x

Adam Chrząstowski: edukacja - przedziwna sytuacja

Kategoria: Lifestyle - blog    11.09.2020

Jak pewnie drogi czytelnik się orientuje, moim głównym zajęciem stała się edukacja. Edukacja w kuchni oczywiście. Jest to dla mnie nie tylko sposób zarabiania na chleb, ale również swoista misja.

Adam Chrząstowski. Foto: archiwum prywatne.
Adam Chrząstowski. Foto: archiwum prywatne.

To oczywiste, że staram się podnieść poziom świadomości kucharzy i szefów kuchni na temat polskiej tradycji kulinarnej, lokalnych produktów, środowiska naturalnego. To jednak nie wszystko. Od dawna widzę, że dużym problemem jest wizerunek pracowników kuchni oraz ich samoocena. 

Pisałem już wiele razy o tym, że szefowie kuchni zmuszeni są zajmować się nie tylko gotowaniem, ale też innymi sprawami w restauracji. Użyczają wizerunku, więc muszą mieć pojęcie o public relations i marketingu. Można by stwierdzić, że najczęściej sami biorą na siebie tę odpowiedzialność, więc gdy coś pójdzie nie tak, powinni mieć pretensję przede wszystkim do siebie. Jednak uważam, że jeśli chcemy być w stu procentach konsekwentni w realizacji własnych celów, chowanie się za kuchennymi drzwiami nie ma sensu. Szefowie są też odpowiedzialni za rozliczenia oraz food i prime cost, więc muszą znać się na buchalterii. Dobrze, by posługiwali się językami obcymi, aby komunikować się z gośćmi z zagranicy i tłumaczyć menu. Do tego dochodzi znajomość przepisów sanitarnych, BHP i PPoż. Często na gotowanie nie wystarcza już czasu, a gdzie tu jeszcze sprostać potrzebie bycia na bieżąco z cenami, trendami i nowinkami technologicznymi... 

To paranoiczna sytuacja, bo wymaga się od szefów wszechstronności, szerokiego spojrzenia i jednoczesnej dbałości o wysoką jakość jedzenia, czyli skupiania się na detalach. Na dodatek w popandemicznej rzeczywistości wszystko powyższe może okazać się niepotrzebne, bo w restauracjach prym wiodą pizza, burger i mielony z mizerią. Do takich zadań kulinarny omnibus promujący w mediach restaurację swoim nazwiskiem jest absolutnie niepotrzebny. 

Pięknie zapoczątkowany trend walki z plastikiem i kiełkująca ekologiczna świadomość legły w gruzach pod stertami zużytych jednorazowych maseczek, rękawiczek i pojemników na jedzenie. Pandemia włączyła ludziom w głowach tryb „katastrofa – zagrożenie życia” i wyłączyła perspektywiczne myślenie. Czy to się skończy i wróci do normy? Ja zadaję sobie w tej sytuacji jeszcze jedno pytanie: czy gastronomii potrzebna jest edukacja? Być może praca wykonana przez wielu światłych polskich kucharzy okazała się syzyfowa i kamień kulinarnej świadomości stoczył się do podnóża góry? 

Do niedawna, mimo iż w wielu miejscach patrzono na mnie jak na kosmitę, żyłem w naiwnym przekonaniu, że warto pokazywać niesztampowe rozwiązania oraz nakłaniać do szerszego spojrzenia. Teraz mam wątpliwości, bo widzę, ile lokali jest zamykanych – tych, którym kibicowałem i które miały spójne z moim podejściem do produktu oraz gotowania. I nie chodzi tutaj o fine dining. Te knajpy pokazywały niebanalną świadomość kulinarną, lecz – zamiast zaciekawiać – odstraszały. Były awangardą zmian, nie zawsze na lepsze, ale koniecznych. Czy to, w co wierzę, stało się fanaberią? 

NIE, bo świat nieuchronnie ewoluuje. Próbujemy jak najszybciej zapomnieć o COVID-19, lockdownie i traumie kwarantanny. Jednak błędem jest wypieranie z pamięci tych wydarzeń, bo nic już nie będzie takie samo. Wyciągnijmy wnioski z przeszłości i przygotujmy się na nadejście nowej rzeczywistości. Pandemia tylko przyspieszyła nieuchronne. Potrzebne jest nam szerokie spojrzenie i edukacja, abyśmy nie błądzili jak dzieci we mgle.

Piszę ten felieton dzień po wyborach. Dobrze, że skończyła się brudna kampania, ale bardzo źle, że żaden kandydat na poważnie nie zajął się (ani nie deklarował) troską o środowisko naturalne i tym, co może stać się z nami wkrótce, niezależnie od stawki VAT na ośmiorniczki lub musztardę, PKB czy 500+. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 7-8/2020 nr 197.

Autor tekstu: Adam Chrząstowski
O AUTORZE
Adam Chrząstowski
Prezydent Bocuse d’Or Academy Poland, wyróżniony przez Akademię Gastronomiczną nagrodą Mistrz Mistrzów. Prowadzi działalność doradczą i szkoleniową w branży HoReCa (Adam Chrząstowski Consulting), pisze felietony dla magazynu „Food Service”, prowadzi programy kulinarne w Kuchni +.
Był szefem kuchni restauracji Ed Red w Krakowie i w Warszawie, wyróżnionych przez Slow Food Polska oraz przewodniki Michelin i „Gault & Millau”. Współtworzył krakowską restaurację Ancora. Doświadczenie zdobywał na wszystkich szczeblach zawodu kucharza w najlepszych restauracjach w kraju i za granicą. Absolwent filozofii, specjalność – etyka.

Zobacz także

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Adam Chrząstowski: Bocuse'owy Budapeszt

Budapeszt po raz kolejny gościł europejską selekcję konkursu Bocuse d’Or, tym razem edycję 2022-23. Węgrzy świetnie wykorzystali organizację imprezy tej rangi w 2016 r. dla promocji rodzimej gastronomii i postanowili to powtórzyć. Udało im się bardzo dobrze.

Michalina Szczepańska: Sklepy i kawiarnie. Kooperacja czy konkurencja?

Czy istnieje możliwość, by sklepy i kawiarnie bez zakłóceń funkcjonowały razem na rynku kawiarnianym? Coraz większa ilość sklepów zapewnia nam przestrzeń na wypicie dobrej kawy, tym samym stając się konkurencją dla kawiarni.

Przedwojennych kawiarni czar - kawowy rynek 20-lecia międzywojennego

Wsiadamy do wehikułu czasu i przenosimy się w czasy 20-lecia międzywojennego, by sprawdzić, czy ówczesny rynek kawy i kawiarni w stolicy odbiegał znacznie od tego, który znamy obecnie. Kawową historię zbadał Bartosz Paluszkiewicz, barman i autor piszący o przedwojennej gastronomii.

Tomasz Źródłowski: Back to the future. Czyli krótko o tym, że zawsze będzie coś nie tak

Trudno w wojennych realiach tryskać optymizmem. Jest co najmniej kilka polskich powiedzeń, które doskonale nadają się do opisania otaczającej nas rzeczywistości.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej