x

Opakowania na wynos

Kategoria: Twój biznes - wiedza    25.10.2020

Rynek delivery w Polsce i na świecie ciągle rośnie, w dodatku znacznie szybciej niż wartość całego rynku gastronomicznego. Wraz z tym wzrostem oraz nieustannym poszerzaniem oferty posiłków z dostawą pojawia się coraz więcej pytań o to, w co najlepiej pakować dania na wynos i w dowozach.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Dostawy do niedawna najczęściej kojarzyły się głównie z potrawami kuchni azjatyckiej i z pizzą. Jednak w ostatnim czasie oferta delivery znacznie się zmieniła, zarówno za sprawą światowych trendów gastronomicznych, jak i z powodu sytuacji wymuszonej przez pandemię koronawirusa – więcej konsumentów pozostaje teraz w domach i korzysta z opcji dowozu posiłków.

Producenci opakowań prześcigają się w ofercie nowych modeli i rozwiązań przeznaczonych pod konkretne dania. Na rynku jest coraz więcej pudełek na zupy, desery czy lody. Z drugiej strony właściciele konceptów dostosowują sposób serwowania potraw do rodzaju dostępnych opakowań, tak by posiłek dotarł do konsumenta w jak najlepszym – zarówno optycznie, jak i smakowo – stanie. 

W 2020 r. odchodzi się już od standardowych form pakowania, stawiając na niestandardowe rozwiązania, dostosowanie menu i obszaru dostaw pod konkretne dania, skupiając się na ostatecznym efekcie, jakim jest zadowolenie gości. 

ZUPY 
Oferując produkt gorący i skupiając się na małym obszarze dostaw, można zdecydować się na opakowania z powlekanego kartonu, którego mankamentami są niewystarczająca szczelność i słabe utrzymywanie temperatury. Alternatywą są opakowania plastikowe, w tej chwili wykorzystywane najczęściej ze względu na powszechną dostępność i stosunkowo niską cenę zakupu, dzięki której można ograniczyć koszty. Produkt gwarantuje szczelność, jest wykonany z tworzywa bezpiecznego w kontakcie z żywnością i często dostosowany do ponownego podgrzania w kuchence mikrofalowej. Jego minusem jest niemożność utrzymywania pożądanej temperatury dania. 

W ostatnim czasie na rynku pojawiły się opakowania termoizolacyjne, które nie tylko są szczelne, ale także zapewniają utrzymywanie temperatury przez dłuższy czas, nawet przez kilka godzin.
Część lokali wprowadziła do oferty zupy w modelu „zrób to sam”. W tej formule część produktów pakowana jest oddzielnie, tak by nie straciły struktury i formy, w jakiej mają wylądować na talerzu gościa. Zastosowanie takiej opcji pozwala na uzyskanie dania przygotowanego w sposób niemalże taki jak w restauracji. 

RAMEN – „ZŁÓŻ TO SAM” 
Na formułę „zrób to sam” postawiła w przypadku dowozów większość restauracji specjalizujących się w ramenie – konsumentowi jest on dostarczany w postaci półproduktów do samodzielnego złożenia. Makaron najczęściej jest pakowany w formie niedogotowanej (ma dojść w niemalże wrzącym bulionie). Z kolei bulion jest wlewany do butelki lub opakowania przeznaczonego do zup, a ramenowe dodatki – w plastikowe, papierowe lub polipropylenowe pudełka zapewniające bezpieczną dostawę potrawy. 

Wybór modelu, w którym zamawiający musi podgrzać bulion, a następnie zalać nim makaron i dodatki, pozwala na zachowanie konsystencji i autentyczności dania, bez rezygnacji z komfortowej dostawy. Po stronie gościa leży złożenie potrawy w całość. Właściciele i kucharze ramenowi przyznają, że próbowali innej formy dostarczania swojej oferty, lecz niestety makaron tracił wówczas na idealnej strukturze, a goście nie byli zadowoleni z zamówionych dań. 

HAMBURGERY 
Burgerownie często proponują dwa rodzaje menu: dostępne na miejscu i specjalne na wynos z dostawą. Hamburgery oferowane na miejscu charakteryzują się większą liczbą dodatków i formą wymagającą konsumpcji od razu. Z kolei te dostępne w ofercie z dowozem są odchudzone o niektóre dodatki i dostosowane do zapakowania w kartonowe, powlekane pudełka. 

Część restauracji skraca menu, część oferuje dania w zmienionej formie. Hamburgery w dostawie najczęściej są serwowane z mniejszą ilością sosów lub sosy są pakowane osobno, tak by konsument użył ich samodzielnie. Dzięki takiemu zabiegowi bułka nie nasiąka sosem i nie rozmięka, co jest efektem niepożądanym. Poza tym mięso wysmażane jest nieco słabiej niż w przypadku serwisu na miejscu – pod uwagę brany jest fakt, że podczas transportu, na skutek procesów fizyko- chemicznych oraz temperatury, samoczynnie osiągnie odpowiedni poziom wysmażenia. Rzadkością jest pakowanie hamburgerów w folię aluminiową, co jeszcze do niedawna było standardem w większości lokali. 

PIZZA 
Pizza, w szczególności neapolitańska, słabo znosi dostawy. Niestety, długo transportowane ciasto mięknie i traci swoją unikatową, charakterystyczną chrupkość. Restauracje szczycące się wyrobem neapoletany najczęściej ograniczają obszar dowozów do niewielkiej odległości lub proponują pizzę na wynos do samodzielnego odbioru, by zmniejszyć prawdopodobieństwo zepsucia dania na skutek niewłaściwej dostawy. Transport w kartonie, na podkładce sprawia, że pizza się zaparza i jest to proces nieunikniony. 

DESERY 
W ofercie hurtowni cukierniczych dostępne są różnego rodzaju opakowania na ciasta, ciastka i torty. Zazwyczaj pakowane są one w kartony i specjalistyczne formy jednorazowe, które mogą też służyć do wypieku. Z kolei do monoporcji przeznaczone są plastikowe, papierowe lub wykonane z materiałów alternatywnych kubeczki i miseczki, w których słodkości mogą być bezpiecznie przewożone do klientów. Monoporcje w postaci musów osadzane są najpierw na podstawce – plastikowej lub wykonanej z powlekanego kartonu – a następnie wkładane są do opakowania właściwego. 

W praktyce w cukierniach takich jak poznańskie Parle stosuje się zbiorcze kartony przeznaczone na kilka deserów. Rzadkością jest pakowanie w specjalistyczne pudełka termoizolacyjne, głównie ze względu na znaczny koszt, z którego pokryciem musiałby się liczyć zamawiający lub który zostałby ukryty w cenach deserów w delivery. Ma to sens przy zamówieniach większej liczby, bardziej wrażliwych na zmianę temperatury słodkości.
W przypadku drożdżówek i bardziej spójnych ciast wykorzystywane są także opakowania papierowe. 

LODY 
Nowością na rynku dowozów są lody, choć do niedawna ich dostarczanie wydawało się niemal niemożliwe. Różne platformy delivery mają w ofercie dostawy lodów gotowych, proponowanych na deser po pizzy lub samodzielnie. 

W dostawach pojawiają się także lody z lodziarni. Pakowane są w nowoczesne pudełka termoizolacyjne tzw. styroboksy lub wykonane ze styrożelu, pozwalające na utrzymanie niskiej temperatury poza warunkami chłodniczymi nawet przez 12 godzin. Ich producenci twierdzą, że opakowane w nie kostki lodu przechowywanie w temperaturze pokojowej pozostają przez ten czas w niezmienionej formie. Użycie opakowań ze styrożelu umożliwia dostawy na większym obszarze, w pojazdach nieposiadających chłodni, z wykorzystaniem lub bez toreb termicznych. Istnieją też opakowania zakręcane, wykonane z polipropylenu, paroszczelnego i gwarantującego termoizolację przez minimum godzinę od wyjęcia z chłodni o temperaturze -18 st. C. To rozwiązanie sprawdza się w dowozach na niewielkim obszarze, pod warunkiem że dostawca jest wyposażony w chłodnię, a nie tylko w torbę termiczną. 

ZIMNE NAPOJE I SOKI 
Lokale gastronomiczne, kawiarnie i restauracje, mające w ofercie soki i koktajle zazwyczaj umieszczają je w jednorazowych butelkach o szczelnym zamknięciu. Nowością w segmencie napojów są mieszanki i miksy do przygotowania własnego koktajlu w domu. W praktyce można zamówić set składający się z półproduktów oraz instrukcji niezbędnych do samodzielnego wykonania ulubionego drinka. 

Z taką ofertą do klientów korzystających z dostaw wyszły bary z Warszawy, Wrocławia czy Trójmiasta. W trakcie lockdownu cieszyły się one niemałym zainteresowaniem, a miksy, które wystarczy wymieszać z ulubionym alkoholem, najczęściej pakowane były w małe, szklane butelki o pojemności 50-100 ml, z metalową zakrętką gwarantującą świeżość i bezpieczeństwo produktu. 

Oferując potrawy z dowozem, warto wybrać sprawdzonego dostawcę, który nie tylko wyposaży lokal w niezbędne opakowania z różnych tworzyw i o różnym przeznaczeniu, ale także podpowie, jak pakować, aby produkt dotarł do odbiorcy w jak najlepszym stanie. Kluczowe są również: dostosowanie menu do usługi delivery, tak by znalazły się w nim głównie, albo tylko, dania dobrze znoszące transport, a także wybór obszaru dostaw. Podejmując właściwe decyzje, osiągniemy cel – satysfakcję osoby zamawiającej. 

AGNIESZKA KUCHARSKA – KOORDYNATOR DS. SPRZEDAŻY, TEDMARK 

Ten rok był nie lada zaskoczeniem i wyzwaniem dla wielu branż – w tym dla gastronomii. Można pokusić się o stwierdzenie, że gastronomia bardzo boleśnie odczuła skutki pandemii. W wyniku koniecznego lockdownu lokale w znacznym stopniu zobowiązane były ograniczyć swoją działalność. Zakaz przyjmowania gości w wielu przypadkach postawił przedsiębiorców przed pytaniem: „Być albo nie być?”. Przychód z zamówień na wynos dotychczas był tylko dodatkiem. W czasie pandemii musiał stać się głównym źródłem dochodu. Rozwiązania proponowane przez Tedmark spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Wielu z nich przekonało się, że maszyna do zgrzewu i pojemniki polipropylenowe są znacznie lepszym rozwiązaniem niż styropian. Przede wszystkim gwarantują szczelnie zapakowane danie, co w przypadku dań z sosami czy wręcz zup ma ogromne znacznie. Dodatkowym atutem jest możliwość odgrzania tak zapakowanego dania w mikrofali, jeśli posiłek ma być zjedzony później. Desery, które sprzedawane są zazwyczaj na miejscu, też mogą być podane na wynos, a przy tym świetnie się prezentować. Proponujemy pojemniki z plombą i osobnym insertem na np. chrupki wsad do jogurtu lub musu. System Safe-T-Fresh gwarantuje bezpieczeństwo i higienę, tak ważną w okresie pandemii. 

Wiele opakowań znalazło nowe zastosowanie. Pojemniki papierowe, w których podawano zupę, odnalazły się świetnie jako opakowania dla solidnej porcji lodów, np. 1 l. 

Wieloletnie doświadczenie naszych pracowników z działu sprzedaży miało ogromną wartość. Drzwi do naszego showroomu cały czas były otwarte. Doradzaliśmy klientom w kwestii zachowania najwyższych środków ostrożności. Dla tych, którzy z obawy o swoje zdrowie, woleli pozostać w izolacji, uruchomiliśmy nowy sklep internetowy tedmark.pl, który w przejrzysty sposób prezentuje naszą ofertę. 

 Artykuł ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Producent łososia MOWI na czele najbardziej zrównoważonych producentów białka

Norweskie przedsiębiorstwa z sektora akwakultury znajdują się obecnie na 4 miejscu rankingu Coller FAIRR Protein Index 2019 r. Zajmują też 60. pozycję na liście największych światowych producentów białek, notowanych na giełdzie pod względem wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Pożytki z influencerów

Influencerzy często mają konkretną siłę rażenia. Dzięki dużej liczbie fanów w mediach społecznościowych potrafią wpłynąć na swoich odbiorców i zainteresować ich określonym produktem czy usługą. Jakie korzyści dla restauracji płyną ze współpracy ze współpracy z twórcami internetowymi?

Kuchnia u Babci Maliny z Krakowa zwycięzcą Pyszne.pl Awards 2019

Już po raz piąty z rzędu największy w Polsce serwis do zamawiania jedzenia online ogłosił laureatów Pyszne.pl Awards. Krakowska restauracja Kuchnia u Babci Maliny zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając ponad 7 tysięcy lokali w całym kraju.

Rośnie spożycie ryb i owoców morza

64% Polaków je ryby i owoce morza średnio raz w tygodniu lub częściej. Wyprzedzamy Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami - wynika z badań Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza.

Dostawy z DeliGoo już w Warszawie

Specjalizujący się w dostawach na żądanie polski startup DeliGoo uruchomił oddział w Warszawie, oferując restauratorom i przedsiębiorcom ze stolicy szybkie dostawy posiłków oraz przesyłek. To już 20. miasto, w którym obecni są kurierzy firmy.

Mycie i dezynfekcja

Każda kuchnia powinna lśnić czystością. Aby we właściwy sposób doprowadzić ją do porządku, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej