x

Łosoś norweski - Polacy go lubią!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.11.2020

Na stoły w polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej trafia łosoś, a zaraz po nim - dorsz. Ponad 70% osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu.

Łosoś norweski. Zdjęcie: materiały prasowe.
Łosoś norweski. Zdjęcie: materiały prasowe.
Norweska Rada ds. Ryb i Owoców Morza (NSC) od ponad 10 lat przeprowadza coroczne badanie Seafood Consumer Insight, które pozwala na obserwacje trendów i preferencji konsumentów dotyczących ryb i owoców morza.

Łosoś, dorsz, makrela
Badanie zawierają dane na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także w Polsce. Na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś.
Konsumenci z przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77% Polaków wskazało tę rybę jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74%).
Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach rodaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68%), natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55%), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to bardziej wykwintna ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny.

Japońskie sushi i norweski łosoś
Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40% Polaków wskazało, że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58%), krewetki (22%) oraz tuńczyk (20%).
Sushi to japońska tradycja licząca 500 lat, ale jedzenie surowego łososia to norweski wynalazek z lat 80. Dziś łosoś norweski to nie tylko najpopularniejsza ryba na świecie, ale także doceniany dodatek do sushi. A to wszystko dzięki grupie ambitnych Norwegów działających w ramach programu Project Japan, którzy pojechali do Norwegii, aby wprowadzić surowego łososia norweskiego na rynek japoński. Działania te stworzyły fundament do powstania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która dziś promuje owoce morza z Norwegii na rynkach światowych.

Przepis na sukces łososia norweskiego
Norweski eksport owoców morza, a zwłaszcza łososia, to historia sukcesu. W 2019 roku wartość norweskiego eksportu owoców morza przekroczyła 107 mld NOK, co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rekordowym rokiem 2018. To ponad milion ton łososia norweskiego, który trafił do krajów na całym świecie. Dzięki temu Norwegia znajduje się na drugim miejscu w eksporcie owoców morza, zaraz za Chinami.
Norwegia posiada idealne naturalne warunki do hodowli łososia, ze względu na swoją długą linią brzegową i stabilne, niskie temperatury. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), obecnie Norwegia stanowi ponad połowę światowego rynku łososia atlantyckiego, który jest eksportowany do ponad 100 krajów.
A to wszystko udało się osiągnąć dzięki norweskiemu modelowi zarządzania zasobami ryb i owoców morza, który odnosi się do ścisłej współpracy nauki, przemysłu oraz rządu. Poprzez wzajemne wsparcie nieustannie dążą do doskonalenia tego sektora, aby Norwegia stała się liderem w zakresie wiedzy, technologii i zrównoważonego zarządzania rybołówstwem jak i akwakulturą.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pizza nadal najbardziej popularnym daniem w dostawie

W ciągu pięciu lat rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec tego roku jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł. Przez internet wciąż najczęściej kupujemy pizzę, to ponad 50 procent wszystkich zamówień - wynika z raportu PizzaPortal.pl.

Jak własna marka piwa wzmacnia wizerunek lokalu gastronomicznego?

A może by tak charakter serwowanych w lokalu potraw podkreślić smakiem piwa rzemieślniczego? To temat do rozważenia dla wszystkich właścicieli restauracji, pizzerii, burgerowni i innych miejsc, w których łączy się jedzenie z piwem.

Intensywne dwa dni na "Food Service Summit"

W dniach 23-24 kwietnia 2018 roku w Łodzi eksperci szukać będą odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć sprzedaż.

Od nowego roku alkohole w ogniu unijnych definicji i przepisów

To, jak dany alkohol zostanie nazwany, nie zależy wyłącznie od "widzimisię" producenta. W 2021 r. zaczną obowiązywać nowe zasady, jednolite dla całej Unii Europejskiej.

Jak i w co wyposażyć food trucka?

Wyposażenie food trucka można podzielić z grubsza na to obowiązkowe, czyli wymagane przepisami prawa, oraz na to, które umożliwi lub ułatwi pracę.

Catering dietetyczny rośnie w siłę

Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm oferujących całodzienne żywienie z dowozem, które obsługują ponad 4700 miejscowości w Polsce. Rynek cateringu dietetycznego nabiera rozpędu i nic nie zapowiada, żeby miał się zatrzymać.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej