x

Higiena i bezpieczeństwo w cukierni w czasach zarazy [PORADNIK]

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    12.11.2020

Podczas trwającej pandemii prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami. Podpowiadamy, jak otworzyć lokal i bezpiecznie go prowadzić.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Podstawową kwestią jest zapewnienie higieny i bezpieczeństwa osób zatrudnionych w cukierni, jak i klientów odwiedzających to miejsce. Jak to zrobić – tłumaczy Szymon Mydlarz ze sklepu eLadex, który od 33 lat wyposaża małe i średnie biznesy w urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne.
Polskie piekarnictwo i cukiernictwo w obliczu koronawirusa przeszło ogromną transformację. Należało wprowadzić restrykcyjne środki bezpieczeństwa, których celem było zabezpieczenie nie tylko pracowników, ale i klientów odwiedzających piekarnie i cukiernie. Prowadzenie tego typu usług w czasie pandemii wiąże się z wieloma zasadami, które muszą być bezwzględnie przestrzegane. Dotyczy to zarówno zatrudnionego w cukierni personelu, jak i osób kupujących wyroby cukiernicze i piekarnicze.

Dezynfekcja
Prowadzenie cukierni w okresie pandemii polega przede wszystkim na zapobieganiu lub ograniczaniu możliwości zarażenia się i przenoszenia wirusa. Dlatego też właściciel cukierni musi posiadać środki służące do dezynfekcji powierzchni. Duże znaczenie ma dbałość o stałe oczyszczanie pojemników, narzędzi i innych akcesoriów, za pomocą których przygotowuje się i przechowuje poszczególne produkty. Należy zadbać o czystość stanowisk pracy, jak również miejsc, w którym przechowywane są wyroby cukiernicze.
– Istotne jest bieżące dezynfekowanie wszystkich przedmiotów dotykanych przez różne osoby. Chodzi tutaj przede wszystkim o terminale płatnicze, lady, blaty robocze, klamki, kasy fiskalne, dozowniki mydła, biurka czy klawiatury komputera – mówi Szymon Mydlarz.
Podpowiada, aby w celu utrzymania należytego porządku wdrożyć harmonogram czyszczenia, który powinien stać się rutyną dla wszystkich osób zatrudnionych w cukierni.
Osoba prowadząca cukiernię powinna umieścić również dozowniki ze środkami do dezynfekcji rąk w widocznych miejscach. Mogą one stać przy drzwiach wejściowych do cukierni.

Higiena pracowników
Istotną kwestią jest także przestrzeganie zasad higieny i zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa wśród pracowników i personelu zatrudnionego w cukierni. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby właściciele cukierni dbali o to, by zatrudnieni tam pracownicy często myli ręce mydłem i odkażali je środkiem dezynfekującym, a także nosili rękawiczki ochronne i maseczki. Osoby z podwyższoną temperaturą, kaszlące i z katarem nie mogą zajmować się wyrobem produktów cukierniczych ani ich sprzedażą.

Bezpieczna obsługa klientów
Pracownicy cukierni nie mogą dotykać produktów rękami i powinni stosowali szczypce, a także namawiać klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych. Poza tym towar należy podawać w rękawicach ochronnych. Na odsłoniętych ladach nie mogą znajdować się odkryte wyroby cukiernicze. Powinny one być zapakowane w jednorazowe woreczki foliowe lub też starannie przykryte tego typu zabezpieczeniem.
– Chodzi tutaj o ryzyko przypadkowego dotykania przez klientów wyrobów cukierniczych, co również może spowodować łatwiejsze przenoszenie się koronawirusa – tłumaczy Szymon Mydlarz.
Zaleca także, aby wydzielić bezpieczną przestrzeń w odległości 1 do 1,5 m za pomocą specjalnych taśm. Dzięki temu klienci stojący w kolejce zachowają zalecaną przez WHO odległość ograniczającą ryzyko bliskiego kontaktu i przenoszenia się wirusa COVID- 19.
Warto zadbać także o bezpieczeństwo pracowników i zastosować szyby ochronne, oddzielające je od obsługiwanych osób, co również stanowi dobre zabezpieczenie przed ryzykiem zakażenia wirusem COVID-19.

Oczyszczacze powietrza i sterylizatory
Wirus SARS-CoV-2 rozprzestrzenia się głównie drogą kropelkową. Zatem zasadnym jest także wprowadzenie do lokalu handlowego urządzeń, których zadaniem będzie systematyczne oczyszczanie powietrza z unoszących się w nim zanieczyszczeń typu wirusy, bakterie, smog a nawet nieprzyjemne zapachy. Zdaniem ekspertów skutecznym rozwiązaniem jest zastosowanie przemysłowych oczyszczaczy lub sterylizatorów powietrza.

Oczyszczacze powietrza przeznaczone do obiektów usługowych czy handlowych, dzięki zastosowanym zaawansowanym systemom filtracji, szybko i skutecznie eliminują z powietrza wszelkie zanieczyszczenia, w tym patogeny. Co więcej, zastosowane filtry pozwalają na usuwanie mikroorganizmów o wielkości już od 0,003μm. Urządzenia te przystosowane są do pracy ciągłej, a duża powierzchnia filtrów powoduje, że są w stanie oczyścić powietrze o dużej kubaturze. Oczyszczacze, oprócz znanych ze swej skuteczności filtrów HEPA posiadają wbudowane filtry węglowe oraz filtry przeznaczone do eliminacji cząstek stałych (np. smog) do 0,4 μm.

Sterylizatory powietrza są jeszcze skuteczniejsze w zakresie dezynfekcji powietrza niż przemysłowe oczyszczacze. Są to urządzenia dezynfekująco-sterylizujące z wbudowaną funkcją filtracji. Dzięki zastosowaniu promieniowania UV-C oraz ozonowania pozwalają wyeliminować wszelkiego typu  wirusy, bakterie, pleśń i alergeny, jednocześnie usuwając z powietrza inne zanieczyszczenia o charakterze nieorganicznym.
Skuteczność redukcji patogenów za pomocą promieniowania UV-C określa się na bliską 100%. Dodatkową zaletą sterylizatorów jest fakt, że dzięki ozonowaniu skutecznie oczyszczają one nie tylko powietrze znajdujące się w lokalu, ale także wszystkie znajdujące się w nim powierzchnie i przedmioty.

Na rynku dostępne są urządzenia przeznaczone do obiektów o różnej powierzchni. To pozwala dobrać sterylizatory lub oczyszczacze przemysłowe do potrzeb konkretnego lokalu. – Kompaktowe wymiary sprawiają, że można je umieścić nawet w niewielkich pomieszczeniach, bez poczucia straty miejsca – zauważa Szymon Mydlarz.
Co więcej, część urządzeń wyposażonych jest w kółka umożliwiające swobodne przemieszczanie sprzętu tam, gdzie jest w danym momencie potrzebny. Urządzenia mogą pracować w trybie ciągłym (całodobowym) lub w godzinach określonych przez użytkowników. Ich zaletą jest cicha praca, zatem można je wykorzystywać zarówno w czasie otwarcia lokalu, jak i w nocy.
– Warto zauważyć, że oba typy urządzeń będą pełniły swoją rolę także po zakończeniu pandemii - będą niezastąpione w miejscach narażonych na zanieczyszczenie powietrza smogiem, kurzem, alergenami czy mikroorganizmami – podkreśla ekspert.

Autor tekstu: Katarzyna Pierzchała

Zobacz także

Nie bój się szukać psychologicznego wsparcia!

Jak sobie radzić ze stresem związanym z pandemią i wywołanym przez nią kryzysem w biznesie? Gdzie szukać pomocy, na co zwrócić szczególną uwagę? Z Dorotą Mintą, psycholożką i psychoterapeutką, rozmawia Marcin Koch.

Restauracja w czasie COVID-19 - wskazówki

Padłeś? Powstań! Ale zrób to inaczej. Jedni mimo chęci nie wytrzymali, inni walczą dalej. Jest też grupa restauracji, która radzi sobie lepiej w kryzysie niż wcześniej.

[Q&A] Bezpieczeństwo żywności a higiena dostawy i w lokalu

Jak przygotowywać dania na wynos, aby były bezpieczne? Jakie zasady higieniczne powinny obowiązywać w trakcie produkcji i podczas dostawy? Na pytania odpowiada ekspert - Marcin Dyrda z portalu gastrowiedza.pl (Serwis Wiedzy Biznesowej i Zarządzania Gastronomią).

Jedzenie w dostawie na całą Polskę. Jak to robią wrocławskie lokale?

Myślenie o delivery nabiera szerszego wymiaru. Jak kreatywnie dostosować ofertę pod specyfikę dostaw kurierskich? Restauracje tworzą nowe marki produktów, przerabiają menu na zestawy "zrób to sam" lub pakują próżniowo swoje dania. A potem wysyłają je nie tylko do dzielnicy obok, ale na całą Polskę.

Tork przygotował przewodnik "Pracuj bezpiecznie" dla gastronomii

Celem przewodnika jest wsparcie restauratorów w bezpiecznym prowadzeniu biznesu w czasie pandemii COVID-19. Nowy, kompleksowy zestaw materiałów jest dostępny online i zawiera aktualne informacje dotyczące higieny oraz rekomendacje działań dla firm.

Jak zorganizować bezpieczną pracę w restauracji?

Podczas stanu zagrożenia epidemiologicznego lokale gastronomiczne mogą sprzedawać dania jedynie na wynos lub w dostawie. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas wydawania zamówień to tylko połowa procedur jakie trzeba uwzględnić, by nie narażać się na zarażenie. Druga część dotyczy pracy w kuchni.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej