x

Wizytówka Google - darmowy marketing restauracji

Kategoria: Twój biznes - wiedza    21.07.2020

Obecność marki w internecie jest kwestią kluczową, bo ludzie w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Właściciele restauracji powinni zadbać o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć ich ofertę. Jednym z pomocnych narzędzi może być wizytówka Google.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Potencjał tego narzędzia wydaje się mocno niedoceniany, mimo że Google to największa wyszukiwarka na świecie. Jej użytkownicy każdego miesiąca wpisują w nią około 5 mld zapytań o restauracje! Ta liczba mówi sama za siebie i na pewno warto z niej wyciągnąć wnioski... 

CO TO JEST WIZYTÓWKA GOOGLE?
Wizytówka Google, a dokładnie Google Moja Firma (oficjalna nazwa usługi), to narzędzie skierowane wyłącznie do przedsiębiorstw działających na rynku lokalnym, takich jak na przykład restauracje. Daje ono możliwość promowania naszego biznesu w wynikach wyszukiwania generowanych przez wyszukiwarkę internetową oraz mapy Google w sytuacji, gdy ktoś szuka informacji o naszych usługach lub produktach. Można przyrównać ją do banneru, szyldu czy ulotki zawierających informacje na temat firmy. 
Jednak wizytówka ma o wiele więcej funkcji. Daje możliwość stałego aktualizowania informacji o firmie, pozwala publikować opinie i na nie odpowiadać, zamieszczać zdjęcia naszego biznesu i produktów, które oferujemy. Ponadto mamy możliwość obserwowania klientów, kontaktu i interakcji z nimi, a także śledzenia trendów, które pomogą nam w optymalizacji wizytówki. Jak więc widać, narzędzie to daje nam bardzo duże pole do popisu i – co bardzo ważne – jest zupełnie darmowe. Jedyne, co musimy poświęcić, to trochę czasu i pracy. 

JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL FIRMY?
Aby wizytówka firmy znalazła się w wynikach wyszukiwania, musimy takową sami stworzyć. Inaczej niż np. w Stanach Zjednoczonych, w naszym kraju firma Google nie ma prawa do kreowania wizytówek automatycznie, np. na bazie rejestru CEIDG. Jednakże budując profil samodzielnie, mamy pełną kontrolę nad tym, jakie informacje się w nim znajdą. 
Warunkiem koniecznym do stworzenia wizytówki jest działalność na rynku lokalnym, na którym musimy posiadać punkt bezpośredniej obsługi klienta. Kolejnym istotnym wymogiem jest posiadanie konta Google, do którego nasz profil firmy będzie przypisany. Najlepiej, jeżeli konto to będzie stworzone w oparciu o firmowy e-mail. Zwiększa to naszą wiarygodność i przyspiesza większość procesów weryfikacyjnych. 
Po założeniu wizytówki musimy jeszcze potwierdzić, że nasza restauracja faktycznie działa w miejscu, które zadeklarowaliśmy. W tym celu Google wysyła na wskazany przez nas adres tradycyjny list zawierający kod, który musimy wpisać podczas uruchamiania usługi. 

WAŻNE INFORMACJE 
Mamy już stworzoną wizytówkę, teraz musimy zdecydować, jakie informacje będziemy w niej udostępniać klientom. Celem powinno być przekazanie optymalnej ilości treści o naszej firmie. Pole do popisu mamy naprawdę szerokie, gdyż opcji w panelu Google Moja Firma jest bardzo dużo. Należy stworzyć wizytówkę w taki sposób, aby potencjalny klient po wyświetleniu wyników wyszukiwania otrzymał wszystkie potrzebne mu informacje i nie musiał przechodzić na naszą stronę WWW. 
W pierwszym kroku powinniśmy skupić się na podstawowych danych, takich jak: nazwa firmy, profil działalności, lokalizacja, obsługiwany obszar (gdy np. prowadzimy sprzedaż dowozową), telefon kontaktowy i adres strony internetowej. Musimy pamiętać o jednej ważnej rzeczy – jakość i precyzja informacji o naszym biznesie mają znaczenie dla pozycjonowania wizytówki w wynikach wyszukiwania. Im bardziej sprecyzowany profil działalności, tym lepiej. Dlatego, zamiast ustawiać kategorię na „restauracja”, warto pójść o krok dalej i określić konkretnie, jakiego typu kuchnię serwujemy. 
Jeżeli chodzi o spójność danych, to dzięki swoim zaawansowanym algorytmom Google jest w stanie porównać, czy informacje z wizytówki pokrywają się z tymi komunikowanymi innymi kanałami. Jeżeli tak nie będzie, pozycja naszego profilu na liście wyników wyszukiwania może nie być najlepsza. Dlatego ważne jest, aby na bieżąco aktualizować informacje, zgodnie z rzeczywistością. To, jak prezentuje się nasza strona internetowa, również jest istotne dla rezultatów wyszukiwania w Google. Im wyższa jej jakość (np. szybkość ładowania się, dostosowanie do urządzeń mobilnych) i unikatowość, tym lepiej. 

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
MULTIMEDIA 
Kolejna ważna rzecz to zdjęcia oraz inne multimedia. Podobnie jak w innych kanałach marketingowych, tak samo tutaj jakość publikowanych przez nas materiałów graficznych oraz wideo ma ogromne znaczenie. Ludzie są wzrokowcami – to na bazie tego, co zobaczą, dokonają oceny firmy i podejmą decyzję o tym, aby zadzwonić, wyznaczyć trasę na mapie lub wejść na naszą witrynę WWW. 
Poza tym akurat w przypadku fotografii nie sprawdza się popularne przekonanie „więcej nie znaczy lepiej”. Statystyki mówią same za siebie. Wizytówki Google bogate w zdjęcia generują ok. 40% więcej zapytań o trasę dojazdu aniżeli te bez nich. Ponadto firmy posiadające ponad 100 dodanych fotografii w usłudze odnotowują wzrost liczby połączeń realizowanych poprzez wizytówkę o ponad 500%! 
Oprócz zdjęć do profilu możemy dodać także infografiki, spacery wirtualne, filmy i animacje. Warto wykorzystać materiały, które już posiadamy i których używamy w innych kanałach, takich jak Facebook czy Instagram. Dzięki temu nie narażamy się na dodatkowe koszty. 

OPINIE GOŚCI 
Goście korzystający z usług naszej restauracji mogą wystawić nam opinię w profilu Google. Według mnie warto ich do tego zachęcać na różne sposoby. Im więcej ocen mamy, tym bardziej wiarygodni jesteśmy dla nowych klientów. Wyobraźmy sobie, że poszukujemy w wyszukiwarce restauracji, wyświetla nam się jej wizytówka (często będzie to główny element wyników wyszukiwania) i naszym oczom ukazują się 3-4 opinie, mocno rozstrzelone w czasie, bez związku z teraźniejszością. Automatycznie zadajemy sobie wówczas pytanie, czy to miejsce na pewno jest godne zaufania. 
Ważne jest także, aby reagować na wszystkie opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne. W przypadku tych pierwszych będzie to dodatkowo wzmacniać relację, którą mamy z gośćmi, a to może zachęcić ich do powrotu. W przypadku opinii negatywnych odpowiedź pokazuje całej społeczności śledzącej naszą wizytówkę, że nie pozostajemy obojętni na problemy klientów. Musimy jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji przenieść konwersację na prywatny kanał. Pozwoli nam to uniknąć ewentualnych publicznych przepychanek. 

WPISY 
Wpisy to kolejna wartościowa opcja dostępna w wizytówkach Google. Działają one na podobnej zasadzie co posty na facebookowej tablicy. Pozwalają nam komunikować odbiorcom to, co w danej chwili chcemy im przekazać. 
Możemy je podzielić na trzy kategorie, w zależności od typu treści. Są to: aktualności dotyczące bieżącej sytuacji w firmie, wydarzenia sygnalizujące wyjątkowy dzień lub okres, kiedy będziemy działać w sposób niestandardowy, oraz oferta – tutaj możemy przekazać informacje o naszych produktach, ich specyfikacji i cenie. 

PODSUMOWANIE 
Przedstawiony opis wizytówki Google to zaledwie wierzchołek góry możliwości, jakie to narzędzie daje. Poza publikowaniem informacji pozwala ono również na pozyskiwanie statystyk dotyczących naszych odbiorców, a także jest kompatybilne z innymi usługami monitorującymi ruch w internecie, takimi jak np. Google Analytics. Poświęcając trochę czasu i energii, mamy możliwość zupełnie za darmo przekształcić poszukującego informacji użytkownika internetu w gościa naszej restauracji. 

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2020 nr 196.

Autor tekstu: Jakub Konkel
O AUTORZE
Jakub Konkel
Jeden z głównych analityków firmy V4B.pl, który współuczestniczył w opracowywaniu i realizacji jej innowacyjnych metod optymalizacyjnych. Współpracuje jako menedżer zewnętrzny z ponad 30 przedsiębiorstwami z branży gastronomicznej. Dzięki doświadczeniu zawodowemu, a także ukończonym studiom wyższym o specjalności Informatyka w Biznesie zdobył wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem przy użyciu nowoczesnych narzędzi informatycznych.

Zobacz także

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Trendy w HoReCa według ekspertów Food & Design

W 2022 r. nasza uwaga skoncentrowana była wokół pogłębiającego się kryzysu gospodarczego. Odbił się on zarówno na branży, jak i wpłynął na zmianę nawyków konsumenckich. Jak będzie wyglądał 2023 r. w sektorze food?

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej