x

Maciek Żakowski: nie jedzmy Ziemi!

Kategoria: Lifestyle - blog    18.10.2020

Jest rok 2020. Jemy coraz ciekawej i lepiej, często eksperymentujemy. Wszystko, co spożywamy, nadal jest darem naszej planety. A Ziemia jest przez nas dosłownie wyjadana. Jako RestaurantClub krzyczymy więc: "Nie jedzmy Ziemi - jedzmy dla Ziemi!".

Maciek Żakowski. Foto: materiały prasowe.
Maciek Żakowski. Foto: materiały prasowe.
16 października przypada kolejny Światowy Dzień Żywności ONZ, który ma zwracać uwagę zarówno na nierówności w dostępie do pożywienia, jak i na trwającą katastrofę klimatyczną. Oba te zagadnienia są ze sobą nierozłącznie związane. Sprawa jest na tyle poważna, że ONZ ogłosiła 29 września Światowym Dniem Świadomości Marnowania Żywności – w tym roku będziemy go obchodzić po raz pierwszy. Warto przypomnieć, że nawet 3,5% wchodzącej do obiegu żywności ulega zmarnowaniu w restauracjach (12% z 30% wskaźnika marnowania żywności na świecie w ogóle). Dlatego też temu tematowi oraz walce z plastikiem i ograniczeniu spożycia mięsa poświęcamy Festiwal Restaurant Week i kampanię społeczną #JedzenieDlaKlimatu, kontynuację działań spod szyldu #SzanujJedzenie. 

PRZYSZŁOŚĆ ZIEMI NA TALERZU 
Drugim ważnym problemem systemu żywieniowego i świata restauracji jest konsumpcja mięsa. Hodowla mięsa ma podobny lub nawet bardziej dramatyczny wpływ na środowisko jak cały światowy przemysł wydobywczy – 80% lasów wycinanych jest pod wielkie hodowle. Każda restauracja balansuje na krawędzi, jednocześnie zaspokajając potrzeby gości i próbując ich edukować, wprowadzać innowacje. „Tego oczekują Polacy”, „Goście to lubią” – bardzo często te zdania słychać w branżowych rozmowach i na branżowych spotkaniach. Nie ma nic złego ani dziwnego w tym, że życie gości nie toczy się wokół kompetencji żywieniowych i restauracyjnych (mimo że jest to coraz powszechniejsze). Zadanie otwarcia konsumentów na nowe dania i smaki leży jednak po stronie szefów kuchni i restauracji oraz całej sceny restauracyjnej, którą jako RestaurantClub mamy przyjemność i zaszczyt od tylu lat wspierać, animować i promować. Jeszcze niedawno wydawało się, że jedzenia na Ziemi wystarczy na długo i dla wszystkich. Tymczasem według różnych szacunków może go zabraknąć już za dwie-trzy dekady. Dlatego tak istotne są rodzime inicjatywy takie jak Jadłonomia czy Roślinniejemy, które żywotnie przyczyniają się do koniecznych zmian w strukturze naszej diety. 

JEDZMY DLA KLIMATU 
Globalna perspektywa negatywnych skutków klimatycznych obecnego systemu żywieniowego uświadomiona jest coraz szerzej. To zasługa ekologów, „whistleblowerów”, edukatorów, kampanii społecznych (jak właśnie #SzanujJedzenie), hiperaktywnych organizacji (jak Federacja Banków Żywności), aktywistów, mediów, ale także szefów kuchni i restauratorów. 

Jedzenie było, jest i będzie romantyczne. Ponieważ jest częścią kultury, tożsamości, naszych autodefinicji. Spełnia też istotne funkcje psychologiczne, daje nam ukojenie, uwalnia od stresu, jest kontekstem pogłębiania więzi i wielowymiarowej socjalizacji przy stole. Czas, aby nasz jedzeniowy romantyzm dojrzał i nabrał racjonalnego charakteru. Inaczej czeka nas katastrofa. 

Wszystkie podstawowe rozwiązania są dziś dostępne na wyciągnięcie ręki: racjonalizacja zakupów, przechowywania i przygotowywania jedzenia, dzielenie się z innymi czy wcześniejszy wybór fixed menu przy każdej restauracyjnej rezerwacji, ograniczenie konsumpcji mięsa i ostateczny bojkot plastiku. W ramach festiwali Restaurant Week, Fine Dining Week czy Beer Food Week oraz kampanii #SzanujJedzenie każdego roku ratujemy wspólnie w ten sposób kilkadziesiąt ton żywności.
W tym roku robimy jednak jeszcze więcej: przyłączamy się do kampanii i działań na rzecz ograniczenia spożycia mięsa, którego ogromna hodowla pozbawia nas lasów deszczowych oraz powłoki ozonowej. Dlatego też w tej edycji festiwali – i być może już zawsze – menu jarskie znalazło się na pierwszym miejscu. 

Autor: Maciek Żakowski

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2020 nr 198.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej