x

"Manifest dla gastronomii polskiej" głosem wsparcia dla branży

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    22.12.2020

Pod "Manifestem dla gastronomii polskiej" podpisało się 16 organizacji zrzeszonych w Sztabie Kryzysowym Gastronomii Polskiej. Dokument wyraża poparcie klientów dla ponad miliona osób pracujących w polskiej branży gastronomicznej. Można go przeczytać i poprzeć na stronie www.manifestgastro.pl

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Sektor gastronomii, w którym w naszym kraju pracuje około miliona osób to – obok kultury i turystyki – branża najbardziej poszkodowana w związku z pandemią COVID-19. Szacuje się, że do końca listopada zamkniętych zostało około 8 tysięcy lokali, a pracę w gastronomii straciło nawet 150 tysięcy osób.

Dziś, kiedy sytuacja z trudnej staje się dramatyczna, a „gastro” pogrąża się w bezprecedensowym kryzysie, potrzebne jest wsparcie wszystkich tych, którzy czekają na ponowne spotkanie przy stole.

Szerokie poparcie dla branży
„Manifest dla polskiej gastronomii” trafi do władz rządowych, samorządowych a przede wszystkim ustawodawczych, mediów i opinii publicznej – wszystkich tych, od których zależy dziś los restauracji, kawiarni, barów i innych firm gastronomicznych. Trafi do tych, którzy są nadzieją na powrót do normalności, czyli bezpieczne rozmrożenie sektora i wspieranie go w nadchodzących miesiącach za pomocą różnych narzędzi – od programowego obniżania czynszów, zniesienia niepotrzebnych barier, po pomoc finansową czy regulacje płatności kredytowych.

O wadze inicjatywy świadczy fakt, iż w jej poparcie zaangażowały się wszystkie liczące się organizacje branżowe polskiej gastronomii (ich pełną listę można znaleźć na www.manifestgastro.pl), a także wiodące firmy sektora HoReCa.
– Manifest dla Gastronomii Polskiej to jeden silny głos naszej branży, która szczególnie w tych czasach musi być zintegrowana w gronie właścicieli i pracowników lokali gastronomicznych, dostawców do gastronomii, wypożyczalni i dystrybutorów. Wszyscy jesteśmy potrzebni dla rozwoju polskiej sztuki kulinarnej na świecie i promocji naszej wyjątkowej polskiej gościnności. Jak po każdym kryzysie, nadejdą dobre dni i chwile. Dlatego w każdym czasie integracja przedsiębiorców jest ważnym elementem współpracy i realizacji marzeń i ambicji zawodowych. Sztab i Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej integruje przedsiębiorców, gastronomów i dostawców. Jesteśmy dumni, że wspólnie możemy pełnić rolę rzecznika interesu gastronomów, który posiada poparcie największych organizacji i stowarzyszeń branży – mówi Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej i lider Sztabu Kryzysowego Gastronomii Polskiej.

– Od początku epidemii, czyli od marca konsekwentnie wspieramy naszych partnerów: restauracje, bary, kawiarnie i wszystkie inne podmioty działające w sektorze gastronomii –  mówi Dominik Branny, prezes Zarządu MAKRO Polska. – Na bieżąco reagujemy na ich potrzeby. Uruchomiliśmy „Niezbędnik dla gastronomii”, czyli specjalny portal wiedzy o sztuce przetrwania tego trudnego czasu. Prowadzimy akcje specjalne, służące zwiększeniu liczby zamówień na wynos w restauracjach: listopadowy „Tydzień Kuchni Polskiej” i obecną, „Zamów na świąteczny stół”. Wiosną bieżącego roku wystosowaliśmy apel do premiera rządu o szybkie i bezpieczne rozmrożenie sektora gastronomicznego. Naturalną kontynuacją naszych działań jest Manifest dla gastronomii polskiej.  Czujemy, że nadszedł moment, w którym wszyscy musimy stanąć dla niej razem: pracownicy sektora, ale także jego klienci – podkreśla.

Działania Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej
– W czasie pandemii pojawiło się wiele gorących spraw, o których mówimy w naszym Sztabie Kryzysowym Gastronomii Polskiej jednym, wspólnym głosem. Tworzymy i proponujemy  rządowi realne programy pomocowe dla lokali gastronomicznych, także tych nowo otwartych. Uzupełniamy brakujące PKD firm pominiętych w tarczach antykryzysowych. Po ponownym otwarciu lokali zamierzamy wprowadzić ogólnopolski program reżimu sanitarnego oraz jednolitą stawkę 8% VAT na napoje i żywność, które będą doskonałym stymulatorem rozwoju sprzedaży i dystrybucji. Odroczenie kas fiskalnych on – line na koniec 2021 r. to kolejny palący temat branży gastronomicznej, która w pierwszym rzędzie musi zapewnić środki finansowe na wynagrodzenia dla pracowników i zapłatę czynszów najmu. Z listą petycji wysyłanych przez  Izbę Gospodarczą  Gastronomii Polskiej można się zapoznać na stronie www.iggp.pl. Gastronomia zawsze była komentowana jako rozdrobniony segment rynku, nieułożony kanał dystrybucji. Dlatego musimy jako branża prowadzić dialog z przedstawicielami samorządów i rządu, jednym, silnym i merytorycznym głosem.  Nadszedł czas rzeczywistej integracji branży i  spraw ważnych dla naszego rozwoju i przetrwania światowego kryzysu, który bardzo dotkliwie zaatakował konsumpcję poza domem, czyli gastronomię – mówi Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej i lider Sztabu Kryzysowego Gastronomii Polskiej.

Gdzie podpisać manifest?
„Manifest dla gastronomii” wpisuje się w akcję łączącą przedstawicieli sektora z wielu krajów Europy. Podobna inicjatywa, wspierana przez grupę METRO (właściciela MAKRO Polska) powstała także w Niemczech, planowane jest jej rozszerzenie na kolejne kraje. Dramat gastronomii to problem ogólnoeuropejski, dlatego tym bardziej warto, aby i głos wsparcia z Polski został w nim mocno wyrażony.

„Manifest” może wesprzeć każdy, któremu leży na sercu dobro branży gastronomicznej. Wystarczy wejść na www.manifestgastro.pl, przeczytać zamieszczoną tam treść apelu i poprzeć go wpisując swój adres e-mail. Im więcej będzie podpisów, tym mocniejsze wsparcie otrzymają organizacje walczące o przyszłość gastronomii polskiej.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Nadmorskie gminy: apelujemy o podobne wsparcie rządu jak dla kurortów górskich

Gastronomia i hotele nad Bałtykiem są w równie krytycznej sytuacji, jak te z górskich kurortów. Włodarze nadmorskich gmin domagają się podobnego wsparcia branży turystycznej, jakie rząd kieruje do miejscowości kurortów górskich.

Gastronomia w czasie pandemii

Decyzją rządu od soboty działalność restauracji, pubów, klubów i barów podlega poważnym ograniczeniom. Zabroniono spożywania posiłków w lokalach, dozwolone jest natomiast wysyłanie ich w dostawie oraz wydawanie klientom na wynos. Jak funkcjonuje branża gastronomiczna przy tych obostrzeniach?

Glovo Access, czyli usługi delivery zaangażowane społecznie

Bazując na doświadczeniach z pierwszej fali pandemii, kataloński startup Glovo uruchamia nową społeczną platformę, która dostępna jest także w Polsce. Dzięki niej partnerzy Glovo zyskają dostęp do procesów logistycznych, by nieść pomoc potrzebującym.

Rekordowa liczba otwarć w Koku Sushi mimo pandemii

Mimo pandemicznego przestoju w gastronomii, franczyzowa sieć Koku Sushi bilansuje pierwszą część roku wyraźnie na plusie. Wiosną i latem otworzyła kilka nowych restauracji. Do końca roku planuje start 6 kolejnych. Zapowiada się, że będzie to rekord w 16-letniej historii firmy. Jak to się robi?

Kurier Głodnego Warszawiaka - stołeczny mural na pomoc gastronomii

Kurier Głodnego Warszawiaka to mural wykonany przez pracownię Good Looking Studio. Na ścianie jednej ze śródmiejskich kamienic uwieczniono ofertę 12 stołecznych lokali.

Jaką strategię przybrać, żeby przetrwać na rynku?

Pandemia koronawirusa poważnie dotknęła rynek gastronomiczny. Wiele lokali zawiesiło swoje funkcjonowanie. Ci, którzy podjęli walkę, wypracowują ciekawe strategie, które mogą okazać się kluczowe dla funkcjonowania także w czasach po kryzysie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej