x

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Kategoria: Lifestyle - blog    19.10.2020

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Fot. materiały prasowe.
Fot. materiały prasowe.
Niektóre z nich zostały z nami, gdy wróciliśmy do restauracji – i chcemy ich dalej przestrzegać, również gdy jemy poza domem. 
Ponad 40% Polaków zmieniło swoje nawyki podczas tegorocznej izolacji. Prawie połowa z nas jadła zdrowiej, co czwarty z nas zmniejszył spożycie mięsa, a co dziesiąty nabiału – tak wynika z badań MRW dla marki Upfield z czerwca 2020 r. Pandemia przyspieszyła narastający od lat trend, zgodnie z którym bardziej zwracamy uwagę na zawartość talerza oraz chętniej wybieramy dania roślinne zamiast mięsnych. Wydaje się, że to dlatego, iż mieliśmy więcej czasu na analizę naszej diety oraz – w obliczu zagrożenia zdrowia – zrozumieliśmy, że to, co jemy, ma realny wpływ na odporność organizmu. 
Zakończenie społecznej izolacji nie oznacza, że wróciliśmy do starych nawyków. Deklarujemy, że wciąż będziemy jeść więcej roślinnych zamienników mięsa (61,9% badanych), a mniej nabiału (59,5%) i mięsa (55,3%). 
Co to oznacza dla restauratorów i szefów kuchni? Goście, którzy powrócili do restauracyjnych sal po okresie ich zamknięcia są już innymi osobami. Jedzą świadomie. Oczekują potraw, które pozytywnie wpłyną na ich zdrowie. Unikają mięsa i nabiału na rzecz roślinnych odpowiedników. Od tego, czy restauratorzy odpowiedzą na te nowe potrzeby, może zależeć utrzymanie restauracji w sytuacji, w której każdy gość to być albo nie być. Ponowne otwarcie lokali to najlepszy moment, by na stałe wdrożyć do menu choć jedno danie roślinne. Jest to możliwe niezależnie od formatu gastronomicznego. Świadczy o tym sukces projektu Chefs for Change tworzącego społeczność szefów i szefowych kuchni otwartych na roślinne eksperymenty. Ponad 20 ambasadorów projektu reprezentuje wszystkie środowiska kulinarne: od Marcina Popielarza, chef patrona w finediningowym Białym Króliku w Gdyni po Beatę Barlińską z Ośrodka Wczasowego Zacisze Bis w Koszelówce. 
Szefowie kuchni łączą się, by lepiej odpowiadać na roślinne preferencje swoich gości. To znak, że pandemia na stałe zmienia krajobraz żywieniowych oczekiwań Polaków. Ci, którzy postawią na zwiększenie liczby zdrowych potraw roślinnych w karcie, odpowiedzą nie tylko na aktualne zapotrzebowanie, ale też – być może na wiele lat – wyprzedzą spóźnioną konkurencję.

Autorka: Agata Wiencis

Artykuł ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jarosław Dumanowski: New Ancient Cuisine

Nowa kuchnia dawna nie polega na nawiązywaniu do utrzymującej się tradycji, ale na jej aktywnym wyszukiwaniu. Odczytane przez historyków receptury sprzed setek lat trafiają do laboratoriów szefów kuchni.

Adam Chrząstowski: smakowa pauperyzacja z polaryzacją

Znowu serwuję wam w tytule trudne słowa. Proszę, oto definicje: pauperyzacja to nic innego jak zubożenie, a polaryzacja - pójście w skrajności. Cóż niedobrego dzieje się w rodzimej gastronomii?

Od kuchni … Zanzibar, a dlaczego nie

Zanzibar to kocioł kultur, a tym samym kocioł kulinarnych tradycji z całego basenu Oceanu Indyjskiego. Przyprawiony dodatkowo wpływami europejskimi, które jednak nie zdominowały smaków przebogatych wpływów Arabskich i Hinduskich.

Jarosław Dumanowski: Zimno...

Według wywodzącej się jeszcze ze starożytności dietetyki humoralnej rozgrzewające były przede wszystkim ostre przyprawy. Zdaniem autorów polskich zielników z XVI w. dodawały one także sił oraz chęci do życia.

Jarosław Dumanowski: Wiśnie. Inspiracje z historii

Dawna kuchnia była ściślej związana z rytmem przyrody i lokalnymi produktami niż nasze dzisiejsze zglobalizowane jedzenie. Ograniczenie liczby dostępnych składników i ich krótka, sezonowa dostępność były prawdziwym wyzwaniem, a wyzwania zwykle ożywiają inwencję i prowadzą do kulinarnych wynalazków.

Tomasz Źródłowski: jak (i po co) zostać głosem w czyjejś głowie?

Znacie takie doświadczenie z autopsji? Ten moment, gdy chcecie coś zrobić - mniej lub bardziej mądrego - a w waszej głowie odzywa się głos zachęcający lub zniechęcający do danego działania?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej