

Jaki wpływ na polską gospodarkę ma McDonald’s? Podsumowanie


Ponad 4,1 miliarda złotych wartości dodanej, około 40 tysięcy miejsc pracy wygenerowanych bezpośrednio i pośrednio, ponad 1,8 mld złotych wypłaconych wynagrodzeń. Sieć McDonald’s podsumowała swój wpływ na polską gospodarkę w 2019 roku.
– przekonuje Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s w Polsce.
Od otwarcia pierwszej restauracji w Polsce w 1992 roku, McDonald’s znacząco się zmienił dostosowując się do realiów rynkowych. Jednak wartości i fundamenty pozostały bez zmian. Tworzą je franczyzobiorcy, dostawcy oraz pracownicy.
Lokalna perspektywa
W 2019 roku 87% restauracji McDonald’s prowadzili licencjobiorcy – polscy przedsiębiorcy zaangażowani w życie lokalnych społeczności. Wielu z nich współpracuje z marką od samego początku jej działalności w Polsce. Organizacje franczyzowe dynamicznie się rozwijają – obecnie na jednego przedsiębiorcę przypada średnio 5,5 lokali.
Co warte podkreślenia, aż 1/3 organizacji franczyzowych prowadzona jest przez kobiety. To właśnie franczyzobiorcy nadają McDonald’s lokalną perspektywę. Są oni ważnymi uczestnikami gospodarki, wpływają na zatrudnienie w regionach i wspierają lokalne społeczności. Są twórcami i współorganizatorami wielu inicjatyw, takich jak Konkurs Kaszubski promujący język i kulturę regionu czy turnieje sportowe dla dzieci.
Big Mac z Polski
Drugi z filarów tworzą dostawcy – 47 polskich przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej, a także transportowej, logistycznej, budowlanej czy szeroko pojętych usług. Tylko w 2019 roku McDonald’s dokonał zakupów w sektorze spożywczym za ponad 480 mln złotych. Z Polski pochodzą między innymi ziemniaki na frytki, których uprawa zajmuje ponad 6,5 tysiąca hektarów czy też wołowina do burgerów, którą do dostawcy – OSI Food Solution, dostarcza ponad 78 tysięcy gospodarstw rolnych.
Współpraca z dostawcami oparta jest na wieloletnich, partnerskich relacjach. Producenci żywności nie tylko zaopatrują restauracje w kraju, ale także eksportują swoje wyroby do McDonald’s zagranicą, m.in. do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, krajów bałtyckich czy Słowacji. Lokalny łańcuch dostaw to nie tylko najwyższa jakość i świeżość produktów w menu McDonald’s. To także wspólne inwestycje prośrodowiskowe mające na celu ograniczenie emisji CO2 do atmosfery czy ograniczenie zużycia plastiku.
Różnorodność zespołów
W restauracjach McDonald’s zatrudnionych jest 27 tysięcy osób. Są wśród nich obcokrajowcy, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy też studenci. Każda z grup pracowników ma możliwości awansu czy rozwoju, między innymi poprzez uczestnictwo w kursach managerskich, szkoleniach językowych. McDonald’s wpływa na rynek pracy nie tylko poprzez bezpośrednie zatrudnienie w restauracjach i biurze. Wspólnie z dostawcami tworzy ponad 40 tys. miejsc pracy i wypłaca 1,8 mld zł wynagrodzeń rocznie.
Więcej informacji znajduje się w drugiej edycji „Raportu wpływu McDonald’s na polską gospodarkę” przygotowanym we współpracy z KPMG. Raport do pobrania: https://mcdonalds.pl/raportwplywu/
Zobacz także

Milion użytkowników aplikacji Glovo w Polsce

Hiszpańska aplikacja Glovo zagościła w smartfonach Polaków na dobre. Mobilna apka obsługująca m.in. dostawy jedzenia z restauracji osiągnęła w naszym kraju milion pobrań ze sklepów App Store i Google Play.

Delivery a jakość dań w dostawie. Największe wyzwanie to frytki!

Rzeczywistość gastronomiczna w ciągu ostatnich miesięcy uległa znaczącym zmianom. Tworząc ofertę na wynos, restauratorzy stoją przed wieloma decyzjami i wyzwaniami. Jednym z nich jest dostawa chętnie zamawianych przez konsumentów frytek w idealnym stanie.

Hotele w Polsce. Idzie nowe!

Najszybciej rozwijającym się rynkiem hotelowym w kraju jest Warszawa z 15 tys. pokoi hotelowych. W ciągu trzech lat w stolicy przybędzie około 5 tys. kolejnych pokoi. Otworzy się m. in. Hotel Nobu należący do sieci współtworzonej przez Roberta De Niro. Jakie nowe marki pojawią się jeszcze na rynku?

Enata Bread kupuje markę Gorąco Polecam Nowakowski. To nie koniec inwestycji!

Po zakupie marki Gorąco Polecam Nowakowski dynamicznie rozwijająca się grupa piekarniczo-cukiernicza Enata Bread chce zainwestować 15 mln zł w piekarnie i lunchownie. Grupa zapowiada w perspektywie 2-3 lat wzrost liczby lokali z 30 do 50 i zatrudnienia z 150 do 300 osób.

Jak sezonować mięso? Adam Chrząstowski doradzi!

Ruszył projekt doradczy Steak Advisors skierowany do szefów kuchni, restauratorów, dystrybutorów, przetwórców i producentów mięsa oraz ryb, a także domowych amatorów mięsa.

DLACZEGO RESTAURACJE UPADAJĄ - PERSONEL

Niezależnie od tego, w jakim modelu gastronomicznym działa nasza firma, świadomość tego, w którym miejscu znajduje się próg jej rentowności, jest bardzo istotna.
Inne kategorie
Akademia Horeca


Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

