x

The White Bear Coffee: społeczność wokół lokalu to klucz do sukcesu

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.09.2020

Podczas 18. Food Business Forum branża poszukiwała recepty na przetrwanie gorszej koniunktury na rynku. Spotkanie zakończyło się przesłaniem: budujmy społeczność wokół lokali, twórzmy miejsca łączące ludzi. Przykład białostockiej kawiarni The White Bear Coffee pokazuje, że to dobra droga.

W kawiarni The White Bear Coffee. Zdjęcie: materiały prasowe.
W kawiarni The White Bear Coffee. Zdjęcie: materiały prasowe.
Food Business Forum – uchodzące za jedno z najważniejszych dorocznych wydarzeń w segmencie gastro –  było wyczekiwane w branży jak chyba nigdy dotąd. 18 edycja odbyła się 7 września w warszawskim hotelu Sheraton. Organizatorzy BROG B2B, układając program, starali się nie skupiać na diagnozowaniu tego jak głęboka jest zapaść, ale na poszukiwaniu dróg wyjścia z impasu.
Food Business Forum. Zdjęcie: materiały prasowe.
Food Business Forum. Zdjęcie: materiały prasowe.
Interesujący pod tym względem okazał się ostatni panel dotyczący branży SWEETS & COFFEE – “Riposta na kryzys – projekty, kreatywne rozwiązania, relacje, efektywny marketing”. Wzięli w nim udział przedstawiciele marek do dawna liczących się na rynku, m.in. Mateusz Sielecki, prezes Starbucks CE AmRest i Wojciech Skoczylas, dyrektor sprzedaży w Costa. Był wśród nich także Marcin Zalewski, właściciel marki Mobilny Barista i współwłaściciel sieci kawiarni the White Bare Coffee, która wystartowała na polskim rynku zaledwie w ubiegłym roku, a mimo to pandemię przetrwała bez większych strat.

Lojalni klienci
Paneliści byli ciekawi tego, na czym polegała strategia marki, w jaki sposób utrzymała pozycję i wysoką sprzedaż. Tym bardziej, że kawa i ciastko to nie są produkty pierwszej potrzeby jak choćby jedzenie.
– Od początku poza jakością stawialiśmy na budowanie społeczności wokół naszych lokali – odpowiada na te pytania Marcin Zalewski, który prowadzi w Białymstoku dwie kawiarnie the White Bear Coffee. – Przez pierwszy rok skupiliśmy się na pozyskaniu grupy lojalnych klientów, którzy będą przychodzić do tej właśnie kawiarni ze względu na jej wyjątkowy klimat. I będą do niej wracać, ponieważ wiedzą, że zawsze dostaną tu znakomitą kawę, a poza tym lubią obsługę, są z baristami po imieniu, mają swoje ulubione miejsce pod oknem, wiedzą jaką gramy muzykę, chętnie zapraszają tu swoich znajomych. – Teraz mogę nawet zaryzykować twierdzenie, że okres kwarantanny wzmocnił więzi i relacje, co stało się kluczowe dla utrzymania kawiarni – dodaje Marcin Zalewski.
Klienci na przykład doceniali, że mimo zamknięcia sal w “Miśkach”, jak sieć pieszczotliwie nazywana jest w Białymstoku – obsługa lokalu pozostała na swoich stanowiskach. Przygotowywała zamówienia na wynos i mimo masek na twarzach widać było, że cieszy się na widok każdego gościa. Firma nie zredukowała żadnego etatu, co odebrane zostało jako przejaw solidarności i myślenia w kategoriach wspólnoty, której członkowie wspierają się w ciężkich chwilach.

Elastyczność
Znaczenie miała też szybka reakcja na zachodzące zmiany. Postawienie na rynek delivery i internetowy marketing.
– Jeszcze w marcu rozszerzyliśmy asortyment na wynos. Zaczęliśmy rozwozić gorącą kawę w termo boksach i to był dobry ruch. Intensywnie promowaliśmy się w mediach społecznościowych. Przy czym powstrzymywaliśmy się w komunikacji od używania słowa „pandemia”. I tak była jej pełno. Podczas przestoju mieliśmy czas na eksperymenty i testowanie nowości. Odkryciami na bieżąco dzieliliśmy się w sieci, co wzbudzało duże zainteresowanie internautów, którzy poczuli się współtwórcami i partnerami. Bardzo dobrze przyjęte zostały też filmiki przedstawiające kawowe tricki, które można zastosować samemu, parząc sobie w domu czarną. Kiedy już po zniesieniu ograniczeń zorganizowaliśmy warsztaty palenia i parzenia kawy, vouchery kolportowane przez Facebook rozeszły się w ciągu godziny – opowiada Marcin Zalewski. – W podziękowaniu za wsparcie opracowujemy właśnie aplikację do zamawiania online, która zintegrowana będzie z kartą lojalnościową. Mamy nadzieję, że jeszcze bardziej zbliży to nas do gości.
Efekt tych działań jest taki, że w sierpniu sprzedaż w dwóch białostockich kawiarniach the White Bear Coffee znacząco się zwiększyła. Marka zaczęła też konstruować system franczyzowy, ponieważ – mimo niełatwych okoliczności – pojawiły się zapytania od chętnych inwestorów z różnych miast.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

NIE DAJ SIĘ STRESOWI

Problem stresu dotyczy właściwie każdego człowieka. Gastronomia to branża, w której jego natężenie jest szczególnie wysokie. W marcowym odcinku "Sztuki obsługi" przyjrzymy się, w jaki sposób spróbować zmienić własne reakcje, by jego działanie było dla nas jak najmniej dotkliwe.

Wakacyjne śniadania mistrzów

Tegoroczne wakacje będą inne niż te, które pamiętamy z ostatnich lat. Wszystko wskazuje na to, że Polacy chętniej będą zwiedzać lokalne atrakcje i korzystać z rodzimych pensjonatów oraz mniejszych hoteli. Dobre śniadania zachęcą ich do skorzystania z pozostałych usług gastronomicznych obiektu.

Po 20 latach McDonald's zmienił swoje kultowe burgery. Sprawdź jak!

Słynny Big Mac zmienia się - to największa metamorfoza tego burgera od ponad 20 lat! Wraz z nim udoskonalone zostaną m.in. McRoyal®, Cheeseburger i McDouble®. Nowa, mocniej wypieczona bułka, gorętsze i bardziej soczyste mięso oraz jeszcze lepiej roztopiony ser to tyllko niektóre zmiany.

Klient nasz pan?

Jak dzięki jednemu postowi na Facebooku sprawić, by cała Polska dowiedziała się o twoim lokalu? Przepis na viral roku w gastroświecie z pewnością zna restauracja Avocado z Przeworska. Za sprawą ponad tysiąca udostępnień pewnego niechlubnego wpisu dowiedziało się o niej wielu gości.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

Catering dietetyczny rośnie w siłę

Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm oferujących całodzienne żywienie z dowozem, które obsługują ponad 4700 miejscowości w Polsce. Rynek cateringu dietetycznego nabiera rozpędu i nic nie zapowiada, żeby miał się zatrzymać.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej