x

Kawiarniana śmietanka. Analiza rynku kawiarni

Kategoria: Twój biznes - wiedza    10.09.2020

80 największych sieci kawiarni zanotowało w 2019 r. wzrost liczby lokali o 7%, rok wcześniej był to wzrost o 6%. Prezentujemy analizę rynku kawiarnianego na chwilę przed wybuchem pandemii.

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Niemożliwe wydaje się prześcignięcie największych sieci kawiarni w Europie. Tych, którzy zajmują czwarte miejsce, od tych, którzy zajmują miej­sce trzecie, dzieli liczba prawie 2 tys. kawiarni. Po raz kolejny w 2019 r. największy wzrost odnotowały Costa Coffee, McCafé i Starbucks. Pozostają na podium jako najwięksi gracze na europejskim rynku.

Dziesięć największych marek prowadzi oko­ ło 2/3 z 80 konceptów ujętych w rankingu. Łącznie w 2019 r. liczba kawiarni wzrosła o ponad 7%. Jednak liderzy pozostają ci sami. Zmieniła się nieco kolejność: McCafé ze­ pchnęła Starbucks na miejsce trzecie, a grec­ka sieć Gregory’s zajęła dziewiąte miejsce, które wcześniej zajmowała rosyjska sieć Shokoladnitsa. 
– Rok 2019 w biznesie określilibyśmy jako czas konsolidacji – mówi Phoebe Mills, menedżer ds. marketingu i mediów społecznościowych Coffee Republic (miejsce 15.). Petri Parviainen, dyrektor operacyjny Robert’s Coffee (miejsce 28.), dodaje: – Konkurencja wzrosła nie tylko na rynku lokalnym. – Głównymi trendami na rynku kawiarnianym są wysokiej jakości pieczywo, kawa speciality i cold brew ­ twier­dzi Fabio Andreani, dyrektor ds. franczyzy w Caffè Pascucci (miejsce 50.). Inne marki podzielają tę opinię.

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju rynku jest zwrócenie uwagi na zrównoważony rozwój. Według Millsa trend ten obejmuje „rewolucję w obszarze kubków do kawy na wynos, zmniej­szenie ilości odpadów produkowanych przez konsumentów, podejmowanie decyzji o zaku­pie, bazując na kwestiach środowiskowych, np. wybór mleka pochodzenia roślinnego oraz marek kawy, które należą do organizacji takich jak FairTrade i Rainforest Alliance”. 
Szwajcarska sieć kawiarni Caffè Spettacolo również skupia się na gościach, którzy mają na sercu kwestie ekologii. Martin Zehnder, senior communications manager, podkreśla konieczność ograniczenia marnowania żyw­ności i wspomina o pomocnej aplikacji Too Good to Go. Dzięki niej klienci mogą tuż przed zamknięciem lokalu kupić produkty żywnościowe w obniżonych cenach.

Wśród wyzwań, z którymi brytyjskie sieci kawiarni będą musiały się zmierzyć w naj­bliższych latach, są umowy handlowe związane z brexitem. Brexit będzie miał wpływ zarówno na sieci pochodzące z Wielkiej Brytanii, jak i na marki, które rozwinęły się na tamtym rynku latem ubiegłego roku, takie jak australijska sieć Gloria Jean’s Coffee (miejsce 26.).

Jakie będą możliwości w nadchodzących la­tach?
– Coraz większa różnorodność oferty napojów i technik ich przygotowania – mówi Roberto di Martino, dyrektor ds. rozwo­ju handlu detalicznego Illy Caffè (miejsce 34.). Wiąże się to również z wyraźną chęcią konsumentów do próbowania nowych rze­czy. Fiona O’Doherty, szefowa marketingu w sieci Insomnia (w rankingu na miejscu 21.), wyjaśnia: – Konsumenci są bardziej otwarci na testowanie nowych produktów, co pozwala sieciom kawiarnianym na poszerzenie oferty menu i odświeżenie już istniejącej. Dodaje, że rozszerzenie asortymentu produktów spo­żywczych jest ważne, ponieważ przychody ze sprzedaży przekąsek w kawiarniach stają się coraz wyższe. We wszystkich obszarach decydującą rolę odgrywa oferta premium. Minas Patanas, międzynarodowy dyrektor biznesowy Flocafe (pozycja nr 31), podsu­mowuje miniony rok z perspektywy konsu­menta w następujący sposób: – Konsumenci kawy mają coraz bardziej wyrafinowany gust.  

10 NAJWIĘKSZYCH SIECI KAWIARNI
1. W 2019 r. sieć Costa Coffee przekroczyła liczbę 3 tys. kawiarni, stając się pierwszą eu­ropejską siecią kawiarni, której się to udało. Firma od 2018 r. należy do Coca­Coli, gi­ganta na rynku napojów. 31 grudnia 2019 r., w dniu zamknięcia roku finansowego, od­ notowała prawie 9­-proc. wzrost punktów sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. W Europie Costa działa w 15 krajach. Ponad 80% sklepów znajduje się w Wielkiej Brytanii, z czego większość w Londynie. Oczekuje się, że przejęcie przez Coca­Colę szczegól­nie wzmocni segment napojów gotowych do spożycia. Latem 2019 r. firma zaprezentowa­ła swój pierwszy wspólny innowacyjny pro­dukt: schłodzone kawy speciality w pusz­kach do sprzedaży detalicznej.
– Jesteśmy częścią branży, która wciąż się rozwija, jest coraz bardziej konkurencyjna, dlatego też postawiliśmy na rozwój oferty dla klientów. Kawiarnie nadal są duszą naszego biznesu, ale rozwinęliśmy koncept Costa Express, a także wprowadziliśmy na różne rynki kawę gotową do picia (ready to drink), co pozwoliło nam stworzyć więcej okazji do picia kawy – mó­wi Sandra Ferreira, szefowa działu innowacji w Costa Coffee. W tym procesie firma podąża za trzema głównymi trendami: 

• Zdrowie i wellness
Nie jest to nowy trend, ale wbrew powszechne­ mu przekonaniu miał on i będzie miał znacz­ny wpływ na naszą kategorię. Nadal rozwijać się będzie oferta alternatywnych produktów zastępujących mleko. Konsumenci na wszystkich rynkach domagają się szerszego wyboru mleka i jego dostosowania do indywidualnych potrzeb. Tendencja ta zaczyna być widoczna także w segmencie napojów zimnych: młodsze pokolenie odchodzi od napojów słodkich i gazo­wanych, a także wysokokalorycznych napojów mieszanych oraz poszukuje zimnej kawy jako lekkiego napoju orzeźwiającego – to ogromna szansa dla cold brew, kaw mrożonych i innych. 

• Zrównoważony rozwój
Wpływ, jaki marki wywierają na środowisko naturalne, jest jedną z najważniejszych kwe­stii, którą interesują się konsumenci, a nasza branża znajdzie się pod coraz większą pre­sją, by zmniejszyć liczbę kubków na wynos, zwiększyć możliwości recyklingu i ogólnie zmniejszyć ilość produktów jednorazowe­go użytku. Zmiany klimatyczne są także wyzwaniem dla plantatorów kawy i bardzo szybko wpłyną na jakość, dostępność i cenę ziaren kawy.

• Polaryzacja cenowo-punktowa 
Wzrost poziomu oczekiwań konsumentów wpływa na rozwój oferty premium, ponie­waż konsumenci coraz bardziej interesują się kawą, którą piją codziennie. Chcą dowiedzieć się więcej na temat ziaren, zwracają uwagę na nuty smakowe i chcą mieć możliwość robie­nia w domu świeżej kawy o lepszym smaku. Jednocześnie czynniki makroekonomiczne oznaczają, że niższe ceny początkowe nadal stanowią i nadal będą stanowić siłę napędową wyboru konsumentów.

Pod koniec 2019 r. Jill McDonald zastąpi­ła Dominica Paula na stanowisku dyrekto­ra generalnego. Były szef McDonald’s UK podlega Jennifer Mann, prezesowi global­nych przedsięwzięć w Coca Coli, firmie macierzystej Costa. Na całym świecie Costa Coffee posiada ponad 4 tys. kawiarni. Marka jest obecna zarówno w Azji, jak i na Bliskim Wschodzie. Istnieje również ponad 10 tys. punktów „ekpresowych”: ekspresów do kawy, które przygotowują kawę z ziaren i świeże­go mleka. 

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
2. McCafé uplasowała się na drugim miejscu, spychając światowego lidera rynku Starbucks na trzecie miejsce. W 26 krajach europejskich McDonald’s wprowadził bardzo cenioną kon­cepcję „shop­in­shop”, dzięki której zanotował o 4% więcej zamówień niż w 2018 r.
Niemcy to największy rynek tych kawiarni z oddzielną przestrzenią do siedzenia w około 700 lokali­zacjach. Tutaj koncepcja „restauracji przyszło­ści” nadal zyskuje na popularności. Celem nie jest otwarcie samodzielnej kawiarni wewnątrz istniejących lokali, lecz poprawa jakości ka­wy.
Zgodnie z hasłem „barista made coffee”, niezależnie od miejsca składania zamówie­nia, zarówno przy ladzie, jak i w McDrive, klienci dostaną kawę przygotowaną przez baristę. Nadal będzie dostępna oferta pro­duktów McCafé.  

3. Starbucks zanotował 5-­procentowy wzrost liczby kawiarni na rynku europejskim: 2813 kawiarni w 28 krajach. To sprawia, że jest naj­bardziej rozpowszechnioną marką w Europie. Turcja, Rosja, Węgry i Portugalia ponownie odnotowują silny wzrost. 
Pod koniec 2019 r. firma z siedzibą w Seattle miała dokładnie 31 795 kawiarni na całym świecie (wzrost o 539 lokali). Porównywalna sprzedaż w pierwszym kwartale (raport z 31 grudnia 2009 r.) w segmencie między­ narodowym (Chiny, Azja­Pacyfik, EMEA) wzrosła o 1%, na krajowym rynku amery­kańskim o 6%. 
Wysiłki zmierzające do ograniczenia ilości odpadów zostały zahamowane na początku 2020 r. – wnoszenie i ponowne napełnianie kubków zwrotnych jest w pandemii zabro­nione. W związku z tym częściowo nałożona opłata na kubki jednorazowego użytku została zawieszona.

4. Tchibo ma o prawie 2000 kawiarni mniej niż sieć plasująca się na trzecim miejscu. Według tradycyjnej niemieckiej palarni ka­wy obecnej w ośmiu europejskich krajach, największymi trendami kawiarnianymi są: zrównoważony rozwój, zimne napoje letnie (mrożona herbata parzona na zimno) i jasno­ palone ziarna.  

5. W 2019 r. Caffè Nero zwiększyło licz­bę punktów sprzedaży w Europie o 2% i ma teraz 849 kawiarni. Brytyjska marka założona w 1997 r. przez dyrektora generalnego Gerry’ego Forda obecna jest na 11 rynkach na świecie i posiada w sumie 1000 kawiarni, z czego 95% jest zarządzanych przez firmę. W styczniu 2019 r. Caffe Nero nabyła 70% udziałów w Coffee#1 i otworzyła swoje pierw­sze kawiarnie w Szwecji. 
Wraz z wprowadzeniem Nero Deli w Wielkiej Brytanii marka rozszerzyła ofertę fast food. Obejmuje ona kanapki z włoskimi składni­ kami, sałatki i słodkie wypieki. 
– W ciągu pierwszych dziesięciu lat ludzie oceniali nasze jedzenie jako znacznie lepsze od konkurencji, ale coraz częściej postrzegano nas w Wielkiej Brytanii jako coś niewyjątkowego. Musieliśmy wrócić do naszych pierwotnych założeń i to zmienić – wyjaśnił Ford badaczom rynku z London Allegra Group. 
Caffè Nero łączy w sobie wiele niezależnych marek takich jak Coffee Republic (miejsce 15.), Coffee#1 (miejsce 32.) i Harris+Hoole (miejsce 57.). 

6. Coffee Like – rosyjska sieć minikawiarni specjalizująca się w kawie na wynos jest lide­rem w segmencie krajowym pod względem wzrostu jednostkowego. W 2019 r. urucho­miła ponad 240 nowych lokali w Rosji i na Białorusi. Została założona w 2013 r. przez Ajaza Szabutdinowa i Zufara Garipowa, dwóch młodych przedsiębiorców z rosyjskie­go miasta Iżewsk. Sieć rozwija się głównie w modelu franczyzowym. W 2016 r. współwłaściciele zdecydowali się na zwiększenie liczby kawiarni zarządzanych przez firmę, planując ekspansję w Moskwie. Jednak obaj współwłaściciele odeszli z firmy. 
Coffee Like działa obecnie w ponad stu mia­stach i miejscowościach. Najpopularniejsze formaty to lokale w galeriach handlowych lub stoiska w centrach biurowych, kio­ski z kawą oraz małe lokale z poczekalnią. W 2018 r. firma rozpoczęła rozwój forma­tów mobilnych, także franczyzowych, w tym stoisk gastronomicznych, food trucków i kawiarni rowerowych. W 2018 r. obroty sieci wyniosły 1356 mln rubli rosyjskich, czyli 18,3 mln euro.  

7. Espresso House otworzyło o 8% więcej ka­wiarni niż w ubiegłym roku. Szwedzka sieć, która od 2015 r. jest częścią Jab Holding, skupiła się na ekspansji w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Niemczech. Poza ojczyzną krajami, w których notuje najwyższą sprze­daż, są Norwegia i Dania, deklaruje Tomas Ekroth, CFO Espresso House. 

8. Sieć kawiarni Coffee Island z Grecji zaj­muje ósme miejsce w rankingu. Względem poprzedniego roku zwiększyła liczbę kawiar­ni do 454 (wzrost o 5%). Achilleas Lazarou, menedżer ds. rozwoju sieci, opisuje ubiegły rok:
– Mimo że w 2019 r. odnotowaliśmy po­zytywne tempo wzrostu i dobre wyniki, ope­ratorzy musieli pracować w bardzo sprawnym środowisku biznesowym, gdzie konkurencja stawała się coraz ostrzejsza, a klienci mieli coraz większe oczekiwania wobec kluczo­wych graczy nie tylko co do jakości kawy, ale przede wszystkim co do ich codziennego doświadczenia.

Według Lazarou trzema najważniejszymi trendami na rynku kawiarni są:
• zindywidualizowane doświadczenia klien­tów i skupienie się branży na prawdzi­wym zaangażowaniu pomiędzy markami i konsumentami, 
• wzrost technologiczny, dzięki któremu wszystkie elementy przemysłu kawowego działają na dużą skalę, reformując standar­dy rynku kawy, 
• etyczny konsumpcjonizm.

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
9. Drugą siecią pochodzącą z Grecji, która znalazła się w pierwszej dziesiątce rankin­gu, jest Gregory’s, która również zanotowała 5­-procentowy wzrost w liczbie nowych lokali. Pod względem sprzedaży największymi ryn­kami są Grecja, Niemcy i Rumunia. Eftychia Danakou, menedżerka ds. komunikacji, opisuje kluczowe zmiany: 
– Oferta convenience jest szczególnie ważna w odniesieniu do oferty na wynos i dostaw. Przejrzystość: europej­scy klienci wykazują ogromne zainteresowa­nie społecznym i środowiskowym wpływem ich konsumpcji. Potrzebna jest przejrzystość każdego procesu, który ma miejsce w firmie, zwłaszcza w branży, która wyznacza wyso­kie standardy w zakresie produkcji, łańcu­cha dostaw i handlu. Jej zdaniem nadal ist­nieje zwiększone zapotrzebowanie na kawę gourmet, czyli „kawę wysokiej jakości, która wyróżnia się wyjątkowym smakiem (własne mieszanki ziaren), jednorodnym pochodze­niem (single origin) i bezpośrednią relacją z producentami (mikrouprawy)”. 

Sieć Gregory’s regularnie zmienia ofertę F&B (dań i napojów). Danakou wyjaśnia, że „oprócz bogatej oferty kaw, napojów, tradycyjnych ciast i kanapek oferuje również menu skierowa­ne do grupy konsumentów o szczególnych potrzebach żywieniowych – pozycje zdro­we, wegańskie i proteinowe. Dynamika tego segmentu prowadzi nas do poszerzania oferty tych produktów. Gregory’s jako pierwsza sieć w Grecji wprowadził na rynek małe wegańskie »przekąski serowe«, co uczyniło nas pionie­rami na rynku”. 

10. Shokoladnitsa – rosyjska sieć kawy zało­żona w 2000 r. przez Aleksandra Kolobova i jego rodzinę; część Grupy Shokoladnitsa (która zarządza również siecią Coffee House w Rosji). Do niedawna Shokoladnitsa była liderem rynku pod względem ilości kawiarni w rosyjskim sektorze kawiarnianym i ofero­wała usługę kelnerską. W 2017 r. sieć ogłosiła program rebrandingowy, który obejmował nową tożsamość marki i logo.
Wyremontowane kawiarnie posiadają stre­fę grab & go (weź i idź), w której goście mogą samodzielnie odbierać zamówienia, i tradycyjną usługę kelnerską. Menu posze­rzono o zdrowe dania i napoje. Innowacje nie wymagały rozszerzenia przestrzeni ku­chennej, ponieważ większość produktów dostarczana jest do kawiarni z centralnego zakładu produkcyjnego. Decyzja o ewen­tualnym remoncie kawiarni franczyzowej (jest ich mniej niż sto w całej sieci) zależy od właściciela. Sieć Shokoladnitsa rozwi­nęła również swoją ofertę dostawy, którą mocno promuje, w tym dostawy napojów gorących i kaw. 
Wiosną 2020 r., kiedy z powodu pande­mii COVID­19 cała branża restauracyjna w Rosji mogła oferować usługi tylko na wynos i z dostawą, Shokoladnitsa zaczęła sprzedawać swoje sztandarowe dania (np. naleśniki i kanapki) w moskiewskich supermarketach Lenta i Dixy, poszerzając swoją ofertę o nowy kanał dystrybucji.

Autorka: Ilona Renner

Artykuł ukazał się w „Food Service" 7-8/2020 nr 197.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Janusz Palikot otworzy 10 destylarni w Polsce. Szuka wspólników

Janusz Palikot ogłosił kolejny projekt w branży alkoholowej. Planuje otwarcie 10 lokalnych Alkotek z alembikami do destylacji m.in. wódki kraftowej "Palikot", z piwem rzemieślniczym, importowanymi destylatami i autorskim menu. Szuka wspólników przez Crowdway.pl.

SMAKOWANIE SZTUKI

Zazwyczaj chodzi się tam, by zaspokoić potrzeby ducha, nie ciała. Ale coraz częściej muzea oraz galerie stają się przybytkami nie tylko kultury, ale i ciekawych, intrygujących kulinariów, które stanowią atrakcję samą w sobie.

OBSŁUGA W KRYZYSIE

Tak jak po zimie przychodzi wiosna, a po nocy dzień, tak w każdej, nawet najlepszej restauracji pojawi się w końcu niezadowolony gość. W kolejnym odcinku "Sztuki obsługi" opisujemy, jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Z każdej można wybrnąć z korzyścią dla naszego biznesu. Podpowiadamy jak.

Jak pozyskać, wyszkolić i utrzymać pracownika?

Pracownicy w biznesie gastronomicznym są jak koła zębate w silniku. Kiedy wszystkie są odpowiednio skalibrowane oraz dopasowane do pozostałych, mechanizm działa efektywnie i bez zarzutów.

Gastronomia walczy o przetrwanie! Na jaką pomoc państwa może liczyć?

Aż 67 proc. firm branży gastronomicznej oraz eventowej w Polsce całkowicie wstrzymało działalność z powodu pandemii - wynika z ankiety serwisu Briefly. 32 proc. działa w ograniczonym stopniu, oferując jedzenie na wynos lub z dowozem, a jedynie 1-2 proc. funkcjonuje normalnie.

UPADŁOŚĆ MAŁEGO PRZEDSIĘBIORCY

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której właściciel małego przedsiębiorstwa zmuszony jest zakończyć swoją działalność. Przyczyn podjęcia takiej decyzji może być wiele. Co zrobić w tej sytuacji? Czy ogłoszenie upadłości będzie dobrym wyjściem i jak to zrobić?

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej