x

Przedwojenne koktajle. Sprawdź, co dawniej piła stolica!

Kategoria: Karta - napoje    02.10.2020

Trudno wyobrazić sobie przedwojenną Warszawę bez restauracji, dancingów i barów, w których popijano kawę z whisky, wódkę z sodą lub grenadyną i koktajle z wermutem. Czym jeszcze raczyli się nasi dziadkowie?

Propozycja Smolna Baru w Warszawie. Zdjęcie: materiały prasowe.
Propozycja Smolna Baru w Warszawie. Zdjęcie: materiały prasowe.
Z okazji trzeciej edycji World Class Cocktail Festival zabieramy was w podróż do przeszłości i przedstawiamy najciekawsze koktajle stolicy okresu międzywojnia.

Mazagran
To klasyczny i elegancki koktajl na bazie kawy, cukru i rumu. Choć był popularnym trunkiem w przedwojennych, warszawskich restauracjach, to lata jego świetności przypadają na okres PRL-u. Mazagran podawano na zimno, często z kostkami lodu, w wysokiej szklance.
Cena koktajlu nie była zbyt wygórowana. W lokalu płacono za niego 1,20 zł, podczas gdy średnia pensja w latach 30-tych  wynosiła około 300 zł. Być może dlatego mówi się o nim, że piła go cała stolica. Obecnie wariacji na temat koktajli z kawą jest wiele.
Podczas World Class Cocktail Festiwal w warszawskim Klonnie możecie spróbować autorską kompozycję z likierem kawowym w roli głównej!

Manhattan
Jeden z najpopularniejszych amerykańskich koktajli, który otrzymał swą nazwę na cześć wyspy Manhattan, centralnej dzielnicy Nowego Jorku. Choć powstał w USA, to ma wiele wspólnego z Polską i przedwojenną Warszawą. W latach 30-tych serwowany był w większości modnych, stołecznych lokali m.in. w Adrii.
Koktajl produkowany jest na bazie whiskey i uzupełniany odpowiednią ilością słodkiego wermutu oraz kilkoma kroplami angostury bitters.
W warszawskim Warmucie spróbujecie oryginalnej wariacji o nazwie “Nowy Jork” z cytryną, słodkim wermutem i czerwonym pieprzem.

Polonezka
To koktajl składający się z wódki i grenadyny, czyli popularnego w ówczesnych barach syropu z owoców granatu. Mówi się, że Polonezka jest pierwowzorem popularnego dziś “Wściekłego Psa” na bazie wódki, tabasco i soku malinowego. Dziś koktajl z grenadiną bez problemu możemy dostać niemal w każdym koktajlbarze. W czasach przedwojennej Warszawy taka kompozycja budziła ogromne zainteresowanie wśród mieszkańców stolicy i bywalców stołecznych lokali.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Tomasz Potrzebowski: Słów kilka o whisky

Whisky to najbliższa mojemu sercu kategoria alkoholi mocnych, a obecny czas jest dla niej szczególny.

Tropical Soda - nowy mixer od Fentimans

Fentimans Tropical Soda to odpowiedź na coraz szybciej rosnącą popularność rumów. Stworzony na bazie słodkiego ananasa, aromatycznego kardamonu oraz specjalnej mieszanki infuzji ziołowych, nowy mixer Fentimans pozwoli na nowatorskie sposoby serwowania rumów w barach i restauracjach.

Palikot i Wojewódzki produkują piwo Buch o zapachu marihuany

Piwo Buch Janusza Palikota i Kuby Wojewódzkiego pojawi się na rynku w listopadzie. To trunek górnej fermentacji typu amerykańskich piw IPA zawierający olejki z konopi siewnych CBD.

Magia aromatycznych destylatów

Na początku uderza nas zapach cytryny i bazylii, tworząc orzeźwiający mariaż aromatów. Chwilę później dołączają goździk i róża, które z poprzednią świeżą parą łączy przyjemny, uspokajający dąb. Brzmi apetycznie? To nie opis koktajlu, lecz charakterystyka pewnych klasycznych męskich perfum.

Whiskey Boba Dylana dotarła do Polski

Amerykańska whiskey sygnowana nazwiskiem Boba Dylana i nawiązująca do jego największego przeboju "Knockin’ on heaven’s door" pojawiła się na polskim rynku. Legendarny piosenkarz, kompozytor oraz laureat Literackiej Nagrody Nobla (2016) a od ponad dwóch lat jest posiadaczem własnej marki whiskey.

Karta napojów dźwignią sprzedaży

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak ważnym i strategicznym narzędziem sprzedażowym jest dobrze skonstruowana karta napojów? Czy analizowaliście, jaką rolę odgrywają właściwe rozmieszczenie wszystkich jej składowych, odpowiednio dobrane kolory i szata graficzna?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej