x

Jak Coca-Cola wykreowała współczesne symbole Bożego Narodzenia. 100-lecie kampanii świątecznych marki

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    15.12.2020

Już od stu lat Coca-Cola kreuje sugestywną wizję Bożego Narodzenia - jej pierwsze świąteczne reklamy sięgają roku 1920. To właśnie ta marka upowszechniła współczesny wizerunek Świętego Mikołaja. Jak kampanie firmy wpłynęły na nasze postrzeganie świąt?

Reklama Coca-Coli z 1958 r. Zdjęcie: materiały prasowe.
Reklama Coca-Coli z 1958 r. Zdjęcie: materiały prasowe.
Przez ostatnie sto lat marka wykreowała symbole, które dziś kojarzą się z Gwiazdką. Jingiel „Coraz bliżej święta”, niedźwiedzie polarne i poczciwy staruszek w czerwonym stroju – to one współtworzą współczesną wizję świąt, choć jeszcze w latach 20. XX wieku marka kojarzona była wyłącznie z… latem. Jak świąteczne reklamy marki wpłynęły na jej dzisiejsze dziedzictwo i nasze postrzeganie świąt?

Z lustrzanego odbicia na billboardy
Reklama Coca-Coli. Zdjęcie: materiały prasowe.
Reklama Coca-Coli. Zdjęcie: materiały prasowe.
Wizerunek Mikołaja po raz pierwszy zagościł w reklamach Coca-Coli w 1931 roku, a jego twórcą jest amerykański artysta fińskiego i szwedzkiego pochodzenia, Haddon Sundblom. Celem amerykańskiego rysownika było wykreowanie ciepłej, przyjacielskiej postaci, która w mgnieniu oka zyska sympatię wszystkich – młodszych, starszych, biednych i bogatych.  W ten sposób powstał wizerunek poczciwego, puszystego staruszka z brodą, ubranego w czerwony strój. Rysownik wykreował postać Mikołaja, wzorując się na swoim przyjacielu, Lou Prentissanie. Gdy ten zmarł, Sundblom sam zaczął pozować przed lustrem do własnych rysunków z butelką Coca-Coli.

Z biegiem lat Mikołaj zyskał czapkę, długą brodę oraz sympatię ludzi na całym świecie, a jego wizerunek dopracowywany był przez rysownika przez całe jego życie. Ostateczna wersja Mikołaja powstała w 1964 roku i przez kolejne dziesięciolecia pojawiała się w reklamach marki – początkowo na papierze i bilbordach, a dziś, także na wielkim ekranie.

Ikona popkultury

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.

Postać Mikołaja z reklam Coca-Coli na zawsze zmieniła postrzeganie świąt i sprawiła, że marka stała się ich nieodłączną częścią, a nowy wizerunek Mikołaja wszedł już na zawsze do popkultury. Mikołaj z reklam Coca-Coli był nie tylko odbiciem nastrojów społecznych w Stanach Zjednoczonych na przestrzeni lat, ale także symbolizował to, czego konsumenci potrzebowali najbardziej – podczas II wojny światowej nosił w swojej torbie obligacje wojenne, a na reklamach z okresu Wielkiego kryzysu siedział na krześle z zawiniętymi rękawami koszuli, przypominając utęsknione chwile spokoju.

Przez kolejne 30 lat Mikołaj z rysunków Sundbloma przynosił zabawki, odwiedzał dzieci, humorystycznie uciszał domowe zwierzęta, napełniał lodówki lub pił zostawioną na gankach domów Coca-Colę, co inspirowało zwolenników marki, by zamiast ciasteczek zostawiali dla Mikołaja właśnie szklane butelki napoju. Wraz z biegiem lat, staruszek zyskał wiernych fanów, którzy zauważali najmniejszą zmianę. Gdy w jednym z rysunków Sudbloma na palcu postaci zabrakło obrączki, Coca-Cola otrzymała list od zaniepokojonego mężczyzny, który pytał, co stało się z żoną Mikołaja.

Reklamy Coca-Coli z Mikołajem były wystawiane w wielu znamienitych muzeach, takich jak Luwr, Royal Ontario Museum w Toronto czy Museum of Science and Industry w Chicago. Obserwując ten fenomen, marka zdecydowała się na wprowadzenie Mikołaja również do reklam animowanych – postać znalazła się po raz pierwszy na ekranach telewizorów w 2001 roku. Znanego Mikołaja możemy też podziwiać w tegorocznej, setnej kampanii marki, stworzonej przez nowozelandzkiego reżysera Taikę Waititiego.

Niedźwiedzie polarne i ciężarówki

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Nieodłącznym elementem świątecznych kampanii Coca-Coli niemal od początku istnienia marki były także…niedźwiedzie polarne. To Coca-Cola we Francji w 1922 roku wprowadziła je do reklam i powiązała z wizją Bożego Narodzenia. Przez lata były wykorzystywane przez markę, a pierwsza reklama telewizyjna z ich udziałem trafiła na ekrany w 1993 roku. Choć miała świąteczny charakter, cieszyła się popularnością przez cały rok.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Dwa lata później, w nowej reklamie marki o nazwie „Christmas Caravans” po raz pierwszy pojawiły się też ozdobione światełkami ciężarówki. Popularność na całym świecie zyskały one w 1998 roku, dzięki reklamie „Christmas Caravans III”, emitowanej w ponad 100 krajach. Do dziś pozostaje ona jedną z najpopularniejszych reklam Coca-Coli w historii.

Pojazdy zapierają dech w piersiach dzięki oświetleniu przygotowanemu przez słynną Industrial Light and Magic, która współtworzyła filmy z uniwersum Star Wars, a od lat można było zobaczyć je także na żywo, dzięki Świątecznej Trasie Coca-Cola W tym roku ze względu na pandemię, po raz pierwszy od lat, ciężarówki Coca-Cola nie wyjechały na ulice w wielu krajach, w tym również w Polsce.

Co o swoim dziedzictwie mówi sama marka?
– Jesteśmy niezmiernie dumni z tego stuletniego dziedzictwa i tradycji, które pozwalają kojarzyć naszą markę właśnie z tym czasem. Wiemy, jak bliska jest dla wielu osób postać Mikołaja z reklam Coca-Coli oraz świątecznych ciężarówek, dlatego w naszej setnej kampanii odgrywają one bardzo ważną rolę. Zależało nam, aby nasza nowa, jubileuszowa reklama świąteczna podkreślała, co jest naprawdę ważne - nie tylko w obecnym, dla wielu z nas trudnym, roku. Jako marka z tak długą historią, chcemy przypomnieć, że najlepsze prezenty ukryte są w sercach – mówi Magdalena Kluziak, brand manager marki Coca-Cola w Polsce.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Warszawskie restauracje świętują #Jabłonki. Co i gdzie zjemy?

Kampania Fundacji State of Poland #Jabłonki zachęca do kulinarnej celebracji rodzimych jabłek. Do świętowania #Jabłonek we wrześniu, gdy nasze jabłka są najsmaczniejsze, dołączyły warszawskie lokale, przygotowując specjalne jabłkowe potrawy w menu. Będą serwowane od 15 września do 4 października.

Startuje 12. edycja Restaurant Week

20 września ruszyły rezerwacje na 12. edycję Restaurant Week. Jesienne wydarzenie odbędzie się w dniach 17-31 października pod hasłem "Destynacja restauracja". Hasło festiwalu nawiązuje do odkrywania kuchni świata poprzez polską scenę restauracyjną.

Finał II edycji konkursu "KUKBUK Poleca"

Do akcji zgłoszono blisko 700 produktów od prawie 200 lokalnych producentów i właścicieli gospodarstw agroturystycznych. 24 z nich z certyfikatami.

#WspieramLokalneLokale - kampania społeczna Smazymy.com

20 marca ruszyła kampania społeczna #WspieramLokalneLokale. Jej celem jest zachęcenie konsumentów do składania zamówień z dostawą do domu w lokalnych restauracjach i tym samym wsparcie lokali w czasie wprowadzonego na terenie kraju stanu zagrożenia epidemicznego.

Radio Kulinarne - pierwszy podcast kulinarno-winiarski

Ruszył nowy projekt mediowy - Radio Kulinarne, czyli podcast kulinarno-winiarski. To pierwszy tego typu format na rynku - poszczególne odcinki są realizowane w formie radiowych reportaży i wywiadów.

Rozpoczyna się enologiczna jesień

Od 21 września aż do 15 grudnia potrwa czwarta edycja Jesieni Enologicznej, która w tym roku odbędzie się w Krakowie, Warszawie i na Dolnym Śląsku. Przed uczestnikami trzy miesiące atrakcji związanych z enologią, sztuką winiarską, historią winiarstwa w Polsce oraz tradycjami kulinarnymi.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej