x

Jaki wpływ na polską gospodarkę ma McDonald’s? Podsumowanie

Kategoria: Twój biznes - wiedza    08.10.2020

Ponad 4,1 miliarda złotych wartości dodanej, około 40 tysięcy miejsc pracy wygenerowanych bezpośrednio i pośrednio, ponad 1,8 mld złotych wypłaconych wynagrodzeń. Sieć McDonald’s podsumowała swój wpływ na polską gospodarkę w 2019 roku.

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
- Gdy niemal 30 lat temu otwieraliśmy pierwszą restaurację McDonald’s w Polsce, była ona symbolem czegoś obcego, globalnego. Od pierwszego dnia pracowaliśmy, aby stać się częścią polskiej gospodarki i życia lokalnych społeczności, harmonijnie łącząc siłę globalnej marki z lokalną działalnością. Udało się. Jesteśmy blisko 27 tysięcy naszych pracowników, 300 mln gości, którzy odwiedzili nasze restauracje w ubiegłym roku. Jesteśmy także blisko naszych partnerów biznesowych – 74 franczyzobiorców i 47 polskich dostawców  
– przekonuje Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s w Polsce.
Od otwarcia pierwszej restauracji w Polsce w 1992 roku, McDonald’s znacząco się zmienił dostosowując się do realiów rynkowych. Jednak wartości i fundamenty pozostały bez zmian. Tworzą je franczyzobiorcy, dostawcy oraz pracownicy.

Lokalna perspektywa
W 2019 roku 87% restauracji McDonald’s prowadzili licencjobiorcy – polscy przedsiębiorcy zaangażowani w życie lokalnych społeczności. Wielu z nich współpracuje z marką od samego początku jej działalności w Polsce. Organizacje franczyzowe dynamicznie się rozwijają – obecnie na jednego przedsiębiorcę przypada średnio 5,5 lokali.
Co warte podkreślenia, aż 1/3 organizacji franczyzowych prowadzona jest przez kobiety. To właśnie franczyzobiorcy nadają McDonald’s lokalną perspektywę. Są oni ważnymi uczestnikami gospodarki, wpływają na zatrudnienie w regionach i wspierają lokalne społeczności. Są twórcami i współorganizatorami wielu inicjatyw, takich jak Konkurs Kaszubski promujący język i kulturę regionu czy turnieje sportowe dla dzieci.

Big Mac z Polski
Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Drugi z filarów tworzą dostawcy – 47 polskich przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej, a także transportowej, logistycznej, budowlanej czy szeroko pojętych usług. Tylko w 2019 roku McDonald’s dokonał zakupów w sektorze spożywczym za ponad 480 mln złotych. Z Polski pochodzą między innymi ziemniaki na frytki, których uprawa zajmuje ponad 6,5 tysiąca hektarów czy też wołowina do burgerów, którą do dostawcy – OSI Food Solution, dostarcza ponad 78 tysięcy gospodarstw rolnych.
Współpraca z dostawcami oparta jest na wieloletnich, partnerskich relacjach. Producenci żywności nie tylko zaopatrują restauracje w kraju, ale także eksportują swoje wyroby do McDonald’s zagranicą, m.in. do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, krajów bałtyckich czy Słowacji. Lokalny łańcuch dostaw to nie tylko najwyższa jakość i świeżość produktów w menu McDonald’s. To także wspólne inwestycje prośrodowiskowe mające na celu ograniczenie emisji CO2 do atmosfery czy ograniczenie zużycia plastiku.

Różnorodność zespołów
W restauracjach McDonald’s zatrudnionych jest 27 tysięcy osób. Są wśród nich obcokrajowcy, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy też studenci. Każda z grup pracowników ma możliwości awansu czy rozwoju, między innymi poprzez uczestnictwo w kursach managerskich, szkoleniach językowych. McDonald’s wpływa na rynek pracy nie tylko poprzez bezpośrednie zatrudnienie w restauracjach i biurze. Wspólnie z dostawcami tworzy ponad 40 tys. miejsc pracy i wypłaca 1,8 mld zł wynagrodzeń rocznie.

Więcej informacji znajduje się w drugiej edycji „Raportu wpływu McDonald’s na polską gospodarkę” przygotowanym we współpracy z KPMG. Raport do pobrania: https://mcdonalds.pl/raportwplywu/

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zakaz chowu klatkowego: na czym polega spór?

Organizacje proekologiczne cieszą się z zapowiadanego zakazu chowu klatkowego, przemysł drobiarski bije na alarm, a restauratorzy zastanawiają się, czy czeka ich podwyżka cen jajek. Jak na sektor HoReCa przełożą się proponowane zmiany?

Ponad 270 uczestników na Mikserze Kulinarnym

Na młodych adeptów sztuki kulinarnej, obecnych 26 października w Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie, czekały prezentacje, prelekcje i pokazy kulinarne, poszerzające ich wiedzę z dziedziny gastronomii.

NIE SAMYM FOOD COSTEM RESTAURACJA ŻYJE

Podczas spotkań z klientami jedno z najczęściej zadawanych pytań brzmi: "jaki powinienem mieć food cost?". Jest wiele książek i artykułów na ten temat i sporo z nich za wszelką cenę stara się wpoić zasadę, że koszt towaru powinien wynosić bądź nie powinien przekraczać 30 proc. obrotu.

Sfinks rozwija franczyzę po lockdownie

Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, uruchomił nową restaurację tej marki w centrum Białegostoku. Kolejne lokale - w Częstochowie, Krośnie, Szczytnie, Bielsku-Białej i Krakowie - są przygotowywane do otwarcia. Wszystkie restauracje będą prowadzone przez franczyzobiorców.

Czy awans wewnętrzny to pułapka?

W życiu każdej organizacji przychodzi taki moment, kiedy trzeba zdecydować: poszukiwać menedżera na zewnątrz czy zdecydować się na awansowanie pracownika z zespołu. Żadne z podanych rozwiązań nie jest idealne. Podpowiadamy, jak wesprzeć świeżo upieczonego menedżera w zarządzaniu zespołem.

Za nami gala Gault&Millau i premiera nowej edycji Żółtego Przewodnika

Wydarzenie odbyło się 27. listopada 2017 r. we Wrocławiu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej