x

Zmiany w przepisach o franczyzie? Ministerstwo chce ukrócić nieuczciwe praktyki

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.01.2021

Ukryte opłaty, brak możliwości rozwiązania umowy, narzucanie kanałów odbioru towaru - to tylko niektóre z praktyk we franczyzie, na które zwraca uwagę raport na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wkrótce sieci franczyzowe czekać mogą poważne zmiany.

fot. Shutterstock.com
fot. Shutterstock.com
Z raportu „Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce” wynika, że polski rynek franczyzy jest nieuregulowany i pełen nieprawidłowości. Raport powstał na zlecenie ministerstwa finansów i zawiera także propozycje zmian przepisów prawa, które zdaniem ich autora miałyby pomóc w wyeliminowaniu nieuczciwych praktyk.

Toksyczne umowy
Zdaniem dr hab. Pawła Adamusa, autora raportu, franczyzobiorca nie zawsze ma dostęp do pełni informacji przy zawieraniu umowy, ponosi szereg ukrytych kosztów, o których nie jest informowany wprost.
– Problemem może być narzucanie kanałów odbioru towarów i usług za ceny odbiegające od zwykłych cen rynkowych. W istocie rzeczy praktyki takie są rodzajem ukrytego wynagrodzenia organizatora sieci – czytamy w raporcie.

Dodatkowo, zdaniem Rafała Adamusa, problematyczny jest także sposób skonstruowania umowy franczyzy.
– Niekiedy konstrukcja długoletniej umowy czyni z franczyzobiorcy „więźnia” kontraktu. W przypadku, gdy udział w sieci staje się dla franczyzobiorcy toksyczny, ma on w praktyce ograniczone możliwości rozwiązania umowy – pisze autor raportu.

Przejrzyście i bezpiecznie?
Raport zawiera także projekt nowelizacji przepisów dotyczących franczyzy w kodeksie cywilnym. Co znalazło się w proponowanych zmianach? Sieć franczyzowa miałaby obowiązek przedstawienia prospektu informacyjnego, w którym miałby się znaleźć m.in. „szczegółowy opis zasad działalności sieci franczyzowej oraz ogólny opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę” czy „opis profilu idealnego franczyzobiorcy, w tym wymogi co do ewentualnego wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, poziomu wykształcenia i innych cech, które franczyzobiorca musi lub powinien posiadać”.
Tego typu rozwiązania miałby chronić przede wszystkim franczyzobiorcę jako słabszą ze stron.  Część z przepisów ma jednak dość ogólny charakter i może budzić zastrzeżenia co do sposobu, w jaki zostały sformułowane. Czynem nieuczciwej konkurencji, na przykład miałoby być „formułowanie informacji o sieci franczyzowej przy używaniu języka niezrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy”.

Grzywna za brak szkolenia
Niektóre z wymienionych przez raport nieuczciwych praktyk miałaby, w myśl znowelizowanych przepisów, podlegać karze grzywny. Dotyczyć by to miało sytuacji, w której franczyzodawca wprowadza w błąd, informując „o korzyściach jakie daje przystąpienie do sieci i uczestnictwo w niej”.
Na grzywnę narażaliby się także ci przedsiębiorcy, którzy nie przeszkoliliby w sposób należyty franczyzobiorcy nieposiadającego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Grupa Accor mówi STOP plastikowi w swoich hotelach

Accor deklaruje usunięcie plastikowych jednorazówek w swoich hotelach do końca 2022 roku. W ten sposób sieć włącza się do walki z zanieczyszczeniem oceanów i innych naturalnych środowisk plastikiem.

Ekspert: 2021 będzie przełomowym rokiem dla wielu hoteli

Hotele z niecierpliwością oczekują na odmrożenie gospodarki. 2021 rok powinien okazać się lepszy dla branży niż rok ubiegły. Sektor hotelowy czeka duża transformacja - pisze Katarzyna Tencza, associate director investment & hospitality w Walter Herz.

Sprzedaż alkoholu przez internet - jest nowy projekt ustawy

Sprzedaż alkoholu przez internet wspomoże małych producentów i dystrybutorów alkoholi rzemieślniczych dotkniętych epidemią Covid-19 - uważają posłowie KP-PSL-Kukiz'15, autorzy projektu noweli ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Delivery a jakość dań w dostawie. Największe wyzwanie to frytki!

Rzeczywistość gastronomiczna w ciągu ostatnich miesięcy uległa znaczącym zmianom. Tworząc ofertę na wynos, restauratorzy stoją przed wieloma decyzjami i wyzwaniami. Jednym z nich jest dostawa chętnie zamawianych przez konsumentów frytek w idealnym stanie.

Sweet Gallery: zyski mimo pandemii i plany dalszego rozwoju

Sweet Gallery zakończyło 2020 rok na plusie i odważnie patrzy w najbliższą przyszłość, planując dynamiczny rozwój w Polsce i za granicą. Mimo pandemii, sprzedaż jej produktów była na wysokim poziomie. Do końca roku 2021 na mapie Polski pojawi się 180 nowych punktów.

Co będziemy zamawiać w 2020 roku? - Uber Eats prognozuje

W najnowszej edycji raportu prognoz żywieniowych Uber Eats przyjrzał się wyszukiwaniom użytkowników zamawiających potrawy w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej