x

Restauracyjne delikatesy online. Jak uruchomić sklep internetowy? [PORADNIK]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.12.2020

Wielu restauratorów sprzedaje w swych lokalach produkty delikatesowe na wynos. Kolejnym krokiem może być przeniesienie tej oferty do sklepu internetowego. Jak go uruchomić? Podpowiadamy!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Połączenie sprzedaży stacjonarnej i internetowej to już nie przyszłość, lecz teraźniejszość. Pandemia zmieniła proces zakupów. Coraz więcej osób robi je online, wybierając przy tym kategorie produktowe, które wcześniej nie cieszyły się dużym wzięciem w sieci, np. artykuły FMCG. Na ulicach widać m.in. kurierów rozwożących zakupy spożywcze i klientów odbierających zakupy w sklepie w ramach click & collect.

Uruchomienie opcji „zamów i odbierz” musi być jednak poprzedzone założeniem sklepu internetowego i udostępnieniem zamówień online. Nie trzeba być już gigantyczną siecią handlową, by przy użyciu kanału cyfrowego zaspokoić potrzeby klientów, takie jak bezpieczeństwo i wygoda robienia zakupów.
– Założenie kanału online do obsługi zamówień internetowych nigdy nie było tak proste i łatwo dostępne jak dziś – opowiada Michał Duława, new business developer w Unity Group.

Początki
Jak zacząć? Michał Duława tłumaczy, że najpierw trzeba się zdecydować na jeden z dostępnych na rynku

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
systemów e-commerce. Firma posiadająca jeden sklep stacjonarny może wybrać właściwie dowolne rozwiązanie abonamentowe e-commerce na sklep, niemniej jednak warto poczytać opinie w internecie o danym dostawcy i funkcjonalnościach, jakie posiada.

Jeśli mamy więcej niż jeden sklep stacjonarny (albo zamierzamy mieć), to nasz system do zamawiania online powinien przewidywać możliwość zamówienia zakupów do dowolnego z nich. Powinniśmy danej firmie wdrażającej oprogramowanie lub producentowi takiego systemu zadać pytanie, czy nie będzie problemu ze wsparciem sprzedaży wielomagazynowej. Dlaczego to ważne? To, że w jednym z naszych sklepów mamy 20 sztuk danego produktu, nie znaczy, że tyle samo jest w innym miejscu.

W takiej sytuacji ważne jest również to, aby system ewidencyjny, posiadający aktualną liczbę sztuk asortymentu w każdym ze sklepów, był również połączony z samym e-sklepem, tak aby miał on informację na temat ograniczeń produktowych w danym punkcie stacjonarnym.

– Po wyborze konkretnego oprogramowania i skojarzenia go z systemem do ewidencji możemy przystąpić do tworzenia naszej oferty. W zależności od skali można to robić ręcznie albo wspomóc się integracją z ERP, aby stworzyć bazę produktu: z nazwą i stanem magazynowym oraz ceną. Tak zaciągnięte produkty potrzebują jeszcze zdjęć, opisów, skonfigurowania ewentualnych wariantów produktowych itp. Będziemy mogli te elementy uzupełnić ręcznie – firma wspierająca/producent, powinni doradzić najskuteczniejszy sposób zatowarowania sklepu internetowego i uzupełnienia go w dane –  tłumaczy Michał Duława.

Kiedy otworzymy już nasz e-sklep, witryna internetowa będzie się pozycjonowała w Google, co może zapewnić nam dodatkowy ruch w kanale online i pozwoli pozyskać nowych klientów.

Punkt odbioru
Przy dużej skali zamówień może powstać potrzeba stworzenia punktu odbioru.
– W tym procesie naszym celem powinno być wzbudzenie zaufania klienta do całej procedury i zapewnienie go o niezawodności stosowanego rozwiązania. Istotne, aby odbiór zamówienia był intuicyjny dla kupującego. Jak to osiągnąć? Wszelkie szczegóły dotyczące zamówienia powinny być przystępnie podane na stronie WWW, w mailu, a także np. w formie banneru (w samym sklepie) informującego jak odebrać zamówienie złożone online – radzi new business developer w Unity Group.

Koszty
Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak zestawienie kosztów z korzyściami. Michał Duława wylicza, że koszty stworzenia witryny do zamówień online połączonej z ERP zależą od wielu czynników, ale zaczynają się od kilku tysięcy złotych. Miesięczne utrzymanie e-sklepu, w zależności od wyboru rozwiązanie technologicznego, to na początku kilkaset złotych.

– Nie są to duże liczby, gdy zestawimy je z potencjalnymi korzyściami, takimi jak szybsza obsługa klientów i poprawa ich zadowolenia, wyraźny przyrost klientów online z upływem czasu, co dodatkowo zwiększy przychody, wyższa lojalność klientów, oszczędność czasu dla firmy (kupujący mogą płacić online, co eliminuje wydawanie reszty i procesowanie klienta w sklepie), łatwiejsze skalowanie biznesu – sprawniejsze otwieranie kolejnych punktów stacjonarnych dzięki dotychczasowej infrastrukturze, niskie koszty utrzymania sklepu czy dywersyfikacja ryzyka w przypadku sytuacji losowych (np. lockdown) – mówi ekspert z Unity Group.

Korzyści
Założenie sklepu internetowego to inwestycja, z której oczekujemy zwrotu.
– Koszty stworzenia witryny do zamówień online połączonej z ERP zależą od wielu czynników, ale zaczynają się od kilku tysięcy złotych. Miesięcznie utrzymanie e-sklepu w zależności od wyboru rozwiązania technologicznego, to na początku kilkaset złotych. Nie są to duże liczby, gdy zestawimy je z potencjalnymi korzyściami - mówi ekspert z Unity Group.
Jakie korzyści wymienia?
- Szybsza obsługa klientów i poprawa ich zadowolenia.
- Wyraźny przyrost klientów online z upływem czasu, co dodatkowo zwiększy przychody.
- Lepsza opinia i lojalność klientów.
- Oszczędność czasu dla firmy (kupujący mogą płacić online, co eliminuje wydawanie reszty i procesowanie klienta w sklepie).
- Łatwiejsze skalowanie biznesu - sprawniejsze otwieranie kolejnych punktów stacjonarnych dzięki dotychczasowej infrastrukturze.
- Niskie koszty utrzymania sklepu.
- Dywersyfikacja ryzyka w przypadku sytuacji losowych (np. lockdown).

– Usługi dostaw na zamówienie cały czas się rozwijają. Wiele wskazuje na to, że same day delivery może stać się w niedługiej perspektywie codziennością, natomiast opcja szybkiej dostawy będzie mogła pojawić się w każdym sklepie online – podsumowuje Michał Duława.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ulubione produkty zbożowe Polaków? Pieczywo, makaron i… wyroby cukiernicze

Choć co piąty Polak rozważyłby eliminację produktów zbożowych z diety z powodu glutenu, to jednak zdecydowana większość z nas (83%) je lubi. Jakie produkty zbożowe jemy najczęściej? Za co je cenimy?

Wakacje 2022: więcej wydajemy w hotelach, oszczędzamy na restauracjach

W lipcu średnia wartość transakcji w hotelach była o jedną trzecią wyższa niż rok temu. Największy wzrost zanotowano w kurortach nad morzem, gdzie średnio wydawaliśmy o ponad połowę więcej niż w 2021 roku. Jeśli już decydujemy się na droższy wyjazd, to podczas urlopu oszczędzamy na restauracjach.

Właściciel Pyszne.pl notuje straty, ale trzyma się mocno w Europie

Just Eat Takeaway, firma w Polsce znana pod szyldem Pyszne.pl, ogłosiła miliardowe straty w pierwszej połowie 2022 roku. Amortyzacja stanowi duże obciążenie dla działalności grupy usług dostawczych. Ale biznes pozostaje silny w Europie Północnej i Środkowej.

Zmodernizowane Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław symbolem zmian w kawowej sieciówce

Po gruntownym remoncie otwarto Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław. Nowa odsłona kawiarni z menu poszerzonym m.in. o alkohol zbiega się ze zmianą strategii i koncepcji prowadzenia lokali sieciówki.

Właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn: Przed gastronomią bardzo trudna zima, nadchodzi czas oszczędzania

- Ta zima nie będzie czasem inwestycji tylko oszczędzania. Wśród restauratorów przeważa opinia, że należy akumulować gotówkę, by zabezpieczyć swój biznes przed inflacją - mówi Maciej Podlaszewski, właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn, wiceprzewodniczący rady Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

W gastronomii wciąż brakuje pracowników. Kto może liczyć na zatrudnienie?

Na rynku gastronomicznym wciąż potrzeba pracowników. Zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim kucharze i kelnerzy. Drugi kwartał 2022 roku był czasem wzmożonej rekrutacji, ale również teraz kandydaci nie mogą narzekać na brak ofert - podsumowuje portal OLX.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej