x

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Kategoria: Lifestyle - blog    19.10.2020

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Fot. materiały prasowe.
Fot. materiały prasowe.
Niektóre z nich zostały z nami, gdy wróciliśmy do restauracji – i chcemy ich dalej przestrzegać, również gdy jemy poza domem. 
Ponad 40% Polaków zmieniło swoje nawyki podczas tegorocznej izolacji. Prawie połowa z nas jadła zdrowiej, co czwarty z nas zmniejszył spożycie mięsa, a co dziesiąty nabiału – tak wynika z badań MRW dla marki Upfield z czerwca 2020 r. Pandemia przyspieszyła narastający od lat trend, zgodnie z którym bardziej zwracamy uwagę na zawartość talerza oraz chętniej wybieramy dania roślinne zamiast mięsnych. Wydaje się, że to dlatego, iż mieliśmy więcej czasu na analizę naszej diety oraz – w obliczu zagrożenia zdrowia – zrozumieliśmy, że to, co jemy, ma realny wpływ na odporność organizmu. 
Zakończenie społecznej izolacji nie oznacza, że wróciliśmy do starych nawyków. Deklarujemy, że wciąż będziemy jeść więcej roślinnych zamienników mięsa (61,9% badanych), a mniej nabiału (59,5%) i mięsa (55,3%). 
Co to oznacza dla restauratorów i szefów kuchni? Goście, którzy powrócili do restauracyjnych sal po okresie ich zamknięcia są już innymi osobami. Jedzą świadomie. Oczekują potraw, które pozytywnie wpłyną na ich zdrowie. Unikają mięsa i nabiału na rzecz roślinnych odpowiedników. Od tego, czy restauratorzy odpowiedzą na te nowe potrzeby, może zależeć utrzymanie restauracji w sytuacji, w której każdy gość to być albo nie być. Ponowne otwarcie lokali to najlepszy moment, by na stałe wdrożyć do menu choć jedno danie roślinne. Jest to możliwe niezależnie od formatu gastronomicznego. Świadczy o tym sukces projektu Chefs for Change tworzącego społeczność szefów i szefowych kuchni otwartych na roślinne eksperymenty. Ponad 20 ambasadorów projektu reprezentuje wszystkie środowiska kulinarne: od Marcina Popielarza, chef patrona w finediningowym Białym Króliku w Gdyni po Beatę Barlińską z Ośrodka Wczasowego Zacisze Bis w Koszelówce. 
Szefowie kuchni łączą się, by lepiej odpowiadać na roślinne preferencje swoich gości. To znak, że pandemia na stałe zmienia krajobraz żywieniowych oczekiwań Polaków. Ci, którzy postawią na zwiększenie liczby zdrowych potraw roślinnych w karcie, odpowiedzą nie tylko na aktualne zapotrzebowanie, ale też – być może na wiele lat – wyprzedzą spóźnioną konkurencję.

Autorka: Agata Wiencis

Artykuł ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Katarzyna Kałaska: Korzyści zdrowotne diety roślinnej

W ostatnich latach diety roślinne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dla niektórych jest to kontrowersyjny i budzący obawy sposób żywienia, dla innych codzienność i styl życia.

Maciej Żakowski: Restaurant Club, czyli nowy wspaniały gastroświat

Wyjątkowe czasy wymagają wyjątkowych decyzji i działań. Przyjmujemy to wyzwanie i otwieramy Restaurant Club - nowoczesne źródło gości i przychodów dla restauracji.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: "ĆWIKIEŁKI WPIEC NAMOTAĆ", CZYLI UCZTA Z CZASÓW UNII LUBELSKIEJ

Mikołaja Reja można uznać za ojca i literatury polskiej, i polskiej kuchni. W recepturze z 1568 r. poeta opisał pieczone "ćwikiełki". Według Reja taka pieczona ćwikła była większym specjałem niż importowane "limunije" (cytryny).

ANNA OLEKSAK: CZY RESTAURACJE POTRZEBUJĄ "TRZECIEJ FALI" W KAWIE?

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej serii artykułów dla "Food Service". Tymczasem rynek kawy i kultura kawowa rozwijają się w Polsce i nurtuje mnie pytanie, czy tzw. trzecia fala w kawie ma szansę zagościć w polskich restauracjach. Czy w ogóle jest taka potrzeba?

ADAM CHRZĄSTOWSKI: POSTPRAWDA

W sieci nie obowiązuje etyka dziennikarska i trzeba zdrowo narozrabiać, aby dotknęły nas prawne konsekwencje wypowiedzi. Nie trzeba ujawniać swoich personaliów, zamieszczać zdjęcia na profilu. Wystarczy schować się za nickiem lub stworzyć fałszywe konto i hulaj dusza.

O HUMORACH W GASTRONOMII

Chęć długiego życia w zdrowiu i bogactwie nie jest niczym nowym. Kucharze poszukiwali cudownej diety, żeby jeść i nie tyć, żyć długo i w dostatku. Poszukiwano kamienia filozoficznego, a Hipokrates i Galen stworzyli teorię humoralną. Opiszę ją pokrótce bo radości z jej stosowania może być bez liku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej