarianinem, a kolejne 10% planuje wypróbować ją w najbliższym czasie, 4% Polaków jest weganami, czyli całkowicie wykluczyło ze swojego menu produkty pochodzenia zwierzęcego, a kolejne 5% planuje wypróbować dietę wegańską niebawem.

Polacy są także coraz bardziej zainteresowani tzw. dietami specjalistycznymi jak bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków. Już 13% Polaków wykluczyło z menu laktozę, a 6% całkowicie wyeliminowało z diety nabiał, posiłki bezglutenowe jada 12% respondentów a kolejne 7% planuje wykluczenie glutenu z diety.

Na popularności zyskuje również odżywianie sezonowe, czyli wybieranie produktów spożywczych i dań z najbardziej dostępnych o danej porze roku składników. W ten sposób stara odżywiać się już 44% Polaków.
- Miesięcznie odnotowujemy 5%-wzrost zamówień w kategorii programów wykluczających mięso. Najwięcej zamówień bez podziału na płeć przypada na województwa mazowieckie i pomorskie. W przypadku podziału na płeć diety bezmięsne chętniej zamawiają kobiety – mówi Jakub Kukuła.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

O skuteczności wizytówki firmy w Google

Wizytówki Google to niezwykle efektywny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Zadbanie o nie pozwoli ci na wyprzedzenie konkurencji. To nie frazes! Niepozorny profil w panelu Google Moja Firma może stać się potężnym narzędziem w marketingu restauracji.

AUTOMAT I PROFESJONALISTA

Czasy, w których praca na sali polega na automatycznym wydawaniu dań do stolika, powoli przechodzą do lamusa. Kelnerów, pogardliwie nazywanych przez kucharzy podawaczami, zastępują dziś profesjonalni usługodawcy.

Rząd wprowadza Tarczę Antykryzysową dla firm

Przejęcie przez państwo finansowania 40 proc. wynagrodzenia w firmach z problemami oraz jednorazową wypłatę ok. 2 tys. zł dla samozatrudnionych i osób na umowie zleceniu zakłada m. in. wprowadzana przez rząd Tarcza Antykryzysowa o wartości ok. 211 mld zł.

Roślinne "mięso" w restauracjach IKEA

W restauracjach IKEA można zjeść nowe danie roślinne - penne z wegańskim sosem bolońskim i "roślinnym" mięsem. Receptura potrawy powstała we współpracy z The Vegetarian Butcher, marką Unilever.

Czy po otwarciu gastronomii spadnie popularność platform delivery?

Od 15 maja w ogródkach, a od 29 maja wewnątrz lokalu - restauracje otwierają się dla gości. Czy oznacza to, że boom na aplikacje do zamawiania jedzenia dobiegnie końca? Nie jest to takie oczywiste.

Rośnie spożycie ryb i owoców morza

64% Polaków je ryby i owoce morza średnio raz w tygodniu lub częściej. Wyprzedzamy Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami - wynika z badań Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej