x

Jak zmienił się rynek gastronomiczny dwa miesiące po jego otwarciu?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    21.07.2020

- Ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają - ocenia Agnieszka Sałek z QSL Polska.

Agnieszka Sałek, QSL Polska. Zdjęcie: materiały prasowe.
Agnieszka Sałek, QSL Polska. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jak z perspektywy firmy specjalizującej się w magazynowaniu oraz transporcie świeżej żywności, obsługującej wiodące sieci kawiarń i fast food wygląda sytuacja na rynku gastronomicznym po okresie tzw. lockdownu?
Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa QSL Polska: – Pierwsze tygodnie tzw. lockdownu oznaczały dla całej branży gastronomicznej znaczące ograniczenie lub nawet całkowite wstrzymanie działalności. Nasi klienci dostosowywali swoją politykę do zaleceń władz oraz postawy konsumentów. W trosce o bezpieczeństwo konsumentów lokale wstrzymały działalność lub zmieniły swój tryb działania, jako podstawową opcję oferując dania na wynos. Jednak ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają, oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Jak zmieniły się zamówienia składane po lockdownie? Czy zmieniła się ich częstotliwość lub rodzaj?
– Pierwszy wakacyjny miesiąc to powrót do „normalnej” sprzedaży, zarówno pod kątem wolumenów, jak i struktury zamówień. Restauracje wracają do godzin pracy sprzed lockdownu, większość lokali jest już otwarta. Niewątpliwie składaniu „standardowych” zamówień sprzyja fakt, że nasi klienci oferują dania na wynos, co wychodzi naprzeciw nowym oczekiwaniom konsumentów. Po okresie społecznej kwarantanny ta forma zamawiania posiłków nadal jest bardzo popularna.

Czy możemy powiedzieć, że sytuacja wróciła do normy sprzed tego okresu?
– Tak, powoli możemy mówić o powrocie do normalności. Choć zmieniły się nieco zachowania konsumentów – zamówienia na wynos są teraz znacznie popularniejsze niż na początku roku, to po trudnym okresie izolacji coraz więcej osób wychodzi „na miasto” i odwiedza restauracje, szczególnie teraz, w okresie wakacyjnym.

Czy w waszej firmie po lockdownie pojawiły się nowe rozwiązania, priorytety?
– Niewątpliwie ostatnie miesiące były dla nas wszystkich wymagające i stresujące. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, aby zauważyć, że wiele osób chciałoby jak najszybciej powrócić do „normalności” – bez maseczek, izolacji, nawet kosztem zwiększonego ryzyka zarażenia się. Epidemia jednak nie minęła, co potwierdzają statystyki zachorowań. Dlatego utrzymujemy wprowadzone w związku z epidemią Covid-19 zasady, dbając o bezpieczeństwo pracowników: dezynfekcję pomieszczeń, dostępne dla wszystkich pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk, maseczki ochronne dla naszych kierowców, zachowywanie dystansu oraz stały monitoring stanu zdrowia zespołu.
Kolejna kwestia to rozwiązania systemowe. Z satysfakcją odnotowaliśmy, że nasze systemy pozwoliły na w pełni efektywną pracę zdalną pracowników biurowych. To było pouczające doświadczenia, pozwalające na sprawdzenie naszej bazy i software’u. Dla mnie szczególnie ważna była postawa zespołu: w niewątpliwie mało komfortowych warunkach, ze świadomością niepewności co przyniesie kolejny dzień, wszyscy trwali na swoich stanowiskach, pracując dla naszych klientów jeszcze ciężej niż zwykle. Słowa uznania należą się też naszym klientom. W trudnych momentach przechodzimy test profesjonalizmu oraz zaangażowania i mam poczucie, że wspólnie ten test zdaliśmy. Teraz, mądrzejsi o te doświadczenia, przygotowujemy się na wszelkie możliwe scenariusze, jakie mogą się wydarzyć w okresie jesienno-zimowym.

Jak wygląda sytuacja w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich?
– Działamy na niemal wszystkich rynkach europejskich, mamy więc rzeczywiście dość szeroki ogląd sytuacji w branży. Na tle innych krajów polski rynek prezentuje się dość dobrze, co najlepiej oddają panujące u nas nastroje konsumentów, którzy chętnie korzystają z usług gastronomii, szczególnie na wynos.

W tym roku wakacje większość Polaków spędzi w Polsce. Jak to może wyglądać z perspektywy rynku gastronomicznego?
– Spodziewamy się, że wzmożony ruch na krajowych szlakach przełoży się na wzrost naszych obrotów. Mamy jednocześnie nadzieję, że jako społeczeństwo będziemy przestrzegać zaleceń i  tegoroczny wypoczynek okaże się dla wszystkich bezpieczny, pozostawiając po sobie tylko miłe wakacyjne wspomnienia.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

W piżamie do baru o 6 rano. Nietypowe promocje w Saragossie

Niektóre bary i puby w Saragossie na północnym wschodzie Hiszpanii zapraszają klientów ubranych tylko w piżamy. Kusza promocjami o godz. 6 rano w niedzielę, kiedy kończy się godzina policyjna. To sposób na ożywienie porannego ruchu i monotonii pandemii.

Kawowa spacerologia - wielkomiejski, pandemiczny gastro-trend?

Na czym polega kawowa spacerologia? W związku z tym, że od dłuższego czasu kawiarnie są zamknięte, mieszkańcy dużych miast spotykają się pod ulubioną kawiarnią. Kupują kawę na wynos i udają się na wycieczkę do pobliskiego parku.

Wielkanoc w dostawie

Zbliżające się święta Polacy spędzą w domach. Izolacja i ograniczenia w przemieszczaniu się sprawią, że większość zrezygnuje z gościny u krewnych czy przyjaciół. O świąteczne smakołyki musimy zadbać samodzielnie. Wielkanocna oferta na wynos to szansa dla restauracji, by podratować finanse.

Pół roku z koronawirusem w branży gastronomicznej i eventowej [BADANIE]

9 na 10 firm zanotowało spadki obrotów w porównaniu do okresu sprzed początku pandemii. Co dalej? Nastroje są podzielone. 40 proc. przedsiębiorców i managerów przewiduje, że będzie coraz gorzej, a co trzeci jest przekonany, że najgorsze za nimi i będzie coraz lepiej.

Inaczej jemy i kupujemy. Jak koronawirus zmienia nasze nawyki?

Coraz chętniej gotujemy, marnotrawimy mniej jedzenia, a także stawiamy na zdrowsze produkty. Rzadziej wybieramy się do sklepów stacjonarnych, gdyż nie przynosi nam to już tyle przyjemności, co przed wybuchem pandemii. Czy oznacza to, że rodzi się "nowy polski konsument"?

Znowu lockdown hoteli? Niedzielski: nieodpowiedzialne zachowania turystów mogą cofnąć luzowanie restrykcji

- Kontrole w hotelach wypadły dobrze, one same w sobie nie stanowią zagrożenia. Musimy być odpowiedzialni, w dłuższej perspektywie takie sytuacje jak w weekend w Zakopanem, doprowadzą do zaostrzenia restrykcji - mówi minister zdrowia Adam Niedzielski.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej