x

36 kg chleba zjada rocznie statystyczny Polak. Jak wybrać ten najzdrowszy?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    15.10.2020

35,8 kg pieczywa w ciągu 12 miesięcy spożywa przeciętny Polak - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Z okazji Światowego Dnia Chleba, który przypada 16 października, podpowiadamy, jaki rodzaj pieczywa ma najwięcej wartościowych składników odżywczych ważnych dla budowania odporności.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Chleb jest ważnym elementem codziennej diety. To znakomite źródło węglowodanów złożonych, , które są powoli trawione i dostarczają nam energii na dłużej, a także witamin, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych. Ale który rodzaj chleba jest najlepszy: żytni, pszenny, razowy? Wypiekany na drożdżach czy na zakwasie?
Na szczęście nie ma jednego zwycięzcy. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakich składników potrzebuje nasz organizm, a to zmienia się wraz z wiekiem, trybem życia, stanem zdrowia czy porą roku. Np. pieczywo razowe charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym, stąd nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi i dzięki temu jesteśmy dłużej syci. Każdy prawdziwy chleb z ziarnami pomaga uzupełnić naszą dietę w witaminy z grupy B, które wpływają korzystnie na układ nerwowy i poprawiają nastrój, co jest szczególnie ważne jesienią. Teraz, kiedy nadeszły już jesienne chłody, warto zadbać o to, aby w naszej diecie nie zabrakło pieczywa, które pozytywnie wpływa na system immunologiczny i poprawia nastrój.

Zanim kupisz, przeczytaj  
Jednak, niezależnie od tego jaki rodzaj chleba wybieramy, ważne jest abyśmy zwrócili uwagę na to, co jest napisane na etykiecie. Czasami wystarczy tylko szybki rzut oka, aby ocenić jej długość: im krótsza tym lepsza.
– Dobre pieczywo ma krótki skład: mąka, zakwas lub drożdże, sól. Jeśli dodatki, to takie, które możemy zobaczyć „gołym okiem” w wypieku, czyli na przykład pestki lub ziarna. Pamiętajmy, że jeśli na pieczywie nie ma etykiety ani nie znajduje się przy stoisku, to jako klienci mamy prawo upomnieć się o informacje dotyczące składu chleba, a sprzedawca lub producent musi nam tę wiedzę przekazać – tłumaczy dyrektor sklepów piekarni Asprod Agnieszka Dominiak. – W naszych sklepach np. dodatkowo udostępniamy klientom ulotki zawierające składy i wartości odżywcze naszych najpopularniejszych chlebów, by każdy mógł w szybki i łatwy sposób wybrać pieczywo, które sprawdzi się w jego diecie.

Zakwas czy drożdże?
W ostatnim czasie znacznie wzrosła wśród Polaków świadomość na temat zakwasu i jego roli przy przygotowaniu pieczywa. Nie ulega wątpliwości, że chleb na zakwasie odznacza się potwierdzonymi właściwościami prozdrowotnymi. Wypieczone tą metodą pieczywo wspiera nasz system odpornościowy, dzięki korzystnemu wpływowi zakwasu na rozwój bakterii probiotycznych. Charakteryzuje się również wysoką zawartością cennego kwasu foliowego – zawiera średnio o 1/5 więcej tego składnika niż inne rodzaje chleba. Dodatkowo, eliminuje z organizmu związki kancerogenne, m.in. azotany i pleśnie.
Z kolei pieczywo, wypiekane na drożdżach, charakteryzuje się łagodniejszym smakiem, przez to chętniej jest wybierane przez dzieci. Jest również łagodniejsze dla żołądka i może być bezpiecznie spożywane przez osoby na diecie lekkostrawnej czy też osoby starsze. Warto podkreślić, że drożdże również są źródłem wielu cennych mikroelementów takich jak żelazo, cynk, wapń czy potas. Zawierają biotynę, zwaną popularnie witaminą B7, która wpływa korzystnie na stan włosów i skóry.

Chleb na diecie
Wiele osób przechodząc na dietę, niesłusznie eliminuje z niej pieczywo, jako jeden z najbardziej kalorycznych składników. Jednak w ten sposób ogranicza spożycie potrzebnych, złożonych węglowodanów oraz błonnika.
– Najczęściej nie sam chleb tuczy, ale dodatki, które z nim spożywamy – tłumaczy Katarzyna Piotrowska, dietetyk. – Dwie kanapki z pieczywa razowego z masłem, pomidorem i jajkiem to jedynie 240 kcal, dużo więcej może mieć słodzona kawa ze śmietanką, ale także te same kanapki z dodatkiem łyżki majonezu: już ok. 400 kcal.
Aby skomponować pełnowartościową kanapkę, która przysłuży się naszej sylwetce, najkorzystniej jest dodać do niej białko, czyli na przykład plaster wędzonej ryby, dobrej jakości wędlinę bądź ugotowane jajko. Wskazane jest także nieco tłuszczu, zatem masło lub awokado doskonale spełnią się w tej roli oraz dowolne warzywa, które dodatkowo zapewnią porcję witamin.
Kluczem do odpowiedniego doboru chleba w codziennej diecie jest na pewno różnorodność. Jeśli na co dzień jemy razowy, może tym razem na niedzielne śniadanie warto zaserwować rodzinie pieczywo pszenno-żytnie? Lub zachęcić dzieci, z okazji Światowego Dnia Chleba, do zjedzenia kanapki na bazie chleba żytniego.  
Na co jeszcze zwracać uwagę wybierając chleb?
– Kupujmy lokalne pieczywo: mamy wtedy gwarancję świeżości i smaku, a także w ten sposób wspieramy rozwój przedsiębiorczości w regionie – namawia Agnieszka Dominiak. – Dodatkowo, dzięki krótszemu łańcuchowi dostaw, transport lokalnych wyrobów jest również bardziej przyjazny dla środowiska.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy"

Trwa kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy" zainicjowana przez polskie i francuskie stowarzyszenie producentów oleju rzepakowego. Polska i Francja to bowiem - obok Niemiec - dwaj jego najwięksi producenci w Europie.

Polski Twaróg - mamy powody do dumy!

Jest z nami od zawsze, można go kupić praktycznie w każdym sklepie. Twaróg dobrze nam znany, choć często niedoceniany. O polskim skarbie narodowym rozmawiają Gieno Mientkiewicz i Bartosz Wilczyński.

Soja a potencjalne korzyści zdrowotne

Białka są makrocząsteczkami o złożonej strukturze chemicznej i należą do najważniejszych makroskładników pokarmowych. Są budulcem wszystkich tkanek, enzymów i hormonów, które warunkują prawidłowy przebieg procesów przemiany materii.

Proszę Zdrowie - catering ze wsparciem szefa kuchni Bogdana Gałązki

Bogdan Gałązka, wieloletni szef restauracji Gothic Cafe na zamku w Malborku, wspiera teraz merytorycznie cateringową firmę Proszę Zdrowie specjalizującej się w daniach oraz produktach wegańskich i bezglutenowych. Szefem kuchni jest w niej Marek Sosnowski.

Fit Cake i Krowarzywa - połączył ich nurt wege

Fit Cake i Krowarzywa udowadniają, że wegańskie nie znaczy mniej smaczne. Przekonują klientów tradycjonalistów, że można zmieniać swoje upodobania i mieć swój malutki wpływ na poprawę kondycji środowiska. Marki zawiązały nieformalną koalicję działającą na rzecz poprawy nawyków żywieniowych Polaków.

Zdrowsze odżywianie Polaków w czasie i po pandemii

Doświadczenie izolacji, podczas której konsumenci mieli czas na gotowanie w domu, to impuls do zmiany diety na bogatszą w składniki roślinne. W czasie wiosennej kwarantanny Polacy sięgali po przetwory i mrożonki. Letni sezon na świeże warzywa i owoce daje szansę na utrwalenie zdrowych nawyków.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej