x

Inaczej jemy i kupujemy. Jak koronawirus zmienia nasze nawyki?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    23.07.2020

Coraz chętniej gotujemy, marnotrawimy mniej jedzenia, a także stawiamy na zdrowsze produkty. Rzadziej wybieramy się do sklepów stacjonarnych, gdyż nie przynosi nam to już tyle przyjemności, co przed wybuchem pandemii. Czy oznacza to, że rodzi się "nowy polski konsument"?

Jedzenie online. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jedzenie online. Zdjęcie: materiały prasowe.
Koronawirus to nie tylko dziesiątki tysięcy zachorowań oraz ograniczenia w funkcjonowaniu ludzi i firm. Covid-19 oddziałuje również na nasze zwyczaje, w tym na nawyki żywieniowe i zakupowe Polaków. Przyjrzała się im prof. Grażyna Wąsowicz z Katedry Psychologii Ekonomicznej Akademii Leona Koźmińskiego. Jej badania z udziałem ponad 500 Polaków są częścią międzynarodowego projektu „Corona Cooking Survey”, w którym bierze udział 40 krajów.

Częściej gotujemy
Po wybuchu pandemii badani zaczęli deklarować, że jedzenie stało się ważniejszą częścią ich codzienności.
– Częściej niż zwykle gotujemy, ale także chętniej wykorzystujemy resztki z posiłków do przyrządzania nowych potraw. Bardziej przychylnie zapatrujemy się też na dania zdrowe, a niekoniecznie te gotowe lub składające się z produktów przetworzonych. Ankietowani zaczęli traktować gotowanie bardziej jako sposób na relaks – opowiada prof. Grażyna Wąsowicz.
Wyniki badania ankietowego pokazują, że niemal co drugi badany umawiał się na drinka online w czasie pandemii, a jedna trzecia respondentów od czasu do czasu spożywała posiłki w gronie znajomych przez internet. – Prawie połowa tych respondentów przyznała, że obie aktywności były fajnym doświadczeniem. Natomiast prawie 40 proc. z nich uważało e-drinki i stołowanie się online za dziwne przeżycie – kwituje badaczka.

Zakupy coraz mniej przyjemne
Z badań wynika także, że w związku z kryzysem epidemicznym Polacy zaczęli spostrzegać pójście do sklepów jako obciążającą czasowo, stresującą i mniej przyjemną aktywność.
– Częściej robimy listy przed udaniem się na zakupy, by ograniczać czas spędzany w sklepach, rzadziej wybieramy się do sklepów lub hipermarketów, a zdecydowanie częściej stawiamy na zakupy online – mówi prof. Wąsowicz.

Z dotychczasowymi efektami międzynarodowego projektu #CoronaCookingSurvey można się zapoznać na stronie https://coronacookingsurvey.com/. Jego liderem jest Uniwersytet w Antwerpii.
Z kolei wyniki polskiej części badań przeprowadzonych przez prof. Grażynę Wąsowicz z Akademii Leona Koźmińskiego są dostępne pod adresem https://coronacookingsurvey.com/poland/.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pogotowie dla firm: darmowe porady dotyczące zarządzania kryzysowego

Przedsiębiorcy są teraz zmuszeni do zarządzania firmą w burzliwym otoczeniu i do podejmowania trudnych decyzji dotyczących np. redukcji zatrudnienia. Jak działać w kryzysie? Korzystajcie z darmowych konsultacji!

Milion darmowych toastów - Coca-Cola zachęca do odwiedzania restauracji

W ramach kampanii #OtwarciJakNigdy marka rozdaje butelki Coca-Coli w lokalnych restauracjach. 10 sierpnia wystartowała akcja "Coca-Cola od nas", w ramach której milion darmowych napojów trafi w ręce gości niemal 2 tysięcy lokali gastronomicznych. Aby odebrać produkt, wystarczy wejść na stronę.

Pół roku z koronawirusem w branży gastronomicznej i eventowej [BADANIE]

9 na 10 firm zanotowało spadki obrotów w porównaniu do okresu sprzed początku pandemii. Co dalej? Nastroje są podzielone. 40 proc. przedsiębiorców i managerów przewiduje, że będzie coraz gorzej, a co trzeci jest przekonany, że najgorsze za nimi i będzie coraz lepiej.

Patent na kryzys: Studio Online w krakowskim hotelu Metropolo by Golden Tulip

Hotel Metropolo by Golden Tulip w Krakowie wykorzystał swoje zaplecze konferencyjne, by zaoferować klientom innowacyjną usługę umożliwiającą profesjonalną organizację wydarzeń online - profesjonalne centrum nagrań i realizacji wydarzeń wirtualnych i w formule hybrydowej.

Lockdown w branży HoReCa przedłużony do 27 grudnia. A co dalej?

Od 28 grudnia ma obowiązywać podział Polski - w zależności od liczby zakażeń koronawirusem - na trzy strefy z różnym poziomem obostrzeń. Według optymistycznego scenariusza, restauracje otworzą się wówczas dla gości w strefie żółtej i zielonej.

Co zamawiamy w dostawie podczas kwarantanny?

Uber Eats przeanalizował zamówienia swoich użytkowników w okresie społecznej izolacji. Jakie są najpopularniejsze wybory Polaków podczas przymusowej kwarantanny, czym różnimy się od innych nacji oraz po co najchętniej sięgamy na śniadanie?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej