x

Zmiany w przepisach o franczyzie? Ministerstwo chce ukrócić nieuczciwe praktyki

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.01.2021

Ukryte opłaty, brak możliwości rozwiązania umowy, narzucanie kanałów odbioru towaru - to tylko niektóre z praktyk we franczyzie, na które zwraca uwagę raport na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wkrótce sieci franczyzowe czekać mogą poważne zmiany.

fot. Shutterstock.com
fot. Shutterstock.com
Z raportu „Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce” wynika, że polski rynek franczyzy jest nieuregulowany i pełen nieprawidłowości. Raport powstał na zlecenie ministerstwa finansów i zawiera także propozycje zmian przepisów prawa, które zdaniem ich autora miałyby pomóc w wyeliminowaniu nieuczciwych praktyk.

Toksyczne umowy
Zdaniem dr hab. Pawła Adamusa, autora raportu, franczyzobiorca nie zawsze ma dostęp do pełni informacji przy zawieraniu umowy, ponosi szereg ukrytych kosztów, o których nie jest informowany wprost.
– Problemem może być narzucanie kanałów odbioru towarów i usług za ceny odbiegające od zwykłych cen rynkowych. W istocie rzeczy praktyki takie są rodzajem ukrytego wynagrodzenia organizatora sieci – czytamy w raporcie.

Dodatkowo, zdaniem Rafała Adamusa, problematyczny jest także sposób skonstruowania umowy franczyzy.
– Niekiedy konstrukcja długoletniej umowy czyni z franczyzobiorcy „więźnia” kontraktu. W przypadku, gdy udział w sieci staje się dla franczyzobiorcy toksyczny, ma on w praktyce ograniczone możliwości rozwiązania umowy – pisze autor raportu.

Przejrzyście i bezpiecznie?
Raport zawiera także projekt nowelizacji przepisów dotyczących franczyzy w kodeksie cywilnym. Co znalazło się w proponowanych zmianach? Sieć franczyzowa miałaby obowiązek przedstawienia prospektu informacyjnego, w którym miałby się znaleźć m.in. „szczegółowy opis zasad działalności sieci franczyzowej oraz ogólny opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę” czy „opis profilu idealnego franczyzobiorcy, w tym wymogi co do ewentualnego wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, poziomu wykształcenia i innych cech, które franczyzobiorca musi lub powinien posiadać”.
Tego typu rozwiązania miałby chronić przede wszystkim franczyzobiorcę jako słabszą ze stron.  Część z przepisów ma jednak dość ogólny charakter i może budzić zastrzeżenia co do sposobu, w jaki zostały sformułowane. Czynem nieuczciwej konkurencji, na przykład miałoby być „formułowanie informacji o sieci franczyzowej przy używaniu języka niezrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy”.

Grzywna za brak szkolenia
Niektóre z wymienionych przez raport nieuczciwych praktyk miałaby, w myśl znowelizowanych przepisów, podlegać karze grzywny. Dotyczyć by to miało sytuacji, w której franczyzodawca wprowadza w błąd, informując „o korzyściach jakie daje przystąpienie do sieci i uczestnictwo w niej”.
Na grzywnę narażaliby się także ci przedsiębiorcy, którzy nie przeszkoliliby w sposób należyty franczyzobiorcy nieposiadającego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

Ponadczasowa elegancja

Są okazje, których wyjątkowość trzeba szczególnie podkreślić. Jak w świąteczny czas elegancko zastawić stół podczas spektakularnych bankietów i kameralnych przyjęć?

Too Good To Go: chcemy dotrzeć do mniejszych miejscowości [ROZMOWA]

W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników aplikacji ratującej jedzenie przed wyrzuceniem do kosza wzrosła z 300 do 2 tysięcy. - Pandemia uwypukliła problem marnowania żywności, a dzięki aplikacji "uratowano" ponad pół miliona paczek z żywnością - mówi Anna Kurnatowska z Too Good To Go w Polsce.

Masowa indywidualność kształtuje przyszłość

"Restauracja 2025: siedem trendów gastronomii"- to tytuł ekskluzywnego badania przeprowadzonego przez GDI Gottlieb Duttweiler Institute w Zurychu na zamówienie targów Internorga, obchodzących w tym roku 90. urodziny.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

Marketing uświadomiony

Prowadzenie działań marketingowych wymaga od restauratorów i producentów mocnego zaangażowania w rynek, obserwacji, świadomości tego, co dzieje się w Polsce i na świecie, bo dzieje się dużo i szybko.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej