

Czy znikną wege burgery? Bruksela zdecyduje o przyszłości produktów roślinnych


Na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego 19-22 października 2020 r. europosłowie zdecydują o przyszłości żywności pochodzenia roślinnego. Odbędzie się głosowanie nad wprowadzeniem kolejnych restrykcji dotyczących wegańskich produktów.
Ucierpią konsumenci i producenci
Wprowadzenie obu poprawek w życie uderzy w producentów, sprzedawców detalicznych, a także punkty gastronomiczne w Polsce, oferujące żywność pochodzenia roślinnego. Ucierpią także konsumenci.
Badanie „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020” zrealizowane na zlecenie firmy Upfield pod koniec czerwca br. na reprezentatywnej grupie 2000 Polaków pokazało, że Polacy coraz chętniej spożywają produkty pochodzenia roślinnego. 31,6% badanych przyznało, że podczas społecznego odosobnienia kupowało więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. W tej grupie 32,9% kupiło zamienniki dla mięsa, 28,5% – napoje roślinne, 24,8% – ser bezmleczny, a 17,7% – margarynę zamiast masła.
Do tych zmian badanych motywowało kilka czynników. Najczęściej wskazywali na chęć odżywiania się w sposób bardziej zrównoważony (49,4%), chęć wypróbowania nowych przepisów (31,5%), wzmocnienie układu odpornościowego (29,1%) i pragnienie bycia zdrowszym (28,2%). Ponadto prawie 14% respondentów przyznało, że do gotowania podczas izolacji wykorzystywało więcej składników pochodzenia roślinnego w stosunku do czasu przed izolacją.
– Już kilka lat temu ze sklepów zniknęły mleko sojowe, mleko kokosowe, masło orzechowe, masło roślinne, masło z tofu, śmietanka ryżowa, serek roślinny itp. Same produkty pozostały, ale ich nazwy zmieniono, wprowadzając konsternację wśród konsumentów i sieci handlowych. To efekt zakazu używania określeń typu ser, mleko, śmietana w nazwach i składzie produktów roślinnych. Po przegłosowaniu poprawek do rozporządzenia będzie jeszcze gorzej. Dlatego apeluję do Europosłów z Polski, żeby głosowali przeciwko tym poprawkom dla dobra polskich konsumentów i ich zdrowia – mówi Sebastian Tołwiński, regionalny dyrektor ds. PR w Upfield Polska. Upfield to producent roślinnych produktów, m.in. marek Rama, Flora czy Violife.
Sprzeczność z polityką UE
Głosowane poprawki 165 i 171 do rozporządzenia 1308/2013 stoją w bezpośredniej sprzeczności z celami Unii Europejskiej określonymi w europejskim zielonym ładzie i strategii „From Farm to Fork” (od Pola do Stołu), która dążyć ma do stworzenia zdrowszego i bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego. Strategia „From Farm to Fork” to sztandarowa strategia polityki UE w zakresie zrównoważonej żywności. Będąc częścią Europejskiego Zielonego Ładu, strategia „From Farm to Fork” podkreśla fakt, że obecne wzorce konsumpcji żywności w UE są niezrównoważone oraz wzywa do przejścia na dietę opartą na roślinach, zarówno ze względu na zdrowie publiczne, jak i ochronę środowiska.
Poprawka 171 przewiduje dalsze ograniczenia dla żywności pochodzenia roślinnego, co stoi w sprzeczności nie tylko z celami strategii „od Pola do Stołu” ale także Zasadą Proporcjonalności (the Principle of Proportionality). Po wprowadzeniu, zapisy poprawki 171 będą skutkowały także niejednoznacznością przepisów dla konsumentów (legal uncertainty).
Z kolei poprawka 165 może mieć konsekwencje w postaci wycofania produktów roślinnych z rynku, bądź zmiany ich nazw, np. z burgerów roślinnych na „krążki wegetariańskie”, a roślinnych kiełbasek na „wegetariańskie rurki”.
Zobacz także

Giancarlo Russo trenerem Akademii Inspiracji MAKRO

Do grona trenerów Akademii Inspiracji MAKRO dołączył Giancarlo Russo - znany propagator kuchni włoskiej w branży HoReCa. Poprowadzi on cykl warsztatów dotyczących trzech regionów kuchni włoskiej. Szkolenia skierowane są do zawodowych kucharzy i szefów kuchni.

Yannick Lohou i Tomasz Łagowski prowadzącymi 8 warsztaty Akademii Mistrzów Smaku by Belvedere

Ósme warsztaty Akademii Mistrzów Smaku by Belvedere odbyły się 6 marca w restauracji Belvedere. Młodzi adepci sztuki kulinarnej mieli tym razem możliwość pracy z dwoma wybitnymi szefami kuchni oraz wzięcia udziału w kolejnym wykładzie eksperckim w budynku XVIII - wiecznej Nowej Oranżerii.

MAKRO Polska z nowym cyklem edukacyjnym "Kulinarna podróż po Polsce"

"Kulinarna podróż po Polsce" to nowy cykl skierowany do przedstawicieli branży HoReCa. Podczas tych spotkań uczestnicy zostaną zabrani w podróż po owocowych sadach centralnej Polski oraz mazurskich i warmińskich lasach. Odwiedzą również pogranicze Małopolski i Górnego Śląska oraz Kaszuby.

Szkolenie Manager w Akademii Inspiracji MAKRO

Akademia Inspiracji MAKRO wprowadziła do swojej oferty szkoleniowej nowy 5-dniowy kurs dedykowany obecnym i przyszłym managerom lokali gastronomicznych. Manager gastronomii to szkolenie, które obejmuje zagadnienia dotyczące między innymi tworzenie strategii, zarządzanie finansami czy organizację pra

MAKRO sponsorem strategicznym konkursu Arte Culinaria Italiana

Sieć hurtowni MAKRO Polska była sponsorem strategicznym 16. edycji konkursu włoskiej sztuki kulinarnej Arte Culinaria Italiana. W jury oceniającym uczestników zasiedli Rafał Zaręba i Michał Węcławek, szefowie kuchni Akademii Inspiracji MAKRO oraz Cezary Powała, szef kuchni Studia Kuchennego MAKRO,

I Mistrzostwa Polski Koktajli Bezalkoholowych. Znamy zwycięzcę!

To były pierwsze Mistrzostwa Koktajli Bezalkoholowych zorganizowane w naszym kraju. Zwyciężył je Karol Kraszewski, który będzie reprezentował Polskę z ramienia Stowarzyszenia Polskich Barmanów na mistrzostwach świata koktajli bezalkoholowych.
Inne kategorie
Podcasty


Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

