x

Wokół bożonarodzeniowego stołu

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.11.2020

Przyzwyczajeni do tradycyjnych firmowych spotkań restauratorzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom gości i klientów, by zorganizować wigilijne imprezy w inny niż dotychczas sposób. Jak to zrobić i z czego skorzystać?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Co roku mniej więcej na miesiąc przed świętami Bożego Narodzenia w restauracjach zaczyna się ruch eventowy, spowodowany wzmożoną liczbą spotkań firmowych, tzw. opłatkowych. W tym roku zapewne będzie inaczej, lecz nie oznacza to braku możliwości przygotowania ciekawych propozycji dla gości, zarówno firmowych, jak i indywidualnych. Dostosowanie oferty do ich zapotrzebowania i wymagań może być szansą rozwojową, niezależnie od sytuacji. Wielu restauratorów proponowało dania świąteczne na wynos już w poprzednich latach, dla części będzie to nowością. Dlatego warto się przygotować i przemyśleć wszystkie możliwości.

DANIA ŚWIĄTECZNE
Na typowym wigilijnym stole powinno znaleźć się 12 potraw, które mają odniesienie symboliczne – zawsze jarskich, tj. bez udziału mięsa i jego przetworów. W większości przypadków pochodzenie potraw jest zapoczątkowane przedchrześcijańskimi obrzędami i tradycjami. Podczas spotkań firmowych i rodzinnych nie może zabraknąć klasyków, takich jak śledzie, barszcz czerwony z uszkami bądź kołdunami i karp. Polacy są przywiązani do tradycji i niechętnie eksperymentują podczas świąt. Ze względu na specyfikę dostaw i wynosów warto wybrać dania, które będą nadawały się do zjedzenia na zimno bądź odgrzania. Przygotowując śledzie, niezależnie od tego, czy będą to matjasy, czy inny rodzaj, można czerpać inspiracje z kuchni żydowskiej, podać je na słodko, w różnych zalewach octowych i z dodatkami. Podobnie można postąpić z karpiem, który jako ryba nie toleruje odgrzewania, gdyż zmienia się jego struktura. W przypadku zup, nie ma tego problemu i danie może być przygotowane do odgrzania.

CIASTA I DESERY
Nie ma świąt bez tradycyjnych ciast i deserów. Polacy najchętniej sięgają po makowce, serniki i szarlotki. Bez nich, w wyobrażeniu wielu z nas, nie mogą odbyć się prawdziwe święta, choć w zależności od regionu pojawiają się też inne słodkości. Makowiec w formie tradycyjnej rolady z ciasta drożdżowego, przełożonego masą makową z bakaliami upowszechnił się w kraju po drugiej wojnie światowej. W niektórych wschodnich rejonach kraju ma postać bułeczek lub blatów ciasta przełożonych makiem. Kilka regionalnych makowców znalazło się liście produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Z kolei sernik występuje w wielu wariacjach. Istnieją serniki pieczone tradycyjnie, w kąpieli wodnej, gotowane na parze i na zimno. Różnią się sposobem przygotowania i regionem, a nawet krajem pochodzenia. W Polsce najpopularniejszy jest tzw. sernik krakowski i wiedeński. Nie oznacza to jednak konieczności przygotowania na wynos wyłącznie ciast tradycyjnych. Tylko od wizji cukiernika zależy jakie słodkości zaproponuje w wydaniu bożonarodzeniowym. Warto jednak przynajmniej częściowo odnieść się do tradycji, a przygotowując wypieki, sięgnąć po odpowiednie produkty, czy to mąkę (inną do ciast kruchych, a inną do tortów), czy nabiał i cukier.

OPAKOWANIA
Odpowiednie zapakowanie świątecznych potraw na wynos jest kluczowe. W przypadku gości indywidualnych warto postawić na większe opakowania, które pomieszczą kilka porcji spożywanych razem przez osoby zgromadzone przy stole, by ułatwić pracę gospodarzowi świętowania. W przypadku spotkań firmowych, jeśli takie się będą odbywać, można skupić się na pakowaniu porcji dla każdej osoby oddzielnie, i dostarczać je do firm w postaci gorącej, gotowej do natychmiastowego spożycia. Warto w tym celu zaopatrzyć się w różne pudełka, w tym styroboxy, dobrze utrzymujące temperaturę. Decydując się na dostawy świątecznych dań gorących, należy pamiętać o podstawowych zasadach, takich samych jak przy wszystkich innych dostawach. A wśród nich najważniejsze: potrawy dogotowują się (dochodzą) jeszcze po zapakowaniu. Należy więc przetestować, w którym momencie, w przypadku konkretnego dania, je zapakować.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
ZESTAWY PREZENTOWE
Czas świąt to też czas obdarowywania, z tego powodu można się zastanowić nad zestawami prezentowymi oferowanymi przez restauracje, kawiarnie i cukiernie. W skład takiej propozycji mogą wchodzić wyroby tzw. delikatesowe (np. pasztety, przetwory, przetwory rybne), słodycze, ciastka i inne przygotowane przez restaurację, zgodnie z tradycjami świątecznymi. Taki podarunek nie tylko będzie cieszyć gości i obdarowanych, ale może być wizytówką lokalu, mieć działanie marketingowe.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na zestawy dla klientów biznesowych, którzy chętnie obdarowują kontrahentów i pracowników, dbając o dobre relacje. W takim zestawie mogą znaleźć się także odpowiednio dopasowane napoje alkoholowe, w tym wina i nalewki sparowane z produktami. Do kompletu można zaproponować zastawę świąteczną – jako uzupełnienie własnych nakryć lub też prezent. Firmy specjalizujące się w sprzedaży porcelany na pewno doradzą coś odpowiedniego.

Czas świąt jest uznawany przez Polaków za wyjątkowy, a ich klimat czuć już w połowie listopada, kiedy wszyscy zaczynają powolne przygotowania. Sięgamy po najlepsze produkty i poszukujemy najsmaczniejszych dań, zarówno żeby zjeść samemu, jak i w celu ugoszczenia rodziny czy znajomych. Jest to niewątpliwie pole do zagospodarowania przez restauratorów, szefów kuchni i cukierników, którzy z odpowiednią ofertą mogą znaleźć niszę na ciągle nie do końca wypełnionym rynku. Trzeba tylko pamiętać, że tak samo jak w przypadku organizowania przyjęć w lokalach, tak i w dostawach dań świątecznych nie ma dróg na skróty. A zadowolony gość chętniej ponownie skorzysta z oferty.

SYLWESTER STUDNIAREK – DYREKTOR DS. ROZWOJU MARKI TOTA
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas. Do wyjątkowości tego czasu przyczyniają się tradycyjne wypieki. Warto wcześniej zaopatrzyć się w różne typy mąki, z dostawą do domu. Na stronie www.tota.pl znajdziemy aż 11 typów mąki. Typ mąki oznacza zawartość soli mineralnych i tak typ 450 to 0,45 % soli mineralnych, a typ 2000 (pełnoziarnista) to już aż 2 % tzw. popiołu. Najlepsze mąki to oczywiście te z pełnego ziarna. Boże Narodzenie to przede wszystkim pierniki, które możemy zrobić z mąki typ 450 lub 500 (najbardziej popularne). Prawdziwy piernik powstaje jednak z mąki o typie 750. Taki piernik będzie bogatszy w wartości odżywcze. Na święta nie może zabraknąć makowca. Do wszelkich ciast polecamy mąki o typie 500. To będą wyjątkowe święta, więc może by tak własny chleb? Nastawmy zakwas z mąki żytniej razowej typ 2000. Przepisy świąteczne i nie tylko na www.tota.pl w zakładce przepisy.

LUCYNA PILEWICZ – DYREKTOR DS. OPERACYJNYCH, P.P.H. TEDMAR
Nadchodzące święta będą w tym roku inne ze względu na aktualną sytuację związaną z pandemią. Dlatego też już dziś warto przygotować się i zapewnić swoim gościom możliwość spędzenia bezpiecznych i pięknych chwil podczas świętowania w naszej restauracji. Oprócz reguł dotyczących higieny, które na stałe weszły do naszego życia, warto pomyśleć przede wszystkim o dekoracji stołu i pomieszczeń. Zaczynając od małych elementów typu: świece, latarenki, lampki, poprzez wazy, stroiki, a także serwetki, obrusy, poduszki czy świąteczna porcelana i sztućce. W tym sezonie świątecznym będą dominować 2 trendy: skandynawski minimalizm oraz eleganckie złoto z czernią. Trend skandynawski to materiały typu drewno, szkło w połączeniu z beżami, szarościami, błękitami i bielami. Natomiast czerń ze złotem to połączenie błysku z matem, który tworzy elegancką i nowoczesną atmosferę.

IWONA NOWAK – PURCHASING & MARKETING MANAGER, METRO-PLAST SP. J.
Pamiętajmy, by korzystając z cateringu świątecznego, zwracać dużą uwagę na to, jak pakowane są dania, które trafią na nasz stół. Ważne, aby opakowania z potrawami były hermetycznie zamykane. Wówczas możemy mieć pewność, że jedzenie jest bezpieczne dla naszego zdrowia, wydłuża się także okres jego przechowywania. Metro-Catering-System stwarza szeroki wachlarz możliwości pakowania dań na wynos – od jednorazowych BIO opakowań do zgrzewu z serii me.Organic Diamond i folii zamykających aż po niezawodne maszyny pakujące. Dzięki nam pakowanie dania jest nie tylko ekonomiczne i szybkie, ale w pełni bezpieczne dla organizmu i przyjazne dla środowiska. W nasze tacki można zapakować dowolną potrawę bez utraty jej walorów zarówno smakowych, jak i wizualnych. Wyjątkowy dekor zdobiący tacki me.Organic Diamond dodaje daniu elegancji i charakteru. Opakowania Diamond to linia premium przeznaczona również do dań z wyższej półki.

RADOSŁAW NASKRĘT – PREZES ZARZĄDU ODRA PAK
Rynek dań na wynos ostatnio mocno się rozwinął i cały czas rośnie. Ma to związek ze zwiększającym się zainteresowaniem cateringami, w tym – dietetycznymi. Pandemiczne obostrzenia w gastronomii wręcz wymuszają dostarczanie na wynos. Wychodzimy naprzeciw potrzebom branży. Oferujemy opakowania zamykane i pod zgrzew, maszyny zgrzewające, folię czy butelki pet. Kładziemy też nacisk na rozwój produktów eko. Mamy w asortymencie papierowe torby cateringowe, opakowania biodegradowalne oraz podlegające recyclingowi, m.in. z papieru, trzciny cukrowej czy aluminium. By usprawnić obsługę, budujemy drugi magazyn wysokiego składowania o powierzchni 2200 m kw. Inwestycję, której wartość wynosi 5,5 mln, zamierzamy zakończyć w pierwszym kwartale 2021.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2020 nr 199.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Dezynfekcja na co dzień

W nowej rzeczywistości po lockdownie restauratorzy i hotelarze większą wagę przywiązują do stosowania środków do dezynfekcji powierzchni, ciała oraz oczyszczania powietrza. Jest wiele metod i produktów dezynfekujących, a ich wybór zależy od docelowego przeznaczenia.

Marka Vapiano do reaktywacji? Takie plany ma m. in. założyciel AmRestu

Grupa międzynarodowych partnerów i inwestorów chce ponownie uruchomić markę restauracji Vapiano i nadać jej nowy wymiar - informuje portal www.rli.uk.com.

NIE SAMYM FOOD COSTEM RESTAURACJA ŻYJE

Podczas spotkań z klientami jedno z najczęściej zadawanych pytań brzmi: "jaki powinienem mieć food cost?". Jest wiele książek i artykułów na ten temat i sporo z nich za wszelką cenę stara się wpoić zasadę, że koszt towaru powinien wynosić bądź nie powinien przekraczać 30 proc. obrotu.

Producent łososia MOWI na czele najbardziej zrównoważonych producentów białka

Norweskie przedsiębiorstwa z sektora akwakultury znajdują się obecnie na 4 miejscu rankingu Coller FAIRR Protein Index 2019 r. Zajmują też 60. pozycję na liście największych światowych producentów białek, notowanych na giełdzie pod względem wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Dobra obsługa - fakty i mity

Zasady prawidłowej sekwencji serwisu oraz savoir-vivre’u są bardzo pomocne w procesie standaryzacji obsługi. Praca na żywym organizmie, jakim jest restauracja, wymaga jednak dużej elastyczności, co nie zawsze idzie w parze ze sztywnymi procedurami.

Wizytówka Google - darmowy marketing restauracji

Obecność marki w internecie jest kwestią kluczową, bo ludzie w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Właściciele restauracji powinni zadbać o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć ich ofertę. Jednym z pomocnych narzędzi może być wizytówka Google.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej