x

Jak zmienił się rynek gastronomiczny dwa miesiące po jego otwarciu?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    21.07.2020

- Ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają - ocenia Agnieszka Sałek z QSL Polska.

Agnieszka Sałek, QSL Polska. Zdjęcie: materiały prasowe.
Agnieszka Sałek, QSL Polska. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jak z perspektywy firmy specjalizującej się w magazynowaniu oraz transporcie świeżej żywności, obsługującej wiodące sieci kawiarń i fast food wygląda sytuacja na rynku gastronomicznym po okresie tzw. lockdownu?
Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa QSL Polska: – Pierwsze tygodnie tzw. lockdownu oznaczały dla całej branży gastronomicznej znaczące ograniczenie lub nawet całkowite wstrzymanie działalności. Nasi klienci dostosowywali swoją politykę do zaleceń władz oraz postawy konsumentów. W trosce o bezpieczeństwo konsumentów lokale wstrzymały działalność lub zmieniły swój tryb działania, jako podstawową opcję oferując dania na wynos. Jednak ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają, oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Jak zmieniły się zamówienia składane po lockdownie? Czy zmieniła się ich częstotliwość lub rodzaj?
– Pierwszy wakacyjny miesiąc to powrót do „normalnej” sprzedaży, zarówno pod kątem wolumenów, jak i struktury zamówień. Restauracje wracają do godzin pracy sprzed lockdownu, większość lokali jest już otwarta. Niewątpliwie składaniu „standardowych” zamówień sprzyja fakt, że nasi klienci oferują dania na wynos, co wychodzi naprzeciw nowym oczekiwaniom konsumentów. Po okresie społecznej kwarantanny ta forma zamawiania posiłków nadal jest bardzo popularna.

Czy możemy powiedzieć, że sytuacja wróciła do normy sprzed tego okresu?
– Tak, powoli możemy mówić o powrocie do normalności. Choć zmieniły się nieco zachowania konsumentów – zamówienia na wynos są teraz znacznie popularniejsze niż na początku roku, to po trudnym okresie izolacji coraz więcej osób wychodzi „na miasto” i odwiedza restauracje, szczególnie teraz, w okresie wakacyjnym.

Czy w waszej firmie po lockdownie pojawiły się nowe rozwiązania, priorytety?
– Niewątpliwie ostatnie miesiące były dla nas wszystkich wymagające i stresujące. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, aby zauważyć, że wiele osób chciałoby jak najszybciej powrócić do „normalności” – bez maseczek, izolacji, nawet kosztem zwiększonego ryzyka zarażenia się. Epidemia jednak nie minęła, co potwierdzają statystyki zachorowań. Dlatego utrzymujemy wprowadzone w związku z epidemią Covid-19 zasady, dbając o bezpieczeństwo pracowników: dezynfekcję pomieszczeń, dostępne dla wszystkich pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk, maseczki ochronne dla naszych kierowców, zachowywanie dystansu oraz stały monitoring stanu zdrowia zespołu.
Kolejna kwestia to rozwiązania systemowe. Z satysfakcją odnotowaliśmy, że nasze systemy pozwoliły na w pełni efektywną pracę zdalną pracowników biurowych. To było pouczające doświadczenia, pozwalające na sprawdzenie naszej bazy i software’u. Dla mnie szczególnie ważna była postawa zespołu: w niewątpliwie mało komfortowych warunkach, ze świadomością niepewności co przyniesie kolejny dzień, wszyscy trwali na swoich stanowiskach, pracując dla naszych klientów jeszcze ciężej niż zwykle. Słowa uznania należą się też naszym klientom. W trudnych momentach przechodzimy test profesjonalizmu oraz zaangażowania i mam poczucie, że wspólnie ten test zdaliśmy. Teraz, mądrzejsi o te doświadczenia, przygotowujemy się na wszelkie możliwe scenariusze, jakie mogą się wydarzyć w okresie jesienno-zimowym.

Jak wygląda sytuacja w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich?
– Działamy na niemal wszystkich rynkach europejskich, mamy więc rzeczywiście dość szeroki ogląd sytuacji w branży. Na tle innych krajów polski rynek prezentuje się dość dobrze, co najlepiej oddają panujące u nas nastroje konsumentów, którzy chętnie korzystają z usług gastronomii, szczególnie na wynos.

W tym roku wakacje większość Polaków spędzi w Polsce. Jak to może wyglądać z perspektywy rynku gastronomicznego?
– Spodziewamy się, że wzmożony ruch na krajowych szlakach przełoży się na wzrost naszych obrotów. Mamy jednocześnie nadzieję, że jako społeczeństwo będziemy przestrzegać zaleceń i  tegoroczny wypoczynek okaże się dla wszystkich bezpieczny, pozostawiając po sobie tylko miłe wakacyjne wspomnienia.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Planuj, rozwijaj, optymalizuj, nie poddawaj się!

Czy można dobrze prowadzić biznes w czasach kryzysu? Znamy taki przypadek - Browar Stu Mostów i Concept Stu Mostów we Wrocławiu. Jak sobie radzić z trudnościami i jak w czasie pandemii planować przyszłość firmy - z właścicielką lokali Arlettą Ziemian rozmawia Marcin Koch z ForRest Projekt.

Dworczyk o akcji otwieraMY: wierzymy w dyscyplinę Polaków, wszyscy mamy dość lockdownu

- Wierzymy w odpowiedzialność, dyscyplinę i solidarność wszystkich Polaków. Wierzymy też, że to ostatnia prosta, po której zacznie się powrót do normalnego życia - mówi szef KPRM Michał Dworczyk, pytany o protest przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swoje biznesy.

Wakacje sprzyjają gastronomii

Okres wakacyjny służy branży HoReCa - wynika z raportu Santander Bank Polska. Analiza transakcji kartami płatniczymi przez klientów banku wskazuje, że w sierpniu wydatki w lokalach nie tylko wróciły do poziomów sprzed pandemii, ale są, w ujęciu średniotygodniowym, o 43% wyższe niż przed rokiem.

Pozew zbiorowy gastronomii polskiej trafił do sądu

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej złożyła w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozew zbiorowy dotyczący ustalenia odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone branży gastronomicznej w okresie od 24 października 2020 r. do 27 maja 2021 r.

Dzięki otwarciu gastronomii centra handlowe znów zapełniają się klientami

"Odmrożenie" gastronomii i usług wpłynęło na większy ruch w centrach handlowych. W trzecim tygodniu ponownego otwarcia obiektów handlowych kształtował się on na poziomie od 73% do 79% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Z powodu pandemii wydajemy więcej na zdrową żywność

Pod wpływem pandemii konsumenci radykalnie zmienili podejście do prawidłowego odżywiania. Niemal połowa Europejczyków deklaruje, że zwiększyła wydatki na zdrową żywność. Szczególnie widać to wśród osób młodszych z pokolenia Z oraz milenialsów - wynika z badania Bain & Company.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej