x

Andrzej Polan ambasadorem kampanii "Jedz Bez Wyrzutów"

Kategoria: Lifestyle - ekologia    21.12.2020

Marnujemy blisko 3 mln ton żywności rocznie, ale są rozwiązania, które pomogą nam to ograniczyć. Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy ruszył z kampanią "Jedz Bez Wyrzutów", której ambasadorami zostali szef kuchni Andrzej Polan i dziennikarka Agnieszka Cegielska.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Inicjatywa ma nas weprzeć w tym, by jeść odpowiedzialnie, czyli bez wyrzucania do kosza, bez wyrzutów sumienia i z korzyścią dla środowiska. Zbliżające się święta i poprzedzające je przygotowania potraktujmy więc jako pierwszy krok do zmiany.
Zespoły badawcze IOŚ-PIB oraz SGGW zbadały, że w całym łańcuchu od tzw. pola na stół marnuje się w Polsce ok. 5 mln ton żywności rocznie. Za straty w największym stopniu odpowiadają konsumenci, wyrzucając aż blisko 3 mln ton. To tak jakby w każdej sekundzie w polskich domach do śmieci trafiało 92 kg jedzenia, czyli 184 bochenki chleba. To porażające dane - alarmuje Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy.
Gospodarstwa domowe, których mieszkańcy mają większe umiejętności i doświadczenie w planowaniu zakupów, robieniu ich zgodnie z założeniami oraz przygotowywaniu także zaplanowanych posiłków, po prostu marnują mniej żywności.

Przepisy na dobre nawyki
Celem kampanii jest dotarcie do społeczeństwa z komunikatem, że wszyscy możemy to zmienić i to niewielkim wysiłkiem.
– Przekaz kampanii oparty jest na formule przepisów na to, jak jeść bez wyrzutów. Konwencję receptury na danie przekładamy na zachowania zakupowe, promując nowe wzorce mające na celu ograniczenie marnowania jedzenia – mówi Łukasz Adamowicz, Group Account Director ClickAd Interactive.
Przepisy jak jeść bez wyrzutów są serią praktycznych rozwiązań, które przedstawiają Ambasadorzy kampanii: dziennikarka Agnieszka Cegielska i szef kuchni Andrzej Polan.

Przepis jak być fit pokazuje jak odchudzić… rachunki, odpowiednio przygotowując się do zakupów: planując menu z wyprzedzeniem, sprawdzając jakich produktów brakuje w domu i sporządzając listę. Podczas zakupów z listą unikniemy kupowania niepotrzebnych artykułów, dzięki czemu zaoszczędzimy czas i pieniądze, ale przede wszystkim niczego nie zmarnujemy.

Przepis na przestrzeganie etykiety uczy, jak rozróżniać terminy przydatności produktów. Nie wszyscy wiedzą, że umieszczone na etykietach „najlepiej spożyć przed" (często na mące, oleju, makaronie itp.) oraz „należy spożyć do” (na mięsach, rybach, nabiale etc.) znaczą co innego. Produkty oznaczone „najlepiej spożyć przed” najlepiej zjeść przed tą datą, ale nic się nie stanie jeśli zjemy je po jej upłynięciu pod warunkiem, że były dobrze przechowywanie i nie stwierdzimy wizualnie zmian. Natomiast „należy spożyć do” oznacza termin przydatności do spożycia, po upływie którego zjedzenie produktu może powodować nawet konsekwencje zdrowotne, dlatego po jego upływie produkt nie nadaje się do zjedzenia.

Przepis na improwizację zachęca do wykorzystywania produktów, którymi już dysponujemy. Często wydaje nam się, że w domu nie ma nic do jedzenia i konieczne są zakupy. Zanim jednak poddamy się takiemu myśleniu, sprawdźmy  zawartość swoich szafek i lodówki, bo może się okazać, że znajdziemy tam wiele produktów, które mogą nas zainspirować do stworzenia oryginalnej potrawy. Na przykład z niewykorzystanej połówki cukinii, ćwiartki praktyki, napoczętej śmietany i makaronu wciąż możemy przecież wyczarować pyszne danie, bez konieczności korzystania z gotowego przepisu. Warto uruchomić w kuchni własną wyobraźnię i kreatywność. To nie tylko oszczędność ekonomiczna i środowiskowa, ale również duża radość i satysfakcja.

Jeść i kupować świadomie
Kampania ma zainspirować konsumentów, by jedli i kupowali w sposób świadomy, bez wyrzucania jedzenia a tym samym wyrzutów sumienia.  To, co kupujemy i w jakich ilościach, a przede wszystkim co wyrzucamy ma realny wpływ na otaczające nas środowisko oraz postępujące zmiany klimatu.

– To ważne, bo potrzebujemy zrozumieć, że w ślad za naszym wyrzuconym jednym jabłkiem, czy marchewką uruchamia się łańcuch innych strat: środowiskowych, ekonomicznych, społecznych. Produkcja każdego produktu wiąże się z wykorzystywaniem zasobów, które kiedyś się skończą. Zapobiegając wyrzucaniu oszczędzamy wodę i inne surowce, które zostały zużyte, by produkt mógł powstać. Podejmując bardziej odpowiedzialne działania możemy też przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i metanu do atmosfery, które produkuje gnijąca żywność na wysypiskach. I dodatkowo oszczędzić nasze pieniądze, za które kupiliśmy dany produkt – wylicza dr inż. Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytut Badawczego.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Otto Pompieri wycofuje plastikowe słomki i opakowania

Warszawska restauracja Otto Pompieri przyłączyła się do globalnego trendu ograniczenia plastikowych odpadów. Nie podaje już do napojów plastikowych słomek, a dania na wynos są wysyłane w innowacyjnych, ekologicznych opakowaniach.

Ekologiczne kozie sery - szefowie kuchni to lubią

Ekologia i dbałość o dziedzictwo kulinarne to w przypadku Gospodarstwa Ekologicznego Figa na Podkarpaciu nie są puste słowa. Wytwarzane przez nich kozie sery doceniają znani szefowie kuchni, m. in. Agata Wojda, Adam Chrząstowski i Robert Makłowicz. Co z nich można przyrządzić?

Ekologiczna rewolucja

Restauracje, bary, bistra, street foody, food trucki, kawiarnie, cukiernie - słowem, wszystkie lokale gastronomiczne, którym choć trochę zależy na modnym obecnie wizerunku eko, popadły w słomkowe szaleństwo. Jednak słomki to nie wszystko. Zmienia się cały rynek jednorazowych opakowań na żywność.

Halloweenowe dynie? Zjedzmy je po święcie!

Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy zachęca do przemyślanych zakupów dyni, a także do jej maksymalnego wykorzystywania po Halloweenowym święcie. Jak pokazują badania, podczas Halloween w samej tylko Wielkiej Brytanii marnowanych jest ok. 8 milionów dyń.

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Warszawskie kawiarnie we współpracy z Take!Cup wprowadzają kubki na kaucję

Koniec z jednorazówkami! System kubków na kaucję to rozwiązanie znane z Berlina, Hamburga czy Wiednia. Właśnie zadebiutowało w Warszawie za sprawą krakowskiego start-upu Take!Cup. Jednym z pierwszych lokali, w którym pojawiły się kubki jest kawiarnia STOR na Powiślu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej