x

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Kategoria: Lifestyle - blog    19.10.2020

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Fot. materiały prasowe.
Fot. materiały prasowe.
Niektóre z nich zostały z nami, gdy wróciliśmy do restauracji – i chcemy ich dalej przestrzegać, również gdy jemy poza domem. 
Ponad 40% Polaków zmieniło swoje nawyki podczas tegorocznej izolacji. Prawie połowa z nas jadła zdrowiej, co czwarty z nas zmniejszył spożycie mięsa, a co dziesiąty nabiału – tak wynika z badań MRW dla marki Upfield z czerwca 2020 r. Pandemia przyspieszyła narastający od lat trend, zgodnie z którym bardziej zwracamy uwagę na zawartość talerza oraz chętniej wybieramy dania roślinne zamiast mięsnych. Wydaje się, że to dlatego, iż mieliśmy więcej czasu na analizę naszej diety oraz – w obliczu zagrożenia zdrowia – zrozumieliśmy, że to, co jemy, ma realny wpływ na odporność organizmu. 
Zakończenie społecznej izolacji nie oznacza, że wróciliśmy do starych nawyków. Deklarujemy, że wciąż będziemy jeść więcej roślinnych zamienników mięsa (61,9% badanych), a mniej nabiału (59,5%) i mięsa (55,3%). 
Co to oznacza dla restauratorów i szefów kuchni? Goście, którzy powrócili do restauracyjnych sal po okresie ich zamknięcia są już innymi osobami. Jedzą świadomie. Oczekują potraw, które pozytywnie wpłyną na ich zdrowie. Unikają mięsa i nabiału na rzecz roślinnych odpowiedników. Od tego, czy restauratorzy odpowiedzą na te nowe potrzeby, może zależeć utrzymanie restauracji w sytuacji, w której każdy gość to być albo nie być. Ponowne otwarcie lokali to najlepszy moment, by na stałe wdrożyć do menu choć jedno danie roślinne. Jest to możliwe niezależnie od formatu gastronomicznego. Świadczy o tym sukces projektu Chefs for Change tworzącego społeczność szefów i szefowych kuchni otwartych na roślinne eksperymenty. Ponad 20 ambasadorów projektu reprezentuje wszystkie środowiska kulinarne: od Marcina Popielarza, chef patrona w finediningowym Białym Króliku w Gdyni po Beatę Barlińską z Ośrodka Wczasowego Zacisze Bis w Koszelówce. 
Szefowie kuchni łączą się, by lepiej odpowiadać na roślinne preferencje swoich gości. To znak, że pandemia na stałe zmienia krajobraz żywieniowych oczekiwań Polaków. Ci, którzy postawią na zwiększenie liczby zdrowych potraw roślinnych w karcie, odpowiedzą nie tylko na aktualne zapotrzebowanie, ale też – być może na wiele lat – wyprzedzą spóźnioną konkurencję.

Autorka: Agata Wiencis

Artykuł ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: WĘDRÓWKI LUDÓW

Wakacje w pełni, więc i ja niniejszy felieton popełniam, siedząc w nadmorskim domku. Akurat szumi ciepły deszcz i myśli same porządkują się w głowie. Tekst miał być o wakacyjnej gastronomii, lecz podobny napisałem już w zeszłym roku, a poprawy nie widać, wręcz odwrotnie.

Jarosław Dumanowski: Szpinak i gołąb z "langustą"

Nasz swojski szpinak został sprowadzony do Europy przez Arabów, ale pochodził aż z Persji, gdzie ciągle można spotkać jego dzikie odmiany.

Jarosław Dumanowski: Zielenina

Wiosna to czas nowalijek, radości ze świeżych zielonych ziół, listków i pędów. Nasze zauroczenie zieleniną ma jednak, jak chyba wszystko wokół nas, swoją historię.

Adam Chrząstowski: Polowanie

Moim głównym zajęciem są ostatnio szkolenia i audyty w restauracjach w całej Polsce. To, co obserwuję w większości miejsc, przeraża chaosem i nieprzewidywalnością. Kojarzy mi się z nieustannym polowaniem - na inwestora, na pracownika, na gościa, na wykonawcę i na dostawcę.

Jarosław Dumanowski: czas kuchni

Kuchnia to sztuka - ma swój styl, podobnie jak każda epoka i jej estetyka. Mówimy o kuchni średniowiecznej, istnieje pojęcie kuchni gotyckiej, renesansowej, barokowej czy klasycznej.

Tomasz Źródłowski: Gospodarka oparta na relacjach

Lockdown gastronomii to specyficzny kryzys. Wydaje mi się też - zresztą jest to bardzo modny i powszechny pogląd - że jego konsekwencje będą rozległe i długotrwałe.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej