x

Dieta budująca mikroflorę. Bo odporność pochodzi z jelit

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    19.11.2020

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę w układzie odpornościowym odgrywają jelita. To właśnie w nich powstaje 80% ciał odpornościowych. Podpowiadmy, co jeść, aby wzmocnić dobrą mikroflorę jelitową, której zawdzięczamy odporność.

Problemy z mikrobiomem, czyli zespołem korzystnych bakterii, żyjących w naszych jelitach) mają niestety negatywny wpływ na naszą odporność i samopoczucie. Jego zły skład powoduje też gorsze wchłanianie substancji odżywczych. A tylko sprawnie działający, dobrze odżywiony organizm, potrafi ochronić się przed infekcjami, bakteriami oraz wirusami.
– Dbanie o układ odpornościowy nie sprowadza się wyłącznie do odpowiedniego stroju zimą lub codziennej dawki tranu. Chcąc ochronić się przed infekcjami powinniśmy pamiętać również o naszych jelitach. Mikroflora, czyli pożyteczne mikroorganizmy bytujące w jelitach człowieka, mają wpływ na komórki obronne naszego organizmu – mówi Sylwia Snopek, dietetyk cateringu dietetycznego Pomelo.

Naturalne źródła probiotyków
Na mikroflorę korzystnie wpływają probiotyki, czyli szczepy pożytecznych bakterii, których regularne spożywanie przywraca naturalny, właściwie funkcjonujący układ mikrobiomu jelitowego i hamuje rozwój wielu mikroorganizmów chorobotwórczych.
Gdzie jest ich najwięcej? Naturalnym źródłem probiotyków są fermentowane produkty mleczne, takie jak kefiry, jogurty, maślanka czy zsiadłe mleko, domowe kiszonki: ogórki, kapusta, buraki, pomidory czy niektóre zboża, zakwas chlebowy i naturalny żurek, fermentowane nasiona roślin strączkowych.
Prebiotyki to z kolei substancje wspomagające zarówno rozwój jak i aktywność korzystnych bakterii jelitowych. Najsilniejsze działanie prebiotyczne wykazują fruktooligosacharydy, które znaleźć możemy w cebuli, czosnku, bananach czy pomidorach a także w cykorii i karczochach. Niektóre produkty spożywcze dostępne w naszych sklepach (np. napoje mleczne) są także o nie wzbogacane.

Zbawienny wpływ dobrze zbilansowanej diety na jelita
Jedną z podstawowych zasad dbania o jelita jest spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców. Instytut Żywności i Żywienia wskazuje, iż powinny one stanowić przynajmniej połowę składu posiłków, w proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych.
W codziennym zabieganym życiu, kiedy jemy to co jest zjeść najwygodniej, często zdarza się o tym zapomnieć, podobnie jak o takich składnikach jak orzechy, nasiona, kiełki i inne produkty bogate w to, co buduje naszą odporność i dobrze wpływa na mikrobiom jelit. O odporności nie możemy jednak myśleć dopiero wtedy, gdy dopada nas infekcja. Budowanie jej, to tak samo jak w przypadku odchudzania – długotrwały proces, niemniej jego efekty dostrzeżemy w sytuacji, kiedy najbardziej będzie ona potrzebna.

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Fit Cake i Krowarzywa - połączył ich nurt wege

Fit Cake i Krowarzywa udowadniają, że wegańskie nie znaczy mniej smaczne. Przekonują klientów tradycjonalistów, że można zmieniać swoje upodobania i mieć swój malutki wpływ na poprawę kondycji środowiska. Marki zawiązały nieformalną koalicję działającą na rzecz poprawy nawyków żywieniowych Polaków.

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.

Powrót do tradycji - jak wykorzystać jabłka w okresie świątecznym?

Kiedyś, zimą i w Boże Narodzenie na polskich stołach prym wiodły jabłka, teraz zazwyczaj królują cytrusy. W ramach kampanii "CuTE: Kultywowanie Smaku Europy" podpowiadamy, jak wykorzystywać polskie jabłka w okresie świątecznym i zimowym. One niczym nie ustępują egzotycznym owocom. Wręcz przeciwnie!

Dominika Targosz: Nie tylko roślinne mięso, czyli o alternatywnym nabiale

Rozmowy o roślinnych produktach zdominował ostatnimi czasy temat alternatyw dla mięsa - co chwila pojawiają się na rynku elektryzujące nowości.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Alkohol a dieta

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej