

Łosoś norweski - Polacy go lubią!


Na stoły w polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej trafia łosoś, a zaraz po nim - dorsz. Ponad 70% osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu.
Łosoś, dorsz, makrela
Badanie zawierają dane na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także w Polsce. Na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś.
Konsumenci z przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77% Polaków wskazało tę rybę jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74%).
Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach rodaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68%), natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55%), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to bardziej wykwintna ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny.
Japońskie sushi i norweski łosoś
Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40% Polaków wskazało, że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58%), krewetki (22%) oraz tuńczyk (20%).
Sushi to japońska tradycja licząca 500 lat, ale jedzenie surowego łososia to norweski wynalazek z lat 80. Dziś łosoś norweski to nie tylko najpopularniejsza ryba na świecie, ale także doceniany dodatek do sushi. A to wszystko dzięki grupie ambitnych Norwegów działających w ramach programu Project Japan, którzy pojechali do Norwegii, aby wprowadzić surowego łososia norweskiego na rynek japoński. Działania te stworzyły fundament do powstania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która dziś promuje owoce morza z Norwegii na rynkach światowych.
Przepis na sukces łososia norweskiego
Norweski eksport owoców morza, a zwłaszcza łososia, to historia sukcesu. W 2019 roku wartość norweskiego eksportu owoców morza przekroczyła 107 mld NOK, co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2018. To ponad milion ton łososia norweskiego, który trafił do krajów na całym świecie. Dzięki temu Norwegia znajduje się na drugim miejscu w eksporcie owoców morza, zaraz za Chinami.
Norwegia posiada idealne naturalne warunki do hodowli łososia, ze względu na swoją długą linią brzegową i stabilne, niskie temperatury. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), obecnie Norwegia stanowi ponad połowę światowego rynku łososia atlantyckiego, który jest eksportowany do ponad 100 krajów.
A to wszystko udało się osiągnąć dzięki norweskiemu modelowi zarządzania zasobami ryb i owoców morza, który odnosi się do ścisłej współpracy nauki, przemysłu oraz rządu. Poprzez wzajemne wsparcie nieustannie dążą do doskonalenia tego sektora, aby Norwegia stała się liderem w zakresie wiedzy, technologii i zrównoważonego zarządzania rybołówstwem jak i akwakulturą.
Zobacz także

Powstanie pierwszy w Polsce Instytut Kulinarny Transgourmet

Sprzęt kuchenny najnowszej generacji, nowoczesne stanowiska barmańskie i baristyczne, do tego bogaty program szkoleń kulinarnych i sommelierskich oraz spotkań z kucharzami z całej Europy - tak zapowiada się pierwszy w Polsce Instytut Kulinarny Transgourmet.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Drób, filozofia zero waste i gastronomiczne trendy na Mikserze Kulinarnym

Ostatni w 2018 roku Mikser Kulinarny przyciągnął ponad 200 młodych adeptów sztuki kulinarnej z całej Polski. Tematem przewodnim spotkania był drób, filozofia zero waste oraz nadchodzące w 2019 roku trendy kulinarne.

Tylko czwartek tłusty. Miniony rok chudy dla branży cukierniczo-piekarniczej

Sanitarne obostrzenia i kolejne lockdowny bezpośrednio nie uderzyły w firmy piekarniczo-cukiernicze, ale i tak nie jest im łatwo. Jeszcze przed wybuchem pandemii nie sprzyjały im zmieniające się trendy dietetyczne. BIG InfoMonitor sprawdził, jak wiedzie się branży.

O sukcesie decyduje wiedza

Pod koniec października br. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie ruszają studia podyplomowe na kierunku HoReCa Menedżer. Rozmawiamy z mgr. Adrianem Łukaszewiczem, opiekunem merytorycznym studiów, o tym, dlaczego warto zainwestować w edukację kadry zarządzającej placówek gastronomicznych.

Klient nasz pan?

Jak dzięki jednemu postowi na Facebooku sprawić, by cała Polska dowiedziała się o twoim lokalu? Przepis na viral roku w gastroświecie z pewnością zna restauracja Avocado z Przeworska. Za sprawą ponad tysiąca udostępnień pewnego niechlubnego wpisu dowiedziało się o niej wielu gości.
Inne kategorie
Akademia Horeca


Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

