x

Restauracyjne delikatesy online. Jak uruchomić sklep internetowy? [PORADNIK]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.12.2020

Wielu restauratorów sprzedaje w swych lokalach produkty delikatesowe na wynos. Kolejnym krokiem może być przeniesienie tej oferty do sklepu internetowego. Jak go uruchomić? Podpowiadamy!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Połączenie sprzedaży stacjonarnej i internetowej to już nie przyszłość, lecz teraźniejszość. Pandemia zmieniła proces zakupów. Coraz więcej osób robi je online, wybierając przy tym kategorie produktowe, które wcześniej nie cieszyły się dużym wzięciem w sieci, np. artykuły FMCG. Na ulicach widać m.in. kurierów rozwożących zakupy spożywcze i klientów odbierających zakupy w sklepie w ramach click & collect.

Uruchomienie opcji „zamów i odbierz” musi być jednak poprzedzone założeniem sklepu internetowego i udostępnieniem zamówień online. Nie trzeba być już gigantyczną siecią handlową, by przy użyciu kanału cyfrowego zaspokoić potrzeby klientów, takie jak bezpieczeństwo i wygoda robienia zakupów.
– Założenie kanału online do obsługi zamówień internetowych nigdy nie było tak proste i łatwo dostępne jak dziś – opowiada Michał Duława, new business developer w Unity Group.

Początki
Jak zacząć? Michał Duława tłumaczy, że najpierw trzeba się zdecydować na jeden z dostępnych na rynku

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
systemów e-commerce. Firma posiadająca jeden sklep stacjonarny może wybrać właściwie dowolne rozwiązanie abonamentowe e-commerce na sklep, niemniej jednak warto poczytać opinie w internecie o danym dostawcy i funkcjonalnościach, jakie posiada.

Jeśli mamy więcej niż jeden sklep stacjonarny (albo zamierzamy mieć), to nasz system do zamawiania online powinien przewidywać możliwość zamówienia zakupów do dowolnego z nich. Powinniśmy danej firmie wdrażającej oprogramowanie lub producentowi takiego systemu zadać pytanie, czy nie będzie problemu ze wsparciem sprzedaży wielomagazynowej. Dlaczego to ważne? To, że w jednym z naszych sklepów mamy 20 sztuk danego produktu, nie znaczy, że tyle samo jest w innym miejscu.

W takiej sytuacji ważne jest również to, aby system ewidencyjny, posiadający aktualną liczbę sztuk asortymentu w każdym ze sklepów, był również połączony z samym e-sklepem, tak aby miał on informację na temat ograniczeń produktowych w danym punkcie stacjonarnym.

– Po wyborze konkretnego oprogramowania i skojarzenia go z systemem do ewidencji możemy przystąpić do tworzenia naszej oferty. W zależności od skali można to robić ręcznie albo wspomóc się integracją z ERP, aby stworzyć bazę produktu: z nazwą i stanem magazynowym oraz ceną. Tak zaciągnięte produkty potrzebują jeszcze zdjęć, opisów, skonfigurowania ewentualnych wariantów produktowych itp. Będziemy mogli te elementy uzupełnić ręcznie – firma wspierająca/producent, powinni doradzić najskuteczniejszy sposób zatowarowania sklepu internetowego i uzupełnienia go w dane –  tłumaczy Michał Duława.

Kiedy otworzymy już nasz e-sklep, witryna internetowa będzie się pozycjonowała w Google, co może zapewnić nam dodatkowy ruch w kanale online i pozwoli pozyskać nowych klientów.

Punkt odbioru
Przy dużej skali zamówień może powstać potrzeba stworzenia punktu odbioru.
– W tym procesie naszym celem powinno być wzbudzenie zaufania klienta do całej procedury i zapewnienie go o niezawodności stosowanego rozwiązania. Istotne, aby odbiór zamówienia był intuicyjny dla kupującego. Jak to osiągnąć? Wszelkie szczegóły dotyczące zamówienia powinny być przystępnie podane na stronie WWW, w mailu, a także np. w formie banneru (w samym sklepie) informującego jak odebrać zamówienie złożone online – radzi new business developer w Unity Group.

Koszty
Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak zestawienie kosztów z korzyściami. Michał Duława wylicza, że koszty stworzenia witryny do zamówień online połączonej z ERP zależą od wielu czynników, ale zaczynają się od kilku tysięcy złotych. Miesięczne utrzymanie e-sklepu, w zależności od wyboru rozwiązanie technologicznego, to na początku kilkaset złotych.

– Nie są to duże liczby, gdy zestawimy je z potencjalnymi korzyściami, takimi jak szybsza obsługa klientów i poprawa ich zadowolenia, wyraźny przyrost klientów online z upływem czasu, co dodatkowo zwiększy przychody, wyższa lojalność klientów, oszczędność czasu dla firmy (kupujący mogą płacić online, co eliminuje wydawanie reszty i procesowanie klienta w sklepie), łatwiejsze skalowanie biznesu – sprawniejsze otwieranie kolejnych punktów stacjonarnych dzięki dotychczasowej infrastrukturze, niskie koszty utrzymania sklepu czy dywersyfikacja ryzyka w przypadku sytuacji losowych (np. lockdown) – mówi ekspert z Unity Group.

Korzyści
Założenie sklepu internetowego to inwestycja, z której oczekujemy zwrotu.
– Koszty stworzenia witryny do zamówień online połączonej z ERP zależą od wielu czynników, ale zaczynają się od kilku tysięcy złotych. Miesięcznie utrzymanie e-sklepu w zależności od wyboru rozwiązania technologicznego, to na początku kilkaset złotych. Nie są to duże liczby, gdy zestawimy je z potencjalnymi korzyściami - mówi ekspert z Unity Group.
Jakie korzyści wymienia?
- Szybsza obsługa klientów i poprawa ich zadowolenia.
- Wyraźny przyrost klientów online z upływem czasu, co dodatkowo zwiększy przychody.
- Lepsza opinia i lojalność klientów.
- Oszczędność czasu dla firmy (kupujący mogą płacić online, co eliminuje wydawanie reszty i procesowanie klienta w sklepie).
- Łatwiejsze skalowanie biznesu - sprawniejsze otwieranie kolejnych punktów stacjonarnych dzięki dotychczasowej infrastrukturze.
- Niskie koszty utrzymania sklepu.
- Dywersyfikacja ryzyka w przypadku sytuacji losowych (np. lockdown).

– Usługi dostaw na zamówienie cały czas się rozwijają. Wiele wskazuje na to, że same day delivery może stać się w niedługiej perspektywie codziennością, natomiast opcja szybkiej dostawy będzie mogła pojawić się w każdym sklepie online – podsumowuje Michał Duława.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

AUTOMAT I PROFESJONALISTA

Czasy, w których praca na sali polega na automatycznym wydawaniu dań do stolika, powoli przechodzą do lamusa. Kelnerów, pogardliwie nazywanych przez kucharzy podawaczami, zastępują dziś profesjonalni usługodawcy.

Jak będzie rozwijał się biznes diet pudełkowych?

Przypuszcza się, że pandemia Covid-19 przyspieszy konsolidację branży, a popyt na "pudełka" będzie rósł. Jakie obecnie panują trendy w cateringu dietetycznym?

Pizza nadal najbardziej popularnym daniem w dostawie

W ciągu pięciu lat rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec tego roku jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł. Przez internet wciąż najczęściej kupujemy pizzę, to ponad 50 procent wszystkich zamówień - wynika z raportu PizzaPortal.pl.

InFormal Catering - warszawski restaurator uruchamia catering dietetyczny

Właściciel warszawskich restauracji PAPU, Zielnik i InFormal Kitchen uruchomił catering dietetyczny InFormal Catering. Czy diety pudełkowe to dla lokali gastronomicznych szansa na przetrwanie kryzysu? Jak sprawnie uruchomić i realizować taką usługę?

Jak sezonować mięso? Adam Chrząstowski doradzi!

Ruszył projekt doradczy Steak Advisors skierowany do szefów kuchni, restauratorów, dystrybutorów, przetwórców i producentów mięsa oraz ryb, a także domowych amatorów mięsa.

Powiedz "nie" plastikowi

Głośnym echem odbija się międzynarodowa akcja "#ditchthestraw" w kręgach gastronomicznych i związanych ze środowiskiem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej