x

Wirtualne restauracje - przyszłość gastronomii

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.12.2020

Jak wirtualne kuchnie i dostawy działają w nowych pandemicznych i postpandemicznych realiach zdominowanych przez technologię? Jak restauratorzy, którzy do tej pory nie byli w tych trendach obecni, mogą do nich dołączyć? Na te pytania odpowiadają Ola Lazar, Jeroen Bakker i Stanisław Magdij.

Ola Lazar. Foto: materiały prasowe.
Ola Lazar. Foto: materiały prasowe.
Autorka tekstu: Ola Lazar, założycielka akceleratora foodtechowego Food Forward

Dlaczego poruszamy teraz tematykę delivery i dlaczego warto rozwijać tę usługę w restauracjach? Dlatego że odpowiada ona na dynamicznie zmieniające się wymagania klientów, jest to najszybciej rosnąca część rynku gastronomicznego.

Dostawa jest sposobem na to, aby towarzyszyć klientowi cały dzień, bez względu na to, w jakim miejscu on się znajduje. Dostawy to też sposób na dywersyfikację biznesu i zmniejszenie ryzyka związanego z jego prowadzeniem, o czym można się było w ostatnich miesiącach bardzo dobitnie przekonać.

GARŚĆ LICZB
W USA wartość sprzedaży w restauracjach w ostatnich latach wahała się na poziomie 2-3%. Wzrosty sprzedaży w dostawie wynosiły zaś 15%. W Polsce ta tendencja jest podobna, czyli obserwujemy wzrost zwłaszcza zamówień online, bo pamiętajmy, że nie wszystkie zamówienia w dostawie składane są online – sięgają one 40-50% rocznie.

W ramach tego rynku pojawienie się cloud kitchens, czyli nowego rodzaju infrastruktury, jest prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem dla branży gastronomicznej w tej dekadzie i na kolejne dekady. Rynek cloud kitchens rośnie tak istotnie, że według Euromonitora szacowany jest na wartość jednego tryliona dolarów do końca 2030 r. Przewiduje się, że cloud kitchens przejmą 50% zamówień składanych obecnie przez drive-through, 50% zamówień składanych na wynos i 25% zamówień w lokalu.

Dlaczego takie rozwiązanie jak kuchnia w chmurze jest interesujące?

• Pozwala skupić się na opracowywaniu dań, które szczególnie dobrze nadają się do dostawy.
• Pozwala na optymalizację procesów: od zaopatrzenia, przez produkcję, wydawkę i dostawę.

• Pozwala na zlokalizowanie produkcji dań blisko odbiorców.
• Pozwala na optymalizację kosztów, bo są to restauracje bez sali i bez obsługi; składają się tylko z profesjonalnych kuchni.

• Pozwala na lepszą obsługę klientów.

TERMINOLOGIA
Spróbujmy uporządkować nazewnictwo. Spotykamy się z określeniami takimi jak cloud kitchens, ghost kitchens, dark kitchens, shadow kitchens i delivery kitchen.
• Cloud kitchens – kuchnie tworzone po to, aby w jednej przestrzeni, która w zależności od rynku może mieć od kilkudziesięciu do kilkuset metrów kwadratowych (np. w Los Angeles czy Chinach), zmieścić kilka marek gastronomicznych, czyli kilka boksów kuchennych, które działają wyłącznie w dostawie.
• Ghost, dark, shadow, delivery kitchens – terminy często używane zamiennie, mogą oznaczać po prostu miejsca, w których tylko jedna marka produkuje dania z myślą o dostawie. Druga grupa terminów to virtual brands i virtual restaurants, a więc marki wirtualne i restauracje wirtualne, które niekoniecznie wiążą się z opisanym wyżej typem infrastruktury. Można bowiem stworzyć wirtualną markę restauracyjną, która będzie się wyróżniała tym, że nie istnieją punkty fizyczne, które serwują dania tej marki. Można je zamówić wyłącznie w dostawie. Dania te powstają natomiast w kuchni tradycyjnej restauracji, która istniała wcześniej i która serwuje również innego rodzaju dania.

NOWY RODZAJ GOŚCINNOŚCI
Przy okazji opisywania zjawiska delivery i cloud kitchens uwagę zwraca nowy rodzaj hospitality, a więc nowy rodzaj gościnności, która wychodzi poza lokal. Jest to gościnność częściowo cyfrowa, która powoduje zmianę dotychczasowego modelu biznesowego. Ogromne znaczenie odgrywa w niej marketing cyfrowy i zarządzanie danymi. Mamy do czynienia z nowymi zasadami, które wymagają projektowania dań od nowa i wyboru odpowiednich opakowań dla dostaw. Panują nowe zasady gry, w których pojawiają się konkurenci z niespodziewanej dotychczas strony (np. agregatory), jak również ma miejsce postępująca robotyzacja produkcji.

 

Jak będąc dziś restauratorem, można z tych trendów skorzystać, jak do nich dołączyć? Jak zmieniają się zasady gry dla branży gastronomicznej?

Stanisław Magdij. Foto: materiały prasowe.
Stanisław Magdij. Foto: materiały prasowe.
STANISŁAW MAGDIJ – dyrektor operacyjny Bierhalle, a także dyrektor operacyjny i współwłaściciel Rebel Tang
Od 2005 r. związany jestem z biznesem restauracyjnym, rozumianym jako obsługa gości i bezpośredni kontakt z nimi. Sytuacja związana z pandemią dotknęła mnie bardzo jako restauratora, dlatego poszukiwałem sposobu na ratowanie biznesu oraz miejsc pracy mojego zespołu. Podczas jednej z burzy mózgów z moimi kolegami z branż e-commerce i social mediów wpadliśmy na pomysł dostarczania jedzenia do gości opartego na cloud kitchen. Tak narodził się Rebel Tang, czyli nowa firma foodtech, tworząca wirtualne restauracje, funkcjonujące tylko w formie dostaw do klienta. Koncepcja biznesowa oparta jest na platformie technologicznej, którą każdy restaurator może wdrożyć we własnej kuchni. Dzięki temu właściciele restauracji mogą lepiej wykorzystywać posiadane zasoby bez dodatkowych inwestycji.
W dotychczasowej ofercie Rebel Tang znajdują się 4 koncepty:

• Prokuratura – w całości opierająca się na daniach z kurczaka. Oferuje klasyki oraz kurczakowe wariacje.

• Prosię Bardzo (Pork favor) – golonki i żeberka, które smakują wyjątkowo, a także kanapki i burgery z produktem bazowym, wieprzowiną.

• Grube Pierogi - najbardziej znane pierogi świata oraz smaki i farsze zmieniane sezonowo.

• Vito Calzone - idealne ciasto, klasyczne składniki i prawdziwie włoska dusza.
Dodatkowo powołaliśmy do życia markę parasolową (występuje pod dwiema nazwami: Social Food i Pyszne Bardzo), skupiającą najlepiej sprzedające się produkty z ww. czterech, czyli mamy 5 wirtualnych restauracji, a pracujemy nad kolejnymi. Naszym celem jest posiadać ok 20 konceptów. Oczywiście współpracujemy ze wszystkimi agregatorami delivery, które działają na rynku.
Rebel Tang chce być integratorem biznesu, pośrednikiem zarówno między restauratorami a gośćmi, ale też dostawcami. Przynosimy
w 100% przygotowany do implementacji produkt zawierający w sobie sieć dostawców, opiekę marketingową, szkolenia i wsparcie, jakie jest potrzebne restauratorowi przy podjęciu decyzji, czy warto wchodzić
 w taki biznes. Jedyna opłata, jakiej wymagamy od restauracji, to opłata inicjacyjna.
Wisienką na torcie będzie pełna integracja naszej platformy z systemami sprzedażowymi, nad czym również pracujemy.

Jeroen Bakker. Foto: materiały prasowe.
Jeroen Bakker. Foto: materiały prasowe.
JEROEN BAKKER – założyciel i dyrektor generalny Munchies Group i Hospitalityedge.eu, Amsterdam

Od około 20 lat jestem związany z branżą restauracyjną i turystyczną. Mam doświadczenie w zarządzaniu hotelarstwem oraz doświadczenie operacyjne w 12 krajach w firmach takich jak AmRest, TGI Fridays i Hilton. Specjalizuję się w otwieraniu i uruchamianiu restauracji. Postanowiłem jednak, że chciałbym zająć się wirtualnymi kuchniami, bo w tym kierunku zmierza rynek. Uruchomiłem projekt o nazwie Munchies, który rozwija kilka brandów w formule dark kitchen. Jestem jednym z pierwszych zagranicznych przedsiębiorców rozpoczynających start-up typu cloud kitchen i virtual brand w Polsce.
Munchies będzie obejmował 10 unikatowych marek restauracyjnych, dzięki czemu nasi konsumenci będą mogli zamawiać wiele potraww ramach jednego zamówienia i otrzymywać je wszystkie naraz.
Naszym wyróżnikiem jest to, że dane traktujemy bardzo poważnie. Dokładnie przyjrzeliśmy się temu, co ludzie naprawdę chcą jeść, jakiej konkretnie oferty chcą w Warszawie oraz jakie są międzynarodowe trendy. Będziemy w stanie dostarczyć jedzenie, którego oczekują: gorące, świeże i dobrze przygotowane, pod drzwi w 30 minut lub szybciej. Zdecydowaliśmy, że budujemy zautomatyzowaną shadow kitchen
– automatyzujemy część procesów, które wykonuje standardowa kuchnia. Dzięki temu mam pewność, że każda kuchnia dostarczy dania w dokładnie tym samym czasie. Automatyzacja daje pewność, że uzyskamy bardziej spójny produkt. Obniża też koszty, możesz wypłacić kucharzom większe wynagrodzenie – to roboty wykonują powtarzalną pracę. Ponadto uważamy, że im mniej ludzi dotyka jedzenia, tym jest
to bardziej higieniczne.
Jesteśmy w fazie zbierania funduszy, docelowa kwota to 800 tys. euro na pierwszą lokalizację. To pierwsza runda inwestorska, wzbudziliśmy zainteresowanie inwestorów krajowych, ale nadal szukamy kolejnych. Mamy nadzieję, że pierwszą cloud kitchen otworzymy w ciągu 9-12 miesięcy.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2020 nr 199.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ZBALANSUJ ŻYCIE

W ciągłej pogoni za perfekcyjnym koktajlem zapominamy o tym, że prędzej czy później koktajle będziemy robić idealne, szkoda tylko że niezbalansowane będzie nasze życie prywatne. Dlaczego właściwie 100 proc. osób, które spotkałeś w ciągu tego tygodnia, to wyłącznie znajomi z pracy?

Lejek sprzedażowy restauracji

Zwizualizowanie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego restauracji pozwala na lepsze zrozumienie podróży, jaką odbywa gość, począwszy od momentu, w którym zaistniała ona w jego świadomości, aż do chwili, w której stał się on lojalnym klientem.

25-28 lutego odbędzie się Expo Sweet

Tym razem w nowym miejscu - warszawskim Centrum Expo XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14.

BREAK-EVEN POINT - GRANICA, KTÓRĄ TRZEBA PRZEKROCZYĆ

Niezależnie od tego, w jakim modelu gastronomicznym działa nasza firma, świadomość tego, w którym miejscu znajduje się próg jej rentowności, jest bardzo istotna.

Jak wyposażyć ogródki restauracyjne?

Urządzając ogródek restauracyjny, musimy zadbać nie tylko o jego podstawowe wyposażenie, ale także o elementy wpływające na komfort i dobre samopoczucie naszych gości - od urządzeń grzewczych po wygodne krzesła czy poduszki.

Tripadvisor - jak wykorzystywać jego potencjał?

Z serwisu Tripadvisor korzysta co miesiąc 390 mln turystów, którzy w czasie podroży szukają rekomendowanych restauracji. Jeśli więc macie uprzedzenia wobec tego portalu, musicie je odłożyć na bok i potraktować go jak narzędzie biznesowe, które może przyciągnąć więcej gości do waszych lokali.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej