x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Jak własna marka piwa wzmacnia wizerunek lokalu gastronomicznego?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.07.2020

A może by tak charakter serwowanych w lokalu potraw podkreślić smakiem piwa rzemieślniczego? To temat do rozważenia dla wszystkich właścicieli restauracji, pizzerii, burgerowni i innych miejsc, w których łączy się jedzenie z piwem.

Piwo rzemieślnicze. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo rzemieślnicze. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo rzemieślnicze od koncernowego zasadniczo odróżnia smak. Kolejną istotną różnicą jest cena – i tu z kolei koncerny są bardziej konkurencyjne. Piwa kraftowe, które zapoczątkowały w Polsce tzw. piwną rewolucję, na początku miały do przekroczenia właśnie barierę ceny, bo klienci kilkakrotnie zastanawiali się, czy zapłacić za nieznany im trunek często kilkanaście złotych, w sytuacji gdy do wyboru w menu mieli także klasycznego eurolagera za kilka złotych.

Grunt to świadomość
Z czasem browarów rzemieślniczych w Polsce zaczynało być coraz więcej, co miało przełożenie na półki sklepowe w marketach, na których obok klasycznych koncernowych zaczęły pojawiać się piwa kraftowe. Konsumenci zaczęli je poznawać. Bardzo ważna była w tym czasie odpowiednia edukacja polegająca na zrozumieniu różnicy w jakości tych piw.
Multitap z piwem kraftowym. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Multitap z piwem kraftowym. Zdjęcie: Shutterstock.com.
– W maksymalnym skrócie: za piwem rzemieślniczym, jak sama nazwa wskazuje, stoi rzemieślnik, osoba, która taką receptura piwa stworzyła, uwarzyła je, nie jest anonimowa. W browarach koncernowych nie ma piwowarów, są technologowie produkcji. Najistotniejsza jest różnica w składnikach. W browarach kraftowych nie do pomyślenia byłoby korzystanie przy produkcji piwa z jakichś tanich zamienników surowców, które stosują koncerny. Dla przykładu zamiast słodu jęczmiennego często dodaje się syrop glukozowo-fruktozowy – mówi Agnieszka Łapaj, właścicielka Rzemieślniczego Browaru Jana.
Ostatnie lata były jednak dobre świadomościowo dla polskiego craftu. Pomogły m.in. organizowane w różnych miejscach polski festiwale piwne oraz multitapy, w których można było próbować szerokiej oferty piw.
– Konsumenci zrozumieli, że craft to najwyższa jakość składników i dodatków, ale też mniejsza skala działania niż w przypadku koncernów, przez co piwo rzemieślnicze jest po prostu droższe. Rynek szybko zaakceptował, że za butelkę piwa kraftowego zapłacimy nawet dwa, trzy a w skrajnych przypadkach i kilka razy więcej niż za koncernowe – komentuje Agnieszka Łapaj.

Własna marka szansą dla HoReCa
Podczas wizyty w restauracji, burgerowni czy pizzerii klient, widząc w menu selekcję piw rzemieślniczych w zdecydowanej większości doceni fakt, że właściciel lokalu stawia na najwyższą jakość również przy foodpairingu (łączenia jedzenia z piwem).
Piwo kraftowe i burgery - udane połączenie. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Piwo kraftowe i burgery - udane połączenie. Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Szeroki wybór craftu w takich lokalach wskazuje, że prowadzący biznes nie oszczędza na tak ważnym dodatku jakim dla dobrego jedzenia jest dobre piwo rzemieślnicze – ocenia Agnieszka Łapaj.
Od jakiegoś czasu lokale gastronomiczne zauważają, że piwo rzemieślnicze to nie tylko świetny dodatek do jedzenia czy autonomiczny napój dla spragnionych, ale także cała masa emocji towarzyszących jego degustacji.
– Chwile te mogą kojarzyć się z danym lokalem poprzez produkcję własnej marki wysokojakościowych piw rzemieślniczych. W naszym browarze produkujemy coraz więcej marek tzw. Private Label właśnie dla właścicieli firm z branży HoReCa. Są to różne typy marek, od najbardziej premium, gdzie piwo trafia do prestiżowego lokalu, aż przez świetnie układającą się współpracę z pizzeriami czy burgerowniami, które tworzą swoje marki piw z wykorzystaniem sprawdzonych styli piwnych jak np. Pils czy Pszeniczne, które są idealne na gorące dni.
Lokale gastronomiczne, które decydują się na produkcję piwa pod własną marką zazwyczaj promują również swoje piwo w mediach społecznościowych.
– Finalnie przekłada się to na znaczący wzrost rozpoznawalności ich marki – podsumowuje Agnieszka Łapaj.

Koncerny nie są konkurencją
Piwa rzemieślnicze i piwa koncernowe to dwa różne światy. Chodź koncerny nie widzą bezpośredniej konkurencji w browarach kraftowych, z rozwagą śledzą ich poczynania. Szczególnie Grupa Żywiec, która wprowadza na rynek coraz to bardziej odważne, jak na koncern, nowe serie produktów. Nawiązywanie do rzemiosła przez duże koncerny stwarza realną szansę na zwiększenie dynamiki rozwoju dla małych, regionalnych i rzemieślniczych browarów.
 – Jeżeli klientowi spodoba się i zasmakuje niestandardowy produkt wypuszczony na rynek przez koncern, to daje to realną szansę, że będzie w przyszłości szukał podobnych doznań smakowych, aż w końcu trafi na piwo w pełni rzemieślnicze. Dodatkowo patrząc na stale rosnącą w Polsce liczbę osób, które do świata piwnej rewolucji zostały wprowadzone dzięki ofercie nietuzinkowych produktów koncernów piwnych, branża piw rzemieślniczych nabiera coraz więcej optymizmu. Osoby, które świadomie sięgną po piwo kraftowe, zazwyczaj w tej sferze już pozostają. Co więcej, takie osoby niczym dobrą nowinę, niosą tę piwną rewolucję swoim najbliższym, znajomym czy za pośrednictwem mediów społecznościowych trafiają z nią do sieci. Dzięki temu osób, które chcą spróbować dobrego piwa, z dnia na dzień przybywa – mówi Agnieszka Łapaj.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Tylko czwartek tłusty. Miniony rok chudy dla branży cukierniczo-piekarniczej

Sanitarne obostrzenia i kolejne lockdowny bezpośrednio nie uderzyły w firmy piekarniczo-cukiernicze, ale i tak nie jest im łatwo. Jeszcze przed wybuchem pandemii nie sprzyjały im zmieniające się trendy dietetyczne. BIG InfoMonitor sprawdził, jak wiedzie się branży.

Posłuchaj co w "Handlu"

Redakcja miesięcznika "Handel" i portalu handelextra.pl ruszyła właśnie z podcastami, w których usłyszycie o FMCG i rynku detalicznym: o tym, co aktualnie zajmuje te branże i garść inspiracji na przyszłość.

Magda Gessler rozwija kolejną franczyzę - po lodziarniach czas na kawiarnie

Znana restauratorka, jurorka MasterChefa i gospodyni programu "Kuchenne rewolucje" ogłosiła na swej stronie icequeenmagdagessler.pl, że już rusza z nowym konceptem franczyzowym. Mowa o Ice Queen Cafe Magda Gessler.

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

Największe wydarzenie kulinarne już w kwietniu w Warszawie

11-13 kwietnia w ramach Lexus Hybrid Cuisine Warszawę odwiedzi siedmiu znakomitych szefów z czterech stron świata.

Raport Mintela: trendy na rynku żywności i gastronomii w 2021 roku

"Nakarm swój umysł", "nowa definicja jakości" oraz "zjednoczenie przez jedzenie" - to trzy główne trendy, które według firmy badawczej Mintel będą dominować na rynku żywności, napojów i gastronomii w 2021 roku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej