x

Inaczej jemy i kupujemy. Jak koronawirus zmienia nasze nawyki?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    23.07.2020

Coraz chętniej gotujemy, marnotrawimy mniej jedzenia, a także stawiamy na zdrowsze produkty. Rzadziej wybieramy się do sklepów stacjonarnych, gdyż nie przynosi nam to już tyle przyjemności, co przed wybuchem pandemii. Czy oznacza to, że rodzi się "nowy polski konsument"?

Jedzenie online. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jedzenie online. Zdjęcie: materiały prasowe.
Koronawirus to nie tylko dziesiątki tysięcy zachorowań oraz ograniczenia w funkcjonowaniu ludzi i firm. Covid-19 oddziałuje również na nasze zwyczaje, w tym na nawyki żywieniowe i zakupowe Polaków. Przyjrzała się im prof. Grażyna Wąsowicz z Katedry Psychologii Ekonomicznej Akademii Leona Koźmińskiego. Jej badania z udziałem ponad 500 Polaków są częścią międzynarodowego projektu „Corona Cooking Survey”, w którym bierze udział 40 krajów.

Częściej gotujemy
Po wybuchu pandemii badani zaczęli deklarować, że jedzenie stało się ważniejszą częścią ich codzienności.
– Częściej niż zwykle gotujemy, ale także chętniej wykorzystujemy resztki z posiłków do przyrządzania nowych potraw. Bardziej przychylnie zapatrujemy się też na dania zdrowe, a niekoniecznie te gotowe lub składające się z produktów przetworzonych. Ankietowani zaczęli traktować gotowanie bardziej jako sposób na relaks – opowiada prof. Grażyna Wąsowicz.
Wyniki badania ankietowego pokazują, że niemal co drugi badany umawiał się na drinka online w czasie pandemii, a jedna trzecia respondentów od czasu do czasu spożywała posiłki w gronie znajomych przez internet. – Prawie połowa tych respondentów przyznała, że obie aktywności były fajnym doświadczeniem. Natomiast prawie 40 proc. z nich uważało e-drinki i stołowanie się online za dziwne przeżycie – kwituje badaczka.

Zakupy coraz mniej przyjemne
Z badań wynika także, że w związku z kryzysem epidemicznym Polacy zaczęli spostrzegać pójście do sklepów jako obciążającą czasowo, stresującą i mniej przyjemną aktywność.
– Częściej robimy listy przed udaniem się na zakupy, by ograniczać czas spędzany w sklepach, rzadziej wybieramy się do sklepów lub hipermarketów, a zdecydowanie częściej stawiamy na zakupy online – mówi prof. Wąsowicz.

Z dotychczasowymi efektami międzynarodowego projektu #CoronaCookingSurvey można się zapoznać na stronie https://coronacookingsurvey.com/. Jego liderem jest Uniwersytet w Antwerpii.
Z kolei wyniki polskiej części badań przeprowadzonych przez prof. Grażynę Wąsowicz z Akademii Leona Koźmińskiego są dostępne pod adresem https://coronacookingsurvey.com/poland/.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Gastronomia po "odmrożeniu": diety pudełkowe, lody i pierogi wracają do łask

Z dnia na dzień po usługi gastronomiczne sięga coraz więcej klientów. Przedsiębiorcy podkreślają jednak, że problemów nie brakuje, a odrabianie strat będzie zadaniem na długie miesiące.

Gastronomiczna odwilż w Warszawie

Pandemia zmieniła gastronomiczną rzeczywistość. Walka o przetrwanie na kulinarnej mapie stolicy nie obyła się bez ofiar. Kto po "rozmrożeniu" branży restauracyjnej, na półmetku tej szczególnej wiosny, rozkwita na nowo, a kto płynie?

Relacje z gastro-frontu: Prochownia Żoliborz i Paloma nad Wisłą

- Z końcem kwietnia podjęliśmy decyzję, że zawieszamy działalność Palomy do czasu zdjęcia obostrzeń dotyczących gastronomii. Prochownia nadal przygotowuje wynosy. Liczymy na ogródki sezonowe - mówi Marianna Zjawińska, właścicielka obu lokali.

Pogotowie dla firm: darmowe porady dotyczące zarządzania kryzysowego

Przedsiębiorcy są teraz zmuszeni do zarządzania firmą w burzliwym otoczeniu i do podejmowania trudnych decyzji dotyczących np. redukcji zatrudnienia. Jak działać w kryzysie? Korzystajcie z darmowych konsultacji!

Too Good To Go wspiera gastronomię pomagając w dowozach

Aby pomóc lokalom gastronomicznym Too Good To Go wprowadziło tymczasowe rozwiązanie non-profit, które pozwala użytkownikom zamówić jedzenie na wynos w regularnej, pełnej cenie - cały dochód ze sprzedaży powędruje prosto do partnerów. Paczki w ramach inicjatywy #WeCare są już dostępne w aplikacji.

Apel branży cateringowej

Branża cateringowa, tak samo jak wiele innych, znalazła się w ciężkiej sytuacji ze względu na pandemię CoVid-19. Dlatego Easycatering.pl wystosował do wszystkich apel pod hasłem #przesuwajnieusuwaj.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej