x

Pięć kroków do idealnego posta, który wspiera sprzedaż dowozów

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.01.2021

Brak pomysłu i strategii na budowanie wizerunku lokalu oraz promowanie go w mediach społecznościowych to bolączka wielu restauratorów. Żeby uprościć proces sprzedażowy Facebooka, przedstawiam wam instruktaż pięciu kroków do idealnego posta, który wesprze sprzedaż.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ IDEALNY POST NA FACEBOOKU?

KROK 1: NAPISZ KRÓTKI TYTUŁ

Czy wiesz, że po 2-3 linijkach tekstu Facebook dokleja do posta opcję „Czytaj dalej” albo „Zobacz więcej” i użytkownicy muszą w nią kliknąć, żeby rozwinął im się cały tekst?
Jeśli zaczniesz od słów: „Cześć!”, „Kochani Goście!”, „Mamy dla was dzisiaj”, to o ile użytkownik nie kliknie w opcję „zobacz więcej”, nie dowie się, co chcesz mu tak naprawdę przekazać.
Oto propozycje tytułów do naszych najskuteczniejszych postów:
„Zamów XYZ z dowozem pod same drzwi”, „Nie gotuj! Wspieraj gastro i zamów XYZ”, „Lodówka pusta? Zamów XYZ”,
„Masz już dość gotowania? Kliknij poniżej, żeby zamówić XYZ”.

KROK 2: KRÓTKA TREŚĆ
Następnie w treści posta wpisz, co konkretnie można zamówić z twojej restauracji. W kroku drugim podajesz: opis dań, które możesz dowieźć, szczegóły oferty specjalnej albo menu lunchowego. Tu jest też miejsce by powiedzieć, DLACZEGO GOŚCIE MAJĄ ZAMÓWIĆ JEDZENIE OD CIEBIE, A NIE OD KONKURENCJI. Poinformuj, jakie są twoje najmocniejsze zalety (błagam, nie pisz, że masz smaczne jedzenie i świeże składniki. To w dzisiejszych czasach jest oczywiste).

KROK 3: CALL TO ACTION, CZYLI WEZWANIE DO DZIAŁANIA

Tu wykłada się najwięcej osób, a jest to NAJWAŻNIEJSZY ASPEKT POSTA, KTÓRY MA SPRZEDAWAĆ. Właśnie call to action wyróżnia przekaz skuteczny od tego, który w żaden sposób na sprzedaż nie wpłynie. Wezwanie do działania to akcja, prośba, działanie, które twoi odbiorcy mają podjąć po tym, gdy przeczytają post.
Widzą post —> piszemy „Kliknij, żeby zamówić” —> klikają —> zamawiają.
Prosta droga między postem na Facebooku, decyzją zakupową (którą goście często podejmują do razu, spontanicznie) a finalizacją zakupu = pieniądze na twoim koncie. Pamiętaj, nie możesz komplikować gościom zakupów. Nie traktuj ich jak idiotów, ale pomyśl, że masz tylko ułamek sekundy, żeby przekonać ich zarówno do atrakcyjności własnej oferty, jak i do samego zakupu.
Jeśli samodzielnie muszą szukać informacji o tym, gdzie sprzedajesz swoje produkty i dokąd je dowozisz, albo przekopiować numer telefonu z posta (co jest niezwykle trudne na większości urządzeń mobilnych), nie licz na wyrozumiałość. Im bardziej skomplikujesz ten proces, tym mniej osób będzie od ciebie kupować!
Najlepsze call to action to wklejenie JEDNEGO linku do systemu zamówień online. Może to być twoja strona WWW lub podstrona na Pyszne, UberEats, Room Service itp.:
„Zamawiaj bezpośrednio od nas na www.smacznejedzenie.pl”.
Jeśli nie masz możliwości przyjmowania zamówień online, kieruj odbiorców do wysyłania wiadomości prywatnych na twój Messenger. Jeśli koniecznie musisz przyjmować zamówienia telefonicznie (co na Facebooku jest najtrudniejsze do „napędzenia”), kieruj ruch na swoją podstronę na Google lub stronę WWW, z której łatwo skopiować numer telefonu. Nie ma nic bardziej irytującego (i nieskutecznego) niż konieczność googlowania numeru telefonu do restauracji (bo z posta na Facebooku nie da się zadzwonić).

KROK 4: SKUTECZNA REKLAMA
Musimy przestać się oszukiwać. Ani Facebook, ani Instagram nie są darmowymi narzędziami marketingowymi. Za prowadzenie profili, owszem, płacić nie trzeba, ale jeśli chcecie dotrzeć do znaczącej grupy osób, która kupi wasze dania/produkty, niezbędna jest inwestycja w reklamę.
Teraz uwaga! Nie chodzi o byle jaką reklamę ustawianą przez guzik „promuj post”. Wielu próbowało i wielu poległo.
Reklamę na Facebooku ustawiamy przez Business Managera (nie mylić z nowym tworem Business Suite). Reklama musi mieć określony cel, spełniać odpowiednie parametry techniczne, wymiarowe, mieć doklejony przycisk z CTA i trzeba ją monitorować pod kątem konwersji. Dla mnie to magia. Dla niektórych katorga, co rozumiem, bo nie musicie się na wszystkim znać.
Na temat skutecznych reklam na Facebooku powstało wiele publikacji i wielomiesięcznych kursów. Jeśli chcesz się podszkolić w tej dziedzinie, mamy dla ciebie kilka publikacji na fikabiznes.pl, które pomogą. Możesz też przeczesać internet w poszukiwaniu podpowiedzi lub dojść do dobrych efektów reklamowych metodą prób i błędów.
Niezależnie od tego, jaką decyzję podejmiesz, pamiętaj proszę, że zasięg organiczny, czyli ten niepłatny, dociera do zaledwie 2-5% osób, które obserwują twój profil. Ta liczba, nawet jeśli masz ponad 10 tys. fanów na Facebooku, nie wystarczy, by budować strategię sprzedaży twojej firmy. Business Manager nie jest bardzo trudny do opanowania. Warto znać podstawę, funkcje, które dla restauracji i lokali gastronomicznych się sprawdzają, a które nie.
Facebook sprzedaje. Pomaga restauracjom nie tylko przetrwać, ale także zarobić na sprzedaży online. Podejdź jednak do komunikacji i reklamy strategicznie. Nie wrzucaj postów „zapraszamy na pierogi”. Taka komunikacja się nie sprawdza. Przemyśl, co chcesz osiągnąć, załóż cele kampanii i skutecznie wykorzystuj moc Facebooka, by podnieść sprzedaż.

ŻEBY REKLAMA BYŁA SKUTECZNA, NIEZBĘDNE BĘDZIE:
1. UŻYCIE BUSINESS MANAGERA, NIE OPCJI „PROMUJ POST”!,  JASNE OKREŚLENIE CELU NA POZIOMIE KAMPANII. Zdecyduj, co chcesz osiągnąć i na co Facebook ma wydać twoje pieniądze. Czy zależy ci na ruchu na stronie, czy może na zasięgu? Podejmij tę decyzję na samym początku.

2. PRECYZYJNIE OKREŚL GRUPĘ DOCELOWĄ SWOJEJ REKLAMY – ZWRÓĆ UWAGĘ NA OBSZAR WYŚWIETLANIA REKLAMY. Sprawdź, czy na pewno jest to twoja strefa dowozów.

3.
USTAL BUDŻET DZIENNY LUB CAŁKOWITY I OKREŚL GODZINY, KIEDY REKLAMA MOŻE SIĘ WYŚWIETLAĆ, A KIEDY NIE.

4.
PRZYGOTUJ WCZEŚNIEJ TEKSTY I ZDJĘCIA. Dzięki temu łatwiej będzie ci dobrać umiejscowienie reklamy.

Autorka: Marta Panfil

Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Sphinx: Jedyną możliwością obniżania cen jest wzrost frekwencji gości

- Dziś sam wsad do przygotowania shoarmy kosztuje tyle, ile kiedyś wynosiła jej cena, a przecież surowiec to tylko jedna z kilku grup kosztów prowadzenia restauracji - mówi Mateusz Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, operatora sieci Sphinx. Rozmawiamy z nim m.in. o strukturze wydatków w gastronomi.

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej