x

Przemyślane dostawy źródłem sukcesu restauracji

Kategoria: Twój biznes - wiedza    03.08.2020

Jak skutecznie zarządzać dostawami posiłków zamawianych online, pozyskiwać klientów i utrzymać w ryzach koszty? Praktyczne odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć w poradniku skutecznej dostawy wydanym przez Pyszne.pl, a opracowanym wraz z ekspertami branży gastronomicznej.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Dobrze zorganizowane dostawy stanowią obecnie znaczący kanał sprzedaży dla każdej restauracji. Restauratorzy przekonali się już, że klienci zamawiający jedzenie online są tak samo wartościowi jak goście odwiedzający lokal. Ponadto, ostatnie wydarzenia pokazały, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł dochodu restauracji.
Rynek dowozów rośnie nawet kilkunastokrotnie szybciej niż obroty branży gastronomicznej w Polsce. Oznacza to, że segment ten jest dla właścicieli lokali szansą na ponadprzeciętny rozwój. Uruchamiając ten kanał sprzedaży, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Nie wszystko będzie od początku perfekcyjne, ale testując i usprawniając go, można dążyć do osiągnięcia najkorzystniejszych rezultatów. W fazie przygotowań do otwarcia kanału dostaw czy też jego rozwinięcia warto zgromadzić niezbędną wiedzę, skonsultować się z innymi restauratorami i przeanalizować dostępne rozwiązania technologiczne i marketingowe.

Model dostaw
Podstawę uruchomienia kanału delivery stanowi podjęcie decyzji o sposobie dostawy. W grę wchodzą: własna dostawa, dostawa realizowana przez kierowców serwisu do zamawiania jedzenia lub skorzystanie z usług firmy zewnętrznej zapewniającej kierowców. Własna dostawa wiąże się z kosztami utrzymania floty i pracowników. Jeden kurier jest w stanie wykonać szacunkowo od 15 do 20 dowozów dziennie, w związku z czym ich liczbę należy dostosować do wolumenu zamówień.
Z kolei serwisy do zamawiania jedzenia zapewniają nie tylko elastyczną obsługę, ale także narzędzia do zarządzania dostawami. Częstą praktyką rynkową jest, że restauracja płaci wówczas tylko prowizję za zrealizowane zamówienia, nie ma stałych opłat. W ten sposób serwisy redukują stałe koszty związane z utrzymaniem pojazdów i pracowników, przejmując jednocześnie na siebie logistykę dowozów.
Przy trzeciej opcji, gdy korzystamy z zewnętrznych usług firmy kurierskiej przejmującej na siebie wyłącznie transport jedzenia, pozyskiwanie klientów należy do restauracji. W takiej sytuacji przeciętna oszczędność w porównaniu do zatrudniania własnych kurierów wynosi 20-30%.

Zasięg i opłaty
Kolejnym istotnym etapem uruchomienia czy udoskonalenia delivery jest optymalizacja obszaru dostaw. Wydawać by się mogło, że duży zasięg generuje większą liczbę zamówień. W rzeczywistości jednak nie tylko nie przekłada się on bezpośrednio na dotarcie do klientów, ale wręcz przysparza trudności. Realizacja najbardziej odległych zamówień może przyczynić się do wydłużenia czasu dostawy w najbliższym obszarze i zniechęci do usługi grupę najbardziej pożądanych klientów. Z badań przeprowadzonych przez firmę Stava wynika, że przy obszarze dostaw o promieniu 8 km aż 70% zamawiających mieści się w odległości do 3 km od lokalu. Wyznaczając zasięg dostaw, warto jednak włączyć w ich obszar ewentualne duże osiedla mieszkalne lub biurowce, czyli miejsca skupiające znaczącą liczbę potencjalnych klientów, nawet jeśli położone są minimalnie dalej.
Istotne jest także odpowiednie ustalenie opłat za dostawę. Według danych Pyszne.pl, 67% zamówień składanych jest z restauracji, w których koszt dostawy nie przekracza 5 zł. Rozważając wysokość opłaty za dowóz, należy także odnieść się do cenników restauracji w okolicy.
Warto zweryfikować, czy godziny, w których restauracja oferuje dostawy, pokrywają się z porami zainteresowania klientów. W mieście ukierunkowanym na biznes najczęściej są to godziny 9-18, w lokalizacji turystycznej - 12-24, a w okolicy nazywanej „sypialnią”  - 11-20. Globalnie większość zamówień przypada na godziny późno popołudniowe i wieczorne.

Co w menu?
Po zaplanowaniu modelu i zasięgu usług delivery warto skupić się na przygotowaniu odpowiedniego menu przeznaczonego pod dostawy, które nie musi być tożsame z ofertą obowiązującą na miejscu w restauracji. Karta dań powinna być ułożona w oparciu o obowiązujące trendy, a tym samym dopasowana do zmieniających się preferencji żywieniowych gości. Idealnym pomysłem jest wprowadzenie do menu dań, które nie tracą na jakości podczas dostawy. Nie można też lekceważyć sposobu pakowania. Dobrej jakości, najlepiej ekologiczne opakowania wpływają na pierwsze wrażenie klienta i świadczą o wysokim standardzie restauracji.
Podczas ustalania cen dań oraz minimalnej wartości zamówienia należy mieć świadomość, że Polacy najczęściej zamawiają za kwotę 30-40 zł. Minimalną wartość zamówienia dobrze jest powiązać z odległością od lokalu – zwłaszcza w najbliższej okolicy warto dostarczać nawet zamówienia o niskiej wartości. Wielu klientów docenia możliwość zamówienia posiłku dla jednej osoby o wartości nieprzekraczającej 30 zł.

Komunikacja z gośćmi
Uruchamiając dowozy, warto przemyśleć sposób komunikacji z klientami tak, by informacje o możliwości zamówienia dotarły do jak największej liczby potencjalnie zainteresowanych. W tym celu należy wykorzystać marketing na miejscu, gdzie obsługa wspomni gościom restauracji o możliwości dostawy. Dobrym rozwiązaniem jest także zamieszczenie informacji na zewnątrz lokalu w taki sposób, by była widoczna dla przechodniów.
Poza tradycyjną formą komunikacji z gośćmi warto wykorzystać również nowoczesne kanały mediów społecznościowych. Można w nich komunikować zarówno fakt prowadzenia dostaw, jak i zaprezentować atrakcyjne dania dostępne w dowozie.
Goście restauracji stojący nad talerzem z telefonem w dłoni i próbujący uchwycić jak najlepszy kadr to znajomy widok, bo przecież „człowiek je oczami”. Dlatego też w komunikacji w kanałach social media istotne będą zachwycające zdjęcia dań. Aby fotografie były efektowne, powinno znaleźć się na nich jedno estetycznie podane danie zaserwowane na pięknym talerzu bądź desce. Najlepiej, gdyby na zdjęciu nie pojawiały się dodatkowe elementy graficzne, odciągające uwagę od apetycznego wyglądu potrawy. Dobrze, gdyby takie fotografie wzbogacały również menu. Klienci lubią bowiem wiedzieć, jakie danie zamawiają. Według danych Pyszne.pl, restauracje posiadające fotografie dań w menu zyskują do 30% więcej zamówień.

Poradnik podpowie
Niezależnie od tego, czy dopiero decydujemy się na wprowadzenie dostaw, czy też chcemy je udoskonalić, musimy być świadomi, że ten kanał sprzedaży wiąże się z ciągłym rozwojem, nauką i zdobywaniem wiedzy. Wraz z doświadczeniem przybywa pomysłów, jednak aktualizując wiedzę, eksperymentując i wprowadzając zmiany, warto dążyć do perfekcji.
Wiedzę można zdobywać z pism i portali branżowych czy specjalnych forów internetowych dla restauratorów. Innym sposobem na zdobycie cennych informacji o rynku delivery w Polsce jest poradnik „Jak uruchomić i rozwijać działalność w dostawie” przygotowywany przez Pyszne.pl wraz z ekspertami w dziedzinie gastronomii. Znalazły się w nim opinie i porady specjalistów dotyczące różnych modeli dostaw, przygotowania atrakcyjnej oferty, informacje o tym, jak dotrzeć do klientów, a także obowiązujące food trendy.

Tekst jest materiałem promocyjnym.
Poradnik skutecznej dostawy dostępny jest tutaj.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

CZYM JEST BUDŻET FIRMOWY

Planowanie budżetu firmowego pozwala zwizualizować wyniki, jakie nasza firma może osiągnąć w przyszłości. Dzięki temu będziemy w stanie lepiej zdefiniować cele, do których powinniśmy dążyć, a z góry określony, jasny plan działania pozwoli lepiej zarządzać naszym biznesem.

MOCNA JAK KOBIETA

"Kobieta jest jak torebka herbaty - nigdy nie wiesz, jaka jest jej moc, dopóki nie włożysz jej do wrzątku" - Eleanor Roosevelt.

FUNDAMENT GOŚCINNOŚCI

Miesiąc po wizycie w restauracji zwykle nie pamiętamy tego, co jedliśmy, za to doskonale pamiętamy, jak zostaliśmy obsłużeni. Mimo że przychodzimy do restauracji przede wszystkim dla dobrego jedzenia, a nie wyjątkowej obsługi, jedno bez drugiego nie istnieje.

Jak restaurator wpływa na obsługę?

W poprzednim odcinku "Sztuki obsługi" skupiliśmy się na tym, jak szef kuchni i menedżer wpływają na jakość restauracyjnego serwisu. W tym miesiącu kierujemy uwagę na restauratora, ktoóry nadaje ton całej komunikacji wewnętrznej w firmie.

Daj się znaleźć w sieci cz. II

Ten odcinek poświęcony będzie kolejnym kanałom, za pomocą których możemy trafiać do naszych potencjalnych klientów. Skupimy się na reklamie displayowej, portalach społecznościowych oraz możliwościach, jakie dają narzędzia analityczne.

INNOWACYJNY RĘKAW CUKIERNICZY RENGO

Termostabilne nadzienia owocowe i kremowe Lauretta sprzedawane są teraz w nowym, mniejszym opakowaniu - gotowym do użycia rękawie cukierniczym Rengo.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej