x

Łosoś norweski - Polacy go lubią!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.11.2020

Na stoły w polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej trafia łosoś, a zaraz po nim - dorsz. Ponad 70% osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu.

Łosoś norweski. Zdjęcie: materiały prasowe.
Łosoś norweski. Zdjęcie: materiały prasowe.
Norweska Rada ds. Ryb i Owoców Morza (NSC) od ponad 10 lat przeprowadza coroczne badanie Seafood Consumer Insight, które pozwala na obserwacje trendów i preferencji konsumentów dotyczących ryb i owoców morza.

Łosoś, dorsz, makrela
Badanie zawierają dane na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także w Polsce. Na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś.
Konsumenci z przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77% Polaków wskazało tę rybę jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74%).
Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach rodaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68%), natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55%), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to bardziej wykwintna ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny.

Japońskie sushi i norweski łosoś
Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40% Polaków wskazało, że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58%), krewetki (22%) oraz tuńczyk (20%).
Sushi to japońska tradycja licząca 500 lat, ale jedzenie surowego łososia to norweski wynalazek z lat 80. Dziś łosoś norweski to nie tylko najpopularniejsza ryba na świecie, ale także doceniany dodatek do sushi. A to wszystko dzięki grupie ambitnych Norwegów działających w ramach programu Project Japan, którzy pojechali do Norwegii, aby wprowadzić surowego łososia norweskiego na rynek japoński. Działania te stworzyły fundament do powstania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która dziś promuje owoce morza z Norwegii na rynkach światowych.

Przepis na sukces łososia norweskiego
Norweski eksport owoców morza, a zwłaszcza łososia, to historia sukcesu. W 2019 roku wartość norweskiego eksportu owoców morza przekroczyła 107 mld NOK, co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2018. To ponad milion ton łososia norweskiego, który trafił do krajów na całym świecie. Dzięki temu Norwegia znajduje się na drugim miejscu w eksporcie owoców morza, zaraz za Chinami.
Norwegia posiada idealne naturalne warunki do hodowli łososia, ze względu na swoją długą linią brzegową i stabilne, niskie temperatury. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), obecnie Norwegia stanowi ponad połowę światowego rynku łososia atlantyckiego, który jest eksportowany do ponad 100 krajów.
A to wszystko udało się osiągnąć dzięki norweskiemu modelowi zarządzania zasobami ryb i owoców morza, który odnosi się do ścisłej współpracy nauki, przemysłu oraz rządu. Poprzez wzajemne wsparcie nieustannie dążą do doskonalenia tego sektora, aby Norwegia stała się liderem w zakresie wiedzy, technologii i zrównoważonego zarządzania rybołówstwem jak i akwakulturą.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Grupa Accor mówi STOP plastikowi w swoich hotelach

Accor deklaruje usunięcie plastikowych jednorazówek w swoich hotelach do końca 2022 roku. W ten sposób sieć włącza się do walki z zanieczyszczeniem oceanów i innych naturalnych środowisk plastikiem.

Jak promować lunche?

Czy komunikacja dotycząca oferowanych przez lokal lunchów jest potrzebna? W jaki sposób ją realizować? Ten z pozoru prozaiczny temat potrafi wprawić w zakłopotanie niejednego restauratora czy marketingowca. To bowiem dość żmudne zadanie i - zdawałoby się - mało kreatywne.

O skuteczności wizytówki firmy w Google

Wizytówki Google to niezwykle efektywny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Zadbanie o nie pozwoli ci na wyprzedzenie konkurencji. To nie frazes! Niepozorny profil w panelu Google Moja Firma może stać się potężnym narzędziem w marketingu restauracji.

Polacy wydają coraz więcej na posiłki na mieście

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Odbiór dań z sieci Bobby Burger bez wysiadania z auta

Największa polska sieć burgerowni wprowadza usługę drive thru. Pilotażowo ruszyła w sześciu Bobby Burger w Warszawie: Woronicza, Żurawia, Kasprzaka, Solidarności, Plac Zbawiciela i Saska.

Psychologia ceny sprzedaży w restauracji

"Ten, co chce sprzedawać, musi mieć taką minę, jakby chciał kupować!" - Gabriel Garcia Marquez.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej