x

Sezon na minikiwi. Co z niego przyrządzić?

Kategoria: Karta - dania    28.09.2020

Wczesna jesień to czas polskich zbiorów minikiwi, młodszego i mniejszego kuzyna kiwi. Owoc jest podobny, ale ma znaczące korzystne różnice: możemy go jeść w całości ze skórką, nie musimy go obierać.

Minikiwi. Zdjęcie: materiały prasowe.
Minikiwi. Zdjęcie: materiały prasowe.
Owoce po raz pierwszy wyhodowano w Polsce parę lat temu. Od tamtej pory są coraz popularniejsze. Ich zbiory przypadają na początek września. Nie są wówczas całkowicie dojrzałe, ale w krótkim czasie trafiają na półki sklepowe i tam dojrzewają - w najlepszych sieciach można je kupić od połowy września do końca października. Minikiwi mogą mieć różny kształt (okrągłe i wydłużone) oraz barwę skórki (zielona lub z rumieńcem, bywa też całkiem czerwona) oraz miąższu (zielony lub czerwony). Owoce są wielkości dużego winogrona.

Jak to jeść?
Minikiwi powinniśmy jeść podobnie jak kiwi, gdy jest miękkie i lekko schłodzone. Mają smak podobny nieco do kiwi, ale są bardziej aromatyczne, zbliżone nieco do mieszaniny smaków owoców tropikalnych. Miąższ słodki i kwaskowata skórka dostarczają zharmonizowanych wrażeń smakowych.  Twarde owoce są niedojrzałe i niesmaczne. Owoce miękkie są najczęściej ciemniejszej barwy. Możemy jeść je w całości ze skórką, nie musimy obierać.
Dojrzały owoc można przechowywać w lodówce 2 tygodnie. Minikiwi można też mrozić i suszyć. Najlepiej smakują w formie przekąski oraz w sałatkach owocowych. Doskonale nadają się do ciast i deserów. Obok soków oraz smoothie można z nich także robić dżemy, wino i nalewki.

Właściwości
Największą zaletą minikiwi jest jego skład i właściwości prozdrowotne.
Prof. Piotr Latocha, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi. Zdjęcie: materiały prasowe.
Prof. Piotr Latocha, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi. Zdjęcie: materiały prasowe.
- W tym małym owocu jest ponad 20 różnych związków biologicznie aktywnych, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Poza witaminami minikiwi jest też bogatym źródłem związków fenolowych, tzw. przeciwutleniaczy, które oczyszczają nasz organizm z wolnych rodników. Udowodnione zostało działanie antyrakowe minikiwi. Dalej karotenoidy, w tym luteinę, która silnie wspomaga nasz wzrok. Nie ma drugiego owocu, który miałby tyle luteiny! Do tego dodajmy minerały. Potasu jest w minikiwi tyle co w bananach, a wapnia więcej niż w jabłkach. I to wszystko w tak malutkim owocu - mówi prof. Piotr Latocha, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi.
Minikiwi działa ochronnie na wątrobę i układ sercowo-naczyniowy, eliminując zły cholesterol. Poprawia pracę układu pokarmowego, pomaga trawić białka, czyli mięso.



Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej