

Zmiany w przepisach o franczyzie? Ministerstwo chce ukrócić nieuczciwe praktyki


Ukryte opłaty, brak możliwości rozwiązania umowy, narzucanie kanałów odbioru towaru - to tylko niektóre z praktyk we franczyzie, na które zwraca uwagę raport na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wkrótce sieci franczyzowe czekać mogą poważne zmiany.
Toksyczne umowy
Zdaniem dr hab. Pawła Adamusa, autora raportu, franczyzobiorca nie zawsze ma dostęp do pełni informacji przy zawieraniu umowy, ponosi szereg ukrytych kosztów, o których nie jest informowany wprost.
– Problemem może być narzucanie kanałów odbioru towarów i usług za ceny odbiegające od zwykłych cen rynkowych. W istocie rzeczy praktyki takie są rodzajem ukrytego wynagrodzenia organizatora sieci – czytamy w raporcie.
Dodatkowo, zdaniem Rafała Adamusa, problematyczny jest także sposób skonstruowania umowy franczyzy.
– Niekiedy konstrukcja długoletniej umowy czyni z franczyzobiorcy „więźnia” kontraktu. W przypadku, gdy udział w sieci staje się dla franczyzobiorcy toksyczny, ma on w praktyce ograniczone możliwości rozwiązania umowy – pisze autor raportu.
Przejrzyście i bezpiecznie?
Raport zawiera także projekt nowelizacji przepisów dotyczących franczyzy w kodeksie cywilnym. Co znalazło się w proponowanych zmianach? Sieć franczyzowa miałaby obowiązek przedstawienia prospektu informacyjnego, w którym miałby się znaleźć m.in. „szczegółowy opis zasad działalności sieci franczyzowej oraz ogólny opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę” czy „opis profilu idealnego franczyzobiorcy, w tym wymogi co do ewentualnego wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, poziomu wykształcenia i innych cech, które franczyzobiorca musi lub powinien posiadać”.
Tego typu rozwiązania miałby chronić przede wszystkim franczyzobiorcę jako słabszą ze stron. Część z przepisów ma jednak dość ogólny charakter i może budzić zastrzeżenia co do sposobu, w jaki zostały sformułowane. Czynem nieuczciwej konkurencji, na przykład miałoby być „formułowanie informacji o sieci franczyzowej przy używaniu języka niezrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy”.
Grzywna za brak szkolenia
Niektóre z wymienionych przez raport nieuczciwych praktyk miałaby, w myśl znowelizowanych przepisów, podlegać karze grzywny. Dotyczyć by to miało sytuacji, w której franczyzodawca wprowadza w błąd, informując „o korzyściach jakie daje przystąpienie do sieci i uczestnictwo w niej”.
Na grzywnę narażaliby się także ci przedsiębiorcy, którzy nie przeszkoliliby w sposób należyty franczyzobiorcy nieposiadającego doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zobacz także

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

Ponadczasowa elegancja

Są okazje, których wyjątkowość trzeba szczególnie podkreślić. Jak w świąteczny czas elegancko zastawić stół podczas spektakularnych bankietów i kameralnych przyjęć?

Too Good To Go: chcemy dotrzeć do mniejszych miejscowości [ROZMOWA]

W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników aplikacji ratującej jedzenie przed wyrzuceniem do kosza wzrosła z 300 do 2 tysięcy. - Pandemia uwypukliła problem marnowania żywności, a dzięki aplikacji "uratowano" ponad pół miliona paczek z żywnością - mówi Anna Kurnatowska z Too Good To Go w Polsce.

Masowa indywidualność kształtuje przyszłość

"Restauracja 2025: siedem trendów gastronomii"- to tytuł ekskluzywnego badania przeprowadzonego przez GDI Gottlieb Duttweiler Institute w Zurychu na zamówienie targów Internorga, obchodzących w tym roku 90. urodziny.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

Marketing uświadomiony

Prowadzenie działań marketingowych wymaga od restauratorów i producentów mocnego zaangażowania w rynek, obserwacji, świadomości tego, co dzieje się w Polsce i na świecie, bo dzieje się dużo i szybko.
Inne kategorie
Akademia Horeca


SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

