

Boom na lody. Pomimo albo dzięki pandemii...


Wydawałoby się, że z powodu pandemii ten sezon będzie dla lodziarzy stracony. Nic bardziej mylnego. Czerwcowo-lipcowe obroty franczyzobiorców LodyBonano i Wytwórni Lodów Polskich są na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku, a często wyższe. Niektórzy odnotowali rekordowy wzrost, nawet o 50%.
Podobnie sytuacja wygląda w Wytwórni Lodów Polskich. Zaraz po zniesieniu restrykcji i odmrożeniu gospodarki zaczął się wielki ruch w interesie. W lipcu ruszyły lodziarnie WLP w Mikołajkach, Zambrowie, Kętrzynie i kolejna w Białymstoku.
Przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani franczyzą Lody Bonano decydowali się przeważnie na model lodobusa.
– Wybierali tę opcję, ponieważ nie musieli tracić czasu na szukanie odpowiedniego lokalu, adaptację czy remont – wyjaśnia przedstawicielka marki. – Zależało im przede wszystkim na tym, by kupić gotowy punkt handlowy i rozpocząć w nim sprzedaż z dnia na dzień. W Wytwórni Lodów Polskich z kolei największą popularnością cieszyły się riksze, które wystarczy napełnić słodkim towarem i zamieniać go na gotówkę – dodaje.
Skąd ten boom?
Przyczyn gwałtownego zainteresowania inwestorów lodziarskim interesem jest zapewne wiele, ale pandemia na pewno także miała na to duży wpływ.
– Po pierwsze, wielu ludzi zostało na lato w miastach. Nie wszystkich stać na wakacyjny wyjazd, ale każdy może sobie pozwolić na lody. Czas koronawirusa zmienił trochę nasze zachowania. Pokazał, że trzeba łapać chwilę i czerpać przyjemność z każdego dnia, choćby to miało być rodzinne wyjście na lody – mówi Radosław Charubin, lodowy potentat, właściciel m.in. marki Lody Bonano.
Podaje przykład Lisewa, miejscowości liczącej około 2 tys. mieszkańców, w której do tej pory nie było lodów z automatu. Od momentu otwarcia pod lodziarnią Lody Bonano codziennie ustawiają się kolejki.
– Zmieniło się też nastawienie samych przedsiębiorców – dodaje Charubin. – Podczas kwarantanny mieli czas na przemyślenie, w co chcą zainwestować, mogli dokładnie to sobie skalkulować, porównać oferty różnych marek. Wielu doszło do wniosku, że lody to towar wysokomarżowy i jeden z najmniej kosztochłonnych, a zarazem najbardziej intratnych biznesów. Spodziewając się spadku wartości pieniądza, postanowili zainwestować w coś, dzięki czemu go pomnożą. Z naszych obserwacji wynika, że są to przeważnie osoby mające odłożony jakiś mały kapitał. Często prowadzą równolegle inny biznes i chcą mieć alternatywne źródło dochodu.
Szybka reakcja na zmiany
Właściciel lodowych sieci przyznaje, że to, iż tegoroczny sezon może zaliczyć do udanych zawdzięcza także szybkiej reakcji na zmiany zachodzące na rynku.
– Tąpnięcie nastąpiło z dnia na dzień, dezorientacja była ogromna. Od razu podjęliśmy decyzję, że musimy pójść na rękę przedsiębiorcom, którzy mimo to chcą przystąpić do naszej sieci – mówi Radosław Charubin.
Lody Bonano zeszły na przykład z kosztów wynajmu automatów do lodów. Wcześniej miesięczna opłata za dzierżawę wynosiła 2500 zł, a w tym sezonie – 1250 zł, czyli połowę. Inwestorzy, którzy zdecydowali się kupić maszynę na własność, po podpisaniu umowy zapłacili tylko stawkę VAT, resztę należności rozłożoną na raty mogą zacząć spłacać dopiero od stycznia 2021 roku.
– Te zabiegi zdecydowanie miały wpływ na to, że wielu przedsiębiorców wybrało właśnie naszą markę – uważa Sylwia Korpacz z sieci Lody Bonano. – Sami przyznawali, że sprawdzali ofertę konkurencji i nasza była po prostu najbardziej korzystna. Po zaliczeniu ponad połowy sezonu z ulgą możemy stwierdzić, że nasza marka i branża na razie się obroniła, a prognozy na kolejne tygodnie nie są złe.
Zobacz także

Opakowania pod lupą

27.02 - 01.03.2018 w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo odbędą się Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack 2018.

Proste sposoby na poprawę food costu

Na rynku wciąż widoczna jest niska świadomość dotycząca działań pozwalających na kontrolę i optymalizację food costu. Przedstawiamy kilka prostych metod prowadzących do obniżenia tego wskaźnika.

Zmiany w przepisach o franczyzie? Ministerstwo chce ukrócić nieuczciwe praktyki

Ukryte opłaty, brak możliwości rozwiązania umowy, narzucanie kanałów odbioru towaru - to tylko niektóre z praktyk we franczyzie, na które zwraca uwagę raport na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wkrótce sieci franczyzowe czekać mogą poważne zmiany.

Coffeedesk zebrał kapitał na ekspansję z crowdfundingowej emisji akcji

Ponad 2 miliony złotych kapitału zebrała firma Coffeedesk (All Good SA) w ramach crowdfundingowej emisji akcji mającej na celu sfinansowanie planów międzynarodowej ekspansji. Firmie zaufało 541 inwestorów.

Za nami gala Gault&Millau i premiera nowej edycji Żółtego Przewodnika

Wydarzenie odbyło się 27. listopada 2017 r. we Wrocławiu.

Restauracje w stylu cyfrowym

Czy branżę gościnności czeka totalna cyfryzacja? Jakie wybrać narzędzia, jaką strategię i wreszcie - jak sprawić, by technologia pracowała dla nas i za nas?
Inne kategorie
Akademia Horeca


Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

