x

Maciek Żakowski: nie jedzmy Ziemi!

Kategoria: Lifestyle - blog    18.10.2020

Jest rok 2020. Jemy coraz ciekawej i lepiej, często eksperymentujemy. Wszystko, co spożywamy, nadal jest darem naszej planety. A Ziemia jest przez nas dosłownie wyjadana. Jako RestaurantClub krzyczymy więc: "Nie jedzmy Ziemi - jedzmy dla Ziemi!".

Maciek Żakowski. Foto: materiały prasowe.
Maciek Żakowski. Foto: materiały prasowe.
16 października przypada kolejny Światowy Dzień Żywności ONZ, który ma zwracać uwagę zarówno na nierówności w dostępie do pożywienia, jak i na trwającą katastrofę klimatyczną. Oba te zagadnienia są ze sobą nierozłącznie związane. Sprawa jest na tyle poważna, że ONZ ogłosiła 29 września Światowym Dniem Świadomości Marnowania Żywności – w tym roku będziemy go obchodzić po raz pierwszy. Warto przypomnieć, że nawet 3,5% wchodzącej do obiegu żywności ulega zmarnowaniu w restauracjach (12% z 30% wskaźnika marnowania żywności na świecie w ogóle). Dlatego też temu tematowi oraz walce z plastikiem i ograniczeniu spożycia mięsa poświęcamy Festiwal Restaurant Week i kampanię społeczną #JedzenieDlaKlimatu, kontynuację działań spod szyldu #SzanujJedzenie. 

PRZYSZŁOŚĆ ZIEMI NA TALERZU 
Drugim ważnym problemem systemu żywieniowego i świata restauracji jest konsumpcja mięsa. Hodowla mięsa ma podobny lub nawet bardziej dramatyczny wpływ na środowisko jak cały światowy przemysł wydobywczy – 80% lasów wycinanych jest pod wielkie hodowle. Każda restauracja balansuje na krawędzi, jednocześnie zaspokajając potrzeby gości i próbując ich edukować, wprowadzać innowacje. „Tego oczekują Polacy”, „Goście to lubią” – bardzo często te zdania słychać w branżowych rozmowach i na branżowych spotkaniach. Nie ma nic złego ani dziwnego w tym, że życie gości nie toczy się wokół kompetencji żywieniowych i restauracyjnych (mimo że jest to coraz powszechniejsze). Zadanie otwarcia konsumentów na nowe dania i smaki leży jednak po stronie szefów kuchni i restauracji oraz całej sceny restauracyjnej, którą jako RestaurantClub mamy przyjemność i zaszczyt od tylu lat wspierać, animować i promować. Jeszcze niedawno wydawało się, że jedzenia na Ziemi wystarczy na długo i dla wszystkich. Tymczasem według różnych szacunków może go zabraknąć już za dwie-trzy dekady. Dlatego tak istotne są rodzime inicjatywy takie jak Jadłonomia czy Roślinniejemy, które żywotnie przyczyniają się do koniecznych zmian w strukturze naszej diety. 

JEDZMY DLA KLIMATU 
Globalna perspektywa negatywnych skutków klimatycznych obecnego systemu żywieniowego uświadomiona jest coraz szerzej. To zasługa ekologów, „whistleblowerów”, edukatorów, kampanii społecznych (jak właśnie #SzanujJedzenie), hiperaktywnych organizacji (jak Federacja Banków Żywności), aktywistów, mediów, ale także szefów kuchni i restauratorów. 

Jedzenie było, jest i będzie romantyczne. Ponieważ jest częścią kultury, tożsamości, naszych autodefinicji. Spełnia też istotne funkcje psychologiczne, daje nam ukojenie, uwalnia od stresu, jest kontekstem pogłębiania więzi i wielowymiarowej socjalizacji przy stole. Czas, aby nasz jedzeniowy romantyzm dojrzał i nabrał racjonalnego charakteru. Inaczej czeka nas katastrofa. 

Wszystkie podstawowe rozwiązania są dziś dostępne na wyciągnięcie ręki: racjonalizacja zakupów, przechowywania i przygotowywania jedzenia, dzielenie się z innymi czy wcześniejszy wybór fixed menu przy każdej restauracyjnej rezerwacji, ograniczenie konsumpcji mięsa i ostateczny bojkot plastiku. W ramach festiwali Restaurant Week, Fine Dining Week czy Beer Food Week oraz kampanii #SzanujJedzenie każdego roku ratujemy wspólnie w ten sposób kilkadziesiąt ton żywności.
W tym roku robimy jednak jeszcze więcej: przyłączamy się do kampanii i działań na rzecz ograniczenia spożycia mięsa, którego ogromna hodowla pozbawia nas lasów deszczowych oraz powłoki ozonowej. Dlatego też w tej edycji festiwali – i być może już zawsze – menu jarskie znalazło się na pierwszym miejscu. 

Autor: Maciek Żakowski

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

JAROSŁAW DUMANOWSKI: KACZKA "KUCHARZA DOSKONAŁEGO"

W "Kucharzu doskonałym" z 1783 r. Wielądko zamieścił rozdział z przepisami na potrawy z gęsi i kaczek. Autor opisał między innymi sposoby przyrządzania kaczki nadziewanej, kaczkę z rzepą, kaczkę z grochem czy "po włosku", duszoną w białym winie z bulionem i oliwą zaprawioną czosnkiem.

Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Jarosław Dumanowski: Zielenina

Wiosna to czas nowalijek, radości ze świeżych zielonych ziół, listków i pędów. Nasze zauroczenie zieleniną ma jednak, jak chyba wszystko wokół nas, swoją historię.

Adam Chrząstowski: Danse Macabre na kwarantannie

Piszę ten tekst wieczorem w piątek 13 marca 2020 r. Jeszcze miesiąc temu miałem nadzieję, że będzie to felieton podsumowujący rozdanie gwiazdek Michelina. Niestety cisza w temacie. Jeszcze tydzień temu zarzekałem się, że nie będę podgrzewał atmosfery wokół koronawirusa. Jednak i to się nie udało.

Rumowe wakacje

Od zawsze idealnym letnim kompanem alkoholowym był dla mnie rum. Nie wiem, czy to zasługa karaibskich skojarzeń tegoż trunku, czy może fakt, że jego charakter wybitnie sprzyja mieszaniu go z cytrusami, co owocuje w kompozycje idealne do rozkoszowania się nimi w promieniach słońca.

Czy moda i jedzenie mogą iść w parze?

Moda często kojarzy się ze szczupłymi modelkami, na których świetnie wyglądają ubrania, ale które nie mogłyby zostać wiarygodnymi ambasadorkami cukierni. Tymczasem znana sportowa marka Saucony Originals dokonała ciekawego mariażu mody i jedzenia.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej