x

36 kg chleba zjada rocznie statystyczny Polak. Jak wybrać ten najzdrowszy?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    15.10.2020

35,8 kg pieczywa w ciągu 12 miesięcy spożywa przeciętny Polak - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Z okazji Światowego Dnia Chleba, który przypada 16 października, podpowiadamy, jaki rodzaj pieczywa ma najwięcej wartościowych składników odżywczych ważnych dla budowania odporności.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Chleb jest ważnym elementem codziennej diety. To znakomite źródło węglowodanów złożonych, , które są powoli trawione i dostarczają nam energii na dłużej, a także witamin, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych. Ale który rodzaj chleba jest najlepszy: żytni, pszenny, razowy? Wypiekany na drożdżach czy na zakwasie?
Na szczęście nie ma jednego zwycięzcy. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakich składników potrzebuje nasz organizm, a to zmienia się wraz z wiekiem, trybem życia, stanem zdrowia czy porą roku. Np. pieczywo razowe charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym, stąd nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi i dzięki temu jesteśmy dłużej syci. Każdy prawdziwy chleb z ziarnami pomaga uzupełnić naszą dietę w witaminy z grupy B, które wpływają korzystnie na układ nerwowy i poprawiają nastrój, co jest szczególnie ważne jesienią. Teraz, kiedy nadeszły już jesienne chłody, warto zadbać o to, aby w naszej diecie nie zabrakło pieczywa, które pozytywnie wpływa na system immunologiczny i poprawia nastrój.

Zanim kupisz, przeczytaj  
Jednak, niezależnie od tego jaki rodzaj chleba wybieramy, ważne jest abyśmy zwrócili uwagę na to, co jest napisane na etykiecie. Czasami wystarczy tylko szybki rzut oka, aby ocenić jej długość: im krótsza tym lepsza.
– Dobre pieczywo ma krótki skład: mąka, zakwas lub drożdże, sól. Jeśli dodatki, to takie, które możemy zobaczyć „gołym okiem” w wypieku, czyli na przykład pestki lub ziarna. Pamiętajmy, że jeśli na pieczywie nie ma etykiety ani nie znajduje się przy stoisku, to jako klienci mamy prawo upomnieć się o informacje dotyczące składu chleba, a sprzedawca lub producent musi nam tę wiedzę przekazać – tłumaczy dyrektor sklepów piekarni Asprod Agnieszka Dominiak. – W naszych sklepach np. dodatkowo udostępniamy klientom ulotki zawierające składy i wartości odżywcze naszych najpopularniejszych chlebów, by każdy mógł w szybki i łatwy sposób wybrać pieczywo, które sprawdzi się w jego diecie.

Zakwas czy drożdże?
W ostatnim czasie znacznie wzrosła wśród Polaków świadomość na temat zakwasu i jego roli przy przygotowaniu pieczywa. Nie ulega wątpliwości, że chleb na zakwasie odznacza się potwierdzonymi właściwościami prozdrowotnymi. Wypieczone tą metodą pieczywo wspiera nasz system odpornościowy, dzięki korzystnemu wpływowi zakwasu na rozwój bakterii probiotycznych. Charakteryzuje się również wysoką zawartością cennego kwasu foliowego – zawiera średnio o 1/5 więcej tego składnika niż inne rodzaje chleba. Dodatkowo, eliminuje z organizmu związki kancerogenne, m.in. azotany i pleśnie.
Z kolei pieczywo, wypiekane na drożdżach, charakteryzuje się łagodniejszym smakiem, przez to chętniej jest wybierane przez dzieci. Jest również łagodniejsze dla żołądka i może być bezpiecznie spożywane przez osoby na diecie lekkostrawnej czy też osoby starsze. Warto podkreślić, że drożdże również są źródłem wielu cennych mikroelementów takich jak żelazo, cynk, wapń czy potas. Zawierają biotynę, zwaną popularnie witaminą B7, która wpływa korzystnie na stan włosów i skóry.

Chleb na diecie
Wiele osób przechodząc na dietę, niesłusznie eliminuje z niej pieczywo, jako jeden z najbardziej kalorycznych składników. Jednak w ten sposób ogranicza spożycie potrzebnych, złożonych węglowodanów oraz błonnika.
– Najczęściej nie sam chleb tuczy, ale dodatki, które z nim spożywamy – tłumaczy Katarzyna Piotrowska, dietetyk. – Dwie kanapki z pieczywa razowego z masłem, pomidorem i jajkiem to jedynie 240 kcal, dużo więcej może mieć słodzona kawa ze śmietanką, ale także te same kanapki z dodatkiem łyżki majonezu: już ok. 400 kcal.
Aby skomponować pełnowartościową kanapkę, która przysłuży się naszej sylwetce, najkorzystniej jest dodać do niej białko, czyli na przykład plaster wędzonej ryby, dobrej jakości wędlinę bądź ugotowane jajko. Wskazane jest także nieco tłuszczu, zatem masło lub awokado doskonale spełnią się w tej roli oraz dowolne warzywa, które dodatkowo zapewnią porcję witamin.
Kluczem do odpowiedniego doboru chleba w codziennej diecie jest na pewno różnorodność. Jeśli na co dzień jemy razowy, może tym razem na niedzielne śniadanie warto zaserwować rodzinie pieczywo pszenno-żytnie? Lub zachęcić dzieci, z okazji Światowego Dnia Chleba, do zjedzenia kanapki na bazie chleba żytniego.  
Na co jeszcze zwracać uwagę wybierając chleb?
– Kupujmy lokalne pieczywo: mamy wtedy gwarancję świeżości i smaku, a także w ten sposób wspieramy rozwój przedsiębiorczości w regionie – namawia Agnieszka Dominiak. – Dodatkowo, dzięki krótszemu łańcuchowi dostaw, transport lokalnych wyrobów jest również bardziej przyjazny dla środowiska.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Boom na olej kokosowy - czy słuszny?

Od kilku lat panuje prawdziwy boom na olej kokosowy. Sprzedawany w postaci oleju i musu uważany jest za panaceum na różne dolegliwości i prawdziwy superfood wychwalany ze względu na właściwości odżywcze, uzdrawiające i poprawiające walory umysłowe. Czy rzeczywiście są ku temu powody?

Skąd się bierze smak i jak się zmienia z wiekiem

Gdy myślimy o smaku, jednego możemy być pewni: nasz gust odnoszący się do jedzenia zmienia się wraz z wiekiem. Jako bardzo małe dzieci lubimy przede wszystkim smak słodki, później preferujemy smaki bardziej złożone, a na starość te intensywne, bo często po prostu tracimy poczucie smaku.

Zdrowsze odżywianie Polaków w czasie i po pandemii

Doświadczenie izolacji, podczas której konsumenci mieli czas na gotowanie w domu, to impuls do zmiany diety na bogatszą w składniki roślinne. W czasie wiosennej kwarantanny Polacy sięgali po przetwory i mrożonki. Letni sezon na świeże warzywa i owoce daje szansę na utrwalenie zdrowych nawyków.

Rynek żywności ekologicznej będzie rósł 20% rocznie

Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rosła. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie? Czy dogonimy Europę?

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej