x

Dieta budująca mikroflorę. Bo odporność pochodzi z jelit

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    19.11.2020

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę w układzie odpornościowym odgrywają jelita. To właśnie w nich powstaje 80% ciał odpornościowych. Podpowiadmy, co jeść, aby wzmocnić dobrą mikroflorę jelitową, której zawdzięczamy odporność.

Problemy z mikrobiomem, czyli zespołem korzystnych bakterii, żyjących w naszych jelitach) mają niestety negatywny wpływ na naszą odporność i samopoczucie. Jego zły skład powoduje też gorsze wchłanianie substancji odżywczych. A tylko sprawnie działający, dobrze odżywiony organizm, potrafi ochronić się przed infekcjami, bakteriami oraz wirusami.
– Dbanie o układ odpornościowy nie sprowadza się wyłącznie do odpowiedniego stroju zimą lub codziennej dawki tranu. Chcąc ochronić się przed infekcjami powinniśmy pamiętać również o naszych jelitach. Mikroflora, czyli pożyteczne mikroorganizmy bytujące w jelitach człowieka, mają wpływ na komórki obronne naszego organizmu – mówi Sylwia Snopek, dietetyk cateringu dietetycznego Pomelo.

Naturalne źródła probiotyków
Na mikroflorę korzystnie wpływają probiotyki, czyli szczepy pożytecznych bakterii, których regularne spożywanie przywraca naturalny, właściwie funkcjonujący układ mikrobiomu jelitowego i hamuje rozwój wielu mikroorganizmów chorobotwórczych.
Gdzie jest ich najwięcej? Naturalnym źródłem probiotyków są fermentowane produkty mleczne, takie jak kefiry, jogurty, maślanka czy zsiadłe mleko, domowe kiszonki: ogórki, kapusta, buraki, pomidory czy niektóre zboża, zakwas chlebowy i naturalny żurek, fermentowane nasiona roślin strączkowych.
Prebiotyki to z kolei substancje wspomagające zarówno rozwój jak i aktywność korzystnych bakterii jelitowych. Najsilniejsze działanie prebiotyczne wykazują fruktooligosacharydy, które znaleźć możemy w cebuli, czosnku, bananach czy pomidorach a także w cykorii i karczochach. Niektóre produkty spożywcze dostępne w naszych sklepach (np. napoje mleczne) są także o nie wzbogacane.

Zbawienny wpływ dobrze zbilansowanej diety na jelita
Jedną z podstawowych zasad dbania o jelita jest spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców. Instytut Żywności i Żywienia wskazuje, iż powinny one stanowić przynajmniej połowę składu posiłków, w proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych.
W codziennym zabieganym życiu, kiedy jemy to co jest zjeść najwygodniej, często zdarza się o tym zapomnieć, podobnie jak o takich składnikach jak orzechy, nasiona, kiełki i inne produkty bogate w to, co buduje naszą odporność i dobrze wpływa na mikrobiom jelit. O odporności nie możemy jednak myśleć dopiero wtedy, gdy dopada nas infekcja. Budowanie jej, to tak samo jak w przypadku odchudzania – długotrwały proces, niemniej jego efekty dostrzeżemy w sytuacji, kiedy najbardziej będzie ona potrzebna.

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Marcin Popielarz: Fine dining w wersji roślinnej cztery lata później

Początki mojej drogi związanej z wprowadzaniem menu roślinnego sięgają 2017 r., kiedy zostałem zaproszony na konferencję, na której poruszany był temat wyzwań stojących przed kucharzami.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej