x

Storytelling w gastronomii, czyli opowieści różnej treści

Kategoria: Twój biznes - wiedza    21.07.2020

Standardowa komunikacja restauracji w social mediach nie będzie działała na tych odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej - czegoś, co ich zainteresuje i zaskoczy. Atrakcyjne zdjęcia, wartościowe treści, instastories czy konkursy to dziś już za mało. Jak zatem przyciągnąć uwagę wymagających gości?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Prym wiodą i długo jeszcze wieść będą filmiki różnej maści i różnego rodzaju – od instastories, poprzez kilkunastosekundowe kręcone amatorsko wideo, aż po te profesjonalne, z ciekawą ideą. Mówimy tu o storytellingu, którym powinni zainteresować się wszyscy pragnący w działaniach marketingowych promujących restaurację być zawsze o krok przed konkurencją. 

AUTENTYCZNIE, Z WYOBRAŹNIĄ
Storytelling to pojęcie stosunkowo nowe, powoli adaptujące się do polskich realiów. Na czym polega? Najprościej zacząć od tego, że każdy z nas ma do opowiedzenia jakąś (niejedną) historię ze swojego życia. To samo dotyczy restauracji. Każde miejsce, bez wyjątku, posiada ciekawą historię, którą można opowiedzieć i nakręcić w taki sposób, aby przekonać i zainspirować swoich odbiorców. Przykładów może być wiele – od opowieści typu „jak otworzyłem swój lokal” czy „od jakich dostawców biorę towar”, poprzez „dlaczego jest to biznes rodzinny”, „jak funkcjonujemy po lockdownie’’, „dlaczego nie mamy sezonowego menu”, aż po wytłumaczenie „jaki to lokal i dlaczego powstał” albo „kto w nim pracuje’’. To tylko przykłady, możliwości jest mnóstwo. W wymyślaniu tematów tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. Gdy już znajdziemy dobry pomysł na naszą historię, warto pamiętać o paru istotnych kwestiach. Wartościowa historia to taka, która zwraca uwagę, rozbudza wyobraźnię i uczucia odbiorców. Mówi się, że dobrze opowiedziana jest, po pierwsze, jak chodzenie po bagnie – bo wciąga, a po drugie, jak alkohol, bo szybko wchodzi do głowy. 
Nie przekonuj, nie zapewniaj, nie udawaj, że jesteś najlepszy. Po prostu zacznij opowiadać i nagrywać historie. Widz nie powinien czuć się do czegoś przekonywany czy wręcz nagabywany. W opowiadaniu liczy się autentyczność. To istotne i wartościowe zwłaszcza dziś, w czasach upiększających filtrów, aplikacji i zaklinania rzeczywistości. Ludzie naprawdę są głodni prawdziwych opowieści. 

JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ? 
Najlepiej spisz na kartce, o czym chcesz opowiadać, co chcesz przekazać, jaka jest twoja idea i zamysł. Rozpisz tę historię w punktach, a następnie podziel ją na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Brzmi banalnie, ale zaufaj mi – to pomaga!
Następnie pomyśl o tym, gdzie chcesz nagrywać. Może warto zabrać odbiorców do restauracyjnej kuchni, pokazać zaplecze działania lokalu? A może ciekawe okaże się nagrywanie we wnętrzach? To wszystko detale, ale pamiętaj, że to właśnie one tworzą całość. Zastanów się też nad tym, jaka będzie twoja rola w filmie. Czy będziesz tylko narratorem, czy może twoja postać pojawi się w nagraniu? Przemyśl wszystko krok po kroku i spisz plan działania. Historia, którą masz zamiar opowiedzieć, powinna wywołać takie wrażenie, jakbyś chciał zaprosić kogoś do swojego życia. Pokazać mu coś, czego jeszcze nikomu nie opowiadałeś, podzielić się czymś, co jest dla ciebie ważne. Zacznij od krótkiej opowieści. Może o tym, jak przygotowujecie nowe sezonowe menu albo lemoniady czy lody? 
Na początku tworzenie filmów może wydawać ci się skomplikowane, ale wszystko jest kwestią praktyki. Jeśli chcesz skutecznej, angażującej komunikacji – zrób to! Nagrywaj, próbuj, działaj – filmy przyciągają i będą przyciągać odbiorców, a co za tym idzie – gości. Jeśli nagrywanie bardzo cię krępuje albo po prostu czujesz, że jeszcze nie masz do tego wystarczających umiejętności, zacznij metodą małych kroczków. Postaw sobie za cel regularne nagrywanie instastories. To pozwoli ci oswoić się z kręceniem, pokazywaniem siebie, swojej pracy i świata. Nawet nie zauważysz, kiedy wejdzie ci to w nawyk i zacznie sprawiać przyjemność! Później będzie tylko lepiej. Powodzenia! 

ABC STORYTELINGU 
# GŁÓWNE MOTTO STORYTELINGU TO: „MÓW O SOBIE, ALE NIE NA SWÓJ TEMAT’’. 
# KLUCZOWYMI ELEMENTAMI KAŻDEJ HISTORII (JAK NAS UCZONO W SZKOLE) POWINNY BYĆ: POCZĄTEK, CZĘŚĆ WŁAŚCIWA (ROZWINIĘCIE) I ZAKOŃCZENIE. 

1. DAJ SOBIE CZAS NA PRZYGOTOWANIE. 
Obejrzyj i przeanalizuj inne historie, szukaj inspiracji – w gastronomii to nowe pojęcie, dlatego szukaj u tych największych, tj. Apple, Nike czy Google (oni już dawno opowiedzieli światu swoje historie). 

2. WEŹ KARTKĘ ORAZ DŁUGOPIS I NOTUJ: 
pomysły, wnioski i wszystko to, o czym chciałbyś opowiedzieć. 

3. NIE STROŃ OD EMOCJI, TO W SUMIE NAJTRUDNIEJSZE, BO KAŻDA HISTORIA POWINNA WYWOŁYWAĆ W ODBIORCY EMOCJE. 
Jeśli będziesz szczery w swoim przekazie, jest duża szansa, że te emocje się pojawią. 

4. OPOWIADAJ NATURALNIE, 
używaj zwrotów potocznych, codziennych. 

5. NIE NASTAWIAJ SIĘ NA TO, ŻE TEN FILMIK, TA OPOWIEŚĆ MA COŚ SPRZEDAĆ... 
Potraktuj ją jako coś, co chcesz pokazać i opowiedzieć od serca. Wtedy wyniki sprzedaży i lojalność pojawią się samoistnie. 

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2020 nr 196.

Autor tekstu: Agnieszka Borek
O AUTORZE
Agnieszka Borek
Współwłaścicielka Agencji Fika - biznes dla gastronomii. www.fikabiznes.pl

Zobacz także

Era taniej mąki to już przeszłość. Czy w Polsce zabraknie chleba?

Eksperci nie mają wątpliwości - w najbliższym czasie czekają nas radykalne podwyżki wielu produktów spożywczych, w tym również pieczywa. Wszystko przez to, że ceny mąki nie nadążają za ceną pszenicy, która w ostatnim półroczu wzrosła o 35 procent.

Cisza przed burzą, czyli o odprawach kuchni i sali

Odprawa jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi komunikacji zespołu i świetnym sposobem na solidne przygotowanie się do pracy.

McDonald's rozwija franczyzę

W skali globalnej już ponad 80 proc. lokali tej wiodącej marki gastronomicznej jest własnością indywidualnych przedsiębiorców. Również w polskiej sieci, gdzie oferta McDonald’s to synonim uczciwej, partnerskiej współpracy, udział franczyzobiorców dynamicznie rośnie.

Uber Eats poszerza zasięg o Olsztyn i Częstochowę

Teraz także w Olsztynie i Częstochowie restauratorzy oraz klienci mogą korzystać z platformy Uber Eats, by zamówić ulubione dania za pomocą aplikacji i otrzymać je pod drzwi w ramach bezkontaktowej dostawy. W ofercie aplikacji pojawiło się menu z 50 nowych lokali.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Rola hosta w restauracji

Doskonała obsługa rozpoczyna się, zanim gość na dobre zasiądzie przy stoliku. Pierwsze dobre wrażenie budujemy już na etapie przyjmowania rezerwacji, a życzliwe i przyjazne powitanie powinno być naturalnym elementem serwisu. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej