x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Jak własna marka piwa wzmacnia wizerunek lokalu gastronomicznego?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.07.2020

A może by tak charakter serwowanych w lokalu potraw podkreślić smakiem piwa rzemieślniczego? To temat do rozważenia dla wszystkich właścicieli restauracji, pizzerii, burgerowni i innych miejsc, w których łączy się jedzenie z piwem.

Piwo rzemieślnicze. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo rzemieślnicze. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo rzemieślnicze od koncernowego zasadniczo odróżnia smak. Kolejną istotną różnicą jest cena – i tu z kolei koncerny są bardziej konkurencyjne. Piwa kraftowe, które zapoczątkowały w Polsce tzw. piwną rewolucję, na początku miały do przekroczenia właśnie barierę ceny, bo klienci kilkakrotnie zastanawiali się, czy zapłacić za nieznany im trunek często kilkanaście złotych, w sytuacji gdy do wyboru w menu mieli także klasycznego eurolagera za kilka złotych.

Grunt to świadomość
Z czasem browarów rzemieślniczych w Polsce zaczynało być coraz więcej, co miało przełożenie na półki sklepowe w marketach, na których obok klasycznych koncernowych zaczęły pojawiać się piwa kraftowe. Konsumenci zaczęli je poznawać. Bardzo ważna była w tym czasie odpowiednia edukacja polegająca na zrozumieniu różnicy w jakości tych piw.
Multitap z piwem kraftowym. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Multitap z piwem kraftowym. Zdjęcie: Shutterstock.com.
– W maksymalnym skrócie: za piwem rzemieślniczym, jak sama nazwa wskazuje, stoi rzemieślnik, osoba, która taką receptura piwa stworzyła, uwarzyła je, nie jest anonimowa. W browarach koncernowych nie ma piwowarów, są technologowie produkcji. Najistotniejsza jest różnica w składnikach. W browarach kraftowych nie do pomyślenia byłoby korzystanie przy produkcji piwa z jakichś tanich zamienników surowców, które stosują koncerny. Dla przykładu zamiast słodu jęczmiennego często dodaje się syrop glukozowo-fruktozowy – mówi Agnieszka Łapaj, właścicielka Rzemieślniczego Browaru Jana.
Ostatnie lata były jednak dobre świadomościowo dla polskiego craftu. Pomogły m.in. organizowane w różnych miejscach polski festiwale piwne oraz multitapy, w których można było próbować szerokiej oferty piw.
– Konsumenci zrozumieli, że craft to najwyższa jakość składników i dodatków, ale też mniejsza skala działania niż w przypadku koncernów, przez co piwo rzemieślnicze jest po prostu droższe. Rynek szybko zaakceptował, że za butelkę piwa kraftowego zapłacimy nawet dwa, trzy a w skrajnych przypadkach i kilka razy więcej niż za koncernowe – komentuje Agnieszka Łapaj.

Własna marka szansą dla HoReCa
Podczas wizyty w restauracji, burgerowni czy pizzerii klient, widząc w menu selekcję piw rzemieślniczych w zdecydowanej większości doceni fakt, że właściciel lokalu stawia na najwyższą jakość również przy foodpairingu (łączenia jedzenia z piwem).
Piwo kraftowe i burgery - udane połączenie. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo kraftowe i burgery - udane połączenie. Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Szeroki wybór craftu w takich lokalach wskazuje, że prowadzący biznes nie oszczędza na tak ważnym dodatku jakim dla dobrego jedzenia jest dobre piwo rzemieślnicze – ocenia Agnieszka Łapaj.
Od jakiegoś czasu lokale gastronomiczne zauważają, że piwo rzemieślnicze to nie tylko świetny dodatek do jedzenia czy autonomiczny napój dla spragnionych, ale także cała masa emocji towarzyszących jego degustacji.
– Chwile te mogą kojarzyć się z danym lokalem poprzez produkcję własnej marki wysokojakościowych piw rzemieślniczych. W naszym browarze produkujemy coraz więcej marek tzw. Private Label właśnie dla właścicieli firm z branży HoReCa. Są to różne typy marek, od najbardziej premium, gdzie piwo trafia do prestiżowego lokalu, aż przez świetnie układającą się współpracę z pizzeriami czy burgerowniami, które tworzą swoje marki piw z wykorzystaniem sprawdzonych styli piwnych jak np. Pils czy Pszeniczne, które są idealne na gorące dni.
Lokale gastronomiczne, które decydują się na produkcję piwa pod własną marką zazwyczaj promują również swoje piwo w mediach społecznościowych.
– Finalnie przekłada się to na znaczący wzrost rozpoznawalności ich marki – podsumowuje Agnieszka Łapaj.

Koncerny nie są konkurencją
Piwa rzemieślnicze i piwa koncernowe to dwa różne światy. Chodź koncerny nie widzą bezpośredniej konkurencji w browarach kraftowych, z rozwagą śledzą ich poczynania. Szczególnie Grupa Żywiec, która wprowadza na rynek coraz to bardziej odważne, jak na koncern, nowe serie produktów. Nawiązywanie do rzemiosła przez duże koncerny stwarza realną szansę na zwiększenie dynamiki rozwoju dla małych, regionalnych i rzemieślniczych browarów.
 – Jeżeli klientowi spodoba się i zasmakuje niestandardowy produkt wypuszczony na rynek przez koncern, to daje to realną szansę, że będzie w przyszłości szukał podobnych doznań smakowych, aż w końcu trafi na piwo w pełni rzemieślnicze. Dodatkowo patrząc na stale rosnącą w Polsce liczbę osób, które do świata piwnej rewolucji zostały wprowadzone dzięki ofercie nietuzinkowych produktów koncernów piwnych, branża piw rzemieślniczych nabiera coraz więcej optymizmu. Osoby, które świadomie sięgną po piwo kraftowe, zazwyczaj w tej sferze już pozostają. Co więcej, takie osoby niczym dobrą nowinę, niosą tę piwną rewolucję swoim najbliższym, znajomym czy za pośrednictwem mediów społecznościowych trafiają z nią do sieci. Dzięki temu osób, które chcą spróbować dobrego piwa, z dnia na dzień przybywa – mówi Agnieszka Łapaj.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Sphinx: Jedyną możliwością obniżania cen jest wzrost frekwencji gości

- Dziś sam wsad do przygotowania shoarmy kosztuje tyle, ile kiedyś wynosiła jej cena, a przecież surowiec to tylko jedna z kilku grup kosztów prowadzenia restauracji - mówi Mateusz Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, operatora sieci Sphinx. Rozmawiamy z nim m.in. o strukturze wydatków w gastronomi.

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej