Pomimo ograniczeń, sektor delivery oraz platformy pośredniczące w zamawianiu jedzenia online dynamicznie się rozwijają. Wpłynęły na to takie czynniki jak wymuszony system pracy zdalnej klientów, ich wygoda, szybsze tempo życia mieszkańców mniejszych i większych miast oraz intensywna promocja posiłków z dostawą.
Delivery – kiedyś dla wygody, dziś codzienność
W wyniku pierwszego lockdownu, w okresie od połowy marca do połowy maja 2020 roku znacznie zwiększyło się zainteresowanie korzystaniem z portali do zamawiania jedzenia z dowozem. Wielu właścicieli restauracji nie zrezygnowało z tej opcji nawet wówczas, gdy związane z pandemią ograniczenia działalności lokali na kilka miesięcy zostały poluzowane. W ten sposób, być może nieświadomie, szykowali się na kolejne zamknięcie restauracji dla gości. Z danych Glovo i Pyszne.pl, firm zajmujących się obsługą zamówień online, wynika, że liczba partnerów korzystających z ich usług wzrosła o 40-50%, a wielkość obrotu (który może być stosowany jako miernik popularności takich usług) o średnio 20-25%.
Zmieniły się trendy dotyczące delivery i wynosów. Przed 2020 rokiem konsumenci traktowali te usługi jako wygodną alternatywę, w sytuacji gdy nie chciało im się wychodzić do restauracji, czy też podczas wieczorów zwanych Netflix & chill. Teraz stało się to codziennością. Raport PWC Consumer Insights Survey donosi, że coraz więcej klientów decyduje się na zamówienie posiłku online z uwagi na bogatą ofertę lokali gastronomicznych, rezygnację z przemieszczania się celem zminimalizowania ryzyka zakażenia oraz brak czasu w ciągu dnia pracy zdalnej na przygotowanie posiłku. W 2015 roku wielkość rynku delivery w Polsce szacowana była na 200 milionów euro, w roku 2020 jest to już 1,6 miliarda euro.
Dostawa frytek – to może się udać!
Dania typu fast food są nadal jednym z najczęściej zamawianych posiłków do domu, a rozwój tego segmentu dostaw można uznać za dynamiczny i z perspektywą kolejnych wzrostów w 2021 roku. W przypadku przygotowywania kebabów, burgerów, hot dogów czy frytek trzeba postawić na profesjonalizm, odpowiednie podejście i wybór produktów, które pozwolą na dostarczenie zamawiającym potraw najlepszej jakości.
Największe wyzwanie to dostawy frytek, które często w czasie podróży do domu konsumenta tracą na chrupkości, stają się miękkie i rozmoczone. Dzieje się tak dlatego, że restauratorzy zazwyczaj serwują produkt, który nie jest rekomendowany do warunków dostaw oraz dostarczają frytki w szczelnie zamkniętych pojemnikach, z których nie ma jak uchodzić wilgoć. Z danych firmy McCain wynika, że 8 na 10 klientów doświadczyło takiej sytuacji – otrzymali w dostawie miękkie, przemoczone frytki.
Mając na uwadze powyższe czynniki widać, że kluczowy jest wybór odpowiedniego produktu do przygotowania frytek w dostawie – takiego, który pozwoli zachować im chrupkość przez pożądany czas po usmażeniu. Nad takim idealnym produktem pracowano latami – to unikalna, zaawansowana technologia wytwarzania powlekanej frytki. Niewidoczna i neutralna smakowo powłoczka na powierzchni frytek sprawia, że dłużej pozostają one ciepłe i chrupiące w zamkniętym opakowaniu.
Opakowanie – jeszcze jeden klucz do sukcesu
Oprócz wyboru doskonałego i rekomendowanego do dostaw produktu, kluczowe jest też jego odpowiednie przygotowanie, a następnie zapakowanie. Frytki powinny być smażone jako ostatnie, po przygotowaniu (lub równocześnie, jeśli dysponujemy wieloma stacjami roboczymi) reszty składników zamówienia, takich jak burgery czy sałatki. Poszczególne potrawy powinny być zapakowane osobno.
Ważne jest także samo opakowanie. Najlepsze są zamykane pudełka kartonowe z otworami wentylacyjnymi, które pozwalają na uchodzenie wilgoci. Poradnik pakowania frytek do dostaw opracowała firma McCain, której nowy produkt – powlekane frytki SureCrisp – przeznaczony jest dla sektoru delivery i, zgodnie z deklaracjami, pozwala na zachowanie takiej samej jakości frytek serwowanych na miejscu, w dostawie i na wynos.
Oczekiwania klientów
Na skutek przeobrażeń w funkcjonowaniu gospodarki, branży gastronomicznej czy form pracy zmieniły się także przyzwyczajenia i oczekiwania klientów, również w stosunku do oferty delivery. Jak wspomniano wcześniej, inny jest teraz rodzaj zamawianych posiłków i ich częstotliwość.
Konsument, który do niedawna jeszcze korzystał z oferty gastronomicznej na miejscu, przy stoliku w restauracji, teraz oczekuje tej samej jakości potraw w dostawie, podobnego doświadczenia kulinarnego we własnym domu. Przygotowując ofertę na wynos trzeba dobrać menu i produkty do niego w taki sposób, aby walory smakowe i wizualne dań były zachowane, a ich jakość była na najwyższym poziomie. To podstawowe czynniki, które mogą zachęcić gości do jak najczęstszego zamawiania jedzenia w dostawie i na wynos.
Marcin Szczęsny, marketing manager Food Service Central Europe w firmie McCain
Aby sprostać oczekiwaniom klientów, kluczowe jest zapewnienie najwyższego standardu – w obsłudze, bezpieczeństwie, czystości, ale także w wyborze produktów, które są rekomendowane do dostawy i sprawdzają się lepiej w takich warunkach.
Trudno wyobrazić sobie dobrego burgera czy kebab bez towarzystwa dobrych chrupiących frytek, a te są coraz częściej zamawiane w dostawie. Polecanym rozwiązaniem są frytki McCain SureCrisp z niewidzialną powłoczką, dzięki której dłużej utrzymują chrupkość i ciepło w zamkniętej torbie w dostawie. W linii znajdują się super klasyki jak cienka Julienne, ale również grubsze cięcia ze skórką.
Sposób pakowania odgrywa również bardzo dużą rolę w tym, jak gorące i chrupiące będą frytki w dostawie. Rekomendujemy pakowanie ich zawsze osobno. Polecamy zamykane pudełko kartonowe z dziurkami, przez które może uchodzić wilgoć. Nie należy wypełniać pudełka frytkami do maksimum – powinna być pozostawiana nieznaczna przestrzeń, co zapewni wentylację, a przez to optymalną chrupkość. Pudełko z frytkami powinno być włożone na wierzch pozostałego zamówionego jedzenia do środka papierowej torby, frytki nie będą wtedy zgniecione ani ściśnięte. Można dołożyć też dodatkowe serwetki, które pochłoną wilgoć.
Są to wypracowane i sprawdzone rozwiązania, które oferujemy wraz z naszymi innowacyjnymi frytkami SureCrisp, stworzonymi do dostawy. Więcej na www.mccain-foodservice.pl.
Partnerem artykułu jest McCain.