AUTENTYCZNIE, Z WYOBRAŹNIĄ
Storytelling to pojęcie stosunkowo nowe, powoli adaptujące się do polskich realiów. Na czym polega? Najprościej zacząć od tego, że każdy z nas ma do opowiedzenia jakąś (niejedną) historię ze swojego życia. To samo dotyczy restauracji. Każde miejsce, bez wyjątku, posiada ciekawą historię, którą można opowiedzieć i nakręcić w taki sposób, aby przekonać i zainspirować swoich odbiorców. Przykładów może być wiele – od opowieści typu „jak otworzyłem swój lokal” czy „od jakich dostawców biorę towar”, poprzez „dlaczego jest to biznes rodzinny”, „jak funkcjonujemy po lockdownie’’, „dlaczego nie mamy sezonowego menu”, aż po wytłumaczenie „jaki to lokal i dlaczego powstał” albo „kto w nim pracuje’’. To tylko przykłady, możliwości jest mnóstwo. W wymyślaniu tematów tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. Gdy już znajdziemy dobry pomysł na naszą historię, warto pamiętać o paru istotnych kwestiach. Wartościowa historia to taka, która zwraca uwagę, rozbudza wyobraźnię i uczucia odbiorców. Mówi się, że dobrze opowiedziana jest, po pierwsze, jak chodzenie po bagnie – bo wciąga, a po drugie, jak alkohol, bo szybko wchodzi do głowy.
Nie przekonuj, nie zapewniaj, nie udawaj, że jesteś najlepszy. Po prostu zacznij opowiadać i nagrywać historie. Widz nie powinien czuć się do czegoś przekonywany czy wręcz nagabywany. W opowiadaniu liczy się autentyczność. To istotne i wartościowe zwłaszcza dziś, w czasach upiększających filtrów, aplikacji i zaklinania rzeczywistości. Ludzie naprawdę są głodni prawdziwych opowieści.
JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ?
Najlepiej spisz na kartce, o czym chcesz opowiadać, co chcesz przekazać, jaka jest twoja idea i zamysł. Rozpisz tę historię w punktach, a następnie podziel ją na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Brzmi banalnie, ale zaufaj mi – to pomaga!
Następnie pomyśl o tym, gdzie chcesz nagrywać. Może warto zabrać odbiorców do restauracyjnej kuchni, pokazać zaplecze działania lokalu? A może ciekawe okaże się nagrywanie we wnętrzach? To wszystko detale, ale pamiętaj, że to właśnie one tworzą całość. Zastanów się też nad tym, jaka będzie twoja rola w filmie. Czy będziesz tylko narratorem, czy może twoja postać pojawi się w nagraniu? Przemyśl wszystko krok po kroku i spisz plan działania. Historia, którą masz zamiar opowiedzieć, powinna wywołać takie wrażenie, jakbyś chciał zaprosić kogoś do swojego życia. Pokazać mu coś, czego jeszcze nikomu nie opowiadałeś, podzielić się czymś, co jest dla ciebie ważne. Zacznij od krótkiej opowieści. Może o tym, jak przygotowujecie nowe sezonowe menu albo lemoniady czy lody?
Na początku tworzenie filmów może wydawać ci się skomplikowane, ale wszystko jest kwestią praktyki. Jeśli chcesz skutecznej, angażującej komunikacji – zrób to! Nagrywaj, próbuj, działaj – filmy przyciągają i będą przyciągać odbiorców, a co za tym idzie – gości. Jeśli nagrywanie bardzo cię krępuje albo po prostu czujesz, że jeszcze nie masz do tego wystarczających umiejętności, zacznij metodą małych kroczków. Postaw sobie za cel regularne nagrywanie instastories. To pozwoli ci oswoić się z kręceniem, pokazywaniem siebie, swojej pracy i świata. Nawet nie zauważysz, kiedy wejdzie ci to w nawyk i zacznie sprawiać przyjemność! Później będzie tylko lepiej. Powodzenia!
ABC STORYTELINGU
# GŁÓWNE MOTTO STORYTELINGU TO: „MÓW O SOBIE, ALE NIE NA SWÓJ TEMAT’’.
# KLUCZOWYMI ELEMENTAMI KAŻDEJ HISTORII (JAK NAS UCZONO W SZKOLE) POWINNY BYĆ: POCZĄTEK, CZĘŚĆ WŁAŚCIWA (ROZWINIĘCIE) I ZAKOŃCZENIE.
1. DAJ SOBIE CZAS NA PRZYGOTOWANIE.
Obejrzyj i przeanalizuj inne historie, szukaj inspiracji – w gastronomii to nowe pojęcie, dlatego szukaj u tych największych, tj. Apple, Nike czy Google (oni już dawno opowiedzieli światu swoje historie).
2. WEŹ KARTKĘ ORAZ DŁUGOPIS I NOTUJ:
pomysły, wnioski i wszystko to, o czym chciałbyś opowiedzieć.
3. NIE STROŃ OD EMOCJI, TO W SUMIE NAJTRUDNIEJSZE, BO KAŻDA HISTORIA POWINNA WYWOŁYWAĆ W ODBIORCY EMOCJE.
Jeśli będziesz szczery w swoim przekazie, jest duża szansa, że te emocje się pojawią.
4. OPOWIADAJ NATURALNIE,
używaj zwrotów potocznych, codziennych.
5. NIE NASTAWIAJ SIĘ NA TO, ŻE TEN FILMIK, TA OPOWIEŚĆ MA COŚ SPRZEDAĆ...
Potraktuj ją jako coś, co chcesz pokazać i opowiedzieć od serca. Wtedy wyniki sprzedaży i lojalność pojawią się samoistnie.
Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2020 nr 196.