x

Czy znikną wege burgery? Bruksela zdecyduje o przyszłości produktów roślinnych

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    19.10.2020

Na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego 19-22 października 2020 r. europosłowie zdecydują o przyszłości żywności pochodzenia roślinnego. Odbędzie się głosowanie nad wprowadzeniem kolejnych restrykcji dotyczących wegańskich produktów.

Zdjęcie: Shuttersctock.com.
Zdjęcie: Shuttersctock.com.
Restrykcje przewidziane są w poprawkach 165 i 171 do rozporządzenia 1308/2013. Jeśli zostaną przegłosowane, zakazane będzie używanie takich nazw jak „burger”, „kiełbasa” czy „stek” w odniesieniu do produktów powstałych na bazie roślin. Dodatkowo ograniczone będzie używanie nazw, określeń, oświadczeń dobrowolnych, a nawet skojarzeń żywności roślinnej z produktami mleczarskimi, co dotyczy takich określeń jak „alternatywa dla sera”, „w stylu jogurtu”, „bezlaktozowy zamiennik mleka”, „maślany smak”, „o smaku sera”. Zagrożone będzie używanie wobec konsumentów komunikatów prośrodowiskowych np. „dwukrotnie mniejszy ślad węglowy niż masło”. Nawet wygląd produktów roślinnych – jeśli będzie przypominał produkty zwierzęce – może być problemem.

Ucierpią konsumenci i producenci
Wprowadzenie obu poprawek w życie uderzy w producentów, sprzedawców detalicznych, a także punkty gastronomiczne w Polsce, oferujące żywność pochodzenia roślinnego. Ucierpią także konsumenci.
Badanie „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020” zrealizowane na zlecenie firmy Upfield pod koniec czerwca br. na reprezentatywnej grupie 2000 Polaków pokazało, że Polacy coraz chętniej spożywają produkty pochodzenia roślinnego. 31,6% badanych przyznało, że podczas społecznego odosobnienia kupowało więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. W tej grupie 32,9% kupiło zamienniki dla mięsa, 28,5% – napoje roślinne, 24,8% – ser bezmleczny, a 17,7% – margarynę zamiast masła.
Do tych zmian badanych motywowało kilka czynników. Najczęściej wskazywali na chęć odżywiania się w sposób bardziej zrównoważony (49,4%), chęć wypróbowania nowych przepisów (31,5%), wzmocnienie układu odpornościowego (29,1%) i pragnienie bycia zdrowszym (28,2%). Ponadto prawie 14% respondentów przyznało, że do gotowania podczas izolacji wykorzystywało więcej składników pochodzenia roślinnego w stosunku do czasu przed izolacją.
– Już kilka lat temu ze sklepów zniknęły mleko sojowe, mleko kokosowe, masło orzechowe, masło roślinne, masło z tofu, śmietanka ryżowa, serek roślinny itp. Same produkty pozostały, ale ich nazwy zmieniono, wprowadzając konsternację wśród konsumentów i sieci handlowych. To efekt zakazu używania określeń typu ser, mleko, śmietana w nazwach i składzie produktów roślinnych. Po przegłosowaniu poprawek do rozporządzenia będzie jeszcze gorzej. Dlatego apeluję do Europosłów z Polski, żeby głosowali przeciwko tym poprawkom dla dobra polskich konsumentów i ich zdrowia – mówi Sebastian Tołwiński, regionalny dyrektor ds. PR w Upfield Polska. Upfield to producent roślinnych produktów, m.in. marek Rama, Flora czy Violife.

Sprzeczność z polityką UE
Głosowane poprawki 165 i 171 do rozporządzenia 1308/2013 stoją w bezpośredniej sprzeczności z celami Unii Europejskiej określonymi w europejskim zielonym ładzie i strategii „From Farm to Fork” (od Pola do Stołu), która dążyć ma do stworzenia zdrowszego i bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego. Strategia „From Farm to Fork” to sztandarowa strategia polityki UE w zakresie zrównoważonej żywności. Będąc częścią Europejskiego Zielonego Ładu, strategia „From Farm to Fork” podkreśla fakt, że obecne wzorce konsumpcji żywności w UE są niezrównoważone oraz wzywa do przejścia na dietę opartą na roślinach, zarówno ze względu na zdrowie publiczne, jak i ochronę środowiska.
Poprawka 171 przewiduje dalsze ograniczenia dla żywności pochodzenia roślinnego, co stoi w sprzeczności nie tylko z celami strategii „od Pola do Stołu” ale także Zasadą Proporcjonalności (the Principle of Proportionality). Po wprowadzeniu, zapisy poprawki 171 będą skutkowały także niejednoznacznością przepisów dla konsumentów (legal uncertainty).
Z kolei poprawka 165 może mieć konsekwencje w postaci wycofania produktów roślinnych z rynku, bądź zmiany ich nazw, np. z burgerów roślinnych na „krążki wegetariańskie”, a roślinnych kiełbasek na „wegetariańskie rurki”.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pięciu najlepszych szefów kuchni Polski Północnej i ich pięć wyjątkowych dań - finał Gault&Millau Tour 2017

Podczas finałowego Gault&Millau Tour w Sopocie przyznano nagrody dla najlepszych szefów kuchni z Pomorza, Kujaw, Mazur, Warmii, Suwalszczyzny i Podlasia. Oto przepisy na popisowe dania Szefa Roku, Kobiety Szefa, Szefa Jutra, Szefa Kuchni Tradycyjnej i Młodego Talentu.

Akademia Gastronomiczna rozdała nagrody AIG Prix i Ars Coquinaria

Laury przyznawane są wybitnym jednostkom i instytucjom, które na obszarze danego kraju wyróżniają się międzynarodowym poziomem. Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się m. in. współpracujący z magazynem "Food Service" prof. Jarosław Dumanowski, Patrycja Siwiec, Adam Pawłowski i Anna Oleksak.

Konkurs Bocuse d’Or wraca do Polski

Po przerwie wywołanej kontrowersjami wokół ostatniej edycji konkurs Bocuse d’Or ponownie odbędzie się w Polsce.

NAJWIĘKSZE WYDARZENIE KULINARNE JUŻ W KWIETNIU W WARSZAWIE

11-13 kwietnia w ramach wydarzenia Lexus Hybrid Cuisine Warszawę odwiedzi siedmiu znakomitych szefów z czterech stron świata. W trakcie trzydniowego wydarzenia nie zabraknie degustacji polskich produktów czy odwiedzin najciekawszych adresów restauracyjnych.

FOOD INTERACTIVE DAYS

Na początku lutego w gdańskim AmberExpo odbyło się zupełnie nowe wydarzenie skierowane do branży HoReCa - Food Interactive Days. Dwudniowy cykl warsztatów z ekspertami i profesjonalistami z branży miał na celu przybliżenie sposobów budowania strategii ukierunkowanej na sukces.

KUKBUK po raz czwarty wyróżnił lokalnych producentów

Ponad 450 produktów z 230 polskich firm, 20 laureatów i 2 wyróżnienia - to bilans 4. edycji konkursu KUKBUK Poleca. Jego celem jest wyróżnienie inicjatyw kulinarnych, rzemieślniczych oraz agroturystycznych, którym na sercu leży troska o smak, zdrowie, ludzi i przyrodę.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej