x

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Kategoria: Lifestyle - blog    19.10.2020

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Fot. materiały prasowe.
Fot. materiały prasowe.
Niektóre z nich zostały z nami, gdy wróciliśmy do restauracji – i chcemy ich dalej przestrzegać, również gdy jemy poza domem. 
Ponad 40% Polaków zmieniło swoje nawyki podczas tegorocznej izolacji. Prawie połowa z nas jadła zdrowiej, co czwarty z nas zmniejszył spożycie mięsa, a co dziesiąty nabiału – tak wynika z badań MRW dla marki Upfield z czerwca 2020 r. Pandemia przyspieszyła narastający od lat trend, zgodnie z którym bardziej zwracamy uwagę na zawartość talerza oraz chętniej wybieramy dania roślinne zamiast mięsnych. Wydaje się, że to dlatego, iż mieliśmy więcej czasu na analizę naszej diety oraz – w obliczu zagrożenia zdrowia – zrozumieliśmy, że to, co jemy, ma realny wpływ na odporność organizmu. 
Zakończenie społecznej izolacji nie oznacza, że wróciliśmy do starych nawyków. Deklarujemy, że wciąż będziemy jeść więcej roślinnych zamienników mięsa (61,9% badanych), a mniej nabiału (59,5%) i mięsa (55,3%). 
Co to oznacza dla restauratorów i szefów kuchni? Goście, którzy powrócili do restauracyjnych sal po okresie ich zamknięcia są już innymi osobami. Jedzą świadomie. Oczekują potraw, które pozytywnie wpłyną na ich zdrowie. Unikają mięsa i nabiału na rzecz roślinnych odpowiedników. Od tego, czy restauratorzy odpowiedzą na te nowe potrzeby, może zależeć utrzymanie restauracji w sytuacji, w której każdy gość to być albo nie być. Ponowne otwarcie lokali to najlepszy moment, by na stałe wdrożyć do menu choć jedno danie roślinne. Jest to możliwe niezależnie od formatu gastronomicznego. Świadczy o tym sukces projektu Chefs for Change tworzącego społeczność szefów i szefowych kuchni otwartych na roślinne eksperymenty. Ponad 20 ambasadorów projektu reprezentuje wszystkie środowiska kulinarne: od Marcina Popielarza, chef patrona w finediningowym Białym Króliku w Gdyni po Beatę Barlińską z Ośrodka Wczasowego Zacisze Bis w Koszelówce. 
Szefowie kuchni łączą się, by lepiej odpowiadać na roślinne preferencje swoich gości. To znak, że pandemia na stałe zmienia krajobraz żywieniowych oczekiwań Polaków. Ci, którzy postawią na zwiększenie liczby zdrowych potraw roślinnych w karcie, odpowiedzą nie tylko na aktualne zapotrzebowanie, ale też – być może na wiele lat – wyprzedzą spóźnioną konkurencję.

Autorka: Agata Wiencis

Artykuł ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Adam Chrząstowski: Jak prezydent

W jaki sposób przyznanie się przed samym sobą do niewiedzy, może pomóc nam w gastronomicznym rozwoju? Adam Chrząstowski prezentuje kolejny filozoficzny felieton o tematyce kulinarnej.

Agata Noszczyk: Nie rozmawiamy o inflacji

Warzywniak na małym targu - moje koło ratunkowe, gdy zabraknie jakiegoś warzywa w restauracji i trzeba szybko je zorganizować. Duża kolejka, mimo wiosennego deszczu ludzie stoją i czekają.

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej