x

Katarzyna Kałaska: Jak smacznie i zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Kategoria: Lifestyle - blog    15.12.2020

W ostatnim czasie wzrasta wśród konsumentów zainteresowanie dietą wegetariańską. Powodów, dla których coraz częściej rezygnujemy z produktów mięsnych, jest wiele.

Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne
Katarzyna Kałaska. Foto: archiwum prywatne
Decyzja niektórych osób związana jest z problemami zdrowotnymi i poprawą samopoczucia, innych natomiast motywują kwestie etyczne oraz związane z ochroną środowiska. Nie każdy jest gotowy na całkowitą eliminację mięsa, ryb czy produktów mlecznych, dlatego też obserwujemy powiększanie się grupy tzw. fleksitarian, czyli osób, które ograniczają mięso, jednakże nie wykluczają go całkowicie ze swoich posiłków. Często etap przejścia na wegetarianizm poprzedzony jest stopniową rezygnacją z produktów pochodzenia zwierzęcego. Powinniśmy podejść do tego procesu z rozwagą i odpowiednio wszystko zaplanować.

Aby bezpiecznie przejść na dietę wegetariańską, na początku warto sporządzić sobie plan, które produkty zamierzamy ograniczyć, i przygotować ich alternatywy w świecie roślin. Nie każdy jest gotowy, aby z dnia na dzień zrezygnować z mięsa. W związku z tym w pierwszym etapie można pomyśleć o ograniczeniu mięsa o połowę z późniejszym zamiarem całkowitej eliminacji po etapie wstępnym. Jeśli na co dzień spożywamy wędliny, podroby czy konserwy mięsne, w procesie ograniczania produktów zwierzęcych możemy próbować wyłączyć je z diety jako pierwsze, ponieważ często zawierają dużo tłuszczu, soli czy konserwantów. Jeśli nie czujemy się pewnie i kompetentnie w decydowaniu o eliminacji poszczególnych produktów, pomocna może okazać się wizyta u dietetyka w celu oceny dotychczasowego jadłospisu i poszukania ewentualnych błędów w naszym żywieniu.

Kiedy poczujemy już, że nowy sposób odżywiania i ograniczanie produktów mięsnych nam odpowiada, konieczne jest wprowadzenie alternatyw roślinnych, takich jak dania na bazie roślin strączkowych, np. soczewicy, grochu, soi, ciecierzycy czy fasoli. Zawierają one dżą ilość białka, które zastąpi białko zwierzęce. Aby wykorzystanie aminokwasów z roślin strączkowych było odpowiednie, poleca się łączyć je z produktami zbożowymi, np. pieczywem, makaronem czy kaszą. Rośliny strączkowe gotowane samodzielnie w domu należy namoczyć przed spożyciem. Dzięki temu proces gotowania będzie krótszy oraz pozbędziemy się substancji wzdymających.

Jeśli w codziennych posiłkach obecne są produkty mleczne, nie ma konieczności spożywania roślin strączkowych każdego dnia. Jeśli jednak unikamy mleka i jajek, należy codziennie w określonej dla nas porcji spożywać rośliny strączkowe. W przeciwnym razie może okazać się, że codzienna podaż białka jest zbyt niska, co w konsekwencji może powodować brak sił lub pogorszenie funkcjonowania układu odpornościowego. Średnie zapotrzebowanie na białko u osoby dorosłej jest równe 0,8 g białka/kg masy ciała/dobę. Osoby bardzo aktywne fizycznie powinny spożywać więcej białka, ale konkretna ilość powinna być ustalana indywidualnie.

Dieta wegetariańska jest uznana za w pełni bezpieczny rodzaj odżywiania, jeśli jest prawidłowo zbilansowana. Kiedy przechodzimy na dietę wegetariańską, warto udać się na badanie krwi w celu oceny stanu zdrowia. Dobrze byłoby powtarzać badania co jakiś czas. Witaminą, którą należy suplementować na diecie wegetariańskiej, jest B12. Znajduje się ona jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego przyjmowanie jej dodatkowo jest konieczne. Jeżeli w swoim jadłospisie eliminujemy także ryby, warto włączyć też dobre preparaty z kwasami tłuszczowymi z rodziny omega. Udając się na badanie krwi, warto skontrolować również poziom witaminy B12, ponieważ duże niedobory mogą prowadzić do niedokrwistości.

Dieta wegetariańska lub semiwegetariańska może przynieść wiele korzyści zdrowotnych dla naszego organizmu. Rozpoczynając proces zmian nawyków żywieniowych, należy podejść do niego z rozwagą i odpowiednio przygotować się, tak aby nasze samopoczucie było bardzo dobre, a poziom energii zachęcający do kontynuowania nowego sposobu odżywiania.

Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton przygotowany we współpracy z NESTLÉ Professional.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2020 nr 200.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Tomasz Źródłowski: Gospodarka oparta na relacjach

Lockdown gastronomii to specyficzny kryzys. Wydaje mi się też - zresztą jest to bardzo modny i powszechny pogląd - że jego konsekwencje będą rozległe i długotrwałe.

Adam Chrząstowski: Wykluczenia - kontynuacja

Pisząc poprzedni felieton poruszający temat wykluczeń w gastronomii, byłem pewien, że temat jest aktualny. Wręcz się tego obawiałem. No i stało się. Dwie poznańskie restauracje postanowiły ograniczyć dostęp do swoich usług dzieciom.

Jarosław Dumanowski: Kwadratura kołacza

Jak tłumaczył w swym słowniku Samuel Bogumił Linde, kołacz to "ciasto okrągławo upieczone". Podawano go często na Wielkanoc, był ozdobą stołów weselnych, uważano go za wypiek świąteczny i niezwykły.

Jarosław Dumanowski: "Ćwikiełki w piec namotać", czyli uczta z czasów Unii Lubelskiej

Mikołaja Reja można uznać za ojca i literatury polskiej, i polskiej kuchni. Pretekstem do przeczytania i odtworzenia tej receptury była rocznica podpisania Unii Lubelskiej w 1569 r. (jeszcze nieokrągła). "Ćwikiełka" w naszym menu rozpoczęła całą ucztę z czasów menu lubelskiej.

Dominika Targosz: Koledzy z roślinnego sąsiedztwa

Kto nie spotkał się z pytaniem o bezmięsne danie w swojej restauracji? Według ostatnich badań Panelu Ariadna ok. 38% Polaków świadomie ogranicza spożycie mięsa. Jak nie poślizgnąć się na tym trendzie, lecz wyciągnąć z niego to, co najlepsze, przy okazji nie dokładając sobie pracy?

Adam Chrząstowski: Poznań miasto doznań... wszelakich

Co roku w połowie sierpnia w Poznaniu odbywa się Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku. W mój kalendarz wpisany jest na stałe, lecz tym razem z racji sytuacji pandemicznej do ostatnich dni drżałem, czy w ogóle się odbędzie i w jakim kształcie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej