x

Jak Coca-Cola wykreowała współczesne symbole Bożego Narodzenia. 100-lecie kampanii świątecznych marki

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    15.12.2020

Już od stu lat Coca-Cola kreuje sugestywną wizję Bożego Narodzenia - jej pierwsze świąteczne reklamy sięgają roku 1920. To właśnie ta marka upowszechniła współczesny wizerunek Świętego Mikołaja. Jak kampanie firmy wpłynęły na nasze postrzeganie świąt?

Reklama Coca-Coli z 1958 r. Zdjęcie: materiały prasowe.
Reklama Coca-Coli z 1958 r. Zdjęcie: materiały prasowe.
Przez ostatnie sto lat marka wykreowała symbole, które dziś kojarzą się z Gwiazdką. Jingiel „Coraz bliżej święta”, niedźwiedzie polarne i poczciwy staruszek w czerwonym stroju – to one współtworzą współczesną wizję świąt, choć jeszcze w latach 20. XX wieku marka kojarzona była wyłącznie z… latem. Jak świąteczne reklamy marki wpłynęły na jej dzisiejsze dziedzictwo i nasze postrzeganie świąt?

Z lustrzanego odbicia na billboardy
Reklama Coca-Coli. Zdjęcie: materiały prasowe.
Reklama Coca-Coli. Zdjęcie: materiały prasowe.
Wizerunek Mikołaja po raz pierwszy zagościł w reklamach Coca-Coli w 1931 roku, a jego twórcą jest amerykański artysta fińskiego i szwedzkiego pochodzenia, Haddon Sundblom. Celem amerykańskiego rysownika było wykreowanie ciepłej, przyjacielskiej postaci, która w mgnieniu oka zyska sympatię wszystkich – młodszych, starszych, biednych i bogatych.  W ten sposób powstał wizerunek poczciwego, puszystego staruszka z brodą, ubranego w czerwony strój. Rysownik wykreował postać Mikołaja, wzorując się na swoim przyjacielu, Lou Prentissanie. Gdy ten zmarł, Sundblom sam zaczął pozować przed lustrem do własnych rysunków z butelką Coca-Coli.

Z biegiem lat Mikołaj zyskał czapkę, długą brodę oraz sympatię ludzi na całym świecie, a jego wizerunek dopracowywany był przez rysownika przez całe jego życie. Ostateczna wersja Mikołaja powstała w 1964 roku i przez kolejne dziesięciolecia pojawiała się w reklamach marki – początkowo na papierze i bilbordach, a dziś, także na wielkim ekranie.

Ikona popkultury

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.

Postać Mikołaja z reklam Coca-Coli na zawsze zmieniła postrzeganie świąt i sprawiła, że marka stała się ich nieodłączną częścią, a nowy wizerunek Mikołaja wszedł już na zawsze do popkultury. Mikołaj z reklam Coca-Coli był nie tylko odbiciem nastrojów społecznych w Stanach Zjednoczonych na przestrzeni lat, ale także symbolizował to, czego konsumenci potrzebowali najbardziej – podczas II wojny światowej nosił w swojej torbie obligacje wojenne, a na reklamach z okresu Wielkiego kryzysu siedział na krześle z zawiniętymi rękawami koszuli, przypominając utęsknione chwile spokoju.

Przez kolejne 30 lat Mikołaj z rysunków Sundbloma przynosił zabawki, odwiedzał dzieci, humorystycznie uciszał domowe zwierzęta, napełniał lodówki lub pił zostawioną na gankach domów Coca-Colę, co inspirowało zwolenników marki, by zamiast ciasteczek zostawiali dla Mikołaja właśnie szklane butelki napoju. Wraz z biegiem lat, staruszek zyskał wiernych fanów, którzy zauważali najmniejszą zmianę. Gdy w jednym z rysunków Sudbloma na palcu postaci zabrakło obrączki, Coca-Cola otrzymała list od zaniepokojonego mężczyzny, który pytał, co stało się z żoną Mikołaja.

Reklamy Coca-Coli z Mikołajem były wystawiane w wielu znamienitych muzeach, takich jak Luwr, Royal Ontario Museum w Toronto czy Museum of Science and Industry w Chicago. Obserwując ten fenomen, marka zdecydowała się na wprowadzenie Mikołaja również do reklam animowanych – postać znalazła się po raz pierwszy na ekranach telewizorów w 2001 roku. Znanego Mikołaja możemy też podziwiać w tegorocznej, setnej kampanii marki, stworzonej przez nowozelandzkiego reżysera Taikę Waititiego.

Niedźwiedzie polarne i ciężarówki

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Nieodłącznym elementem świątecznych kampanii Coca-Coli niemal od początku istnienia marki były także…niedźwiedzie polarne. To Coca-Cola we Francji w 1922 roku wprowadziła je do reklam i powiązała z wizją Bożego Narodzenia. Przez lata były wykorzystywane przez markę, a pierwsza reklama telewizyjna z ich udziałem trafiła na ekrany w 1993 roku. Choć miała świąteczny charakter, cieszyła się popularnością przez cały rok.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Dwa lata później, w nowej reklamie marki o nazwie „Christmas Caravans” po raz pierwszy pojawiły się też ozdobione światełkami ciężarówki. Popularność na całym świecie zyskały one w 1998 roku, dzięki reklamie „Christmas Caravans III”, emitowanej w ponad 100 krajach. Do dziś pozostaje ona jedną z najpopularniejszych reklam Coca-Coli w historii.

Pojazdy zapierają dech w piersiach dzięki oświetleniu przygotowanemu przez słynną Industrial Light and Magic, która współtworzyła filmy z uniwersum Star Wars, a od lat można było zobaczyć je także na żywo, dzięki Świątecznej Trasie Coca-Cola W tym roku ze względu na pandemię, po raz pierwszy od lat, ciężarówki Coca-Cola nie wyjechały na ulice w wielu krajach, w tym również w Polsce.

Co o swoim dziedzictwie mówi sama marka?
– Jesteśmy niezmiernie dumni z tego stuletniego dziedzictwa i tradycji, które pozwalają kojarzyć naszą markę właśnie z tym czasem. Wiemy, jak bliska jest dla wielu osób postać Mikołaja z reklam Coca-Coli oraz świątecznych ciężarówek, dlatego w naszej setnej kampanii odgrywają one bardzo ważną rolę. Zależało nam, aby nasza nowa, jubileuszowa reklama świąteczna podkreślała, co jest naprawdę ważne - nie tylko w obecnym, dla wielu z nas trudnym, roku. Jako marka z tak długą historią, chcemy przypomnieć, że najlepsze prezenty ukryte są w sercach – mówi Magdalena Kluziak, brand manager marki Coca-Cola w Polsce.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

1. edycja Warsaw Bubbles Day

To jedyny w Polsce festiwal promujący kulturę szampańską i prezentujący bogactwo szampańskich bąbelków. Wydarzenie odbędzie się już 22. września w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie.

CERTYFIKAT SMAKU

19 maja podczas uroczystej gali w restauracji Mielżyński Wines & Spirits w Warszawie odbyła się gala finałowa I edycji akcji "Kukbuk poleca". Producenci mogli przesyłać do redakcji "Kukbuka" próbki swoich produktów, a najlepsze z nich otrzymały szereg korzyści płynących z posiadania certyfikatu.

MAKRO Polska dołącza do akcji Posiłek Dla Lekarza

Zespół kucharzy Akademii Inspiracji MAKRO, zlokalizowanej w Warszawie, we wszystkie dni powszednie przygotowywać będzie ciepłe posiłki dla lekarzy i personelu medycznego szpitala MSWiA w Warszawie.

Festiwal kultury koktajlowej World Class Cocktail Festiwal

Ruszyły rezerwacje na World Class Cocktail Festiwal, który potrwa od 23 września do 4 października. Za 33 zł najlepsi barmani w Polsce zaserwują gościom dwie autorskie kompozycje w koktajlbarach w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie, Poznaniu i na Śląsku.

MODRA KAPUSTA I ORKIESTRA DĘTA

"Kiszki marsza grają! Spotkania kulinarno-śpiewacze" - pierwsze odbędzie się już 20 marca 2017 r. w Cafe Kulturalna w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Organizatorzy planują kolejnych siedem spotkań dotyczących innych regionów.

MASSIMO BOTURA GOŚCIEM FESTIWALU FINE DINING WEEK

Jubileuszowa, piąta edycja Fine Dining Week trwała od 6 do 17 lutego. Biorące w nim udział restauracje odwiedziło rekordowe 11 tysięcy gości, a najważniejszą z kolacji towarzyszących festiwalowi przygotował Massimo Bottura.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej