x

Jak zrozumieć informacje zdrowtne na etykietach? Pomoże w tym inicjatywa UE

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    04.12.2020

Konsumenci coraz częściej mają problem ze zrozumieniem tzw. oświadczeń zdrowotnych na etykietach produktów.Informacja o tym, jak produkt wpływa na nasze zdrowie jest często nieczytelna albo myląca. Inicjatywa "Health Claims Unpacked" (Oświadczenia zdrowotne rozpakowane) ma pomóc to zmienić.

W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczaniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. „cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym” czy „fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów”. Oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa.

Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej ponieważ oświadczenia zdrowotne, często pisane są niezrozumiałym naukowym językiem. Badania fokusowe naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019, między innymi z udziałem polskich konsumentów potwierdzają, że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom.

– Dlatego ważne jest, aby były one przedstawione w sposób, który umożliwi nam dokonywanie w pełni świadomych wyborów. Chociaż istnieje ocena naukowa tych komunikatów umieszczanych na opakowaniach naszej żywności, ich znaczenie może nie zawsze być jasne dla konsumentów” – mówi Dr Sylvia Jaworska z University of Reading.

Odpakować oświadczenia
Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked” (tłum. Oświadczenia Zdrowotne Rozpakowane) finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT). To platforma cyfrowa dostępna w internecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych. Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Polski mogą mieć swój wkład w badanie.

W ramach interaktywnej zabawy, dostępne są zarówno treści edukacyjne, jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wkład konsumentów wyrażony poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.

Jasne komunikaty ułatwiają podejmowanie decyzji
Celem projektu jest przygotowanie źródła, które wspomoże decydentów, producentów żywności, sprzedawców czy marketerów w efektywniejszym komunikowaniu korzyści zdrowotnych żywności, tak aby konsumenci mogli podejmować bardziej świadome wybory zakupowe.

– Mamy nadzieję, że dzięki wynikom tego projektu uda nam się znaleźć sposoby pomocy producentom żywności w uczynieniu oświadczeń na temat żywności łatwiejszymi do zrozumienia, pomagając tym samym ludziom wybrać odpowiednią żywność dla siebie, w ramach zdrowej diety – dodaje dr Jaworska.

Projekt „Health Claims Unpacked” otrzymał fundusze z EIT Food, społeczności innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu UE, w ramach programu „Horyzont 2020”, ramowego programu UE w zakresie badań naukowych i innowacji. Inicjatywna potrwa do końca roku, a zespół naukowców zachęca jak najwięcej osób do zaangażowania się w badanie w duchu nauki obywatelskiej.

Uczestnictwo w projekcie polega na wzięciu udziału w aktywnościach online, składających się z części edukacyjnej, zakupowej oraz specjalnej sekcji gdzie której konsumenci mają możliwość zaprojektowania własnego oświadczenia zdrowotnego oraz opakowania . Aktywności trwają ok 15 minut.
Weź udział i zabierz głos tu: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Soja a potencjalne korzyści zdrowotne

Białka są makrocząsteczkami o złożonej strukturze chemicznej i należą do najważniejszych makroskładników pokarmowych. Są budulcem wszystkich tkanek, enzymów i hormonów, które warunkują prawidłowy przebieg procesów przemiany materii.

Unilever wprowadza do swojej oferty zamiennik mięsa. Jest on wykonany z białka grzybów

Właściciel marek Knorr czy The Vegetarian Butcher, rozpoczął współpracę z firmą ENOUGH (wcześniej: 3F BIO). Dzięki temu rozszerzy swoje portfolio o nowe roślinne zamienniki mięsa powstałe na bazie tzw. mykoprotein.

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Co jeść, żeby mieć dobry humor? Na pewno nie słodycze!

Czasy są trudne, więc trudniej zachować dobry humor. Ale możemy go poprawić dobrze zbilansowaną dietą. Jakie jedzenie skutecznie poprawi nam nastrój? Przeczytajcie!

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Plant Hunter od Żabki - roślinne dania gotowe opracowane przez szefów kuchni

Z myślą o konsumentach zamienników produktów i dań pochodzenia zwierzęcego, Żabka stworzyła pierwszą w 100% roślinną markę własną Plant Hunter, która 28 kwietnia ma swoją premierę w wybranych sklepach sieci w całej Polsce.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej