x

Ekspert: w 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie rynku bio i wegańskiego

Kategoria: Lifestyle - ekologia    05.01.2021

Sprzedaż żywności ekologicznej wzrosła w minionym 2020 roku o 30%. W tym roku utrzyma się podobny trend - uważa Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Ten rok był dla rynku żywności ekologicznej szczególny. Wzrosty i spadki sprzedaży obserwowaliśmy w zupełnie innych miesiącach niż w poprzednich latach, a wprowadzane na bieżąco obostrzenia praktycznie od razu wpływały na zachowania konsumentów. Jedno jest pewne – był to rok świadomych wyborów żywieniowych, czego dowodem jest 30% wzrost sprzedaży żywności ekologicznej – mówi Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej, firmy oferującej ekologiczne warzywa, owoce oraz przetwory, prowadzącej certyfikowane ekologiczne gospodarstwo rolne.

Klienci stawiali m.in. na podnoszące ich odporność kiszonki czy bio warzywa i owoce. Wzrosła też sprzedaż online. – W naszym sklepie internetowym się podwoiła. W 2021 roku możemy spodziewać się kontynuacji tych trendów. Wzrośnie znaczenie rynku bio, wegańskiego i sprzedaży online – prognozuje Gębka.

Rynek żywności ekologicznej już od kilku lat notuje wzrosty. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, chętnie czytają etykiety produktów. Epidemia koronawirusa przyspieszyła ten trend, ale wprowadziła również dużą nieprzewidywalność.
– Klienci emocjonalnie reagowali na wprowadzane obostrzenia. Wahania liczby kupowanych produktów w tym roku zupełnie nie pasowały do schematów obserwowanych w poprzednich latach, np. zamiast boomu, który standardowo przypada na wrzesień, mieliśmy wzrosty sprzedaży w sierpniu. Mimo braku przewidywalności to był dobry rok dla rynku żywności ekologicznej. Branża zanotowała średnio 30% wzrost rok do roku, podobne wyniki uzyskaliśmy w Farmie Świętokrzyskiej. Rozwinęły się też zakupy online. Tylko w naszym sklepie biozfarmy.pl w czasie epidemii sprzedaliśmy o 135% więcej produktów niż w podobnym okresie w 2019 roku – zdradza  Łukasz Gębka.

Sytuacja na rynku żywności jest dynamiczna i zależy od aktualnych warunków epidemicznych, więc trudno dokładnie przewidywać bieżący rok. Są jednak trendy na tyle silne, że ich wzrost jest niemal pewny.
Pierwszy kierunek to rozwój certyfikowanych produktów ekologicznych. W 2020 ten rynek urósł o 30% i wszystko wskazuje na to, że będzie rozwijał się dalej, razem z rosnącą świadomością konsumentów. Jedną z nowości, które w ostatnich miesiącach obserwujemy w naszym sklepie, jest bardzo duży wzrost sprzedaży niepasteryzowanych kiszonek – aż o 80%. To produkty, które zawierają żywe kultury bakterii wspomagające odporność i układ pokarmowy, szczególnie ważne w pandemii, co jest kolejnym dowodem na większą świadomość konsumentów – mówi Gębka.

Kolejny trend to weganizm. Na rynku pojawia się mnóstwo wegańskich produktów i to nawet u producentów tradycyjnych wędlin czy przetworów. Są szczególnie popularne wśród młodego pokolenia, dlatego łatwo przewidywać, że ten trend będzie cały czas rozwijał się w stałym tempie.


Ostatni trend to przenoszenie się zakupów do internetu. Wymusi to zmiany na rynku, związane m.in. z wyspecjalizowanymi usługami dostawy produktów żywnościowych.
– Każdy z powyższych trendów będzie rozwijał się w swoim tempie, z różnym natężeniem, ale wszystkie są już nie do zatrzymania. Żywność wysokiej jakości, nieprzetworzona, która wspomaga zdrowie i samopoczucie obroni się w każdych warunkach – podsumowuje ekspert.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Koniec okrutnego zwyczaju sprzedaży żywego karpia?

W te święta zakup żywego karpia planuje tylko 26,6% Polaków - wynika z sondażu IBRiS dla fundacji Compassion Polska. Czas skończyć z tym koszmarem - twierdzi fundacja, apelując do Ministra Rolnictwa o zakaz sprzedaży żywego karpia i składając nietypowe życzenia świąteczne w kampanii przeRYBAne.

Warszawskie kawiarnie we współpracy z Take!Cup wprowadzają kubki na kaucję

Koniec z jednorazówkami! System kubków na kaucję to rozwiązanie znane z Berlina, Hamburga czy Wiednia. Właśnie zadebiutowało w Warszawie za sprawą krakowskiego start-upu Take!Cup. Jednym z pierwszych lokali, w którym pojawiły się kubki jest kawiarnia STOR na Powiślu.

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Grycan dołączył do Too Good To Go!

Sieć lodziarni Grycan-Lody od pokoleń dołączyła do Too Good To Go - inicjatywy, której celem jest zapobieganie marnowaniu żywności. Teraz domowymi ciastami czy sokami z owoców będzie można się rozkoszować w atrakcyjnej cenie, odbierając je w 14 lokalach sieci.

Lavazza i Microsoft dla zrównoważonego rozwoju

Fundację Giuseppe i Pericle Lavazza oraz kolumbijski oddział Microsoftu podpisały porozumienie dotyczące wspólnego projektu transformacji technologicznej (Technology Transformation Model), realizowanego pod hasłem odpowiedzialności społecznej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej