x

Kuchnia roślinna w dostawie? Koniecznie!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    07.01.2021

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem liczby zamawianych potraw roślinnych - podał w listopadzie Uber Eats. Choć to dane tylko z jednej platformy delivery, to potwierdzają wcześniejsze badania dotyczące zmian w diecie Polaków i stanowią ważny komunikat dla gastronomii.

Ponowne zamknięcie lokali umocniło nas w przekonaniu, że trudną sytuację w gastronomii przetrwają ci, którzy utrzymają zainteresowanie gości ofertą na wynos. Wszystko wskazuje na to, że wprowadzenie opcji roślinnych może okazać się strzałem w dziesiątkę, jeśli celujemy w potrzeby klienta delivery.

KAŻDY Z NAS JE ROŚLINNIE
Już ponad 40% Polaków ogranicza spożycie mięsa lub nie je go wcale, a niemal 70% z nas przynajmniej czasami wybiera w restauracjach dania bezmięsne – czytamy w publikacji „Kuchnia roślinna. Poradnik dla branży gastronomicznej” projektu Chefs for Change. Przekłada się to na wyniki podawane przez platformy delivery: Uber Eats zadeklarował, że popularność dań roślinnych w ich aplikacji wzrosła w Polsce pięciokrotnie w ciągu zaledwie ostatnich trzech lat.
Skąd takie powodzenie wegańskich opcji? Przede wszystkim stąd, że konsumentem kuchni roślinnej jest każdy – wszak każdy z nas choć raz w życiu jadł pierogi z kapustą i grzybami, spaghetti aglio e olio czy pizzę marinarę. Odbiorcami są nie tyle zadeklarowani weganie i wegetarianie, ile osoby, które cenią naturalność i zdrowie, dbają o planetę lub chcą po prostu skosztować czegoś nowego. To one napędzają rynek dań kuchni roślinnej i odpowiadają za znaczące wzrosty ich sprzedaży.

JAK ZACZĄĆ Z KUCHNIĄ ROŚLINNĄ?
Jak włączyć roślinne opcje do swojego menu w dostawie?
Zorientuj się, jakie roślinne alternatywy oferuje twój dostawca. Rynek napełnia się odpowiednikami mięsa (nie tylko burgerów, ale też kiełbasek czy kawałków kurczaka) oraz sera (bez problemów dostaniesz roślinny ser do pizzy czy odpowiednik greckiej fety). Z pewnością znajdziesz takie, które będą odpowiadać twoim wymaganiom co do jakości i ceny.
Następnie przyjrzyj się swoim potrawom i oceń, które z nich możesz bez wysiłku przygotować w wersji wegańskiej. W wielu potrawach wystarczy zamienić jeden lub kilka składników, by stały się roślinne, np. pierogi ruskie z tofu zamiast twarogu, chłodnik litewski na jogurcie sojowym, pizza z roślinną alternatywą sera, azjatycki makaron z tofu zamiast z mięsem.
Nie rzucaj się na głęboką wodę. Zaproponuj gościom jedno lub dwa dania, na przykład dostępne w wybranym tygodniu. Postaw na ich promocję w mediach społecznościowych, poprzez utworzenie wydarzenia i sponsorowanie postów. Upewnij się, że informacja trafi do facebookowych grup, których członkowie interesują się jedzeniem i kuchnią roślinną w twojej okolicy.

SŁOWA MAJĄ ZNACZENIE
To, jak nazwiesz swoje danie, może zaważyć na sukcesie całego przedsięwzięcia. Przede wszystkim unikaj słowa „wegański”! Choć z gruntu neutralne, tradycyjnie jedzącym osobom kojarzy się z wyrzeczeniami, brakiem smaku i stylem życia, który może nie być im bliski. Zamiast niego wybierz słowo „roślinny”, które zawiera w sobie pozytywny ładunek związany z naturalnością i zdrowiem.
Potwierdza to szereg badań, w tym ankieta przeprowadzona przez RoślinnieJemy w 2019 r. Zapytano badanych, która nazwa alternatyw klopsów zachęca do zakupu. Najwięcej osób wskazało „domowe klopsy roślinne”, a najmniej apetyczne okazało się „wegeklopsy klasyczne”. Unikaj też wprowadzania osobnej, roślinnej sekcji w menu. Weganie to zdeterminowana grupa odbiorców, która odnajdzie dania dla siebie. Goście jedzący tradycyjnie najpewniej „przescrollują” część oznaczoną jako wegańską, gdyż nie będą czuli się jej odbiorcami. Jeśli natomiast umieścimy potrawy roślinne obok mięsnych, mamy większą szansę, że zwrócą ich uwagę.

SZEFIE, SPRÓBUJESZ?
Kryzysowa sytuacja związana z zamknięciem lokali wymaga od szefów i szefowych kuchni ogromu sił, by nie poddawać się i walczyć o przyszłość swoich restauracji. W tym trudnym momencie najlepiej radzą sobie optymiści, którzy nie porzucili nadziei. Śmiało testują różne rozwiązania i sprawdzają, które z nich zachęcą gości do kolejnych zamówień. Wprowadzenie dań roślinnych do menu na wynos to tylko jeden z pomysłów na ratowanie swojego biznesu. Wszystko wskazuje jednak na to, że może być on skuteczny – zarówno w tym momencie, jak i w dłuższej perspektywie. Kto spróbuje?

Autorka: Agata Wiencis

Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2020-1/2021 nr 201.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Sphinx: Jedyną możliwością obniżania cen jest wzrost frekwencji gości

- Dziś sam wsad do przygotowania shoarmy kosztuje tyle, ile kiedyś wynosiła jej cena, a przecież surowiec to tylko jedna z kilku grup kosztów prowadzenia restauracji - mówi Mateusz Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, operatora sieci Sphinx. Rozmawiamy z nim m.in. o strukturze wydatków w gastronomi.

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej