x

Katarzyna Kałaska: Jak smacznie i zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Kategoria: Lifestyle - blog    15.12.2020

W ostatnim czasie wzrasta wśród konsumentów zainteresowanie dietą wegetariańską. Powodów, dla których coraz częściej rezygnujemy z produktów mięsnych, jest wiele.

Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne
Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne
Decyzja niektórych osób związana jest z problemami zdrowotnymi i poprawą samopoczucia, innych natomiast motywują kwestie etyczne oraz związane z ochroną środowiska. Nie każdy jest gotowy na całkowitą eliminację mięsa, ryb czy produktów mlecznych, dlatego też obserwujemy powiększanie się grupy tzw. fleksitarian, czyli osób, które ograniczają mięso, jednakże nie wykluczają go całkowicie ze swoich posiłków. Często etap przejścia na wegetarianizm poprzedzony jest stopniową rezygnacją z produktów pochodzenia zwierzęcego. Powinniśmy podejść do tego procesu z rozwagą i odpowiednio wszystko zaplanować.

Aby bezpiecznie przejść na dietę wegetariańską, na początku warto sporządzić sobie plan, które produkty zamierzamy ograniczyć, i przygotować ich alternatywy w świecie roślin. Nie każdy jest gotowy, aby z dnia na dzień zrezygnować z mięsa. W związku z tym w pierwszym etapie można pomyśleć o ograniczeniu mięsa o połowę z późniejszym zamiarem całkowitej eliminacji po etapie wstępnym. Jeśli na co dzień spożywamy wędliny, podroby czy konserwy mięsne, w procesie ograniczania produktów zwierzęcych możemy próbować wyłączyć je z diety jako pierwsze, ponieważ często zawierają dużo tłuszczu, soli czy konserwantów. Jeśli nie czujemy się pewnie i kompetentnie w decydowaniu o eliminacji poszczególnych produktów, pomocna może okazać się wizyta u dietetyka w celu oceny dotychczasowego jadłospisu i poszukania ewentualnych błędów w naszym żywieniu.

Kiedy poczujemy już, że nowy sposób odżywiania i ograniczanie produktów mięsnych nam odpowiada, konieczne jest wprowadzenie alternatyw roślinnych, takich jak dania na bazie roślin strączkowych, np. soczewicy, grochu, soi, ciecierzycy czy fasoli. Zawierają one dżą ilość białka, które zastąpi białko zwierzęce. Aby wykorzystanie aminokwasów z roślin strączkowych było odpowiednie, poleca się łączyć je z produktami zbożowymi, np. pieczywem, makaronem czy kaszą. Rośliny strączkowe gotowane samodzielnie w domu należy namoczyć przed spożyciem. Dzięki temu proces gotowania będzie krótszy oraz pozbędziemy się substancji wzdymających.

Jeśli w codziennych posiłkach obecne są produkty mleczne, nie ma konieczności spożywania roślin strączkowych każdego dnia. Jeśli jednak unikamy mleka i jajek, należy codziennie w określonej dla nas porcji spożywać rośliny strączkowe. W przeciwnym razie może okazać się, że codzienna podaż białka jest zbyt niska, co w konsekwencji może powodować brak sił lub pogorszenie funkcjonowania układu odpornościowego. Średnie zapotrzebowanie na białko u osoby dorosłej jest równe 0,8 g białka/kg masy ciała/dobę. Osoby bardzo aktywne fizycznie powinny spożywać więcej białka, ale konkretna ilość powinna być ustalana indywidualnie.

Dieta wegetariańska jest uznana za w pełni bezpieczny rodzaj odżywiania, jeśli jest prawidłowo zbilansowana. Kiedy przechodzimy na dietę wegetariańską, warto udać się na badanie krwi w celu oceny stanu zdrowia. Dobrze byłoby powtarzać badania co jakiś czas. Witaminą, którą należy suplementować na diecie wegetariańskiej, jest B12. Znajduje się ona jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego przyjmowanie jej dodatkowo jest konieczne. Jeżeli w swoim jadłospisie eliminujemy także ryby, warto włączyć też dobre preparaty z kwasami tłuszczowymi z rodziny omega. Udając się na badanie krwi, warto skontrolować również poziom witaminy B12, ponieważ duże niedobory mogą prowadzić do niedokrwistości.

Dieta wegetariańska lub semiwegetariańska może przynieść wiele korzyści zdrowotnych dla naszego organizmu. Rozpoczynając proces zmian nawyków żywieniowych, należy podejść do niego z rozwagą i odpowiednio przygotować się, tak aby nasze samopoczucie było bardzo dobre, a poziom energii zachęcający do kontynuowania nowego sposobu odżywiania.

Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton przygotowany we współpracy z NESTLÉ Professional.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2020 nr 200.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: CZYŻBY KRYZYS W KULINARNYCH SOCIAL MEDIACH?

Od kilku znajomków działających na pograniczu kulinariów i IT dochodzą mnie wieści, że dzieje się coś dziwnego. Posty recenzentów i blogerów mają ostatnio mniej odsłon, like’ów i subskrypcji. Zmniejsza się ich zasięg.

Anna Oleksak: Czarna czy z mlekiem?

Piszę ten tekst w Bostonie, gdzie aktualnie odbywa się najważniejsze wydarzenie kawowe tego roku - Mistrzostwa Świata Barista. Zawodnicy prezentują przed sędziami swoje umiejętności w parzeniu doskonałego espresso oraz harmonijnego napoju mlecznego na bazie espresso.

Kucharz - użyteczny człowiek swoich czasów cz. II

Do postawienia takiego pytania zainspirowały mnie informacje o pewnych aspektach życia dwóch kucharzy uznawanych w swoich czasach za ludzi użytecznych. Obaj w pewnym sensie mogliby zostać określeni także modnym obecnie słowem "celebryta".

Adam Chrząstowski: Bocuse d'Or - czas start

Napisałem ostatnio, że w kolejnym felietonie chciałbym móc zakomunikować coś pozytywnego dla naszej branży. Otwarcie ogródków restauracyjnych pomoże, lecz nie zmieni diametralnie sytuacji, w jakiej jest obecnie HoReCa.

Tomasz Źródłowski: powinniśmy mieć bar...

Dużo mówi się o tym, jak wygląda ścieżka zawodowa barmana. O tym, że prędzej czy później plecy zaczynają boleć, brak snu psuje humor, a młodzież gromi w konkursach.

Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej